Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2005, 16:53
Meissiej
Meissiej is offline
Door een aantal dingen die gebeurd zijn ben ik depressief geworden. Ik praat nu sinds okt 2003 met hulpverlening. Eerst met maatschappelijkwerk op school maar dat werkte niet meer dus verwezen ze me na een paar maanden door naar Bureau Jeugdzorg maar daar zat een te lange tijd tussen de gesprekken en dat werkte ook niet dus hebben ze me naar een riagg doorverwezen. Maarja ik vroeg me af zijn er hier meer mensen die depressief zijn?

Laatst gewijzigd op 31-01-2005 om 15:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2005, 17:49
Freestyler*
Freestyler* is offline
jahoor, genoeg
Oud 30-01-2005, 18:06
Karl Marx
Karl Marx is offline
Depressiviteit is iets waar ik me nu totaal niets bij kan voorstellen. Ik weet dat veel mensen het zijn. Maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je op geen enkele manier niets positiefs meer kunt ontdekken in je leven.
Ik heb zelf al flink wat meegemaakt maar zie altijd nog een lichtpuntje, een mooi iets, een prachtige herinnering. Ik denk dat heel veel mensen niet depressief zouden worden als je mensen van jongs af aan leert positief naar iets te kijken. We groeien op in een wereld waar alleen negativiteit naar voren komt. Positieviteit krijgt weinig kans. Stress en onderwaardering zorgen er vervolgens voor dat de druk te groot word.
De oplossing is een maatschappij die niet gericht is op prestatie.

Maar goed, dat was niet je vraag. Jammergenoeg zijn er dus genoeg depressieve mensen hier....
Oud 30-01-2005, 18:32
Meissiej
Meissiej is offline
Citaat:
Karl Marx schreef op 30-01-2005 @ 19:06 :
Depressiviteit is iets waar ik me nu totaal niets bij kan voorstellen. Ik weet dat veel mensen het zijn. Maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je op geen enkele manier niets positiefs meer kunt ontdekken in je leven.
Ik heb zelf al flink wat meegemaakt maar zie altijd nog een lichtpuntje, een mooi iets, een prachtige herinnering. Ik denk dat heel veel mensen niet depressief zouden worden als je mensen van jongs af aan leert positief naar iets te kijken. We groeien op in een wereld waar alleen negativiteit naar voren komt. Positieviteit krijgt weinig kans. Stress en onderwaardering zorgen er vervolgens voor dat de druk te groot word.
De oplossing is een maatschappij die niet gericht is op prestatie.

Maar goed, dat was niet je vraag. Jammergenoeg zijn er dus genoeg depressieve mensen hier....

Niet iedereen die veel nare dingen meemaakt hoeft depressief te worden. Maar goed ik denk dat het ook gewoon moeilijk is om het te begrijpen als je zelf niet depressief bent (geweest).
Oud 30-01-2005, 18:40
Nona
Nona is offline
Ja, ik heb meerdere depressies gehad (lange tijd dysthymie en een paar korte depressies in enge zin om precies te zijn). En ik weet vrij zeker dat er genoeg mensen op dit forum zijn die nog steeds depressief zijn, of zo af en toe despressies hebben.

Citaat:
Karl Marx schreef op 30-01-2005 @ 19:06 :
Ik denk dat heel veel mensen niet depressief zouden worden als je mensen van jongs af aan leert positief naar iets te kijken. We groeien op in een wereld waar alleen negativiteit naar voren komt. Positieviteit krijgt weinig kans. Stress en onderwaardering zorgen er vervolgens voor dat de druk te groot word.
Jij neemt een volledig nurture-standpunt in. Maar onderzoeken wijzen uit dat depressie een combinatie is van aanleg en uitlokkende factoren. Zonder die aanleg is depressie onwaarschijnlijk, maar als je wel aanleg hebt is depressie soms onvermijdelijk. Iedereen maakt namelijk weleens iets mee.

Overigens geloof ik, net als jij, dat stress wel een hele voorname oorzaak is. En iedereen schijnt stress te hebben. Nadruk in de maatschappij zou misschien meer moeten liggen om het leren omgaan met stress in plaats van de oorzaken weg te nemen.
Oud 30-01-2005, 18:47
Karl Marx
Karl Marx is offline
Ik denk dat je daar gelijk in hebt kruimel. Misschien moet er inderdaad meer nadruk gelegd worden op omgang met stress.
Oud 30-01-2005, 18:48
Verwijderd
Ik ga je even een PM sturen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 19:00
Karl Marx
Karl Marx is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 30-01-2005 @ 19:48 :
Ik ga je even een PM sturen.
Wie ga je een PM sturen?
Oud 30-01-2005, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Karl Marx schreef op 30-01-2005 @ 20:00 :
Wie ga je een PM sturen?
De topicstartster, dus. Of wil jij er ook één?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 19:02
Karl Marx
Karl Marx is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 30-01-2005 @ 20:00 :
De topicstartster, dus. Of wil jij er ook één?
Weet ik niet, ik begreep even niet wie je met 'jij' aansprak. Vandaar mijn opmerking.
Oud 30-01-2005, 19:09
justanothern00b
justanothern00b is offline
Citaat:
Meissiej schreef op 30-01-2005 @ 17:53 :
...Maarja ik vroeg me af zijn er hier meer mensen die depressief zijn?
Moet je eens de 'zoeken' knop proberen
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 15:22
Meissiej
Meissiej is offline
Hm okeej genoeg mensen hier die depressief zijn of het zijn geweest dus
Oud 31-01-2005, 16:23
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Als het goed is heeft van de nederlandse bevolking ongeveer 5% wel eens een depressie gehad. Dat is één op de 20.
Dat zijn dus meer dan 800.000 mensen.

En deze groep hier is geselecteerd, dus niet doorsnee, dus ligt dat percentage een stuk hoger.
Oud 31-01-2005, 16:31
Gothic
Gothic is offline
Maar wat wil je met dit topic? Ervaringen uitwisselen? Lotgenoten vinden? Of gewoon horen dat je niet de enige bent? Of wil je weten hoe mensen er vanaf gekomen zijn?
Oud 31-01-2005, 16:44
Phanoxyl
Phanoxyl is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-01-2005 @ 17:31 :
Lotgenoten vinden? Of gewoon horen dat je niet de enige bent?
Bovenstaande vragen zijn érg goede vragen! Men probeert met dit topic te 'zien', dat ze niet de enige is met depressiviteit. Dit resulteert in een 'positieve' wending in haar depressiviteit. Veel praten en erkennen dat je depressief bent helpt écht.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 16:49
Fainne
Fainne is offline
ja waarschijnlijk, maar ik wil me daar niet op vastpinnen
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 16:59
Meissiej
Meissiej is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-01-2005 @ 17:31 :
Maar wat wil je met dit topic? Ervaringen uitwisselen? Lotgenoten vinden? Of gewoon horen dat je niet de enige bent? Of wil je weten hoe mensen er vanaf gekomen zijn?

wat ik wil met deze toppic? Nja ten eerste wilde ik weten dat ik hier niet de enige ben die depressief is. Verder wilde ik hier over praten met lotgenoten. Maar durf nog niet echt iets neer te zetten
Oud 31-01-2005, 17:24
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Meissiej schreef op 31-01-2005 @ 17:59 :
wat ik wil met deze toppic? Nja ten eerste wilde ik weten dat ik hier niet de enige ben die depressief is. Verder wilde ik hier over praten met lotgenoten. Maar durf nog niet echt iets neer te zetten
Hier zijn lotgenoten genoeg . Jammer genoeg, maar fijn voor jou om te weten dat je niet de enige bent. Je hoeft ook helemaal niets te vertellen als je dat niet wil, zolang je maar goed voor jezelf zorgt, maar door hulp te zoeken doe je dat en dat is iets om trots op te zijn, want heel veel mensen zijn niet sterk genoeg om die stap te nemen!
Oud 31-01-2005, 18:50
away
away is offline
Citaat:
Fainne schreef op 31-01-2005 @ 17:49 :
ja waarschijnlijk, maar ik wil me daar niet op vastpinnen
Oud 31-01-2005, 18:53
ilaskasi
ilaskasi is offline
Ik voel me ook niet helemaal op en top, maar ik durf geen hulp te zoeken, ik heb het gevoel dat ik het allemaal wel alleen aan kan. Gaaf dat jij wel hulp durft te zoeken! Ik denk altijd dat niemand me begrijpt en zo voelt het ook als ik probeer om er met iemand over te praten, dus daarom hou ik alles maar voor me. Ik weet dat dat niet goed is maar het voelt alsof ik geen keus heb.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 18:17
Fainne
Fainne is offline
Khad vandaag mijn eerste uurtje therapie, tegen faalangst enzovandiedingen. Ik mis er lessen door, maar ik wil niet dat bijvoorbeeld mijn klas het weet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten