Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2005, 12:11
JessieL
JessieL is offline
(Ik weet niet of dit hier hoort, maar zo niet verplaats het maar gerust)

Ik ben vaak bang dat ik iets ernstigs heb. Een paar dagen hoofdpijn en het moet dus vast iets ergs zijn. Een moedervlek jeukt een paar keer, dan zal het vast wel kanker zijn.

Ik moet zeggen dat ik best schrok toen ik op internet las, dat bovenstaande hypochondrie heet. Tja het heeft een naam, het is dus een fobie.

Vroeger had ik er meer last van, ik probeer tegenwoordig minder te denken dat het meteen erg is. alleen soms gaat dat niet.
Mijn nieuwste angst --> HIV. Het ocntact wat er met mij en de persoon was is geen manier van HIV overdragen en de persoon heeft zelf getest en heeft geen HIV. Toch ben ik bang, wat als hij zich niet heeft laten testen en dus heeft gelogen, wat als de test mis is gegaan. Op sommige momenten dacht ik dus echt 'IK heb HIV en ik ga dus dood'

Ik weet wel dat dit verkeerd is, maar ik kan er niks aan doen.

Ik wilde via deze weg weten of iemand ook hypochondrie heeft en hoe ie daar mee omgaat en of je iemand kent die het heeft. Graag tips om ervan af te komen

dank u
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 15:52
FayLa32
FayLa32 is offline
Ik weet niet zeker of jij wel hypochondrie hebt, dat is namelijk dat je dénkt dat je aan iedere ziekte o.i.d die je tegenkomt ook werkelijk lijdt, niet als je báng bent daarvoor. Volgens mij beseffen hypochonders ook niet dat ze dat zijn.
Oud 31-01-2005, 16:24
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
FayLa32 schreef op 31-01-2005 @ 16:52 :
Ik weet niet zeker of jij wel hypochondrie hebt, dat is namelijk dat je dénkt dat je aan iedere ziekte o.i.d die je tegenkomt ook werkelijk lijdt, niet als je báng bent daarvoor. Volgens mij beseffen hypochonders ook niet dat ze dat zijn.
Dat is het juist wel, bang zijn bij het minste geringste pijntje dat je een ernstige ziekte hebt. Wat jij zegt klopt niet. Letterlijk vertaald betekent hypochondrie ook ziektevrees.

Hypochondrie is een term voor overmatige bezorgdheid over de eigen gezondheid. Meestal is iemand met overmatige bezorgdheid erg bang om ziek te worden of al ziek te zijn. Als je overmatig bezorgd bent, dan kan je denken dat je misschien dood gaat, als je al een paar dagen last hebt van een verkoudheid. Dit komt door een verkeerde interpretatie van lichamelijke klachten. Vaak worden de klachten als ernstiger ervaren, dan zij daadwerkelijk zijn. Ziekte van personen in de omgeving, kan bij iemand met hypochondrie leiden tot angst voor dezelfde ziekte.
Bron:www.gezondheidsplein.nl
Oud 31-01-2005, 16:35
FayLa32
FayLa32 is offline
Mijn excuses.
Oud 31-01-2005, 20:19
perfectme
perfectme is offline
Even nutteloze info loslaten. Hitler leed eraan
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 20:38
Zwarte Reiger
Zwarte Reiger is offline
Het zo snel jezelf bestempelen als het hebben van hypochondrie is ook een vorm van hypochondrie volgens mij
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 10:02
nl2suzy
nl2suzy is offline
Wat is het nut als wij zeggen dat je het hebt?

Het is meer de vraag.. Hoe ga ik er zo goed mogelijk mee om zodat het mijn leven niet zal bepalen.. En dat is denk ik toch door er over te praten en realistisch te blijven...
Oud 01-02-2005, 11:36
Verwijderd
Ik weet niet of je het echt hebt.. ik heb het zelf een beetje, maar ook niet echt denk ik. Is niet zo handig in combinatie met m'n studie, want ik word soms erg bang van wat ik allemaal lees..
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 12:02
2004
2004 is offline
Citaat:
Zwarte Reiger schreef op 31-01-2005 @ 21:38 :
Het zo snel jezelf bestempelen als het hebben van hypochondrie is ook een vorm van hypochondrie volgens mij
Een self-fulfilling prophecy inderdaad.

Ik ging vroeger ook nogal vaak naar de dokter, echt omdat ik dacht dat het niet normaal was om af en toe wat pijn te hebben, in je oren, of in je buik, ofzo. Maar ik sliep toen ook heel weinig, en ik was vrij depressief.

Maar nu heb ik het inmiddels niet meer. Soms denk ik nog wel dat ik iets heb, maar dan bedenk ik me dat het eigenlijk niet heel erg zou zijn. Ik zie wel wat er op mijn pad komt hoor.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 12:33
Cookie
Cookie is offline
ik heb het alleen met kanker..elk bobbeltje is kanker bij mij.....
zijn er geen fora/forums weet ik t voor ziektevrees?
Oud 01-02-2005, 16:11
nl2suzy
nl2suzy is offline
Hmm er zal vast een of andere msn groep zijn.. maar goed.. je moet je afvragen wat vind je daar.. of wat vind je daar niet.. ..

En je moet er toch met jezelf uitkomen..

En uhh.. kanker tsja.. het zit echt niet achter ieder moedervlekje verscholen gelukkig..
Oud 01-02-2005, 17:03
Sommetje
Sommetje is offline
Ik heb er gelukkig zelf geen last van. Maar ja, leuk is anders natuurlijk. Het klinkt ook best ernstig.
Oud 01-02-2005, 19:08
Konijn
Konijn is offline
Vanavond gaat 'het elfde uur' om 21u58 op Nederland 1 over hypochondrie.
Oud 04-02-2005, 16:20
Impulse
ik denk niet dat je hypochondrie (sorry als ik het fout schrijf) heb, want ik geloof niet dat het bij jou zover gaat dat je zelfs geen andere mensen durft aan te raken of 100x per dag je handen wast...
anders moet je naar een psych, alleen die kan je helpen als je Echt hypochondrie hebt
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 17:21
JessieL
JessieL is offline
Sorry dat ik nu pas reageer

just_noah: hypochondrie is geen smetvrees hoor, het is bang om een ziekte te krijgen als kanker bv. Daarbij durf je mensen wel aan te raken.

Ik ben inmiddels hard op weg om hulp in te schakelen. Zit al bij een soort van praatgroep
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 15:50
Verwijderd
Ik ben niet echt bang om vanalles te hebben...maar als ik lang klachten heb en ik lees bijv. op Internet verhalen over bepaalde aandoeningen met de symptomen die ik heb, dan herken ik er zoveel in, dat ik er al bijna vanuit ga dat ik die aandoening ook heb...

Zo denk ik al jaren dat ik óf autistisch ben óf Gilles de la Tourette heb. Ik heb genoeg aanleiding om dit te denken. Ik ga nu eindelijk maar eens naar een neuroloog want ik heb lang genoeg zelf doktertje gespeeld
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 18:52
Impulse
Citaat:
Chachacha schreef op 04-02-2005 @ 18:21 :
Sorry dat ik nu pas reageer

just_noah: hypochondrie is geen smetvrees hoor, het is bang om een ziekte te krijgen als kanker bv. Daarbij durf je mensen wel aan te raken.

Ik ben inmiddels hard op weg om hulp in te schakelen. Zit al bij een soort van praatgroep
ik bedoel dat het er vaak mee samenhangt, want door bijvoorbeeld mensen aan te raken zou je kunnen denken: ik heb wondje, jij wondje, stel dat we elkaar aanraken.. etc etc...
m'goed, ik zag het bij een heel ernstig geval, goed trouwens dat je er wat aan doet~!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 21:03
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
just_Noah schreef op 05-02-2005 @ 19:52 :
ik bedoel dat het er vaak mee samenhangt, want door bijvoorbeeld mensen aan te raken zou je kunnen denken: ik heb wondje, jij wondje, stel dat we elkaar aanraken.. etc etc...
m'goed, ik zag het bij een heel ernstig geval, goed trouwens dat je er wat aan doet~!
klopt, hypochondrie hangt vaak samen met een obsessief-compulsieve stoornis (vaak in de vorm van smetvrees), maar dat hoeft niet! En smetvrees, of de angste en open wond aan te raken hoeft ook geen symptoom te zijn van hypochondrie.

Hypochondrie is trouwen goed te behandelen door (cognitieve) gedragstherapie, maar die hulp zul je wel moeten zoeken.
Oud 05-02-2005, 22:29
Bleater
Bleater is offline
Citaat:
Chachacha schreef op 31-01-2005 @ 13:11 :
(Ik weet niet of dit hier hoort, maar zo niet verplaats het maar gerust)

Ik ben vaak bang dat ik iets ernstigs heb. Een paar dagen hoofdpijn en het moet dus vast iets ergs zijn. Een moedervlek jeukt een paar keer, dan zal het vast wel kanker zijn.

Ik moet zeggen dat ik best schrok toen ik op internet las, dat bovenstaande hypochondrie heet. Tja het heeft een naam, het is dus een fobie.

Vroeger had ik er meer last van, ik probeer tegenwoordig minder te denken dat het meteen erg is. alleen soms gaat dat niet.
Mijn nieuwste angst --> HIV. Het ocntact wat er met mij en de persoon was is geen manier van HIV overdragen en de persoon heeft zelf getest en heeft geen HIV. Toch ben ik bang, wat als hij zich niet heeft laten testen en dus heeft gelogen, wat als de test mis is gegaan. Op sommige momenten dacht ik dus echt 'IK heb HIV en ik ga dus dood'

Ik weet wel dat dit verkeerd is, maar ik kan er niks aan doen.

Ik wilde via deze weg weten of iemand ook hypochondrie heeft en hoe ie daar mee omgaat en of je iemand kent die het heeft. Graag tips om ervan af te komen

dank u
Ik weet wat je bedoeld. Vroeger heb ik hier ook last van gehad. Tegenwoordig gaat het al veel beter, maar als kind heb ik een periode gehad dat ik constant bang was dat ik ziek was en er zolang met m'n gedachten bij zat, dat ik het zelf nog begon te geloven. Alls het echt vervelend gaat worden moet je er mischien eens met iemand over praten. Wellicht helpt dat.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 12:21
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 01-02-2005 @ 13:33 :
ik heb het alleen met kanker..elk bobbeltje is kanker bij mij.....
'k Heb hetzelfde probleem Komt omdat mijn nicht en mijn opa kanker hebben gehad, en ook 2 zussen van mijn oma zijn gestorven aan kanker...dus aangezien dat het een beetje in de familie zit, ben ik bang om het ook ooit te krijgen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 21:49
Elite!
Elite! is offline
Ik heb dat niet ik ben ook bijna nooit ziek en ik denk ook vaak lekker boeien als ik dood. Iedereen gaat op een dag dood toch vroeg of laat. Maar het kan eng zijn. Een vriend van mij ging hiermee naar een psychiater dat hielp erg en meer lol hebben in je leven ga spelletjes spelen op pc of x-box of zo ga lezen enzovoort geef jezelf geen tijd eraan te denken ga bijvoorbeeld veel sporten.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten