Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2005, 17:24
drea
drea is offline
Onderhandelingen EU en Kroatië uitgesteld

Uitgegeven: 16 maart 2005 15:52
Laatst gewijzigd: 16 maart 2005 15:53

BRUSSEL - De Kroatische premier Sanader zegt in een reactie op het uitstel van onderhandelingen met de EU over lidmaatschap van de unie dat zijn regering "geloofwaardig" is en dat haar niets valt te verwijten. "Kroatië heeft aangetoond dat het wel volledig samenwerkt met het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag", aldus Sanader woensdagmiddag in het Europees Parlement in Brussel.

De Kroatische premier wees erop dat zijn land al tien personen heeft overgedragen aan Den Haag. "We doen ons best. We zijn een voorbeeld voor de regio", aldus de premier, die stelde "niets anders dan teleurgesteld" te kunnen zijn.

Volgens Sanader was "een grote meerderheid van de EU-lidstaten van mening dat Kroatië zijn uiterste best doet". Zonder Nederland en Groot-Brittannië bij naam te noemen, doelde hij op die twee lidstaten toen hij stelde dat een "kleine minderheid vindt dat Kroatië alleen meewerkt wanneer het de van oorlogsmisdaden verdachte generaal Gotovina echt uitlevert aan Den Haag".

"Die kleine minderheid heeft de opinie van de grote meerderheid ongelukkigerwijs aangevallen."

Wat denken jullie? Hebben ze m echt niet of zijn ze gewoon koppig en willen ze m niet uitleveren? En, waarom hamert de EU erop om Gotovina uit te leveren? Ze hebben bij sommige andere Oost-Europese landen toch ook heel wat gedoogd bij de uitbreiding?
Oud 17-03-2005, 17:45
Verwijderd
De EU wil blijkbaar een statement maken: een lidmaatschap krijg je niet zomaar.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 17:46
Verwijderd
En terecht. Eerst maar eens wat achterstallige oorlogsmisdadigers incasseren.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 17:49
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik vraag me af waarom alleen Nederland en GB tegen Kroatie waren, en de andere landen niet.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 17:50
drea
drea is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 18:45 :
De EU wil blijkbaar een statement maken: een lidmaatschap krijg je niet zomaar.
Waarom komen ze daar dan nu pas mee? Ze hebben toch ook landen toegelaten die nog niet helemaal voldeden aan de opgestelde criteria? Waarom doen ze nu wel zo moeilijk?
Oud 17-03-2005, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 17-03-2005 @ 18:49 :
Ik vraag me af waarom alleen Nederland en GB tegen Kroatie waren, en de andere landen niet.
Nederland: Internationaal strafhof is in Den Haag gevestigd.
GB: conservatisme.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 17:51
drea
drea is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 17-03-2005 @ 18:49 :
GB is altijd al een beetje pro-Servisch geweest en dus daarom anti-Kroatisch denk ik
Oud 17-03-2005, 18:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-03-2005 @ 18:46 :
En terecht. Eerst maar eens wat achterstallige oorlogsmisdadigers incasseren.
Oud 17-03-2005, 18:08
phynoxal
phynoxal is offline
Laten we hopen dat ze nu tot bezinning komen het dat met turkije ook doen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:11
Jochem12
Jochem12 is offline
Ik wil helemaal niet dat kroatie meedoet
Oud 17-03-2005, 18:18
Verwijderd
Citaat:
Jochem12 schreef op 17-03-2005 @ 19:11 :
Het zijn moslims!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:19
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Jochem12 schreef op 17-03-2005 @ 19:11 :
Jij hebt niks te willen, kleine etter
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:22
drea
drea is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 19:18 :
Het zijn moslims!
Jij hebt echt slecht opgelet op school
Oud 17-03-2005, 18:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
drea schreef op 17-03-2005 @ 19:22 :
Verlicht ons professor. (laat ik nou ook net denken dat het christenen vs moslims was in de vorm van Serviers tegen Bosniers en Kroaten)
Oud 17-03-2005, 18:38
drea
drea is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-03-2005 @ 19:25 :
Verlicht ons professor. (laat ik nou ook net denken dat het christenen vs moslims was in de vorm van Serviers tegen Bosniers en Kroaten)
Ik zal een misverstand uit de wereld helpen: Kroaten zijn geen moslims; 98% van de Kroaten is rooms-katholiek.
Oud 17-03-2005, 18:43
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
drea schreef op 17-03-2005 @ 19:38 :
Ik zal een misverstand uit de wereld helpen: Kroaten zijn geen moslims; 98% van de Kroaten is rooms-katholiek.
Misschien was mephostophilis sarcastisch??
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:54
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Heel goed!

Eerst echt meewerken met Tribunaal in Den Haag. En natuurlijk alle Servische vluchtelingen naar huis.
En volledige rechten voor Servische minderheid.

Pas als Kroatie een soort Nederland, Zweden of Finland geworden is, mogen ze lid woren

Nou, ja, zodra ze dat ECHT willen...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:13
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-03-2005 @ 19:54 :
Heel goed!

Eerst echt meewerken met Tribunaal in Den Haag. En natuurlijk alle Servische vluchtelingen naar huis.
En volledige rechten voor Servische minderheid.

Pas als Kroatie een soort Nederland, Zweden of Finland geworden is, mogen ze lid woren

Nou, ja, zodra ze dat ECHT willen...
Stuur dan maar gelijk dat hele Oostblok dat in mei vorig jar lid is geworden, terug. Of wou je zeggen dat die op Nederland, Zweden of Finland lijken?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:17
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-03-2005 @ 21:13 :
Stuur dan maar gelijk dat hele Oostblok dat in mei vorig jar lid is geworden, terug. Of wou je zeggen dat die op Nederland, Zweden of Finland lijken?
En schop Spanje en Portugal er dan ook maar gelijk uit
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:35
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 17-03-2005 @ 21:17 :
Mja, volgens mij zijn die toch een stuk minder corrupt dan de Ootsblokkers en hebben ze hun economie veel verder op peil. Neem ik aan, he. Wat ze wel eens mogen doen, is flink wat druk uitoefenen op Berlusconi om de vrije media veel meer ruimte te geven. (Maar dat is dan weer off-topic)
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:36
phynoxal
phynoxal is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 17-03-2005 @ 21:17 :
daar heeft de EU net zo ongeveer 100 miljard in gestopt dat zou een beetje zonde zijn
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:41
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-03-2005 @ 21:35 :
Mja, volgens mij zijn die toch een stuk minder corrupt dan de Ootsblokkers en hebben ze hun economie veel verder op peil.
Lul je dat zomaar of heb je gewoon een hekel aan die landen omdat er vrijwel alleen blanken wonen?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 21:02
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 17-03-2005 @ 21:41 :
Lul je dat zomaar of heb je gewoon een hekel aan die landen omdat er vrijwel alleen blanken wonen?
En waarom zou ik een hekel hebben aan blanken??
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 23:29
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Citaat:
drea schreef op 17-03-2005 @ 19:22 :
Idd.. als ze nou ergens níét van Moslims hielden
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 23:33
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Nou, ook daar zitten wel wat twijfelgevallen tussen. Maar probleem met Kroatie is, dat veel Serviers niet terugkunnen naar hun huizen. En dat zal toch echt moeten...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2005, 23:34
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-03-2005 @ 21:35 :
Mja, volgens mij zijn die toch een stuk minder corrupt dan de Ootsblokkers en hebben ze hun economie veel verder op peil. Neem ik aan, he. Wat ze wel eens mogen doen, is flink wat druk uitoefenen op Berlusconi om de vrije media veel meer ruimte te geven. (Maar dat is dan weer off-topic)
Dat valt verdomd tegen.. Ze zijn volledig ingesteld op toerisme (wat het de laatste jaren ook uitstekend doet) maar voor de rest is het bagger.. Corrupt en arm, veel neonazi's.. Ja ja jah.. Ik hoor jullie al denken "Gornetsnoaker weer met zn vooroordelen uit Netwerk" maar nee.. Ik heb namelijk een Kroaat in mn klas die er tot 6 maanden terug nog woonde.. Hij ziet er enorm tegenop om terug te gaan omdat het gewoon niet deugt.. (Waar wel op deze wereld eigenlijk?) Universiteitssysteem is zo corrupt als de pest.. Je krijgt alleen iets geregeld als je mensen onder de tafel betaald. en de sporen van de oorlog zijn nog steeds te zien (+wat lichte spanningen nog te voelen), de wegen zijn slecht..
Er is echter wel potentie en als ze kunnen toetreden zou dat wel volledig benut kunnen worden, ik denk dat de EU er op de lange termijn ook wel van zal profiteren.
Misschien moeten we eigenlijk ook maar stoppen en gewoon een grote wereldunie gaan vormen met 1 taal, 1 muntsoort en zonder handelsrestricties.. Misschien dat het onze achterkleinkinderen ooit lukt..
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 23:45
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 18-03-2005 @ 00:34 :

Misschien moeten we eigenlijk ook maar stoppen en gewoon een grote wereldunie gaan vormen met 1 taal, 1 muntsoort en zonder handelsrestricties..
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 05:02
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 18-03-2005 @ 00:45 :
Waarom?
Dan zijn we van al dat linkse gezeik af
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 14:22
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 18-03-2005 @ 06:02 :
Dan zijn we van al dat linkse gezeik af
Juist niet, lijkt me, dan kunnen we eindelijk beginnen aan de echte gelijkheid
Oud 18-03-2005, 14:26
Joostje
Joostje is offline
Als ze nu over het Gerechtshof struiklen, betekent dat dan ook dat andere Oostblokkers hun wederzijdse verdragen mbt het Strafhof moeten opzeggen?
Oud 18-03-2005, 14:46
REIE
REIE is offline
Ik denk dat de toetreding van Kroatie tot de EU veel kan doen aan die bekrompen Balkanmentaliteit (eng nationalisme, corruptie...). Toch lijkt het me beter nog even af te wachten en ze nog wat laten hervormen en moderniseren.
Oud 18-03-2005, 14:56
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Joostje schreef op 18-03-2005 @ 15:26 :
Als ze nu over het Gerechtshof struiklen, betekent dat dan ook dat andere Oostblokkers hun wederzijdse verdragen mbt het Strafhof moeten opzeggen?
Dat zou wel tof zijn, maar ik denk niet dat men het lef heeft dat te eisen
Oud 18-03-2005, 20:37
Jochem12
Jochem12 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 19:18 :
Het zijn moslims!
Ja, en die willen we er niet bij hebben.
Oud 18-03-2005, 20:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
McCaine schreef op 18-03-2005 @ 15:56 :
Dat zou wel tof zijn, maar ik denk niet dat men het lef heeft dat te eisen
slechts een enkele vraag die daarvoor gesteld dient te worden. 'verdient het oostblok daar geld mee?'

nee? dan zullen ze het niet doen.

Laatst gewijzigd op 18-03-2005 om 20:50.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 20:51
Jochem12
Jochem12 is offline
De EU is groot genoeg en hoeft niet uitgebreid te worden, ik stel zelfs voor dat de eu terug word gebracht naar waar het was voor dat polen en die andere sjit werd toegevoegd
Oud 18-03-2005, 21:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jochem12 schreef op 18-03-2005 @ 21:51 :
De EU is groot genoeg en hoeft niet uitgebreid te worden, ik stel zelfs voor dat de eu terug word gebracht naar waar het was voor dat polen en die andere sjit werd toegevoegd
probeer eens een onderbouwing, dat staat altijd leuk.
Reageren

Regels voor berichten