Jeetje meis, ik heb in tijden niet zo'n herkenbaar verhaal gelezen. Mijn zusje en ik schelen maar twee jaar, maar dit is dus ook bij ons voorgevallen. Nu langzaamaan keert de rust in huis terug, want ja, mijn zusje is ouder geworden en nu zo'n beetje uit de pubertijd aan t geraken.
Vroeger waren mijn zusje en ik twee handen op één buik. Onze ouders scheidden toen wij 8 en 6 jaar oud waren en juist toen zijn we nog meer naar elkaar toegetrokken.
Dit begon allemaal wat te veranderen op het moment dat zij in de pubertijd kwam. Naar mijn moeders (en mijn eigen zeggen) heb ik niet zo heel erg gepuberd. Natuurlijk heb ik me ook als een gigantische puber gedragen, maar niet zo erg als mijn zusje.
Langzaamaan kreeg ze interesse voor jongens en zij ook voor haar (jongens vonden haar altijd leuker dan dat ze mij vonden.. Alle jongens die ik leuk vond, werden op haar verliefd).. Ik heb het heel erg moeilijk gehad met het feit dat we zo uit elkaar groeiden. Eerst vertelden we elkaar echt alles, en toen opeens niet meer. Eén van de redenen was het feit dat ik een duidelijke mening had en die vaak niet dezelfde was als haar mening. Daarom vertelde ze niets meer, want ze kreeg dan een (soort van) afkeuring.
In een periode begonnen ook haar handjes te wapperen en heb ik vaak wat klappen opgevangen. Niet dat ik haar daar kwalijk voor neem, zeker niet.
Het dreef mij en vooral mijn moeder soms echt tot wanhoop. M'n moeder vroeg regelmatig wat ze nog kon en moest doen, want ze wist niet meer hoe ze bepaalde dingen kon bereiken.
Ook ging het slecht op school. Daar waar ik vaak wel redelijke cijfers haalde, ging zij de mist in. Inmiddels is ze van de havo naar het vmbo gegaan. Op zich geeft dat wel een beetje rust, al haalt ze cijfers die vaak wel beter kunnen als ze nog meer d'r best doet. Zoals we zelf zeggen (zij ook): voor een havo-leerling haalt ze matige cijfers op het vmbo en kan ze stukken beter..
Ook probeerde ik niet de boeman te zijn, maar mijn moeder werkte vaak en waren we alleen thuis. Als mijn moeder dan vroeg hoe het gegaan was, dan kon ik gewoon niet liegen.. Ik heb me vaak als een verrader gevoeld..
Hoeveel gesprekken zijn er wel niet geweest. Over van alles. Van school, te laat thuiskomen en weet ik wat, tot jongens en vriendschappen.
Ik probeerde haar te vertellen wat ik altijd deed en werkte bij mn moeder, zoals: kom gewoon vijf minuten voor de afgesproken tijd thuis. En dan niet 1 keer, maar elke keer. Dan zal ze het ook niet erg vinden als je een keer wat later thuis bent.
Dan zei ze wel van ja, maar het gebeurde nooit.
Als er weer eens ruzie was ging ik gekke bekken trekken en raar doen, want ik wilde geen ruzie. Ik werd er echt gek van. Ik voelde me ook machteloos.
Voor mijn gevoel was ik mijn zusje kwijt.
Toen mijn vader overleed (nu bijna 2 jaar geleden) hadden we beiden een vriendje. Ook toen hebben we geen emoties en gedachten gedeeld.
Nu langzaam komen we weer dichter bij elkaar. Zeggen weer vaak dat we van elkaar houden, staan voor elkaar klaar. Toen het uitging met haar vriendje heb ik bij dr gezeten en dr getroost, als mn moeder weer een rotbui heb loop ik naar boven en zeg tegen haar 'code rood' en we begrijpen elkaar. Soms kruip ik bij dr in bed en praten we tot diep in de nacht en gaat ze me masseren omdat ze daar zin in heeft en ik dat wel kan gebruiken

Ik heb het gevoel mijn zusje weer terug te hebben.
Laatst was ze jarig en ze was 's avonds naar handbal en daarna naar een meisje van handbal en toen gingen ze uit. 's Nachts heb ik haar gesmst dat ik van dr houd en of ze het leuk had. Toen kreeg ik terug dat ze ook van mij houdt en niet zonder me kan. Dan krijg ik tranen in mn ogen en besef ik me weer hoe blij ik ben met haar als mijn zusje. Ik wil dr nooit meer kwijt.
Ik weet dus hoe moeilijk het is om dit alles zo mee te maken. Maar nu weet ik ook dat het weer over gaat. Maar het kost heeeeeel veel tijd. (in ons geval jaren) Ik had het er met mijn moeder nog over eergisteren ofzo. Toen we in de auto zaten. Ze heeft ons zoveel woede, tranen en machteloosheid (ik kan nog veel opnoemen, je snapt t denk ik wel

) bezorgd, maar nu komt ze weer in een 'rustiger vaarwater'... Nu lijken veel dingen wat meer op z'n plaats te vallen en kan ik mij ook wat beter naar haar toe opstellen. Ze grapt nu zelf ook wel wat voor bitch ze was. Want dat was ze.
Maar blijven en blijven herhalen. Het is kut voor haar, kut voor jullie, maar ik denk dat als je haar nu los laat het alleen nog maar erger wordt.. Ze zal nog opstandiger worden vrees ik, maar het gaat over.
Laat haar gewoon af en toe weten dat je van dr houdt.
Ik zal mijn zusje ook op dit topic wijzen, zodat zij misschien ook wel een reactie kan geven..
Sterkte meis! *knuffelt*