Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is jammer de de mensen van Iederwijs zich niet in de theorieën en literatuur erachter hebben verdiept. Want het is meerdere keren bewezen dat je kinderen gewoon vroeg een aantal dingen moet leren, omdat ze het anders moeilijker of niet meer leren. Er is dus niet een hele goede wetenschappelijke basis voor dit schooltype. Maar wat ik denk: het is een golfbeweging. We hebben zoveel jaren lang steeds meer specificatie van de dingen die kinderen moeten leren gehad, dat dit gewoon een tegenreactie is. Uiteindelijk komt er een soort tussenvorm en daar komt dan na verloop van tijd weer een reactie op. In die zin is onderwijsvernieuwing eigenlijk altijd een goed teken. Het betekent dat het onderwijs zich weer moet gaan beraden op de dingen die men voorheen voor waar aannam. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het ligt er aan welke theorieën en literatuur je opzoekt en hoe je het interpreteert...want bv. mbt die gevoelige periodes zegt Maria Montessori dat kinderen als ze in die periodes zelf bepaalde dingen gaan leren, omdat de intrinsieke motivatie dan heel sterk is en dat je dingen niet op moet dringen, omdat het best per kind kan verschillen wanneer een kind ergens gevoelig voor is. En dat is dus eigenlijk ook wat Iederwijs min of meer aanhangt. Het is dus niet totaal loos wat ze roepen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet vrijwel niets van pedagogiek en dergelijke, maar ik kan me niet voorstellen dat een kind erbij gebaat is om naar zo'n Iederwijs-school te gaan. Op zijn best wordt het een heel gemiddeld opgeleide dagdromer of kunstenaar, en daar heeft de wereld echt niet zoveel behoefte aan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Beter is kinderen op de basisschool al zelfstandig te leren werken, dan kun je er over na gaan denken om bepaalde dingen op de middelbare school door te voeren. Maar wanneer je eerst alles voorkauwt en ze het dan opeens zelf(standig) moeten doen, dat werkt meestal niet. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-01-2005 om 09:59. |
Advertentie |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder draagt de manier waarop Iederwijs zichzelf presenteert nou niet bepaald bij aan een positief beeld ervan. Ik heb er verschillende docu's over gezien en het kwam op mij vooral over als een stelletje zeurderige new-age figuren met een instelling van 'het huidige schoolsysteem verpest de puurrrrrheid van mijn kind'. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Over de motivatie en dat kinderen zelf willen leren lezen, even een voorbeeldje. Er was eens ( ![]() Dus toen zijn ze begonnen met hem te helpen leren lezen. En natuurlijk werkt het niet altijd zo goed, maar zo zou het moeten. Laatst gewijzigd op 28-01-2005 om 10:59. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
En het zijn gewoon twee manieren van ergens tegen aan kijken, de één zegt het één, de ander het ander, maar voor zo ver ik weet zijn er beide manieren wat te zeggen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarom denk je dat zoveel kinderen school als een gruwelijke verplichting zien? Omdat ze moeten. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(En volgens mij wordt er op een bepaalde manier ook wel aandacht aan besteed.) Laatst gewijzigd op 28-01-2005 om 11:17. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En het lijkt me niet echt positief wanneer veel mensen hun examens niet halen... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Even een hypothetisch kind: Onno van 12. Hij zit nu in het laatste jaar van het Iederwijs. Onno kan erg goed lezen en hij verslindt boeken aan de lopende band. Onno spreekt al behoorlijk Engels en hij kan zich voorstellen in het Frans en Duits. Talen vindt hij geweldig. Hij heeft een beetje rekenen geleerd, omdat hij het erg lastig vond niet te weten hoeveel wisselgeld hij kreeg aan de kassa. Aardrijkskunde en geschiedenis konden hem niet boeien. Onno las liever spannende verhalen van Stephen King.
Nu gaat Onno naar een gewone middelbare school. En wat gebeurt er bij de les aardrijkskunde (zo niet bij het uitdelen van de roosters)? Leraar: goed, doe jullie boeken maar open en begin maar met opdracht 1. Onno: Nee. Leraar: En waarom niet? Onno: Omdat ik daar nog geen behoefte aan heb. En wat gebeurt er? Na twee maand, als Onno nog steeds 'niet wil leren', wordt hij als probleemgeval bestempeld. Hij wordt nu met harde hand gedwongen om te leren. Met tegenzin doet hij het. Maar omdat hij al zo'n gigantische achterstand heeft, komt hij nooit meer bij. Voor talen heeft 'ie een negen, maar voor de andere vakken staat hij zwaar onvoldoende. Onno komt op het VMBO-b terecht, terwijl hij toch echt HAVO en misschien wel VWO kan. Iederwijs is geboren vanuit een goed idee ('als een leerling iets wil leren, leert het beter'), maar het is veel te ver doorgevoerd. Er zullen heus wel kinderen zijn die goed gedijen op Iederwijs (beter dan op een openbare basisschool), maar dit zal een minderheid zijn. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het voor kinderen die echt problemen met autoriteit hebben, maar op zich wel zelf gemotiveerd zijn, wel een goede oplossing is... en voor alle andere kinderen niet
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zelfstandigheid kun je mensen ook eerder en/of op een andere manier aanleren. Waarom denk je dat de Tweede Fase onderandere ontstaan is? Ook ivm zelfstandigheid en de Tweede Fase is wat minder rigorieus als jouw idee en zelf de Tweede Fase blijkt al amper te werken...lijkt me niet handig om dan een nog extremer idee door te gaan voeren. Dan kan er beter gekeken worden naar hoe dat doel (zelfstandig leren werken - niet alleen de mensen die het al kunnen hun middelbare school diploma laten halen) idd behaald kan worden. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
iederwijs rhgsouverijn | 9 | 09-11-2005 18:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Iederwijs Jochem12 | 102 | 14-04-2005 11:31 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Betoog] Iederwijs Soapsie | 30 | 22-11-2004 18:18 | |
De Kantine |
Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? Briseïs | 500 | 09-11-2004 16:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Iederwijs'-onderwijs.... Ja of nee? Mriek! | 37 | 27-09-2004 11:09 | |
Liefde & Relatie |
Bang mn broertje kwijt te raken aan ADHD Verwijderd | 21 | 30-06-2004 17:27 |