Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2007, 13:06
haha444haha
haha444haha is offline
Hallo,
ik moet een experiment doen om de samenstelling van zwart-wit dropjes te bepalen..
heeft iemand misschien een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2007, 14:52
Verwijderd
zou iig eerst de ingredienten opzoeken (suiker en salmiak sowieso) en kijken hoe je daarmee verder kan werken
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 15:21
haha444haha
haha444haha is offline
Oke.. dan ga ik dat even opzoeken,

Als iemand alvast ideeen heeft of dit zelf al eens heeft gedaan hoor ik het graag.

Maar iig alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 20:27
Periodiek
Periodiek is offline
salmiak is een neerslag tussen verstuift zoutzuur en ammoniak Misschien iets met basen doen?
Oud 11-02-2007, 21:24
kl3196
kl3196 is offline
Intressante casus!
Moet je ff aan Niels vrage, die weet t wel!!
Suc-6
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 21:38
Verwijderd
Dit moesten wij in de tweede doen . We deden het naar mijn herinnering met een buis met twee watjes met iets erop, ik weet inet meer precies wat maar op eengegevne moment was er een neerslag en dat was salmiak
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 19:08
haha444haha
haha444haha is offline
Ja mensen de tijd begint te dringen..moet volgende week mn verslag inleveren en ben nog niet begonnen... Ik ben er inmiddels achter dat ik een titratie moet doen om NH4Cl aan te tonen. Maar omdat deze stof zwart is is werken met een indicator onmogelijk lijkt me. Dus ik wilde een PH meter gebruiken. En hoe kan ik de andere (organische) stoffen aantonen? HELP ME want ik snap er niks van
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 06:45
Verwijderd
Citaat:
haha444haha schreef op 05-03-2007 @ 20:08 :
Ja mensen de tijd begint te dringen..moet volgende week mn verslag inleveren en ben nog niet begonnen... Ik ben er inmiddels achter dat ik een titratie moet doen om NH4Cl aan te tonen. Maar omdat deze stof zwart is is werken met een indicator onmogelijk lijkt me. Dus ik wilde een PH meter gebruiken. En hoe kan ik de andere (organische) stoffen aantonen? HELP ME want ik snap er niks van
Vraag het aan je docent? Die kan je vast opweg helpen?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 12:40
haha444haha
haha444haha is offline
Nee hij zegt dat we dit zelf moeten bedenken...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 16:37
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
haha444haha schreef op 06-03-2007 @ 13:40 :
Nee hij zegt dat we dit zelf moeten bedenken...
Is er niks op google of wikipedia te vinden? Want volgens mij is het een bekende proef. Misschien moet je op salmiak zoeken ipv zwart wit dropjes.

Salmiak wordt dacht ik gemaakt van amoniak en saltpeterzuur (of zoutzuur).
Oud 06-03-2007, 20:01
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 06-03-2007 @ 17:37 :
Salmiak wordt dacht ik gemaakt van amoniak en saltpeterzuur (of zoutzuur).
In dit geval het laatste. Ammoniak kan wel met salpeterzuur reageren, maar dan krijg je ammoniumnitraat, dat als kunstmest wordt gebruikt. Zoutzuur is een oplossing van waterstofchloride in water, en als je dit met ammoniak laat reageren krijg je ammoniumchloride, wat tevens het hoofdbestanddeel van salmiak is.

@haha444haha: Maak gebruik van het gegeven dat een ammoniumzout met natronloog reageert volgens NH4+(aq) + OH-(aq) -> NH3(g) + H2O(l). Je doet het volgende: los een gegeven hoeveelheid salmiak op in een gegeven hoeveelheid water en voeg hier een overmaat natronloog met een bekende concentratie aan toe. Door het geheel te verwarmen zal volgens de hiervoor genoemde reactie ammoniakgas ontwijken, dus dat bewijst in ieder geval al dat je oplossing een ammoniumzout bevatte. Titreer vervolgens het geheel met een zoutzuuroplossing met een bekende concentratie. Je weet dan hoeveel natronloog er na de reactie met de salmiakoplossing over is gebleven, dus je weet ook hoeveel natronloog er met de salmiakoplossing reageerde. Daaruit kun je dus uiteindelijk het salmiakgehalte bepalen.
Oud 11-03-2007, 17:00
eline1505
eline1505 is offline
Het maken van echte salmiak is heel makkelijk,
Je hebt een 'horlogeglas' nodig en twee reageerbuisjes, één met ammoniak en één met zoutzuur. Deze twee verdampen op het horlogeglas wat je erboven hangt. De damp die in het horlogeglas komt reageert met elkaar en dan zie je op het glas vanzelf een neerslag terecht komen van salmiak.
Kijk wel uit! Ammoniak stinkt enorm!
gr.

E
Reageren

Regels voor berichten