Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2005, 19:13
Boeh111
?? Of is de kracht van een tsunami vele malen groter?

Wat zou er gebeuren als er een mega-tsunami midden in de Atlantische Oceaan scheert richting Amerika en er aan de nog "golfvrije" zee een kernwapen ( of meerdere )gedetoneerd wordt? Heffen de krachten elkaar dan (deels) op?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2005, 19:17
sdekivit
sdekivit is offline
dan heb je alsnog een golf die richting amerika gaat
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 19:24
TD
TD is offline
Als de bom krachtig genoeg is om de golven aan de ene kant 'op te vangen', dan worden er minstens even krachtige golven aan de andere kant opgewekt en dan zit je alsnog met een soort 'tsunami'...
Oud 01-02-2005, 19:25
TopDrop
TopDrop is offline
ehh, ik heb hier geen verstand van, maar ik denk dat het juist alleen maar erger wordt. die zeebeving zorgt al voor schokken op de zeebodem, en dan die bommen ook nog een keer. het zal heel moeilijk worden om elkaar precies uit te doven. ik denk dat de tsunami alleen maar wordt versterkt...
Oud 01-02-2005, 20:11
Verwijderd
Lol.

Nee, dat helpt geen drol. En zelfs al zóu het helpen, weet je hoe fucking veel milieuschade je dan hebt?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 13:34
Rocks
Rocks is offline
je hebt dan 2 bronnen die elk schokgolven creeëren; waardoor je op bepaalde plaatsen de golven uitdooft, op andere plaatsen de golven versterkt en op nog andere plaatsen 2 tsunami's na elkaar gaat creëren

Doe zelf de test maar eens door 2 steentjes kort na mekaar in een rivier/vijver te werpen.

Tot slot is er nog de milieuramp die zo'n atoombom creëert...

Theoretisch zou er volgens mij een klein waterkansje bestaan: als je in tegenfase van de beving op exact hetzelfde moment eenzelfde schockgolf kan scheppen. Maar als je per ongelijk in fase het doet; dan is je tsunami twee keer zo groot....
Oud 02-02-2005, 13:37
gede
gede is offline
Nee, daar geloof ik niet in, de timing enzo is onmogelijk te realiseren zodat die golven elkaar uitdoven. Ook heb ik is opgevangen (wat de wetenschappelijke correctheid is, weet ik niet) dat de tsoenami in Azië vele malen krachtiger was dan een atoombom.

Een aardbeving komt tot stand door een verschuiving van enkele aardplaten als ik het zo mag noemen. Als je daar dan nog is een bom op gaat gooien, heb je de kans dat het alleen maar erger gaat worden omdat je daarmee de mogelijke instabiliteit die nog aanwezig is kan versterken.

Komt daarbij nog dat ik me niet kan voorstellen dat iedereen zomaar akkoord gaat gaan als je atoombommen gaat produceren onder het motto dat je daarmee ooit een tsoenami gaat proberen klein te krijgen.

Het enige dat de mens aan zo'n tsoenami kan doen, is vluchten volgens mij en zelfs dat bleek voor honderdduizenden niet meer te gaan ...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 13:45
Lajo
Lajo is offline
Ik heb van de week een documantaire gezien over Tsunamys.
Het schijnt dat de oostkust van de VS als volgende slachtoffer wordt gezien. Het eiland Lanzarote schijnt bij de volgende vulkaanuitbarsting daar half de zee in te storten. Dan krijg je vloedgolven die nog veel hoger zijn dan die in Azie. Dan is de ramp helemaal niet meer te overzien, helemaal omdat aan de oostkust de belangrijkste financiele instanties van de wereld liggen. (Wallstreet enz...)
Oud 02-02-2005, 16:59
Boeh111
Citaat:
sdekivit schreef op 01-02-2005 @ 20:17 :
dan heb je alsnog een golf die richting amerika gaat
Ik ga er van uit dat de atoombom (of meerdere atoombommen) of een aantal zeer zware conventionele bommen minder krachtiger zijn dan de tsunami, de laatste verzwakken en een golf produceren richting Amerika die minder hoog en zwakker is.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 17:01
Boeh111
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-02-2005 @ 21:11 :
Lol.

Nee, dat helpt geen drol. En zelfs al zóu het helpen, weet je hoe fucking veel milieuschade je dan hebt?
Als de hele oostkust van Amerika vernietigd kan worden, dan neem je die radioactiviteit midden op de oceaan wel voor lief.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 17:03
Boeh111
Citaat:
Rocks schreef op 02-02-2005 @ 14:34 :
je hebt dan 2 bronnen die elk schokgolven creeëren; waardoor je op bepaalde plaatsen de golven uitdooft, op andere plaatsen de golven versterkt en op nog andere plaatsen 2 tsunami's na elkaar gaat creëren

Doe zelf de test maar eens door 2 steentjes kort na mekaar in een rivier/vijver te werpen.

Tot slot is er nog de milieuramp die zo'n atoombom creëert...

Theoretisch zou er volgens mij een klein waterkansje bestaan: als je in tegenfase van de beving op exact hetzelfde moment eenzelfde schockgolf kan scheppen. Maar als je per ongelijk in fase het doet; dan is je tsunami twee keer zo groot....
Precies, dat bedoel ik. In tegenfase.
Een megatsunami heeft een golflengte van tientallen ( of zelfs honderden kilometers?). Dan hoef je het toch niet zo nauw te nemen met de timining. Of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 17:06
Boeh111
Citaat:
Lajo schreef op 02-02-2005 @ 14:45 :
Het schijnt dat de oostkust van de VS als volgende slachtoffer wordt gezien. Het eiland Lanzarote schijnt bij de volgende vulkaanuitbarsting daar half de zee in te storten. Dan krijg je vloedgolven die nog veel hoger zijn dan die in Azie. Dan is de ramp helemaal niet meer te overzien, helemaal omdat aan de oostkust de belangrijkste financiele instanties van de wereld liggen. (Wallstreet enz...)
Ja, die heb ik ook gezien. Naar aanleiding van de inhoud vroeg ik het me ook af.
Het duurt 20 uur voordat de megatsunami de oostkust van Amerika bereikt. Als ze een paar bommen midden in de oceaan gecoordineerd bommen tot ontploffing, zouden er veel mensenlevens en materiaal bespaard kunnen worden, bedacht ik me toen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 17:11
wetrsdafasgf
Citaat:
Boeh111 schreef op 02-02-2005 @ 18:06 :
Ja, die heb ik ook gezien. Naar aanleiding van de inhoud vroeg ik het me ook af.
Het duurt 20 uur voordat de megatsunami de oostkust van Amerika bereikt. Als ze een paar bommen midden in de oceaan gecoordineerd bommen tot ontploffing, zouden er veel mensenlevens en materiaal bespaard kunnen worden, bedacht ik me toen.
Kak aan loze rampscenario's.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 17:39
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Boeh111 schreef op 02-02-2005 @ 18:01 :
Als de hele oostkust van Amerika vernietigd kan worden, dan neem je die radioactiviteit midden op de oceaan wel voor lief.
lol

en wat sta je precies onder vernietigt
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 19:38
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
Lajo schreef op 02-02-2005 @ 14:45 :
Nee, je overdrijft een beetje.

Bij een volgende beving bestaat de kans dat een gedeelte van het eiland inderdaad in zee stort.
De kans dat er binnen een korte tijd al een beving optreedt was volgens mij ook heel erg klein.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:50
sdekivit
sdekivit is offline
als die atoombom ontploft krijg je een 'cirkelgolf' gevormd en die gaat alsnog naar amerika toe .... (een steentje in het water gooien levert toch ook een mooi rondje op ) als deze even krachtig moet zijn als de tsunami, dan moet die golf ook wel akelig groot worden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 21:01
Boeh111
Citaat:
sdekivit schreef op 02-02-2005 @ 21:50 :
als die atoombom ontploft krijg je een 'cirkelgolf' gevormd en die gaat alsnog naar amerika toe .... (een steentje in het water gooien levert toch ook een mooi rondje op ) als deze even krachtig moet zijn als de tsunami, dan moet die golf ook wel akelig groot worden.
Oke. Maar als de kracht van de atoombom veel zwakker is krijg je 2 of meer zwakkere golven van de atoombom en de tsunami, die na van een tijdje van elkaar de kust van Amerika bereiken. Dat verkies je toch boven een tsunami van 20 meter.

Ps: studeer jij echt biomedische wetenschappen? Je bent pas 16? . Zo ja, hoe en hoe is de studie, moeilijk, makkelijk?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 21:03
Boeh111
Citaat:
snookdogg85 schreef op 02-02-2005 @ 20:38 :
Nee, je overdrijft een beetje.

Bij een volgende beving bestaat de kans dat een gedeelte van het eiland inderdaad in zee stort.
De kans dat er binnen een korte tijd al een beving optreedt was volgens mij ook heel erg klein.
Men vermoedt ergens in de 22 ste eeuw, dacht ik zo.
Maar de tsunami is daarentegen wel erg krachtig en verwoestend, de hoogte van de golf bedraagt meer dan 20 meter!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 21:05
Boeh111
Citaat:
professor2 schreef op 02-02-2005 @ 18:39 :
lol

en wat sta je precies onder vernietigt
Vernietiging, steden aan de oostkust die getroffen worden door golven-> gebouwen en huizen storten in, mensen worden meegesleurd in de kolkende zeemassa, auto's en vrachtwagens worden weggeslagen etc.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 22:11
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Boeh111 schreef op 02-02-2005 @ 22:05 :
Vernietiging, steden aan de oostkust die getroffen worden door golven-> gebouwen en huizen storten in, mensen worden meegesleurd in de kolkende zeemassa, auto's en vrachtwagens worden weggeslagen etc.
wat overdreven
in amerika zijn de wolkenkrabbers niet van golfplaat
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 22:16
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 02-02-2005 @ 23:11 :
wat overdreven
in amerika zijn de wolkenkrabbers niet van golfplaat

Nee inderdaad. D'r worden hoogstens wat trailers meegesleurd.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Boeh111 schreef op 02-02-2005 @ 22:03 :
Maar de tsunami is daarentegen wel erg krachtig en verwoestend, de hoogte van de golf bedraagt meer dan 20 meter!
Honderden meters met een snelheid van 720 km/uur als ik me niet vergis, volgens die BBC-documentaire althans.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 22:45
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
Boeh111 schreef op 02-02-2005 @ 22:03 :
Ik heb de documentaire gezien ja en hij kan honderden meters hoog worden, de tsunami dan. Niet de documentaire.
Dat kan toch niet joh. Hoe kan een documentaire nou honderden meters hoog worden?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 17:39
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Boeh111 schreef op 02-02-2005 @ 22:01 :

Ps: studeer jij echt biomedische wetenschappen? Je bent pas 16? . Zo ja, hoe en hoe is de studie, moeilijk, makkelijk?
ik studeer echt biomedische wetenschappen en ben echt 16 jaar. De studie op zich is niet moeilijk (althans: ik heb er geen moeite mee). Maar wat voor mij niet moeilijk is, kan voor een ander natuurlijk wel moeilijk zijn.

Het is een veelzijdige studie: eigenlijk alle exacte vakken komen aan bod. Het meeste natuurlijk biologie en ook redelijk wat scheikunde.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 16:45
damaetas
damaetas is offline
maar duidelijk geen fysica?

nee, de ontploffing van een kernbom is niet te richten zodat het een golf van duizende kilometers breed kan opvangen.

aan boeh111: die vervuiling blijft niet middan op zee, hoor.

EN KAN IEMAND ALSJEBLIEFT HET WOORD "ZEEBEVING" UIT HET COLLECTIEF GEHEUGEN BANNEN!?!?!?!?!
Reageren

Regels voor berichten