Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2005, 15:59
juno
juno is offline
Amerika haat, westen-haat, hoe je het ook wilt noemen. In het andere topic zijn een paar aardige sociologische verklaringen gegeven voor de oorzaak van dit probleem.

Weet iemand misschien een oplossing?

Economische ontwikkeling lijkt me een goed plan, maar dat is een wereldwijde lange termijn aanpak.
Advertentie
Oud 08-03-2005, 16:02
MB
MB is offline
Het zou ook wel een beetje helpen als Amerika zich wat minder arrogant op zou stellen denk ik.
Oud 08-03-2005, 16:09
juno
juno is offline
Amerika is slechts het symbool. Alleen dat symbool minder aanstootgevend maken is een schijnoplossing, want alle gewraakte praktijken waar amerika mee geassocieerd wordt, blijven voortduren.

Nu, onder Bush, bereikt de haat een hoogtepunt, maar het is niet uit de lucht komen vallen toen Bush president werd.
Oud 08-03-2005, 16:12
Hydrogen
Hydrogen is offline
JE bent niet eens klaar op het vorige topic. Rustig aan!
Oud 08-03-2005, 16:13
Hydrogen
Hydrogen is offline
Democratie in het Midden-oosten is de enige oplossing. Zolang arabieren zich daar niet onderdrukt voelen, zal de haat minder worden. Kijk maar naar Europa.
Oud 08-03-2005, 16:18
juno
juno is offline
Er is heel voorzichtig een democratiseringsproces op gang aan het komen in sommige moslimlanden. In Egypte heeft Moebarak voorgesteld om een tegenkandidaat te hebben bij de presidentsverkiezingen.

Democratisering en economische ontwikkeling gaan hand in hand.
Oud 08-03-2005, 16:19
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Het zou helpen als de globale media zich wat anders zou gaan opstellen. De Amerikaanse media mag best laten blijken dat er naast het "Beloofde Land" Amerika nog andere landen zijn met culturen die best de moeite waard zijn. Want het interesseert ze vrij weinig wat er verder dan 500 mile van hun woonplaats gebeurt. (Tenzij het een Terroristische aanslag betreft natuurlijk)
De Niet-Amerikaanse media zou zich wat genuanceerder op kunnen stellen tegen over Amerika. Als ze iets flikken hoef je niet meteen daar in 3 opeenvolgende actualiteitenprogramma's 3 uur aan te besteden. Ik ben voor persvrijheid maar het Bush Bashen komt de politieke situatie op deze planeet niet ten goede. Misschien moeten ze in "vijandige" gebieden zich afvragen of het wel zo slim is om het elke keer uit te zenden als ze een Amerikaanse vlag in de fik steken.
Amerika moet stoppen met het binnenvallen van andere landen zonder dat ze daarbij veel steun krijgen. Ikzelf zou een voorstander zijn van het binnenvallen van Iran maar ik denk niet dat de Amerikanen dat zouden moeten doen. Ik hoop dat Rusland + de Navo een keer laat zien dat ze niet zo van kernwapens houden. Zij vinden het echter wel lekker makkelijk om Amerika het te laten doen.. Die worden daarom gecritiseerd en Europa blijft lekker buiten schot. Een coalitie van de Chinezen, Koreanen, Australiers, Russen en Europeanen lijkt me ook wel wat.. Alleen hoef je van de Chinezen weinig steun te verwachten zolang de Westerse Wereld Taiwan als een land erkent.

Ik vind het gezeur over de sociale problematiek in de VS ietsjes overdreven. De verschillen hier zijn allemaal wel heel groot enzo.. Maar ik denk dat er dan nog wel meer landen zijn die je kan bekritiseren.. (Rusland, Korea, China enz..)
Oud 08-03-2005, 16:23
RanC
RanC is offline
Zodra Amerika economisch word ingehaald door China, Rusland weer uit de put klimt en de zaakjes op orde krijgt en de EU de USA wat meer tegengas geeft...

...Verandert het allemaal van zelf wel.
Oud 08-03-2005, 16:41
Verwijderd
Slot.
1 topic over dit onderwerp is wel genoeg. In dat andere topic kunne we ook over deze vraag discussieren.
Oud 08-03-2005, 17:03
Verwijderd
Iedereen verplicht universitair scholen.
Oud 08-03-2005, 17:04
Verwijderd
Iran aanvallen zou niet zo heel slim zijn, lijkt mij.
Oud 08-03-2005, 17:30
MB
MB is offline
Citaat:
juno schreef op 08-03-2005 @ 17:09 :
Amerika is slechts het symbool. Alleen dat symbool minder aanstootgevend maken is een schijnoplossing, want alle gewraakte praktijken waar amerika mee geassocieerd wordt, blijven voortduren.

Nu, onder Bush, bereikt de haat een hoogtepunt, maar het is niet uit de lucht komen vallen toen Bush president werd.
Ik zeg ook dat het een beetje zou helpen en het zou ook een beetje helpen als Amerika wat minder arrogant deed en de Arabische wereld zou laten geloven dat Amerika het het beste met haar voorheeft. (of dat waar is is een 2e trouwens)

Het is niet dè oplossing, maar het zou zeker helpen.
Oud 08-03-2005, 18:18
juno
juno is offline
Het duurt nog minstens drie jaar voor er weer verkiezingen zijn in Amerika.
Oud 08-03-2005, 18:21
Donny must die
Donny must die is offline
Amerika moet terugtrekken uit de arabische landen. Zien dat het pacifisme werkt. En minder bemoeien met andere landen.
Oud 08-03-2005, 18:29
brinta
brinta is offline
Amerika moet alle fastfoodketens opdragen vanaf nu alleen nog magere Japanse stoommaaltijden te serveren

plus het pacifisme van Nanahara natuurlijk

deze combinatie zal leiden tot wereldwijde populariteit van de usa
Oud 08-03-2005, 18:33
Verwijderd
Als ze nou eens zouden laten zien dat ze belang hechten aan internationale samenwerking, het strafhof in den haag erkennen, zich minder aanvallend opstellen en meer de weg van diplomatie in plaats van intimidatie en geweld kozen.............ach hoop doet leven
Oud 08-03-2005, 18:34
professor2
professor2 is offline
Citaat:
RanC schreef op 08-03-2005 @ 17:23 :
Zodra Amerika economisch word ingehaald door China, Rusland weer uit de put klimt en de zaakjes op orde krijgt en de EU de USA wat meer tegengas geeft...

...Verandert het allemaal van zelf wel.
in de 22ste eeuw ja
Oud 08-03-2005, 19:51
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 08-03-2005 @ 17:19 :
text
Ik ben het zowaar met je eens! Er moet een vergissing in het spel zijn.
Oud 09-03-2005, 03:06
Verwijderd
qua oplossingen zie ik het somber in. de 'amerika haat' wordt veroorzaakt door meerdere dingen, maar in de VS is het idee 'de buitenwereld haat ons' redelijk doorgedrongen, en wordt door fracties in de overheid gebruikt om extreme maatregelen door te drukken. waar hebben we dit eerder gezien? De overheid en de binnenlandse media stimuleren het nationalisme met angstbeelden van terreur vanuit het oosten, en economische oorlogsvoering vanuit het westen, waardoor de maatregelen van bush&co wel 'moeten'. Het enige wat ik als oplossing zie is een interne weerstand, maar ik zie geen mogelijkheid dat zoiets tijdig en grootschalig genoeg op gang zal komen.

De overheid liegt tegen de bevolking, en de amerikaanse burgerrechten bestaan alleen in naam. De gesplitste veiligheidsdiensten zijn samengebracht onder de regie van 'homeland security'. Het leger heeft een 'stop loss' programma ingevoerd, wat betekend dat militairen die hun dienst erop hebben zitten niet mogen vertrekken. De 'selective service', het amerikaanse dienstplicht instantie, heeft al vanaf vorig jaar zich zitten herorganiseren, en moet aan het einde van deze maand aan de president melden dat ze klaar zijn voor een 'draft'. Dat betekend dat er in juni al een draft zou kunnen plaatsvinden. De VS zit veel ophef te maken over de kernwapen programma's van Iran & Noord Korea, wat vollop in de wereldmedia word besproken, maar de VS heeft zelf wetgeving geformuleerd om hun eigen (verouderde) kernwapen arsenaal te vernieuwen en te verbeteren. Er is zelfs al geld gebudgeteerd om de test gebieden in nevada gereed te maken voor nieuwe kernproeven!

bush is voor 4 jaar als president gekozen. ik ben benieuwd of over 2 jaar nog sprake is van kiesrecht.

Offtopic: ik ben amerikaans staatsburger.
Oud 09-03-2005, 03:11
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
red5 schreef op 09-03-2005 @ 04:06 :
bush is voor 4 jaar als president gekozen. ik ben benieuwd of over 2 jaar nog sprake is van kiesrecht.
Zullen we wedden om $10.000 van wel?
Oud 09-03-2005, 03:28
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 09-03-2005 @ 04:11 :
Zullen we wedden om $10.000 van wel?
ik hoop dat je gelijk hebt.
Oud 09-03-2005, 03:41
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
red5 schreef op 09-03-2005 @ 04:28 :
ik hoop dat je gelijk hebt.
Bush is in allerlei opzichten een geweldige dwaas, maar hij gelooft in democratie als staatsstelsel, dat kan ik je garanderen.
Oud 09-03-2005, 05:40
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Citaat:
McCaine schreef op 09-03-2005 @ 04:41 :
Bush is in allerlei opzichten een geweldige dwaas, maar hij gelooft in democratie als staatsstelsel, dat kan ik je garanderen.
Ja, inderdaad.. Het zou wel heel hypocriet zijn als je eerst landen gaat binnenvallen om de democratie te laten zegevieren en het erna zelf afschaft.. T idee opzich is wel komisch tough..
Oud 09-03-2005, 06:21
RanC
RanC is offline
Citaat:
professor2 schreef op 08-03-2005 @ 19:34 :
in de 22ste eeuw ja
Dat doet er niet toe!
Het gaat vanzelf wel eens over! Dat het nog een honderd jaar kan duren is een ander verhaal. ^_^
Oud 09-03-2005, 07:54
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Citaat:
McCaine schreef op 08-03-2005 @ 20:51 :
Ik ben het zowaar met je eens! Er moet een vergissing in het spel zijn.
Damn..

"Nieuwe ziekte teistert Nederlanders"
Symptomen : Mensen met een totaal verschillende mening zijn het ineens met elkaar eens.. De verdraagzaamheid ziekte heeft al enkele slachtoffers geist in de rechtse en linkse hoeken van ons politiek systeem. Het is te hopen dat de artsen een consensus kunnen bereiken over een mogelijke kuur tegen deze ziekte..

Onze Neerlandsche politiek zal nooit meer hetzelfde zijn
Advertentie
Oud 09-03-2005, 07:57
Verwijderd
Citaat:
Zijn visie over het democratisch gehalte van de Amerikaanse presidentsverkiezingen is alleen misschien een beetje rooskleurig.
Oud 09-03-2005, 08:10
Pikey
Pikey is offline
Hmmz, ik denk dat veel mensen Bush-haat hebben. Maar Amerika moet oppassen dat het niet teveel neigt naar het imperialisme. En het proberen te controleren van de olie. Want dat is haast onmogelijk.
Oud 09-03-2005, 08:40
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 08:57 :
Zijn visie over het democratisch gehalte van de Amerikaanse presidentsverkiezingen is alleen misschien een beetje rooskleurig.
Niet wéér he.
Oud 09-03-2005, 08:58
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik denk dat niemand dan Amerika iets aan die haat kan doen.
Oud 09-03-2005, 09:08
firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 08-03-2005 @ 17:02 :
Het zou ook wel een beetje helpen als Amerika zich wat minder arrogant op zou stellen denk ik.
Eens, daarnaast moeten ze (de Amerikanen) eens na gaan denken over wie daar nu de scepter zwaait......Ik zou haast zeggen dat Balkenende het beter zou doen

F.
Oud 09-03-2005, 10:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-03-2005 @ 09:40 :
Niet wéér he.
Ik vind een kiesdrempel van 0,67% nu eenmaal wat democratischer dan een kiesdrempel van 50%. Niet dat dat per definitie beter is, maar in dit geval wel.
Oud 09-03-2005, 11:05
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 08-03-2005 @ 17:18 :
Er is heel voorzichtig een democratiseringsproces op gang aan het komen in sommige moslimlanden. In Egypte heeft Moebarak voorgesteld om een tegenkandidaat te hebben bij de presidentsverkiezingen.

Democratisering en economische ontwikkeling gaan hand in hand.
De Europese landen waren geen democratiëen in de tijd van gouden eeuw, maar hebben toen wel een economische voorsprong opgebouwt waar we nog steeds van profiteren. Daarnaast is China, 's wereld's snelst groeiende economie, communistisch, is Singapore een verlichte dictatuur en werd Irak het rijkste land van het Arabische Midden-Oosten nadat Saddam Hoessein aan de macht kwam.
Oud 09-03-2005, 11:12
Verwijderd
Het behoeft ook nauwelijks toelichting dat de drang van mensen om democratisch hun leiders te kiezen veel groter is wanneer er ook daadwerkelijk een land is om te besturen. Met andere woorden, eerst moet een economie goed lopen, dan pas heeft het nut een democratiseringsproces af te dwingen.
Oud 09-03-2005, 14:21
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Niks doen 'tegen' die Amerika-haat. Gewoon lekker aanwakkeren.

Yo, kom maar met dat volgende vliegtuig, jongens!
Oud 09-03-2005, 14:27
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-03-2005 @ 15:21 :
Niks doen 'tegen' die Amerika-haat. Gewoon lekker aanwakkeren.

Yo, kom maar met dat volgende vliegtuig, jongens!
Oud 09-03-2005, 14:29
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 09-03-2005 @ 15:27 :
Ik miste Skyrise opeens. Vandaar.
Oud 09-03-2005, 15:00
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-03-2005 @ 15:29 :
Om het af te leren:

Oud 09-03-2005, 15:01
Verwijderd
Citaat:
dat is wel zo, maar hij is ook stellig ervan overtuigd dat alles wat hij doet in het belang van het land is.
Oud 09-03-2005, 15:41
Verwijderd
Mmm, als ik deze posters bekijk, dan denk ik dat het toch wel goed komt

Oud 09-03-2005, 18:55
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 09-03-2005 @ 08:54 :
Damn..

"Nieuwe ziekte teistert Nederlanders"
Symptomen : Mensen met een totaal verschillende mening zijn het ineens met elkaar eens.. De verdraagzaamheid ziekte heeft al enkele slachtoffers geist in de rechtse en linkse hoeken van ons politiek systeem. Het is te hopen dat de artsen een consensus kunnen bereiken over een mogelijke kuur tegen deze ziekte..

Onze Neerlandsche politiek zal nooit meer hetzelfde zijn
Ik hoop dat ze dat snel fixen... misschien een vaccinatie bij de geboorte, zodat niemand ooit aan consensus kan lijden?

Citaat:
red5 schreef:
dat is wel zo, maar hij is ook stellig ervan overtuigd dat alles wat hij doet in het belang van het land is.
Vanzelfsprekend, anders werd hij niet President. Dat lijkt me voor zich spreken.
Oud 09-03-2005, 21:42
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Citaat:
McCaine schreef op 09-03-2005 @ 19:55 :
Ik hoop dat ze dat snel fixen... misschien een vaccinatie bij de geboorte, zodat niemand ooit aan consensus kan lijden?
Misschien moet iedere baby na de geboorte wat genen ingespoten krijgen van oud SP-corifeen.. Dat zal de consensus-ziekte genezen. Of misschien iets veroorzaken wat het tegenovergestelde is van de wederopbouw..
Oud 09-03-2005, 21:46
T_ID
T_ID is offline
Ik heb zo'n idee dat deze thread ondertussen even verdoemd is als het imago van Bush in Nederland.
Oud 09-03-2005, 22:03
Nona
Nona is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-03-2005 @ 22:46 :
Ik heb zo'n idee dat deze thread ondertussen even verdoemd is als het imago van Bush in Nederland.
Alleen in Nederland?

Het schijnt dat Amerika gewoon een vallende grootmacht is. Hoorde laatst dat historici een partoon herkennen waarin (voormalige) grootmachten hun macht enigzins tot heel erg moeten laten varen, dan wanhopig een poging doen die te behouden en met veel pijn en moeite toch tenonder gaan. Dat is natuurlijk al vaker gebeurd. Alleen is het dit keer Amerika en zijn er dit keer kernwapens in het spel.

Punt is: die Amerikahaat is helemaal niet zo gek, aangezien zij (met het Westen als bondgenoten) op dit moment op het punt staat heel veel macht te verliezen en zo veel mogelijk autoriteit naar zich toetrekt, autoriteit die haar in principe niet toebehoort aangezien die flink buiten de landsgrenzen valt. Volgens die theorie dan. En wie een grote bek heeft maar een klein piemeltje kan weerstand verwachten.
Oud 10-03-2005, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-03-2005 @ 15:29 :

Skyrise onderbouwde zijn standpunten nog wel eens
Oud 10-03-2005, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 09-03-2005 @ 23:03 :
Alleen in Nederland?

Het schijnt dat Amerika gewoon een vallende grootmacht is. Hoorde laatst dat historici een partoon herkennen waarin (voormalige) grootmachten hun macht enigzins tot heel erg moeten laten varen, dan wanhopig een poging doen die te behouden en met veel pijn en moeite toch tenonder gaan. Dat is natuurlijk al vaker gebeurd. Alleen is het dit keer Amerika en zijn er dit keer kernwapens in het spel.

Punt is: die Amerikahaat is helemaal niet zo gek, aangezien zij (met het Westen als bondgenoten) op dit moment op het punt staat heel veel macht te verliezen en zo veel mogelijk autoriteit naar zich toetrekt, autoriteit die haar in principe niet toebehoort aangezien die flink buiten de landsgrenzen valt. Volgens die theorie dan. En wie een grote bek heeft maar een klein piemeltje kan weerstand verwachten.
Oud 10-03-2005, 13:25
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 09-03-2005 @ 16:00 :
Om het af te leren:

Gelukkig was dát wél een zinnige bijdrage aan de discussie.
Oud 10-03-2005, 16:12
Lotte
Lotte is offline
Ik haat de Amerikaanse politiek maar de rest van het westen haat ik niet. Dus ik snap de link tussen Amerika en het westen niet. Het grootste en belangrijkste deel van het westen was bijvoorbeeld tegen Irak en Amerika nogal logisch voor.
Oud 10-03-2005, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 10-03-2005 @ 17:12 :
Het grootste en belangrijkste deel van het westen was bijvoorbeeld tegen Irak en Amerika nogal logisch voor.
Oh? Volgens mij waren de enige tegenstanders in het westen van formaat Frankrijk en Duitsland.
Oud 11-03-2005, 02:58
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 17:47 :
Oh? Volgens mij waren de enige tegenstanders in het westen van formaat Frankrijk en Duitsland.
Dat zijn dan, naast de Britten, ook de enige landen in West-Europa van formaat. Als je het hele Westen bedoelt, dan zou ik Canada ook meerekenen, die was ook tegen.
Oud 11-03-2005, 09:56
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 11-03-2005 @ 03:58 :
Dat zijn dan, naast de Britten, ook de enige landen in West-Europa van formaat. Als je het hele Westen bedoelt, dan zou ik Canada ook meerekenen, die was ook tegen.
Oh, ik dacht dat die neutraal waren.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten