Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2002, 13:48
Not for Sale
Not for Sale is offline

gegeven: twee cirkeltjes met raaklijntjes naar elkaar toe
te bewijzen: |AB| = |CD|

op intenet vind ik alleen halve bewijzen,hints die me niet verder helpen of bewijzen van 20 pagina's waar ik niente van snap. Ziet iemand misschien een niet te ingewikkeld bewijs?

Jeroen
Oud 29-05-2002, 14:47
ekki
ekki is offline
maakt het niet uit hoe groot een cirkel of een hoek is ofzo?
of afstanden?
Oud 29-05-2002, 14:58
Verwijderd
wanneer ik een lijn van B naar S trek, staat hij dan niet loodrecht op B???
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 15:16
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef:
maakt het niet uit hoe groot een cirkel of een hoek is ofzo?
of afstanden?
Nee, ik vermoed dat het idd niets uitmaakt hoe groot beide cirkels zijn. Er zal altijd gelden de afstand AB is gelijk aan de afstand CD. Nu nog de uitleg hoe dat komt

Ik zie het wel voor me, moet er nog een leuke uitleg bij gaan verzinnen
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 15:19
Verwijderd
Het probleem is dus eigenlijk te bewijzen waarom ze gelijk zijn in een bepaalde constellatie

Je ziet wel in 1 keer dat wanneer de linker cirkel groter of kleiner wordt, dat dit dezelfde invloed op |AB| en |CD| heeft..
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 15:23
Verwijderd
Hmm, eigenlijk simpel

Je kunt voor C1 aan de hand van ΔXYO en de radius XS berekenen hoe lang AB is. Hetzelfde kun je tegengesteld doen voor C2.

Aangezien de beinvloedende faktor |XY| samen met de radius van de andere cirkel voor beide cirkels geldt, zullen de afstanden altijd gelijk zijn

[edit]
Dit kun je uitwerken door ze beide voor een bepaalde waarde uit te rekenen. Je zult dan tot de conclusie komen dat ze gelijk zijn. Maar ja, ik ga naar huis.. ta ta

Laatst gewijzigd op 29-05-2002 om 15:32.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 19:51
Not for Sale
Not for Sale is offline
@ekki : nee, je moet het doen met de gegevens die erbij staan.

@eddie: naar mijn idee niet, en ik zie ook niet wat dat er toe doet in het bewijs...

@******** : bedankt voor de goede hint, ik weet nog niet of ik er nu uitkom, maar ik zal het nog eens proberen. En één voorbeeld uitwerken is niet voldoende, je moet de algemene geldigheid van de stelling bewijzen :/
Oud 29-05-2002, 20:16
Chakotay
Chakotay is offline
Als de getallen dan omzet naar variabelen (x'jes en y'tjes etc) kan je zo wel de algemene geldigheid bewijzen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 22:28
Passiepascal
Passiepascal is offline

Misschien is dit een stap in de goede richting, ben zelf ook nog aant puzzelen
Oud 30-05-2002, 07:07
null
null is offline
Is het niet zo dat die rondjes onderaan (bij de hoeken) dan ook vierkantjes moeten zijn?

Alle hoeken zijn het zelfde...
Oud 30-05-2002, 08:16
Verwijderd
Citaat:
Coolkast schreef:
@******** : bedankt voor de goede hint, ik weet nog niet of ik er nu uitkom, maar ik zal het nog eens proberen. En één voorbeeld uitwerken is niet voldoende, je moet de algemene geldigheid van de stelling bewijzen :/
Ja, door eerst de stelling voor 1 bepaalde situatie te bewijzen en daarna te concluderen dat voor beide lengtes dezelfde factoren van invloed zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten