Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2005, 18:33
afrutado
afrutado is offline
Ik moet op sgool met scheikunde een experiment doen.
Ik moet een mengsel scheiden.

Mengsel:
- Water
- Zout
- Alcohol

Nou moet ik dit dus scheiden, maar ik weet niet zo goed hoe.
Ook moet je in een verslag iets over veiligheid zetten..

Iemand tips?
Oud 25-01-2005, 18:47
Verwijderd
Ik weet niet of je mag destilleren? Dan kan je het beste het mengsel in het destilleerapparaat verwarmen tot een graadje of 80, het kookpunt van ethanol, waarna je de ethanol opvangt.

Als je het water moet behouden, wordt het iets lastiger, anders verhit je gewoon het overgebleven mengsel boven een brander. Het water zal verdampen en er blijft wat zout achter.

Na+ (aq) + Cl- (aq) -> NaCl (s)

Het veiligheidsaspect bij deze proef komt voornamelijk tot uiting in het destilleren van de alcohol, in plaats van uitdamping.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:49
Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Maar je hebt toch ook van die destillatie dingen dat je het water weer opvangt?

En anders zou je eerst het hele spul kunnen filteren, dan heb je het zout er alvast uit. Dan nog de alchohol en het water,l maar dat weet ik dan nog even inet...
Oud 25-01-2005, 18:54
Verwijderd
Je kan dat zout er niet uitfilteren hoor. Het is echt een oplossing, geen suspensie. Probeer een mengsel van water en een beetje zout thuis maar eens door een koffiefilter te gieten.

En bij het destilleren wil je juist niet het water opvangen, maar de alcohol. Het kookpunt van water ligt bij 100 graden Celsius (373 K), dat van alcohol iets lager (351 K). De alcohol zal dus eerder verdampen. Als je doorkookt, zal ook het water verdampen, maar dan heb je je oude mengsel weer terug. No point in doing that.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:55
afrutado
afrutado is offline
Bedankt!

Ik mag inderdaag destileren..

En ik moet dus alle drie de stoffen krijgen..

Dus als de alcohol er uit is, kan ik het dan nog een x destileren? Zodat alleen het zout overblijft?
Oud 25-01-2005, 18:56
Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Volgens mij wel, maar dan moet je wel op het juiste moment stoppen. Dan kan je het volgen smij gewoon nog een keer doen...

En ja, ik had er even neit aan gedacht dat het een oplossing was... maar het kan toch wel als je er actieve koolstof bij doet?
Oud 26-01-2005, 00:38
gede
gede is offline
water-ethanol heeft een azeotroop. Eenvoudig gezegd: via destillatie onder atmosferische druk kan je nooit zuivere ethanol afdestilleren.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 11:13
Verwijderd
Citaat:
gede schreef op 26-01-2005 @ 01:38 :
water-ethanol heeft een azeotroop. Eenvoudig gezegd: via destillatie onder atmosferische druk kan je nooit zuivere ethanol afdestilleren.
Dat maakt voor een scheikundeklas in de tweede niet al te veel uit. Een vlammetje bij het destillaat houden is genoeg om te bewijzen dat je de ethanol eruit hebt gekregen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 11:18
Verwijderd
Citaat:
afrutado schreef op 25-01-2005 @ 19:55 :
Bedankt!

Dus als de alcohol er uit is, kan ik het dan nog een x destileren? Zodat alleen het zout overblijft?
Moet je echt het water behouden? Dan is een tweede keer destilleren noodzakelijk. Het lijkt me alleen sterk dat dat echt de opdracht is. Je zou wel een handige constructie moeten bedenken, omdat je nooit zomaar door kan gaan. De alcoholdruppels aan het destilleerapparaat zullen anders gewoon in jouw schaaltje water vallen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Aardappeltje schreef op 25-01-2005 @ 19:56 :
Volgens mij wel, maar dan moet je wel op het juiste moment stoppen. Dan kan je het volgen smij gewoon nog een keer doen...

En ja, ik had er even neit aan gedacht dat het een oplossing was... maar het kan toch wel als je er actieve koolstof bij doet?
Ik denk niet dat norit ook zouten aan zich bindt. Je zou het kunnen proberen, maar zoiets staat me niet bij. Scheiding door verschil in kookpunt (of ontledingstemperatuur) is de makkelijkste manier.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 13:44
gede
gede is offline
Actief kool lijkt mij ook geen oplossing. Het apolaire kool zal geen polaire zout-ionen aan zich binden. Eigenlijk is de opdracht vrij simpel volgens mij:

Giet het mengsel in een destilleerkolf met koeler en opvangbeker en steek een thermometer in de kolf. De kooktemperatuur van het mengsel zal ergens tussen 78 °C en 100 °C komen te liggen. Hetgeen je dan opvangt in de kolf is ongeveer zuiver ethanol. De kooktemperatuur zal geleidelijk stijgen omdat het vluchtige ethanol meer en meer verdwijnt.

Op een bepaald moment zal de kooktemperatuur 100 °C zijn. Alle ethanol is dan ongeveer verdwenen. Neem dan een nieuwe kolf en kook gewoon door. Hetgeen je dan opvangt is ongeveer zuiver water. Verder laten verdampen tot alle vloeistof weg is. Resultaat: een kolf ethanol, een kolf water en op de bodem van de destilleerkolf: het uitgekristalliseerd zout
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 15:34
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
Citaat:
gede schreef op 26-01-2005 @ 01:38 :
zuivere ethanol bestaat niet eens...., hoe vaak je ook probeert
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 15:58
gede
gede is offline
Zuivere ethanol bestaat volgens mij wel. Nu ja, wat is zuiver, geen enkele stof is volledig zuiver, maar ethanol is toch verkrijgbaar met zuiverheden > 99 m% volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 16:14
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
gede schreef op 26-01-2005 @ 16:58 :
Zuivere ethanol bestaat volgens mij wel. Nu ja, wat is zuiver, geen enkele stof is volledig zuiver, maar ethanol is toch verkrijgbaar met zuiverheden > 99 m% volgens mij.
klopt
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 17:38
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
gede schreef op 26-01-2005 @ 14:44 :
Op een bepaald moment zal de kooktemperatuur 100 °C zijn.
Vanwege het opgeloste zout zal het kookpunt waarschijnlijk hoger liggen, aangezien je dan met een kookpuntsverhoging te maken hebt.
Oud 26-01-2005, 17:46
gede
gede is offline
Klopt ook, maar dat zal maximum over een paar graden gaan, daar het zout volledig opgelost is bij kamertemperatuur en de oplosbaarheid van zout is niet echt hoog, dus zal de kookpuntsverhoging ook niet echt hoog zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 22:48
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
afrutado schreef op 25-01-2005 @ 19:55 :
Bedankt!

Idd, gewoon destileren. zorg dat je op kan vangen in meerdere kolfjes met een 'spin'
Eerst destileer je alcohol af (tempratuur zal constant blijven terwijl de alcohol verdampt) Als dit klaar is zal de temperatuur weer stijgen en boven de 100 graden komt het water over, dit vang je op in een andere kolf aan je spin. Je zout blijft achter in je start kolf.
Als je de destilatie trouwens onder vacuum uitvoert dan zal de destilatie makkelijker gaan (lager dampdruk, dus makkelijkere verdamping) en ben je dus sneller klaar, je moet de temperatuur dan niet zo hoog opvoeren, dat kan makkelijk zijn als je verwarmingselement niet zo goed werkt. Maar goed, wat ervaring is hierbij wel handig, want t kan best snel gaan. Deze procedure met een lagere druk is vooral handig als je een stof je in oplossing hebt dat je uit de oplossing wil halen, maar gevoelig is voor hele hoge temperaturen.
Oud 28-01-2005, 00:19
gede
gede is offline
Klopt niet volledig. De temperatuur blijft niet constant maar zal stelselmatig stijgen bij het verdampen van de alcohol. Ook denk ik dat destilleren op laboschaal onder verlaagde druk eerder een (grote) zeldzaamheid is dan regelmaat.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:57
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Tja, t gaat dan ook meer om indampen als je het oplosmiddel niet meer nodig hebt. (met een rotavap, erg handig apparaat) Zelf gebruik ik ze een keer of 5 per dag, dus dat is best wel vaak
Reageren

Regels voor berichten