Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
De Christenen zijn zo trots op hun vrije wil, maar goed, ik ben benieuwd wat zij antwoorden. |
![]() |
||
Citaat:
Bertje is 12, hij is de gemeenste jongen van de openbare basisschool in Schoonebeek, Drenthe. Hij ziet dat Pietje van 8 eraan komt. Pietje heeft een mooie lolly, hij heeft elke dag een mooie, lekkere lolly, want hij heeft een aardige moeder. "Zeg Pietje! Ik geef je de keuze, of je geeft mij elke dag die lolly en ik zal je beschermen tegen andere stoute jongens. Of je geeft mij die lolly niet, en dan zal ik je in de grote zomervakantie elke dag slaan!" zegt Bertje. Pietje heeft nu de keuze, of hij geniet de rest van het jaar van een lekkere lolly, of hij geeft elke dag die lolly af om nog een prettige zomervakantie te hebben. Dus ja, waarom laat God "ongelovigheid" toe als je er toch voor bestraft word? Had hij dan niet net zo goed iedereen kunnen laten geloven? Hij is toch Almachtig? Of geniet hij ervan om mensen te chanteren, en is hij dus in een zekere zin een sadistische klootzak? |
![]() |
||
Citaat:
Het lijkt er wat mij betreft op dat zowel het concept van vrije wil als het concept van het tegenovergestelde daarvan volledig verwerpelijke flauwekullen zijn die beide in het leven zijn geroepen om of bepaalde verschijnselen te kunnen verklaren of bepaalde verschijnselen te kunnen goedpraten. Iemand die vol in het leven staat, heeft niets van doen met óf vrije wil óf niet-vrije wil. Het is heel prettig, lijkt me, om op sommige momenten te kunnen zeggen dat "God het zo gewild heeft" of "dat het zo moest zijn" (in feite kan dat niet ontkend worden), maar dat houdt wel onmiddellijk een scheiding in tussen subject en wereld, hetgeen de oorzaak is van lijden en bovendien het Gods-idee zelf. Wie een levend onderdeel is van het bestaan hoeft zich geenszins met dit soort vraagstukken bezig te houden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() En als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik niet aan nuanceringen doe. |
![]() |
||
Citaat:
Hierin ligt het grote probleem van bepaald gelovigen; ze trekken zich op een dergelijke manier dingen in de wereld aan, dat het daarbij lijkt alsof ze zichzelf God wanen en denken in opstand te moeten komen tegen opvattingen of soms zelfs alleen woorden van anderen. Mensen die hun oren dichthouden als ze godverdomme horen en dan maar snel een gebed opzeggen. Ik weet niet waarom gelovigen zich minder respectvol aandoende uitlatingen van anderen ten opzichte van waarin zij geloven aantrekken maar het lijkt er mijns inziens sterk op dat er meer affiliatie is met dergelijke opvattingen dan men zelf beweert wanneer men zo sterk in opstand komt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Moet(en) ik(wij) respectvol zijn naar iemand die ik(we) niet ken(nen) en volgens mij(ons) ook niet bestaat? Ik denk persoonlijk van niet, en ik denk anderen met mij hier ook van niet. Dat het voor jou "heilig" is, interreseert me ook niet bar veel, dit getuigt niet van disrespect naar jouw kant. Godverdomme is trouwens alleen schadelijk voor de persoon die het zegt en niet voor de mensen eromheen, waarom christenen altijd zo op hun teentjes getrapt zijn over dit woord snap ik niet. God verdoem mij komt het vandaan. Offtopic: edit: ik had een taalfout Laatst gewijzigd op 07-01-2005 om 13:14. |
![]() |
||
Citaat:
Wat is het nut van tijd besteden aan wat in jouw ogen onzin is? Als je niet gelooft kan je beter je tijd besteden aan iets anders. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Dit topic is serieus bedoeld! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Over 10 jaar zullen een aantal van die dingen wetenschappelijk zijn onderbouwd of weerlegd. En ik wil zoveel mogelijk mensen van hun religie afhelpen, of ze in ieder geval laten zien dat religie en de wereld waarin we leven niet zo zwart-wit is als ze denken. Dat heeft ook veel te maken met Vrije Wil |
![]() |
||
Citaat:
Deze vraag is overigens al vaker gesteld en wordt over het algemeen beantwoord met de volgende gelijkenis: Een boer heeft een akker waar hij graan heeft gezaaid. Op een nacht komt zijn buurman en die strooit er onkruid tussen. Het onkruid groeit op tussen het graan. De knechten van de boer vragen of ze het uit mogen trekken, maar de boer verbied dat omdat dat het graan zou kunnen beschadigen. Als het graan rijp is zal de oogst komen en zal het onkruid gescheiden worden van het graan en verbrand worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
A) je er zelf voor kiest B) God altijd gelijk heeft lekker puh Je vroeg erom ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Christenen zijn niet 'op hun teentjes getrapt' als jij gvd zegt, maar christenen vinden het niet leuk dat een ander mens verdoemt word (naar de hel gestuurd word). |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
volgens mijn religie mag iedereen zijn of haar eigen vorm van geloof zoeken. als het maar niet iets is wat opgelegd wordt. en de bedoeling van het leven is dat je er iets van leert. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
b-ja, maar daarom zijn christenen nog wel 'verdrietig' om jouw keuze. |
![]() |
||
Citaat:
je moet die toets toch gewoon maken. raar. ja en ik weet dat een toets frans weer niet de goede vergelijking is etc, maar snap even wat ik bedoel. of wat ik niet bedoel. ik geloof trouwens ook niet dat god de mens als toets op de wereld heeft gezet, want dat gaat helemaal nergens over. hij had kunnen weten. dus link zo ook niet. als ik het goed zie, is de achterliggende vraag toch weer -waarom laat god het toe dat er kwaad is-. waarom laat god de mens in zonde vallen en geeft hij de duivel sowieso macht? hoe kan die beste duivel trouwens ontstaan zijn? WAAROM KEERT GOD ZICH NIET TEGEN HET KWADE? (want daar lijkt het veel op). |
![]() |
||
Citaat:
een helderdere vraagstelling: We hebben de keuze tussen geloven en niet geloven, als we niet geloven straft god ons daarvoor ondanks zijn liefde voor ons, waarom geeft hij ons dan een keuze? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
stel je een bos voor met een helehoop weggetjes. de weggetjes liggen er maar over welke je loopt en hoe da's jou eigen keuze. en sommige mensen zijn ook nog in staat om zelf een weggetje aan te leggen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
ik zeg toch dat je DUS een vrije wil hebt.. alleen .. de weg die je inslaat is wel voor een groot deel bepalend voor waar je uit komt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
en JIJ gelooft niet in magie ? ![]() ik zie wel overeenkomsten ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Vrije wil Denkerius | 8 | 18-03-2015 13:40 | |
Psychologie |
geen vrije wil hans2 | 23 | 21-11-2005 20:56 | |
Vrije wil in religie? akumabito | 39 | 13-10-2005 19:36 | |
Druist een rechtssysteem in tegen de vrije wil van de mens? Gatara | 62 | 13-01-2005 22:00 | |
Als God ons een vrije wil gaf... Verwijderd | 166 | 17-03-2004 19:05 | |
bestaat een vrije wil? dreadmanneke | 44 | 01-08-2003 21:18 |