Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2004, 09:18
juulc
juulc is offline
Ik wil graag in a'dam studeren, maar ik twijfel nog tussen de vu en de uva. Zijn er hier studenten die op 1 vd 2 universiteiten studeren. Waarom heb je juist voor deze universiteit gekozen, wat is het grote verschil enz?
alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2004, 12:19
Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Ik heb voor de UvA gekozen, omdat de sfeer daar in mijn ogen veel beter was. Toen ik op de VU kwam, kreeg ik het gevoel dat je hier echt een klein stipje was in een eng kil gebouw. Bij de UvA vond ik dat er een toegankelijkere en gezelligere sfeer hing en ben uiteindelijk blij dat ik voor de UvA gekozen heb, want het is er idd erg gezellig
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 12:25
El Kim
El Kim is offline
Uiteraard de UvA

Waarom? Het is er heel erg gezellig, mooie locaties (zowel plaats als omgeving) en een heel groot aanbod van studies En mijn studie wordt alleen hier aangeboden

Nadeeltje: de organisatie is een ongelofelijke puinzooi
Oud 28-11-2004, 12:34
RubberBiscuit
RubberBiscuit is offline
Hey,
Ik heb zelf voor de UvA gekozen, omdat de sfeer me echt geweldig leek (en ook blijkt te zijn ) Mijn beste vriendin is wel naar de VU gegaan en die heeft het daar weer naar d'r zin. Ik vind het fijn dat ik (met mijn studie, geschiedenis dan) lekker in het centrum zit, bij de VU zit je gewoon in Amstelveen en ik merk toch aan mn vriendin dat ze toch echt niet dat 'in Amsterdam'-gevoel heeft.
Oud 28-11-2004, 14:56
FLechdrop
FLechdrop is offline
Ik heb op een voorlichting gehoord dat het bij de UvA (iig op het gebied van filosofie) een chaotische bende is. Klopt dit een beetje (organisatorische puinzooi hoor ik al?) en is dit een groot probleem?
Oud 28-11-2004, 18:42
juulc
juulc is offline
iedereen zegt dat t bij de UvA zo'n bende is? in wat voor opzicht dan? en hoe merk je dat? is het vervelend, of is t geen vervelende chaos?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 18:12
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb beiden meegemaakt en ben na een jaar UvA gillend gek geworden (ook de studie was niks).

En toen was daar de serene rust van de VU.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 20:39
Verwijderd
Citaat:
RubberBiscuit schreef op 28-11-2004 @ 13:34 :
Hey,
Ik heb zelf voor de UvA gekozen, omdat de sfeer me echt geweldig leek (en ook blijkt te zijn ) Mijn beste vriendin is wel naar de VU gegaan en die heeft het daar weer naar d'r zin. Ik vind het fijn dat ik (met mijn studie, geschiedenis dan) lekker in het centrum zit, bij de VU zit je gewoon in Amstelveen en ik merk toch aan mn vriendin dat ze toch echt niet dat 'in Amsterdam'-gevoel heeft.
Alsof 10-15 minuten van het centrum afzitten zo'n verschil uitmaakt...

En tja, over het algemeen is de Vu wat kleinschaliger dan de UvA, denk dat daar het grootste verschil in zit.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 10:23
Ellun
Ellun is offline
Ik studeer zelf aan de VU. Verschillende vrienden zijn erg ontevreden over de UvA wegens de chaos en slechte organisatie.
De VU is kleinschaliger, en ook al lijkt het gebouw kil en ongezellig, het blijkt juist heel fijn te zijn om alles bij elkaar te hebben, je hoeft niet de hele stad door.
Oud 08-12-2004, 14:25
zus en zo
zus en zo is offline
Ik studeer aan de UvA en ben heel blij met die keus. Ik heb nooit aan de VU gestudeerd, dus een objectieve vergelijking kan ik niet maken, maar ik kan wel zeggen dat het imago dat de UvA heeft niet terecht is.

Dat de UvA slecht georganiseerd is, is niet waar. Het is wel zo dat elke studie weer een andere organisatie heeft en dat het daardoor verwarrend kan zijn, maar de meeste mensen doen 1 studie, dus zo moeilijk kan het niet zijn. Mensen die problemen hebben met de administratie o.i.d. zijn over het algemeen mensen die niet weten hoe ze een papiertje (b.v. het inschrijfformulier) correct moeten invullen en vervolgens niet weten bij wie ze moeten zijn met hun probleem, ondanks dat dat netjes in de studiegids staat.

En dat je binnen 1 studie van het ene gebouw naar het andere moet rennen is ook niet waar. De UvA heeft veel locaties in de stad maar b.v. veel maatschappelijke studies zitten bij elkaar, economische studies zitten weer ergens anders in een gebouw. Hier geldt weer; de meeste mensen doen 1 studie en dus kun je meestal in 1 gebouw blijven.

nog even offtopic: de VU is niet in Amstelveen, maar nog steeds in Amsterdam, Amstelveen begint pas bij halte Uilenstede
Oud 08-12-2004, 14:40
Verwijderd
Dus je kunt eigenlijk zeggen dat de meeste gebouwen van de UvA in het centrum of rond het centrum van a'dam liggen.
En dat de meeste gebouwen van de VU in de buitenwijken / Amstelveen liggen?
Of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 21:54
Levitating Nun
Citaat:
Lars007 schreef op 08-12-2004 @ 15:40 :
Dus je kunt eigenlijk zeggen dat de meeste gebouwen van de UvA in het centrum of rond het centrum van a'dam liggen.
En dat de meeste gebouwen van de VU in de buitenwijken / Amstelveen liggen?
Of zie ik dat verkeerd?
De VU heeft één grote campus (waar op dit moment flink gebouwd wordt) met alle gebouwen op één terrein.

De UvA heeft dit niet en is (letterlijk) verspreid over geheel Amsterdam, met een concentratie in het centrum.

Het kan dus voorkomen dat je de volgende situatie meemaakt (waar verhaal): Je hebt college in het Bungehuis (hartje centrum) en 20 minuten later tentamen bij ARTIS (fyi: das langer reizen dan 20 min en zeker te laat als je tentamen hebt). M.a.w. weg tentamen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:47
Vaj
Vaj is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 10-12-2004 @ 22:54 :
De VU heeft één grote campus (waar op dit moment flink gebouwd wordt) met alle gebouwen op één terrein.

De UvA heeft dit niet en is (letterlijk) verspreid over geheel Amsterdam, met een concentratie in het centrum.

Het kan dus voorkomen dat je de volgende situatie meemaakt (waar verhaal): Je hebt college in het Bungehuis (hartje centrum) en 20 minuten later tentamen bij ARTIS (fyi: das langer reizen dan 20 min en zeker te laat als je tentamen hebt). M.a.w. weg tentamen.
Stel je voor dat je eens een college over zal slaan

Ontopic: Ik heb gekozen voor de UvA, voornamelijk voor de studie. En als bijkomstigheid dat ik veel in het centrum zit voor mijn opleiding.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 18:54
Levitating Nun
Citaat:
Vaj schreef op 12-12-2004 @ 17:47 :
Stel je voor dat je eens een college over zal slaan
Hm, is geen ramp nee, maar het betrof hier zo een verplicht practicum: niet deelnemen = uitsluiten.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 18:59
Vaj
Vaj is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 12-12-2004 @ 19:54 :
Hm, is geen ramp nee, maar het betrof hier zo een verplicht practicum: niet deelnemen = uitsluiten.
Dat is relevante informatie om er bij te vermelden lijkt mij
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:35
Verwijderd
Citaat:
juulc schreef op 28-11-2004 @ 19:42 :
iedereen zegt dat t bij de UvA zo'n bende is? in wat voor opzicht dan? en hoe merk je dat? is het vervelend, of is t geen vervelende chaos?
Ja, iedereen zegt dat... en dat imago heeft de UvA al jaren... maar ik heb het nooit zo ervaren ik studeer nu al anderhalf jaar aan de UvA en ik ben heel tevreden Ik vind het een stuk persoonlijker en het is ook gezelliger door de kleinere faculteiten... de mensen zijn ook leuker en actieve studieverenegingen ik heb eerst een paar maanden aan de vu gestudeerd en dat vond ik helemaal niets, onpersoonlijk, saaie studenten, stom gebouw, stomme omgeving etc...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 14:44
El Kim
El Kim is offline
Bij mijn studie is de UvA wel een bende... zeggen ze dat je in februari in kan stromen, blijkt dat er helemaal geen doorstroom is, terwijl je nog uitdrukkelijk hebt gevraagd of het geen problemen op zou leveren Ach, wat wil je als je meer weet dat die stomme studieadviseur
Oud 19-12-2004, 15:45
Vaj
Vaj is offline
Citaat:
El Kim schreef op 19-12-2004 @ 15:44 :
Bij mijn studie is de UvA wel een bende... zeggen ze dat je in februari in kan stromen, blijkt dat er helemaal geen doorstroom is, terwijl je nog uitdrukkelijk hebt gevraagd of het geen problemen op zou leveren Ach, wat wil je als je meer weet dat die stomme studieadviseur
Hoe bedoel je precies doorstroom?

Ik vind de studieadviseur van mijn studie ook waardeloos, ik feite moet je alles zelf nog eens nazoeken of het wel klopt
Ik ben ook later begonnen en niet goed voorgelicht over de gevolgen daarvan.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 02:14
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 08-12-2004 @ 15:25 :
Dat de UvA slecht georganiseerd is, is niet waar. Het is wel zo dat elke studie weer een andere organisatie heeft en dat het daardoor verwarrend kan zijn, maar de meeste mensen doen 1 studie, dus zo moeilijk kan het niet zijn. Mensen die problemen hebben met de administratie o.i.d. zijn over het algemeen mensen die niet weten hoe ze een papiertje (b.v. het inschrijfformulier) correct moeten invullen en vervolgens niet weten bij wie ze moeten zijn met hun probleem, ondanks dat dat netjes in de studiegids staat.
En dan blijkt dat die persoon daar niet meer zit, overleden is of er gewoon niks vanaf weet. Of dat je studievertraging oploopt omdat alle verplichte werkgroepen na 10 minuten al vol zitten. De uva is zeker zeer slecht georgraniseerd.
en er bestaat ook nog zoiets als keuzevakken en een minor die je toch vaak aan een andere faculteit doet. Maar in ruil voor studeren in het centrum ben ik wel bereid 2 of 3 gebouwen te moeten bezoeken.
Oud 01-03-2005, 19:18
Verwijderd
Ik ga volgend jaar aan de UVA studeren (Economics and Business).

Vroeg me af of het echt zo slecht georganiseerd is...Of zijn maar enkele faculteiten een puinzooi en is de rest (waaronder hopelijk de Economische faculteit) wel goed???

En hoe is het eigenlijk om in Amsterdam te studeren??? Bevalt het? En vind je snel nieuwe vrienden als je er niemand kent en niemand van je school/vriendenkring naar A'dam gaat?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 09:08
Verwijderd
Bij de UvA worden sommige colleges niet meer gegeven door docenten maar door ouderejaars. Lijkt me duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 09:18
El Kim
El Kim is offline
De mensen zijn weer aan het demonstreren... je hebt uberhaupt geluk als je een werkgroep kunt volgen (die dan nog overvol zit). Vorig jaar waren er 700 over-inschrijvingen bij de faculteit der Rechtsgeleerdheid.

[edit] dit gaat over de UvA...[/edit]
Oud 02-03-2005, 09:19
Verwijderd
Het waren nota bene ook rechtenstudenten die nu van zich laten horen. Dat wil toch wel wat zeggen, aangezien dat meestal de gezapige rijkeluiszoontjes zijn die allemaal ja en amen knikken tegen plannen voor verhoging van het collegegeld
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 15:55
Verwijderd
Ik zou gaan voor de universiteit die nu vanwege een enorm geldgebrek flink aan het downsizen is.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 15:57
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-03-2005 @ 10:08 :
Bij de UvA worden sommige colleges niet meer gegeven door docenten maar door ouderejaars. Lijkt me duidelijk.
Ahahahahahaha...

err...

Ahahahahahaha....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten