Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2005, 15:36
Ilja_
Ilja_ is offline
Ik was benieuwd of mensen hier ervaring hebben met volwassenenonderwijs havo, en dan 4 + 5 havo in 1 jaar..
Misschien dat ik dat namenlijk volgend jaar wil gaan doen maar heb geen flauw idee hoe dat is, qua schooluren, zelfstudie, stof, begeleiding etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2005, 15:52
TIEN
TIEN is offline
het is niet hetzelfde als een middelbare school..
volgens mij moetje veel zelf doen, kwestie qua of je dat wil
verdre kan ik je niet eg helpe..
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 16:39
Verwijderd
volwassenonderwijs kan geloof ik pas vanaf 18.. wat is de rede dat je volwassenenonderwijs wil gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 16:53
TIEN
TIEN is offline
op roc´s kan je d8 ik ook havo 4 en5 in een jaartje doen!
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 17:20
jokerinnocence
jokerinnocence is offline
ik doe havo 4/5 in 1 jaar in Utrecht en je hoeft echt geen 18 daarvoor te zijn.
Uren liggen aan welke vakken je allemaal wilt doen, ikzelf had al 3 certificaten, dus hoefde niet alles over te doen. De lessen zijn iets zelfstandiger, wordt wel elke keer korte uitleg gegeven in het begin. Stof wordt inderdaad in elkaar gepropt, maar dat vind ik niet zo heel erg, je moet in ieder geval flink wat motivatie hebben of natuurlijk gewoon slim zijn...
Oud 19-01-2005, 12:33
Linda1985
Linda1985 is offline
Ik zit ook op het vavo, maar doe niet het hele pakket. Ik heb 4 vakken waarvan ik er eigenlijk maar 1 hoef te halen. Die andere 3 zijn dus alleen maar wat ruimtevulling. Ik spreek wel veel mensen in mn klas die dus 2 jaar in 1 jaar doen en geloof me die hebben het zwaar en worden knettergek. Het is gewoon zo gigantisch veel en denk ook aan de praktische opdrachten en het profielwerkstuk wat ook nog tussendoor gemaakt moet worden. Het zijn vaak hele lange dagen. Mijn school is open van kwart voor 9 's ochtends tot 10 uur 's avonds en de volle pakketters zitten vaak ook die tijd gewoon op school. Tja als je er tegen kunt en je wilt het echt, dan is het mooi om het in 1 jaar te doen. Maar ikzelf zal het nooit iemand aanraden. Helemaal niet omdat de stof dan nieuw is, en je heb dan 2 jaar stof in 1 jaar tijd. Kijk als je certificaten doet heb je meestal de stof al gehad, dus dan weet je van te voren al waar je knelpunten e.d. liggen.

Nou ja je moet maar kijken wat je doet, maar denk er wel echt goed over na of dat ene jaartje wat je bespaart je al die stress waard is.
Oud 19-01-2005, 13:41
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Ik ken iemand die het doet.
Voor het Vavo moet je 18 zijn.
Het rooster is 4 dagen de hele dag (maximaal tot 6 uur) school, een dag vrij. Gewoon de vakken die ze op de normale havo ook hebben... Met ook gewoon huiswerk, P.O.'s, toetsen enz... Maar zo te zien verschilt het per instituut dat het aanbied!

Maar waarom wil je niet naar een gewone school, je bent 16!
Oud 19-01-2005, 13:49
Global
Global is offline
Citaat:
~Hadiya~ schreef op 19-01-2005 @ 14:41 :
Het rooster is 4 dagen de hele dag (maximaal tot 6 uur) school, een dag vrij. Gewoon de vakken die ze op de normale havo ook hebben... Met ook gewoon huiswerk, P.O.'s, toetsen enz... Maar zo te zien verschilt het per instituut dat het aanbied!

ze wilt het in 1 jaar doen en dat kan denk ik niet op een gewone school. toch?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 16:02
Ilja_
Ilja_ is offline
Citaat:
~Hadiya~ schreef op 19-01-2005 @ 14:41 :

Komende maand word ik 17 dus ik zou tijdens dat jaar 18 worden. En vaak maken ze uitzonderingen.. Ik heb nu 4 jaar havo achter de rug en doe nu 4 mavo. Ik weet dat ik 2 jaar havo niet meer op kan brengen maar wel 1 jaar havo keihard werken, klinkt raar maar ik heb een duidelijk doel wat ik wil bereiken en dat wil ik zo snel mogelijk en ben heel erg gemotiveerd daar hard voor te werken.

In ieder geval, bedankt voor de reacties, het is allemaal wat duidelijker!!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 16:03
mastertime
mastertime is offline
Citaat:
_TiggaH_ schreef op 19-01-2005 @ 17:02 :
Komende maand word ik 17 dus ik zou tijdens dat jaar 18 worden. En vaak maken ze uitzonderingen.. Ik heb nu 4 jaar havo achter de rug en doe nu 4 mavo. Ik weet dat ik 2 jaar havo niet meer op kan brengen maar wel 1 jaar havo keihard werken, klinkt raar maar ik heb een duidelijk doel wat ik wil bereiken en dat wil ik zo snel mogelijk en ben heel erg gemotiveerd daar hard voor te werken.

In ieder geval, bedankt voor de reacties, het is allemaal wat duidelijker!!
hoeveel zou een volwassen vwo odnerwijs kosten?
Oud 19-01-2005, 16:06
Ilja_
Ilja_ is offline
Citaat:
mastertime schreef op 19-01-2005 @ 17:03 :
Ik heb serieus geen flauw idee
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 16:30
Verwijderd
Citaat:
_TiggaH_ schreef op 19-01-2005 @ 17:06 :
Ik heb serieus geen flauw idee
Vmbo-tl (theoretische leerweg) (mavo), havo, vwo

De totale kosten voor de programma's vmbo-tl (mavo), havo en vwo zijn afhankelijk van het aantal vakken dat je volgt.

Cursusgeld aan de school € 24.- per lesuur per jaar. Facilitaire bijdrage € 3 per lesuur per jaar. Als u recht heeft op studiefinanciering betaalt u alleen de facilitaire bijdrage. Het lesgeld is € 936.-.

bron : ROC Amsterdam

Van dezelfde bron hetvolgende :

Aanmelden en Inschrijving

Voor deelname aan het Volwassenenonderwijs van het ROC van Amsterdam is de minimumleeftijd 18 jaar. In uitzonderingsgevallen kunnen deelnemers van 17 jaar zich voor de opleidingen vmbo-tl (mavo), havo en vwo inschrijven. Deelnemers moeten wonen in Amsterdam of Diemen. Voor deelnemers van buiten deze gemeenten gelden aanvullende voorwaarden. Neem hierover contact op. Om teleurstelling te voorkomen: als u een klas - elders of bij ons - al twee keer hebt gedaan, is het niet mogelijk om die klas nogmaals te doen, ook niet bij ons. In heel speciale gevallen kunt u dan wel een enkel vak volgen in de examenklas om alsnog een diploma te behalen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 12:46
lct
lct is offline
Ik doe havo 4/5 en 1 jaar in Assen.. Maar ik doe niet het hele pakket, doe alleen de vakken waarvoor ik een onvoldoende had op het examen Maar 3 vakken dus..

Ik heb dus alleen maar voor 3 vakken les en daarnaast nog 1 keer per week mentoruur (gewoon omdat ze op de hoogte willen blijven hoe het gaat enzo) en nog 2uur huiswerkbegeleiding. Heb je meer als 6 vakken dan moet je dus 2 x 2 uur huiswerkbegeleiding volgen..

Het is vooral voor je zelf werken en er word niet veel meer uitgelegd. En volgens mij hoef je bij ons ook niet precies 18 te zijn om het te gaan doen.. Dacht ik altijd wel zo, maar nou blijkt dat er ook veel 17 jarigen zijn die havo 4/5 in 1 jaar doen..

Hoef trouwens maar 2 dagen naar school voor maar 3 vakken, maar heb wel veel huiswerk voor die 3 vakken.. Ik moet soms per week, per vak, één hoofdstuk maken Maar dat lukt me meestal nog wel..
Oud 21-01-2005, 23:27
masterdj
masterdj is offline
Ik doe zelf VAVO in Dordrecht (havo5)
2 vakken, het is opzich goed te doen alleen het is heeel zelfstandig!
(als je niet komt dan boeit het school echt niet.. en dat is op een "normale" middelbare school wel anders..) Van andere mensen die ik ken die 2 jaar in 1 doen hoor ik dat het heel zwaar is maar als je echt gemotiveerd bent dan moet het cker wel lukken
Oud 22-01-2005, 14:03
Ilsch
Ilsch is offline
Ik doe havo5 alleen, (geschiedenis) en heb helemaal niet dat je op school komt om daar dan te werken. Het zijn gewoon lessen, alleen is het vooral zitten en luisteren, we krijgen geen huiswerk.

Je hoeft geen 18 te zijn, ik begon geloof ik toen ik 16 was, vorig jaar aan havo4 geschiedenis..

Het is alleen dat je het wel echt moet willen, en echt zelf dingen doen. Het is heel makkelijk om niets te doen, lessen niet te komen etc..
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 17:31
Liss
Liss is offline
Citaat:
mastertime schreef op 19-01-2005 @ 17:03 :
De onderwijsbijdrage aan de overheid (in de 900 euro) en ik moest 75 euro aan school betalen en dan komen je boeken er nog bij die erg prijzig zijn....
Je hebt dan wel recht op tegemoetkoming scholieren die minimaal 93 euro per maand is.
Oud 09-02-2005, 11:57
****Alicia****
****Alicia**** is offline
Ik doe 7 vakken... (havo 5) en dat is echt geen pretje...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 15:50
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik had hier eerlijk gezegt nog noout van gehoord. ik ben nou 16, bijna 17 en ik zit in havo 4. k ben dus al een keer blijven zitten en ik heb het gevoel dat het dit jaar weer wordt. daar baal ik echt van en ik zie het niet voor me om nog een keer te blijven zitten.. dat lijkt me wel iets als ik blijf zitten, maar dat wordt dus niet op elke school gedaan?
Oud 09-02-2005, 17:40
Ilja_
Ilja_ is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 09-02-2005 @ 16:50 :
ik had hier eerlijk gezegt nog noout van gehoord. ik ben nou 16, bijna 17 en ik zit in havo 4. k ben dus al een keer blijven zitten en ik heb het gevoel dat het dit jaar weer wordt. daar baal ik echt van en ik zie het niet voor me om nog een keer te blijven zitten.. dat lijkt me wel iets als ik blijf zitten, maar dat wordt dus niet op elke school gedaan?
Nee, het zijn niet de reguliere scholen die deze opleiding aanbieden volgens mij. Maar vaak wordt het inderdaad ook gedaan door mensen die blijven zitten in 4 havo, het is dan wel wat makkelijker dan als je, net als ik, van de mavo afkomt omdat je dan de stof van 4 havo al gehad hebt. Jij zou het bijvoorbeeld volgend jaar ook kunnen gaan doen, maar besef wel, het is keihard werken en de hoeveelheid zelfdiscipline die je moet hebben is volgens mij ook ontzettend groot.

Na lang nadenken heb ik besloten om het niet te doen, onder andere omdat iedereen een beetje tegenzit (mijn moeder en haar vriend geloven er niet in, denken dat het me niet lukt, ontmoedigen me toch wat, en ook mijn decaan die gelooft er niet in en zegt dat hij nog nooit iemand 't iemand had zien halen en blablabla ) ah goed.. Volgend jaar ga ik maar lekker mijn verpleegkunde BBL volgen Lekker rustig

In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 14:40
Liss
Liss is offline
Citaat:
_TiggaH_ schreef op 09-02-2005 @ 18:40 :
Nee, het zijn niet de reguliere scholen die deze opleiding aanbieden volgens mij. Maar vaak wordt het inderdaad ook gedaan door mensen die blijven zitten in 4 havo, het is dan wel wat makkelijker dan als je, net als ik, van de mavo afkomt omdat je dan de stof van 4 havo al gehad hebt. Jij zou het bijvoorbeeld volgend jaar ook kunnen gaan doen, maar besef wel, het is keihard werken en de hoeveelheid zelfdiscipline die je moet hebben is volgens mij ook ontzettend groot.

Na lang nadenken heb ik besloten om het niet te doen, onder andere omdat iedereen een beetje tegenzit (mijn moeder en haar vriend geloven er niet in, denken dat het me niet lukt, ontmoedigen me toch wat, en ook mijn decaan die gelooft er niet in en zegt dat hij nog nooit iemand 't iemand had zien halen en blablabla ) ah goed.. Volgend jaar ga ik maar lekker mijn verpleegkunde BBL volgen Lekker rustig

In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties!
Hm.. op mijn oude school geloofden ze er ook niet in, de vavo had op die school een erg slechte naam en wilde ze me liever bij hun houden (betekend een jaar extra kwijt)
Ook mijn moeder geloofde er niet in (dat na het gesprek op mn oude school en omdat ik ook al mavo heb gedaan hiervoor.. doe nu 5+6 vwo in 1 jaar en dat was een wat te groot verschil dacht ze) maar we zijn toen eens gaan praten op die vavo en toen is ze wel van mening veranderd misschien is dat voor jou ook een idee? Kan je zelf ook kijken of je het wilt of niet, gesprek kan je meestal wel aanvragen (hier iig wel) omdat er geen open dag is.
Wel is het slagingspercentage erg laag (hier 60%) maar dat komt meer doordat er veel mensen zitten die het op een 'gewone' school niet halen en daar al vele malen zijn blijven zitten en die doen dat op de vavo weer. Echt moeilijk vind ik het niet, klassen zijn ook veel kleiner dan op een gewone school
Oud 11-02-2005, 14:02
Ilja_
Ilja_ is offline
Citaat:
Liss schreef op 10-02-2005 @ 15:40 :
Hm.. op mijn oude school geloofden ze er ook niet in, de vavo had op die school een erg slechte naam en wilde ze me liever bij hun houden (betekend een jaar extra kwijt)
Ook mijn moeder geloofde er niet in (dat na het gesprek op mn oude school en omdat ik ook al mavo heb gedaan hiervoor.. doe nu 5+6 vwo in 1 jaar en dat was een wat te groot verschil dacht ze) maar we zijn toen eens gaan praten op die vavo en toen is ze wel van mening veranderd misschien is dat voor jou ook een idee? Kan je zelf ook kijken of je het wilt of niet, gesprek kan je meestal wel aanvragen (hier iig wel) omdat er geen open dag is.
Wel is het slagingspercentage erg laag (hier 60%) maar dat komt meer doordat er veel mensen zitten die het op een 'gewone' school niet halen en daar al vele malen zijn blijven zitten en die doen dat op de vavo weer. Echt moeilijk vind ik het niet, klassen zijn ook veel kleiner dan op een gewone school
Ja dank je wel! Dat is inderdaad misschien een goed idee.
Ik moet eerlijk zeggen, ik ben ook wel paar keer blijven zitten hoor. havo1, havo2, havo2, havo3, mavo4
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 16:32
Marijk
Marijk is offline
Ik doe nu HAVO 4/5 in 1 jaar op ROC Rivor in Culemborg
Het is bij mij niet veel moeilijker dan op een reguliere school alleen richten ze zich op wat je met het examen krijgt.

Het nadeel is dat je maar 25 lesweken hebt en dat je na 6 weken gelijk al schoolexamens hebt en bijna geen gewone toetsen, er is dus weinig ruimte om een keer een slecht cijfer te halen.
Ook moet je je PO's, Leesdossiers, Pws en handelingsdelen allemaal voor 1 maart inleveren, dus weinig tijd en veel te doen.
Maar als je gemotiveerd bent en jezelf er toe kan zetten om een heel jaar gemotiveerd te blijven dan kan iedereen het halen.
Op het moment heb ik 5 profielvakken (ik doe E&M met maatschappijleer) en 4 algemene vakken.
Vakken als gym en ckv en nog meer onzin die heb ik dus niet en dat hoeft ook niet.

Veel succes als je besluit ermee te beginnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten