Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2005, 20:02
aaronmirck
aaronmirck is offline
ken je dat ook dat je op een school zit waar er zo op gemiereneukt wordt als je te laat bent?
Ik vind het teringirritant*excuse moi*als ik een preek krijg als ik een minuut te laat kom, een werkstuk inlever met een"oninspirerende inleiding", terwijl onze halve school geen wiskunde krijgt. (maar wel tentamens)
Oud 02-02-2005, 20:08
Ieke
Ieke is offline
Waarom kom je dan gewoon ook niet optijd? Dan heb je daar geen last van. Zo moeilijk is dat echt niet.
Oud 02-02-2005, 20:10
Verwijderd
Ik kom veels te vaak te laat. Ik moet morgen, vrijdag en dinsdag me weer eens om 7:30 melden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:11
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Weet je wel waar je het over hebt? Op tijd komen is gewoon moeilijk vooral ''s ochtends. Dan denk je dat je geen tijd hebt. Dus dan haast je en kom je 5 minuten te laat. Of dan sta je een keer extra vroeg op ga je even relaxed alles doen en dan kom je nog 5 minuten te laat.
Maar ja ik kom zo'n 12 keer te laat per week sinds een jaar nu en heb me tot nu toe nog maar 2 keer hoeven melden. Ach hoe relaxed zijn die leraren.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:14
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 02-02-2005 @ 21:11 :
Weet je wel waar je het over hebt? Op tijd komen is gewoon moeilijk vooral ''s ochtends. Dan denk je dat je geen tijd hebt. Dus dan haast je en kom je 5 minuten te laat. Of dan sta je een keer extra vroeg op ga je even relaxed alles doen en dan kom je nog 5 minuten te laat.
Maar ja ik kom zo'n 12 keer te laat per week sinds een jaar nu en heb me tot nu toe nog maar 2 keer hoeven melden. Ach hoe relaxed zijn die leraren.
Ja dat extra vroeg opstaan en dan alsnog te laat komen heb ik moeite mee en ik woon 5 min van school af en kom wel vaak te laat maar ik haal geen briefje.. ik loop gewoon door naar mn plaats en zeg niks.. de leraren vinden het niet zo erg, pas als je midden in de les komt
Suey
Suey is offline
Niet zeiken, bij ons kreeg je meteen corvee als je 2 keer te laat komt. Bij 3 keer corvee een week om half 8 melden.
Met citaat reageren
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Ieke schreef op 02-02-2005 @ 21:08 :
Waarom kom je dan gewoon ook niet optijd? Dan heb je daar geen last van. Zo moeilijk is dat echt niet.
Valt niet mee hoor, als je een slecht tijdsbesef hebt.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:15
Verwijderd
nou ik vind het best terecht
kom maar op tijd.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:18
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 02-02-2005 @ 21:14 :
Ja dat extra vroeg opstaan en dan alsnog te laat komen heb ik moeite mee en ik woon 5 min van school af en kom wel vaak te laat maar ik haal geen briefje.. ik loop gewoon door naar mn plaats en zeg niks.. de leraren vinden het niet zo erg, pas als je midden in de les komt
Weet je hoe erg. Als ik naar school race (elke ochtend want ik ben al te laat als ik thuis vertrek) ben ik er binnen 3 minuutjes. Naja ik vertrek dan zo'n 2 minuten voordat de bel gaat maar dan ben ik nog te laat.
Al die bruggertjes zie ik altijd vrijwillig al een briefje halen. Echt erg is dat... Meestal loop ik ook gewoon binnen en zeg even gedag ofzo. En dan doe ik alsof het normaal is dat ik te laat ben dus ik kom niet met smoesjes aan en dat vinden ze wel okay. Dus ja...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:18
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik kom elke dag te laat en dat vinden de docenten kut, en dat begrijp ik.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:19
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Bij ons staan de concierges voor de deur en als je (naar hun mening) te laat komt, moet je meteen 's middags een uur nakomen... Niet zo leuk, gelukkig heb ik er tussenuit kunnen komen door achteraf naar de teamleider te gaan en te zeggen dat, nadat de concierges mij hadden opgeschreven en ik naar boven ging, de leraar er nog niet was/ ze nog niet waren begonnen.
Oud 02-02-2005, 20:21
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 02-02-2005 @ 21:18 :
Ik kom elke dag te laat en dat vinden de docenten kut, en dat begrijp ik.
wahahahah
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:21
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Nebula schreef op 02-02-2005 @ 21:14 :
Valt niet mee hoor, als je een slecht tijdsbesef hebt.
Leer dat dan krijgen. Weet je hoe vervelend als mensen constant te laat komen? Kan je imo gewoon niet maken. Een keertje ok, maar constant?
Oud 02-02-2005, 20:23
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 02-02-2005 @ 21:18 :
Weet je hoe erg. Als ik naar school race (elke ochtend want ik ben al te laat als ik thuis vertrek) ben ik er binnen 3 minuutjes. Naja ik vertrek dan zo'n 2 minuten voordat de bel gaat maar dan ben ik nog te laat.
Al die bruggertjes zie ik altijd vrijwillig al een briefje halen. Echt erg is dat... Meestal loop ik ook gewoon binnen en zeg even gedag ofzo. En dan doe ik alsof het normaal is dat ik te laat ben dus ik kom niet met smoesjes aan en dat vinden ze wel okay. Dus ja...
ja idd ik ga normaal 8.25 uit huis en dan ben ik net op tijd op school maar vaak ga ik pas half de deur uit, en toch racen, hoewel ik toch wel te laat ben op school

en ja die bruggers tsja, 1 van ze vroeg wel eens aan me waarom ik het niet haal, haha ik geef geeneens smoesjes, kzeg gewoon niks en als ze toch echt gaan zeuren over briefjes dan loop ik zuchtend het lokaal uit en haal ik een briefje
Oud 02-02-2005, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 02-02-2005 @ 21:21 :
Leer dat dan krijgen. Weet je hoe vervelend als mensen constant te laat komen? Kan je imo gewoon niet maken. Een keertje ok, maar constant?
En wat, als je net als mij, op tijd naar bed gaat, maar dwars door de wekker heenslaapt?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:24
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-02-2005 @ 21:23 :
En wat, als je net als mij, op tijd naar bed gaat, maar dwars door de wekker heenslaapt?
Moet je de wekker ver van je bed zetten zodat je je bed uit moet komen om hem uit te doen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:25
Verwijderd
Ja, dat doe ik ook.

Maar ik bedoel meer dat ik soms gewoon de wekker niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:26
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-02-2005 @ 21:25 :
Ja, dat doe ik ook.

Maar ik bedoel meer dat ik soms gewoon de wekker niet hoor.
En dan blijft ie doorgaan? Ach ja... klote voor je.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:26
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 02-02-2005 @ 21:24 :
Moet je de wekker ver van je bed zetten zodat je je bed uit moet komen om hem uit te doen.
ik zet zowel mn wekker, als de wekker van mn telefoon, en mn telefoon leg ik op mn bureau met het irritantste toontje zodat ik helemaal uit bed moet
Oud 02-02-2005, 20:27
Verwijderd
Ik hoor hem zegmaar wel, maar de 'impuls' is niet groot genoeg om echt wakker te worden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:28
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 02-02-2005 @ 21:26 :
ik zet zowel mn wekker, als de wekker van mn telefoon, en mn telefoon leg ik op mn bureau met het irritantste toontje zodat ik helemaal uit bed moet
Ik word alitjd wel wakker door mijn wekker... En dan blijf ik heel de tijd 'nog 5 minuutjes' liggen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:32
Verwijderd
Weet je hoe irritant het is als lessen en colleges constant verstoord worden door mensen die te laat komen. Zowel voor docenten als voor studenten die wel op tijd zijn. Je komt maar gewoon op tijd! (want als ze de lessen 5 minuten later laten beginnen kom je hoogstwaarschijnlijk nog steeds te laat, het is vaak een kwestie van slechte planning en laksheid en bovenal mateloos irritant)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:34
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Ik kom nooit te laat. Ik ben het type dat overal op het laatste moment nog even hijgend binnen komt strompelen.
Met citaat reageren
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
krullevaar schreef op 02-02-2005 @ 21:32 :
Weet je hoe irritant het is als lessen en colleges constant verstoord worden door mensen die te laat komen. Zowel voor docenten als voor studenten die wel op tijd zijn. Je komt maar gewoon op tijd! (want als ze de lessen 5 minuten later laten beginnen kom je hoogstwaarschijnlijk nog steeds te laat, het is vaak een kwestie van slechte planning en laksheid en bovenal mateloos irritant)
Och, je moet niet zoveel zeiken.
Met citaat reageren
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Nebula schreef op 02-02-2005 @ 21:34 :
Ik kom nooit te laat. Ik ben het type dat overal op het laatste moment nog even hijgend binnen komt strompelen.
Dat type was ik vroeger... Eerst was ik atlijd dik op tijd. Toen altijd pcies optijd. Nu altijd te laat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2005, 20:36
Verwijderd
Leer klokkijken echt, het helpt.

Ik kwam op de middelbare school zelf trouwens ook vrij vaak te laat, omdat ik 's ochtends vaak te lang zat te lezen. Maar dan heb ik het over zo'n 8 keer per semester.
En dat was (per semester)
1 x te laat = aantekening
2 x te laat = melden om kwart voor acht
3 x te laat = 2 x melden om kwart voor acht
4 x te laat = 3 x melden om kwart voor acht
5 of meer keer te laat = naar conrector.
en als je te laat was voor het melden, dan telde dat niet als gemeld, maar ook niet als te laat.
Mooi systeem vind ik
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:36
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
krullevaar schreef op 02-02-2005 @ 21:32 :
Weet je hoe irritant het is als lessen en colleges constant verstoord worden door mensen die te laat komen. Zowel voor docenten als voor studenten die wel op tijd zijn.
Bij ons mag je er dan gewoon niet meer in.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:39
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 02-02-2005 @ 21:11 :
Af en toe te laat komen door te laat opstaan kan ik best begrijpen. Had ik zelf ook vaak zat. Maar wbt relaxed doen en dan nog te laat komen: je hebt toch wel een horloge of klok thuis?
Ik had altijd een bepaald tijdstip en als ik op dat tijdstip vertrok haalde ik het ruim met fietsen. Een ander tijdstip dat ik in m'n hoofd had was er een waarbij ik heel hard moest fietsen. Ik hield dat altijd in de gaten en ik bepaalde hoe laat ik wegging aan de hand van hoeveel wind er stond.

Overigens: 12x te laat: hoe doe je dat? 5x 's ochtends neem ik aan, maar de overige 7x, is dat dan gewoon tussen 2 lessen in?
Oud 02-02-2005, 20:41
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-02-2005 @ 21:39 :
Af en toe te laat komen door te laat opstaan kan ik best begrijpen. Had ik zelf ook vaak zat. Maar wbt relaxed doen en dan nog te laat komen: je hebt toch wel een horloge of klok thuis?
Ik had altijd een bepaald tijdstip en als ik op dat tijdstip vertrok haalde ik het ruim met fietsen. Een ander tijdstip dat ik in m'n hoofd had was er een waarbij ik heel hard moest fietsen. Ik hield dat altijd in de gaten en ik bepaalde hoe laat ik wegging aan de hand van hoeveel wind er stond.

Overigens: 12x te laat: hoe doe je dat? 5x 's ochtends neem ik aan, maar de overige 7x, is dat dan gewoon tussen 2 lessen in?
Nou ja. Dat was overdreven. Ik denk eerder zo'n 7 keer per week waarvan 4 of 5 ochtenden en 3 middagen ofzo. Ja tussen 2 lessen in is ook moeilijk. Na de pauze enzo.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:45
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
bij ons moet je je de volgende dag melden, EN twee uur nakomen. Dat hele briefje halen duurt langer dan dat je te laat was, klootzakken.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:57
Verwijderd
Wij hebben 8 verschillende telaat regelingen, elke afdeling heeft weer een andere. Zo hoorde ik dat de vmbo afdeling een veel strengere regeling heeft dan de havo/vwo afdeling

Maargoed er is bij ons maar 1 geschreven regel en die is : OP TIJD KOMEN
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 21:05
Erbenda
Erbenda is offline
Bij ons komen er 's morgens echt tientallen te laat.... weer rijen bij de conciërge om in te bliepen en een bonnetje te trekken...

Maargoed per 2x te laat komen, moet je een uur na blijven. En anders een week lang van 8 tot 5 op school zitten etc. Na heel veel keren worden je ouders gebeld.
Maja precies weet ik t nie... ben altijd op tijd nl...
Oud 02-02-2005, 21:18
rubenrtv
rubenrtv is offline
Ik vind het wel echt irritant als mensen constant te laat komen, kom dan niet.
Wij hebben daar ook wel de aller-chillste regeling voor in de 5e en 6e, je mag spijbelen zolang je onder de 15% van je lessen blijft. Hierboven raak je je herkansingen voor die periode kwijt.
Oud 02-02-2005, 21:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 02-02-2005 @ 21:41 :
Nou ja. Dat was overdreven. Ik denk eerder zo'n 7 keer per week waarvan 4 of 5 ochtenden en 3 middagen ofzo. Ja tussen 2 lessen in is ook moeilijk. Na de pauze enzo.
Maar vind je het zelf ook niet een beetje absurd ipv de regel belachelijk te maken?
Van een 17-jarige mag je toch wel iets meer verwachten...
Te laat komen is een enkele keer niet zo raar, maar consequent bijna elke dag... Daar hoor je toch wel van te leren.

Bij ons (oude school) zouden je ouders dan btw al binnen een week gebeld zijn.
Bovendien zou je je ook de komende weken elke dag om 7.30 moeten melden en zou je elke dag een uur corvee hebben.
Oud 02-02-2005, 23:01
RD
RD is offline
het is erg irritant als iemand na een kwartier de les binnen komt wandelen, dit kan natuurlijk een keer gebeuren, maar als je zo'n notoire te-laat-komer bent, vind ik het een goede zaak dat je een flinke preek krijgt, aangezien je dan gewoon een ei bent naar mijn mening
Oud 02-02-2005, 23:23
Vice
Vice is offline
Bij colleges is het anders behoorlijk irritant als er om de 5 minuten iemand te laat binnen komt.

Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 02-02-2005 @ 21:57 :
Wij hebben 8 verschillende telaat regelingen, elke afdeling heeft weer een andere. Zo hoorde ik dat de vmbo afdeling een veel strengere regeling heeft dan de havo/vwo afdeling
Is daar ook een reden voor?
Oud 03-02-2005, 03:12
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
Ik was een standaard te laat komer.
bijna elke ochtend, en dan de meeste lessen daarna ook nog.
En als je dan de volgende ochtend moest melden, kwam ik ook te laat. dus na een tijdje interseerde het niet meer, of ik te laat kwam
Oud 03-02-2005, 09:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Suey schreef op 02-02-2005 @ 21:14 :
Niet zeiken, bij ons kreeg je meteen corvee als je 2 keer te laat komt. Bij 3 keer corvee een week om half 8 melden.
Jij moet niet zeiken, bij ons moest ja bij 1 minuutje te laat komen direct nablijven en engelse teksten vertalen. En als jij dus zo'n vaak te laat komer bent dan moest je de hele week gewoon maar tot 4 uur nablijven.

En trouwens voor de gene díe van die laatkomers zijn: Get a Life. Sta gewoon ruim op tijd op en zorg dat je ruim op tijd van huis vertrekt. Zo moeilijk is dat niet. Ik ben hooguit in 6 jaar 5 keer te laat gekomen. én ik woonde ook nog eens 15 kilometer van school af. Het is gewoon ongelofelijke laksheid.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 09:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Vice schreef op 03-02-2005 @ 00:23 :

Is daar ook een reden voor?
vmbo'ers moeten harder aangepakt worden doordat ze een stuk vervelender zijn over het algemeen. Bij ons op school was het ook precies zo. Op het vwo konden ze veel meer maken dan op t vmbo.

Maar als je dan ook nagaat dat we leraren hebben gehad die door het vmbo weggepest waren en wij het dan wel gewoon prima met zo'n gast konden vinden...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 10:48
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-02-2005 @ 22:33 :

Van een 17-jarige mag je toch wel iets meer verwachten...
Te laat komen is een enkele keer niet zo raar, maar consequent bijna elke dag... Daar hoor je toch wel van te leren.
Bij ons word je daar ook voor gestraft hoor officieel. Maar de leraren hebben daar schijt aan. En het is juist andersom... als bruggertje en alles was ik alitjd op tijd. Het is pas iets sinds ik 16 ben ofzo dat ik atlijd te laat ben.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 03-02-2005 @ 10:24 :
En trouwens voor de gene díe van die laatkomers zijn: Get a Life.
Sorry, ik heb al een leven, in tegenstelling tot een paar ongelovelijke huppelkutjes hier.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 14:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-02-2005 @ 13:33 :
Sorry, ik heb al een leven, in tegenstelling tot een paar ongelovelijke huppelkutjes hier.
Een verantwoordelijk leven dan.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 14:18
Verwijderd
sorry hoor, maar het is gewoon zwaar onfatsoenlijk om te laat te komen. ga gewoon eerder weg, doe niet zo suf. ik moet bijna 2 uur naar school reizen, en ik ben, afgezien van vertraging, altijd op tijd. veel klasgenoten, die misschien een kwartiertje hoeven te fietsen zijn vaak te laat. kom op! en laat anders op z'n minst wéten dat je te laat komt. sorry. maar ik vind het gewoon dat je niet met een of andere kutreden kunt komen om te laat te zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 14:28
Verwijderd
Te laat is mijn 2e naam. Maar dat is op school ook mijn enige foutieve gedrag, verder ben ik heel sociaal dus zien ze dat minpuntje nog wel is even door de vingers.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 15:42
Vice
Vice is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 03-02-2005 @ 10:26 :
vmbo'ers moeten harder aangepakt worden doordat ze een stuk vervelender zijn over het algemeen. Bij ons op school was het ook precies zo. Op het vwo konden ze veel meer maken dan op t vmbo.

Maar als je dan ook nagaat dat we leraren hebben gehad die door het vmbo weggepest waren en wij het dan wel gewoon prima met zo'n gast konden vinden...
Maar als nou een brave lieve gemotiveerde vmbo'er te laat komt, wordt hij/zij dan ook harder aangepakt of is het alleen bij de vervelende vmbo'ers ?
Oud 03-02-2005, 15:47
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Vice schreef op 03-02-2005 @ 16:42 :
Maar als nou een brave lieve gemotiveerde vmbo'er te laat komt, wordt hij/zij dan ook harder aangepakt of is het alleen bij de vervelende vmbo'ers ?
Zover ik weet werden de brave net zo aangepakt als de minder brave. Vaak is het zelfs zo dat bij de minde brave veel meer door de vingers wordt gezien doordat het soms niet meer te overzien is. De gene die 1 keertje te laat komt zal na moeten blijven... Soms wordt er wel eens 1 gemazzeld. Maar daar kán in principe geen onderscheid tussen worden gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 17:49
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 03-02-2005 @ 11:48 :
Bij ons word je daar ook voor gestraft hoor officieel. Maar de leraren hebben daar schijt aan. En het is juist andersom... als bruggertje en alles was ik alitjd op tijd. Het is pas iets sinds ik 16 ben ofzo dat ik atlijd te laat ben.
Ik heb het niet over leren van straffen.

Als jij elke dag te laat op school aankomt dan leer je daar toch van dat je 5 minuten eerder van huis weg moet gaan?
Je hebt echt geen straf nodig van een docent om van je fouten te leren.
Oud 03-02-2005, 17:53
ecrivaine
ecrivaine is offline
Waar ik me bij ons zo aan erger, is dat de mensen die met de bus komen (en dat zijn er heel veel) alles kunnen maken wat betreft te laat komen. Veel mensen komen standaard 5 of 10 minuten te laat, terwijl ze ook een bus eerder kunnen nemen. Sommige van die bussers doen ook totaal niet de moeite om van de bushalte naar het lokaal een beetje door te lopen; leraren doen toch niet moeilijk.
Nee, dan moet je als fietser eens te laat komen... één minuut na de bel en meteen een briefje halen. 'Ik ben met de bus' is het gouden antwoord (moet je wel een pasje hebben). En als je uitlegt dat je een lekke band had halverwege je fietstocht van 15 km, zeggen ze: 'verzin een betere smoes'.

Maargoed, als ik geen lekke band heb, kom ik eigenlijk nooit te laat, dus voor mij is het geen probleem
Oud 03-02-2005, 17:55
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-02-2005 @ 18:49 :
Ik heb het niet over leren van straffen.

Als jij elke dag te laat op school aankomt dan leer je daar toch van dat je 5 minuten eerder van huis weg moet gaan?
Je hebt echt geen straf nodig van een docent om van je fouten te leren.
Dat probeer ik ook. Maar ik eet liever mijn ontbijt even nog op dan dat ik op tijd kom.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Stel je eens niet zo aan zeg
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten