Voor Scheikunde moesten wij een proefje doen met ijzer in koper(II)sulfaatoplossing
We hadden deze CuSO4 oplossing en daar deden we dan een klein beetje staalwol in.
Binnen een paar minuten veranderde het ijzer (staalwol) van kleur, en kreeg als het ware een roestkleur.
Nu de vraag... Wat reageert er precies? (Het gaat hier NIET om elektrolyse)
we behandelen het hoofdstuk dat gaat over oxidatoren en reductoren, dus dit zal er hoogstwaarschijnlijk mee te maken hebben...
Ook ben ik benieuwd welk deeltje nu de sterkste oxidator is. het Cu 2+ deeltje, of het Fe 2+ deeltje (en was is dus de sterkste reductor, Cu of Fe)
Ga eerst een na welke stofjes er in je oplossing zitten en welke daarvan oxidator en reductor zijn. Kijk daarna welke oxidator het meest bovenaan staat in tabel 48 en welke reductor het meest onderaan staat.
Bedenk dat er ook water in je oplossing zit wat oxidator en reductor kan zijn.
Er zitten trouwens voor de reactie geen Fe(II)-ionen in de oplossing en ook geen Cu(s).
Pas de spoiler openen als je het antwoord weet graag
Spoiler
De halfreactie van de sterkste oxidator (koper-ionen) is:
De halfreactie van de sterkste reductor is
Voor zover ik weet zorgt het vast koper voor de 'roestige' kleur
Ga eerst een na welke stofjes er in je oplossing zitten en welke daarvan oxidator en reductor zijn. Kijk daarna welke oxidator het meest bovenaan staat in tabel 48 en welke reductor het meest onderaan staat.
Bedenk dat er ook water in je oplossing zit wat oxidator en reductor kan zijn.
Er zitten trouwens voor de reactie geen Fe(II)-ionen in de oplossing en ook geen Cu(s).
Pas de spoiler openen als je het antwoord weet graag
Spoiler
De halfreactie van de sterkste oxidator (koper-ionen) is:
De halfreactie van de sterkste reductor is
Voor zover ik weet zorgt het vast koper voor de 'roestige' kleur
okey, dacht het te weten, met binas erbij, maar had toch één gegeven laten vallen en dus over het hoofd gezien in de tabel, maar nu naderehad, zie ik het inderdaad. Super, en bedankt voor de oplossing, en als ik dus goed begrijp is dus Cu, een sterkere oxidator, Fe een sterkere reductor en is de stof die gevormd wordt bij de reactie FeCu?!
okey, dacht het te weten, met binas erbij, maar had toch één gegeven laten vallen en dus over het hoofd gezien in de tabel, maar nu naderehad, zie ik het inderdaad. Super, en bedankt voor de oplossing, en als ik dus goed begrijp is dus Cu, een sterkere oxidator, Fe een sterkere reductor en is de stof die gevormd wordt bij de reactie FeCu?!
klopt dat dan allemaal?
bvd
Dat laatste klopt niet. Een zout maak je niet van twee metalen maar van een metaal en een niet-metaal. Er wordt geen nieuwe stof gevormd. De totale reactie is:
kopersulfaat en ijzer(II)sulfaat lossen beide goed op in water dus dit slaat ook niet neer.
Dat laatste klopt niet. Een zout maak je niet van twee metalen maar van een metaal en een niet-metaal. Er wordt geen nieuwe stof gevormd. De totale reactie is:
kopersulfaat en ijzer(II)sulfaat lossen beide goed op in water dus dit slaat ook niet neer.
oke, nou super bedankt voor de snelle en (neem ik aan) goede reactie!
Och, ik ga er nu niet van uit dat het fout is hoor. Maar als dat zo is zal iemand anders wel reageren.
ja inderdaad, maar ik neem aan dat het klopt, ik ben het nu ook even duidelijk aan het formuleren in mijn verslag. Zelf zat ik ook verkeerd, maar mijn klasgenoot (nogal goed in scheikunde) vertelde mij, dat hij had dat SO4 2- reageert met ijzer, en dat vond ik toch ook wel een vreemd idee, dat ik niet wilde geloven, dus dacht... laat ik het hier maar eens vragen...