Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Heel erg bedankt voor je commentaar! Hier kan ik echt wat mee. Je zegt dat het onduidelijk is in mijn verhaal wat ik bedoel met 'die ene dag'. En dat is eigenlijk ook de bedoeling. Het verhaal draait om die ene dag. Ik hoop dat dit niet vervelend is om te lezen? Dat je het nog niet weet?
Ik ga nog even kijken naar die afgebroken zinnen. En hoe ik dat het beste kan veranderen. En die tip van dat hardop voorlezen ga ik uitproberen. Ben benieuwd...
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Je had gelijk over die komma's. Ik vergeet ze te vaak! Ik heb het inmiddels verbeterd. En dat hardop voorlezen hielp
![]() Het geldt nog steeds: kritiek is meer dan welkom! Het vervolg: Ik loop verder over de markt. De schommelstoel, die in mijn hoofd veranderde in de stoel van opa, staat nog steeds op het rode kleed. De kleine kinderen die de eigenaren zijn, kijken me aan en ik merk nu pas dat ze me aanspreken. ‘Meneer, wilt u die stoel kopen? Hij is 10 euro.’ Ik schud mijn hoofd en loop verder. Met handen in mijn zakken en ik bestudeer de tegels, roze steentjes, roze, wat een afgezaagde kleur voor stenen, denk ik. Opeens word ik opgeschrikt door een fietsbel. Het geluid dringt diep door in mijn oren, maar ik realiseer me niet dat het voor mij bedoeld is. Ik zie schreeuwende mensen die wijzen en me opzij duwen. Ik struikel over een kleed en beland tussen alle spulletjes die uitgestald zijn bij een meisje met blond haar, dat gelijk begint te huilen. Ik strijk met mijn hand over haar hoofd en besluit maar wat van haar te kopen, in de hoop dat ze dan ophoudt met huilen. Mijn blik valt op een doos met boeken. Ik pak een oud uitziend boekje met een leren bruine omslag. In het boek staat in ouderwets handschrift een heel verhaal, het lijkt wel een soort dagboek. Ik blader door de vergeelde pagina’s en word zo nieuwsgierig wat de vorige eigenaar heeft meegemaakt, dat ik gelijk begin te lezen: Ik herinner me de bloesems in de tuin van mijn oma. Ze had een heel grote tuin, omringd door hoge dennen die al het licht opslokten uit mijn stekje. Ik verstopte me altijd onder de bomen waar nog enigszins licht door de bladerdekken scheen. Mijn oma was een heel lieve vrouw, misschien een beetje overbezorgd. Ik verstopte me vaak daar voor mijn vader, ik zat hijgend ingedoken achter de stam, moe van het rennen naar mijn oma’s huis. Voor de tweede keer word ik uit mijn gedachten gehaald vandaag. ‘Meneer,’ zegt het meisje nog steeds een beetje snikkend ‘wilt u dat boekje kopen? Het kost 1 euro.’ Ik twijfel geen moment, ik grijp in mijn zakken naar een euro en geef haar er twee in mijn haast. Ze roept me nog na: ‘meneer! U hebt me teveel gegeven!’ ‘Hou maar!’ Ik weet niet hoe snel ik thuis moet komen. Ik snelloop over de straten, en let nauwelijks op. Verschillende straten komen me voorbij en ik kijk niet zoals anders naar binnen bij alle families die hier hun intrek hebben genomen. Binnen een kwartier kom ik bij mijn flat. Het is een bescheiden optrekje, een aantal kleine kamertjes en ze zijn ingericht met felle kleuren; rood, oranje en geel. Misschien probeerde ik door al die vrolijkheid in mijn interieur mijn eigen humeur en gevoelens wat te kleuren? Wie zal het zeggen? Ik kruip op de bruine leren bank met een kop thee en nestel me onder een plaid en sla het boekje open. Mijn oma had de gewoonte me rond een uur of drie mee te nemen naar binnen in het huis. Dan gaf ze me een kop thee met een koekje. Meestal voelde ik me geborgen op dat moment. Maar ik haatte het moment dat ik gedwongen werd naar huis te gaan. Want ik haatte ons huis. Ik haatte de geur, de keuken, de bank, maar vooral de huiskamer. Oma bereidde me voor door me voorzichtig op te tillen van de fauteuil en ze zette me dan op het oude harige kleed. En zachtjes zei ze: ‘lieve kleinzoon van me, je bent hier altijd welkom, maar je moet nu toch echt naar huis. Je moeder mist je vast.’ De beldeur klinkt. Oh nee toch, denk ik. Ik was net zo gepakt door het verhaal. Zal ik doen alsof ik niet thuis ben? Nou, nee toch maar niet. ‘Oh mam, wat een verrassing ik had niet op je gerekend.’ Ik trek haar naar binnen terwijl ik haar een kus op haar wang geef. ‘Nee, ik dacht: ik heb al zo lang niks meer van mijn zoon gehoord ik moest maar weer eens op bezoek. En ik verveelde me enigszins.’ ‘Dat is niet prettig. Nou ik vind het leuk dat je er bent. Wil je wat drinken? Ik had voor mezelf al thee gezet.’ ‘Doe mij dan ook maar thee.’ Ze ploft neer op de bank waar ik een paar minuten geleden nog gezeten heb. Ik loop naar de keuken terwijl ik haar om zich heen zie kijken. ‘Edward? Hoe kom jij eigenlijk aan dat schilderij met die zee en die wolken met die twee meisjes?’ ‘Die heb ik laatst gekocht in een winkel. Ik vond het een prachtig schilderij.’ ‘Hm, ja, dat snap ik lieverd, de zee hè? Zoiets trekt.’ ‘Ja dat klopt, dat trekt inderdaad.’ ‘Hoe gaat het met de buurvrouw eigenlijk? Is ze al wat opgeknapt van die val met de fiets?’ Ik doe er alles voor om dit onderwerp te ontwijken. Álles. ‘Ik heb haar vanmorgen nog wat eten gebracht, het gaat al een heel stuk beter met haar.’ ‘Dat is erg mooi.’ ‘Edward, je bent al tijden niet meer thuis geweest, kom toch weer een keer. Tante Mieke heeft je al jaren niet meer gezien, en je weet dat ze niet uit haar huis kan… Een meter lopen kost haar al zoveel inspanning.’ ‘Maar mam, dat is haar eigen schuld, dan had ze maar niet zoveel moeten eten.’ Dat had ik niet moeten zeggen. ‘Edward!’ haar stem klonk hard en boos. ‘Edward..’ haar stem trilt van ingehouden woede. Haar houding wordt ineens actief, voorzichtig zet ze haar theeschoteltje op tafel, bang om het stuk te maken. Zoals ze vroeger vaak deed als ik een foute opmerking maakte. ‘Je wéét dat ze niet zomaar is gaan eten. Je weet dat toen je vader overleed, ze…’ Geschokt houdt ze haar mond, bang om nog meer te zeggen. Vermoedelijk zijn mijn ogen gelijk naar de grond gegaan. Uit schaamte. ‘Jongen, ik moest maar eens gaan.’ Ze staat op, haar zwarte rok veegt ze een beetje af, alvorens ze haar jas pakt en in dezelfde beweging me een kus geeft. Ze drukt me tegen zich aan. Haar zoete bloemen parfum. Het kriebelen van haar haar in mijn hals. Het doet me denken aan de vele dagen dat ik gehuild heb in haar armen. Zoals ik veel gehuild heb in mijn jeugd. Heeft zij dan in die tijd altijd haar parfum op gehad? ‘Pas goed op jezelf. En je belt hè als er iets is.’ ‘Ja mam.’ Ze stapt met zekere passen op haar hoge hakken het trapje af. Haar krullen dansen nog altijd.
Laatst gewijzigd op 02-03-2005 om 20:03. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Politiek van de Verenigde Staten Mark Almighty | 205 | 20-04-2007 11:50 | |
Films, TV & Radio |