Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2005, 12:39
Mo6
Mo6 is offline
Ik heb net een griep achter de rug gehad, noujah, ik heb het nog steeds een beetje maar het is wel veel minder erg dan eerst. Ik had koorts, was misselijk, had hoofdpijn, keelpijn, was super verkouden en moest heel veel hoesten. Heel vervelend, maar toch wil ik ook altijd weten hoe bepaalde dingen kunnen gebeuren. Daarom heb ik een paar vragen waar hopelijk iemand een antwoord op weet??

1. Hoe kan het dat eten allemaal niet meer lekker is??
2. Waarom gebeurt alles alsof je in een waas leeft? Ik weet bijvoorbeeld nog maar heel weinig van dat er wat vrienden langskwamen op ziekenbezoek, terwijl dat eergisteren en gisteren gebeurt is...
Oud 21-01-2005, 12:42
Verwijderd
1. Omdat je misselijk bent, mogelijk, en omdat je verkouden bent; je proeft dan een stuk minder dan wanneer je níet verkouden zou zijn. Een combinatie van die twee kan het eten wat je normaal lekker vindt best 'vies' maken.

2. Als je koorts hebt, ben je vaak wat suf, mogelijk was je zó suf dat je helemaal in een soort waas leefde van sufheid en dat je daarom niet zoveel mee kreeg/ hebt onthouden.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 12:46
Mo6
Mo6 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-01-2005 @ 13:42 :
1. Omdat je misselijk bent, mogelijk, en omdat je verkouden bent; je proeft dan een stuk minder dan wanneer je níet verkouden zou zijn. Een combinatie van die twee kan het eten wat je normaal lekker vindt best 'vies' maken.
Maar op de momenten dat ik me echt misselijk voelde, wilde ik sowieso niets eten. het was gewoon echt alsof mijn smaak verandert was ik had ook zin in heel ander eten dan normaal. alleen koud voedsel vond ik nog lekker en dan ook voedsel wat heel licht verteerbaar is en niet te zoet. heel apart

Citaat:
Andijvie schreef op 21-01-2005 @ 13:42 :
2. Als je koorts hebt, ben je vaak wat suf, mogelijk was je zó suf dat je helemaal in een soort waas leefde van sufheid en dat je daarom niet zoveel mee kreeg/ hebt onthouden.
dat klinkt opzich wel logisch, maar ik voel me nu nog steeds wel wat suf. betekent het dan dat ik nog steeds koorts heb? want ik voel me nu opzich vrij goed, behalve dat ik nog steeds erg verkouden, hoesterig en suf ben.
Oud 21-01-2005, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Mo6 schreef op 21-01-2005 @ 13:46 :
Maar op de momenten dat ik me echt misselijk voelde, wilde ik sowieso niets eten. het was gewoon echt alsof mijn smaak verandert was ik had ook zin in heel ander eten dan normaal. alleen koud voedsel vond ik nog lekker en dan ook voedsel wat heel licht verteerbaar is en niet te zoet. heel apart

Hmm, als ik heel misselijk ben geweest - dus niet echt misselijk meer ben - dan voelt m'n tong altijd anders aan. Heel aanwezig. Alles smaakt ook veel sterker dan, en dat doet veel dingen geen goed. Misschien dat je smaak idd verandert wanneer je misselijk bent geweest, maar ik heb geen idee hoe dat zou komen...

Citaat:
dat klinkt opzich wel logisch, maar ik voel me nu nog steeds wel wat suf. betekent het dan dat ik nog steeds koorts heb? want ik voel me nu opzich vrij goed, behalve dat ik nog steeds erg verkouden, hoesterig en suf ben.
Wanneer je suf bent hoef je natuurlijk niet per se ook koorts te hebben, jij zou nu best suffig kunnen zijn van het ziek-zijn, je moet nu weer bijkomen van het feit dat je ziek bent geweest, en dat kost ook energie. Daarom is uitzieken zo belangrijk; doe je dat níet, dan is de kans dat je ópnieuw ziek wordt heel groot.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 13:05
Lynn
Lynn is offline
Citaat:
Mo6 schreef op 21-01-2005 @ 13:46 :

Wanneer je flink ziek bent, doen je reuk- en smaak"sensoren" het niet meer optimaal. Gevolg hiervan is dat je je eten niet meer ruikt, en minder/anders proeft. De meeste mensen realiseren zich dat niet altijd, maar je reukvermogen is heel belangrijk bij eten. Je krijgt er trek van en (ws) vind je het eten ook lekkerder smaken als het lekker ruikt. (Ga maar na: als je bv. langs een frietkraam loopt, onwijze honger hebt en dan die versgebakken patat ruikt... mjamm! Als je besluit er eentje te halen, smaakt die dan ook nog eens gigantisch lekker, vaak lekkerder dan normaal )

In ieder geval, als die beide dingen zo goed als plat liggen, heb je veel minder trek in eten. Als je iets niet ruikt, eet je het als het ware zonder de extra "sensatie" van de geur, waardoor het veel minder lekker is. Als je weer helemaal verkouden-af bent, kun je dat wel eens testen: eet iets dat lekker ruikt eerst met je neus dicht (zonder het geroken te hebben) en daarna met je neus "open" en ga na wanneer het lekkerder is.

Die sufheid komt idd door wat Andijvie al zegt. Door koorts en sowieso ziek zijn op zichzelf, ben je redelijk suf. Je lichaam is aan het vechten tegen de bacterien en dat kost energie (vandaar dat je vaak nogal moe bent als je ziek bent). Als je dan ook nog energie moet besteden aan je bezoek en allerlei andere dingen om je heen, trek je dat niet. Vandaar dat je je daar waarschijnlijk onbewust voor afsluit en niet alles even goed op neemt. Misschien kun je vragen of iedereen nog een keer komt als je je wat beter voelt?

In ieder geval nog veel beterschap!
Oud 21-01-2005, 13:09
Verwijderd
Dat neus-dicht-doen zodat je je eten/drinken niet proeft is heel handig Vond het vroeger vooral handig wanneer ik Franse melk moest drinken (Neus dicht, ogen dicht, en alles zo snel mogelijk doorslikken )
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten