Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2005, 16:23
halilo
halilo is offline
weet iemand de omgekeerde van wortel(x)

ik moet bij een pijlenketting terug en dan moet ik de ongekeerde van wortel(x) hebben, maar ik weet nie.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2005, 16:31
Not for Sale
Not for Sale is offline
x2 ?
Oud 27-01-2005, 17:04
Verwijderd
WTH is een pijlenketting?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 17:22
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 27-01-2005 @ 18:04 :
WTH is een pijlenketting?
Wat hij bedoelt is dat hij de inverse functie g van een gegeven functie f zoekt. Er geldt dan: f(g(x))=g(f(x))=x.

@halilo: laat f de functie f: x->sqrt(x) zijn, en laat g de inverse van f zijn die je zoekt, dan geldt: f(g(x))=sqrt(g(x))=x, dus links en rechts kwadrateren geeft dan: g(x)=x², waarmee de gevraagde functie is gevonden. Merk op dat het domein en het bereik van f alle getallen groter dan of gelijk aan nul bevatten, en dat dat ook voor het domein en het bereik van g geldt.
Oud 27-01-2005, 19:36
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 27-01-2005 @ 18:22 :
[B]Wat hij bedoelt is dat hij de inverse functie g van een gegeven functie f zoekt. Er geldt dan: f(g(x))=g(f(x))=x.
Ik weet wat uiteindelijk de vraag is, maar ik heb geen idee wat een pijlenketting is
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 19:45
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 27-01-2005 @ 20:36 :
Ik weet wat uiteindelijk de vraag is, maar ik heb geen idee wat een pijlenketting is
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dat een methode waar tegenwoordig op de middelbare school functies mee uitgelegd wordt. Je hebt een x, je stopt hem in het 'machientje' wortel en er komt sqrt(x) uit. Dus
x-->[wortel]-->sqrt(x). Nu is de vraag dus wat er in het machientje staat als je de andere kant op gaat:
sqrt(x)-->[ ]-->x.
Misschien dat het geen machientjes heten, maar dit is volgens mij het idee. Op zich vind ik het nog niet eens onaardig trouwens: je krijgt meer het idee dat een afbeelding iets toevoegt aan een element x dan wanneer je zegt f(x)=x2. Samengestelde afbeeldingen zijn ook gemakkelijk uit te leggen.
Oud 27-01-2005, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Young Grow Old schreef op 27-01-2005 @ 20:45 :
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dat een methode waar tegenwoordig op de middelbare school functies mee uitgelegd wordt. Je hebt een x, je stopt hem in het 'machientje' wortel en er komt sqrt(x) uit. Dus
x-->[wortel]-->sqrt(x). Nu is de vraag dus wat er in het machientje staat als je de andere kant op gaat:
sqrt(x)-->[ ]-->x.
Misschien dat het geen machientjes heten, maar dit is volgens mij het idee. Op zich vind ik het nog niet eens onaardig trouwens: je krijgt meer het idee dat een afbeelding iets toevoegt aan een element x dan wanneer je zegt f(x)=x2. Samengestelde afbeeldingen zijn ook gemakkelijk uit te leggen.
Machientjes, ja, dat weet ik nog wel. Wat lijkt dat lang geleden.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 21:18
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 27-01-2005 @ 20:36 :
modern onderwijs
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 23:38
765765
Citaat:
Dr HenDre schreef op 27-01-2005 @ 22:18 :
modern onderwijs
mja ze zeggen dat wiskunde moeilijk is

.. maar op zo'n manier wordt wiskunde alleen maar, op een kunstmatige manier, moeilijk gemaakt .. terwijl het dat niet is
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 09:28
Verwijderd
Even een nuancering: het betreft natuurlijk de functie f(x) = x² op het interval [0,oneindig).
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:23
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-01-2005 @ 10:28 :
Even een nuancering: het betreft natuurlijk de functie f(x) = x² op het interval [0,oneindig).
Tsja..probeer dat maar eens in een machientje te stoppen
Reageren

Regels voor berichten