Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
zijde AS noem ik a en zijde BS noem ik b.
Er geldt: a2 + b2 = 52 dus: b2 = 25 - a2 b = wrtl( 25 - a2 ) Verder geldt: 1/2*a*b = 9 a*b = 18 Vervang b door b = wrtl( 25 - a2 ) en je krijgt: a*wrtl( 25 - a2 ) = 18 wrtl( 25a2 - a4 ) = 18 25a2 - a4 = 324 - a4 + 25a2 - 324 = 0 D = 252 - 4 * 324 = - 671 D<0 Dus er zijn geen oplossingen... Ra ra, hoe kan dat? ![]()
|
![]() |
Volgens mij klopt je vraag niet.
Als je namelijk 2 gelijke zijdes neemt, en daarbij de schuine zijde buiten beschouwing laat, krijg je het volgende: 0,5*a*a = 9 a*a = 18 a = wrtl(18) Bereken je nu de schuine zijde dan krijg je: a2 + a2 = AB2 2*wrtl(18)2 = AB2 AB2 = 36 AB = 6 Groter dan 5...
|
![]() |
Je weet dat AS ^ 2 + BS ^2 = 5^2
BS = 18/AS want AS * BS * 0,5 = 9 Dit samenvoegen levert AS ^ 2 + (18/AS) ^ 2 = 25 AS noem ik nu x en dan krijg je x ^ 2 + (18/x) ^2 = 25 x ^ 2 + (324/x ^2) = 25 In principe is dit natuurlijk op te lossen, alleen het vervelende is dat ik de laatste stap niet kan maken, ook niet op verschillende manieren. Een beetje klooien met de afgeleide levert op dat de functie f(x) = x^2 + (324/x^2) als minimale waarde 36 heeft. Lager komt 'ie niet, 25 zou 'ie dus nooit worden. Conclusie: zo'n rechthoek bestaat niet. Ik zag net dat er al meerdere mensen tot die ontdekking gekomen zijn.. ![]()
|
![]() |
Nee, lag niet per se aan jou, alleen vraag ik me wel af waarom jij opgaven moet beantwoorden waarop geen antwoord mogelijk is?
Of je moet stellen dat zo'n rechthoek niet bestaat en aantonen waarom, dat zou ook de bedoeling kunnen zijn. *zich voorbereidend op wb2 toets morgen*
|
Neenee, het ligt wel aan mij. Dit was namelijk niet de opgaven zoals ik hem kreeg. Die ging over een ruit, ik had al een heel ding opgelost, dus ik dacht: ik vraag alleen dit stukje. ik heb dus blijkbaar al eerder een fout gemaakt waardoor ik er nu niet uitkwam.
|
|