Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik haal er nu even de reacties bij die gede vermeldde: Fe(s) -> Fe2+ + 2 e- Cu2+ + 2 e- -> Cu(s). Deze 2 reacties worden halfreacties genoemd. De eerste halfreactie geeft aan dat ijzer 2 elektronen afstaat en overgaat in een ijzer(II)-ion, dus het ijzer is hier de reductor. De tweede halfreactie geeft aan dat het koperion 2 elektronen opneemt en overgaat in koper, dus het koperion is hier de oxidator. Als je de halfreacties optelt krijg je de nettoreactie Fe(s) + Cu2+(aq) -> Cu(s) + Fe2+(aq). Men heeft nu met behulp van een zogenaamde waterstofelektrode voor iedere halfreactie het spanningsverschil (ook wel potentiaalverschil genoemd) ten opzichte van de waterstofelektrode bepaald, en deze halfreacties kunnen samen met het bijbehorende potentiaalverschil in een tabel worden opgezocht. Deze tabel wordt bij het h.a.v.o. en het v.w.o. behandeld bij de bespreking van redoxreacties.
||
Citaat:
![]() Het is grappig maar wat jullie uitleggen daar is me leraar steeds voorbeelden aan het geven. Ja zoals iemand zei hij noemde het redox-reactie maar ik heb dat nog niet echt onder de knie. Bedankt ik laat wel van me horen als ik meer uitleg nodig hebt. Maar schrijf maar neer als je nu wil alles is welkom ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] iet Peter1989 | 5 | 23-10-2012 13:18 | |
[SK] reactievergelijking../+ vraagjes lisa_verbeek | 3 | 13-10-2011 18:01 | |
[SK] Redox en berekeningen Questionnn | 1 | 04-04-2011 03:46 | |
[SK] ijzer met koper(II)sulfaatoplossing pepernootje | 9 | 01-03-2011 17:53 | |
[SK] [Molberekeningen] IJzer uit ijzererts Chris-Verhoeckx | 9 | 21-01-2009 21:03 | |
[SK] Neerslag/Redox knippa | 1 | 27-11-2004 17:49 |