Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2005, 07:30
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
een vriendin van mij heeft een brief van de IB-Groep gekregen met daarin het bericht dat ze vanaf oktober teveel stufi heeft gekregen.
Het bedrag dat ze teveel heeft gekregen wordt nu in termijnen, maandelijks op haar stufi ingehouden.

In de brief stond geen reden of verklaring voor deze fout van de IB-groep. Kunnen ze het dan zomaar maken het geld in te houden??

Dit lijkt mij namelijk volkomen onterecht. En het is een behoorlijk groot bedrag
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2005, 07:38
Verwijderd
Ik denk wel dat ze het recht hebben om dit in termijnen in te houden. Mits het echt een fout is geweest.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 07:48
Verwijderd
Dat kunnen ze maken en als ze idd teveel heeft ontvangen, dan lijkt het me ook niet onterecht.

Ze zou even na kunnen kijken of ze zelf kan achterhalen wat ze teveel heeft ontvangen/waarom en/of anders de IB-Groep even bellen, zodat ze iig weet waarom ze nu geld terug moet betalen.

De IB-Groep maakt veel fouten (is mijn ervaring), veel zal door computerdingen gaan, maar ook veel door "menselijk handelen", ze zeggen zelden waardoor een fout gemaakt is (misschien weten ze het zelf ook niet eens).
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 09:25
Gothic
Gothic is offline
Als jij zomaar 100.000 euro op je girorekening gestort krijgt, vind je het dan terecht dat je dat mag houden? Lijkt me niet toch. Onverschuldigde betaling. Eigenlijk had je vriendin er achter aan moeten gaan dat het niet klopte... Dat heeft ze niet gedaan, dus nu doet de IBG dat.

Hoe ze het terug willen halen, ik heb geen idee. Even telefoontje plegen lijkt me.
Oud 25-02-2005, 09:33
Verwijderd
Als ze echt teveel heeft gekregen, weet ze dat zelf ook wel, neem ik aan. Je weet toch best waar je recht op hebt?
En goed, wanneer ze dus echt teveel heeft gekregen, dan is het logisch dat ze dat nu inhouden op haar stufi. Als ze niet teveel heeft gekregen, moet ze even bellen, dan wordt dat wel weer rechtgezet.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 11:26
Wawl
Wawl is offline
Ze heeft in ieder geval nog een rentevoordeeltje behaald.
Oud 25-02-2005, 15:57
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Gewoon bellen en uitleggen. Toen ik opeens ook een ander bedrag kreeg heb ik gewoon om uitleg gevraagd.
Oud 25-02-2005, 17:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-02-2005 @ 10:33 :
Als ze echt teveel heeft gekregen, weet ze dat zelf ook wel, neem ik aan. Je weet toch best waar je recht op hebt?
En goed, wanneer ze dus echt teveel heeft gekregen, dan is het logisch dat ze dat nu inhouden op haar stufi. Als ze niet teveel heeft gekregen, moet ze even bellen, dan wordt dat wel weer rechtgezet.
Misschien stonden in de brieven van de ib-groep ook wel dat bedrag vermeld. Dan kan je dus echt niet weten dat jij op minder recht hebt. Tenminste, als de ib-groep mij een bedrag vermeldt en het valt me mee ga ik dat echt niet nog eens uitgebreid controleren.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 25-02-2005 @ 18:23 :
Misschien stonden in de brieven van de ib-groep ook wel dat bedrag vermeld. Dan kan je dus echt niet weten dat jij op minder recht hebt. Tenminste, als de ib-groep mij een bedrag vermeldt en het valt me mee ga ik dat echt niet nog eens uitgebreid controleren.
Ik neem aan dat je sowieso wel weet waar je recht op hebt; als je recht op op een normale uitwonende beurs, is het gek wanneer je ineens meer krijgt dan hoort. Wanneer je recht hebt op een basis aanvullende beurs, dan neem ik aan dat je ook weet hoe hoog die aanvullende beurs is... 't Is niet echt uitgebreid controleren, meer weten wat je kan verwachten, wanneer het dan hoger uit valt, zou ik zeker even kijken of het wel klopt.

Ik vraag me nu wel af hoeveel ze teveel heeft gekregen...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 12:23
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Ze heeft naar de IBGroep gebeld en zij hadden geen verklaring voor de fout.
Het hele bedrag (dus niet in termijnen zoals ik eerst zei) wordt volgende maand op haar stufi ingehouden.
Ze heeft sinds oktober 2004 stufi en meteen de eerste maand heeft ze teveel gekregen. Maar ze kon dus niet weten dat het teveel was want op de formulieren die ze heeft gekregen staat gewoon het bedrag dat ze heeft gekregen al die maanden
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Sweet Revenge schreef op 26-02-2005 @ 13:23 :
Ze heeft naar de IBGroep gebeld en zij hadden geen verklaring voor de fout.
Het hele bedrag (dus niet in termijnen zoals ik eerst zei) wordt volgende maand op haar stufi ingehouden.
Ze heeft sinds oktober 2004 stufi en meteen de eerste maand heeft ze teveel gekregen. Maar ze kon dus niet weten dat het teveel was want op de formulieren die ze heeft gekregen staat gewoon het bedrag dat ze heeft gekregen al die maanden
Natuurlijk kon ze wel weten of ze teveel kreeg of niet, dat soort dingen kun je allemaal op internet vinden en zo nodig via internet uitrekenen. Maar goed, als het dus nu al volgende maand in totaal wordt ingehouden op haar stufi, kan het niet heel veel teveel zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 22:22
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 26-02-2005 @ 13:28 :
Natuurlijk kon ze wel weten of ze teveel kreeg of niet, dat soort dingen kun je allemaal op internet vinden en zo nodig via internet uitrekenen. Maar goed, als het dus nu al volgende maand in totaal wordt ingehouden op haar stufi, kan het niet heel veel teveel zijn geweest.
Dat je het op internet op kunt zoeken boeit natuurlijk niet. Je krijgt formulieren van hun waar op staat waar je recht op hebt; die hoef je echt niet zelf te controleren, tenzij aannemelijk is dat het niet klopt (twee ton per maand of zo), maar je kan er wel degelijk rechten aan verlenen. Daarnaast hoort de IBG uit te leggen waarom de fout gemaakt is, aantonen dat die fout inderdaad gemaakt is, toestemming vragen om geld terug te vorderen of in te houden, en aannemelijk te maken dat de ontvanger van de fout op de hoogte had moeten zijn. (en nee, het rekenmachientje op internet is niet goed genoeg.)

maar goed, dat boeit niet, want ze houden t toch in.
Oud 26-02-2005, 22:56
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-02-2005 @ 23:22 :
Dat je het op internet op kunt zoeken boeit natuurlijk niet. Je krijgt formulieren van hun waar op staat waar je recht op hebt; die hoef je echt niet zelf te controleren, tenzij aannemelijk is dat het niet klopt (twee ton per maand of zo), maar je kan er wel degelijk rechten aan verlenen. Daarnaast hoort de IBG uit te leggen waarom de fout gemaakt is, aantonen dat die fout inderdaad gemaakt is, toestemming vragen om geld terug te vorderen of in te houden, en aannemelijk te maken dat de ontvanger van de fout op de hoogte had moeten zijn. (en nee, het rekenmachientje op internet is niet goed genoeg.)

maar goed, dat boeit niet, want ze houden t toch in.
Nouja als je t standaard bedrag moet krijgen, zonder extra's....en jij krijgt 20 euro meer ofzo dan valt dat toch op? Ik bedoel ik ga er vanuit dat je wel weet hoeveel je kunt verwachten....
Oud 27-02-2005, 10:30
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 26-02-2005 @ 23:56 :
Nouja als je t standaard bedrag moet krijgen, zonder extra's....en jij krijgt 20 euro meer ofzo dan valt dat toch op? Ik bedoel ik ga er vanuit dat je wel weet hoeveel je kunt verwachten....
Idd, dat bedoel ik dus, en als je een aanvullende beurs krijgt, neem ik aan dat je van te voren al hebt uitgerekend wat je gaat krijgen...

Maar goed, zoals ik al zei, als het in één maand wordt ingehouden, zal het dus niet akelig veel zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 15:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 27-02-2005 @ 11:30 :
Idd, dat bedoel ik dus, en als je een aanvullende beurs krijgt, neem ik aan dat je van te voren al hebt uitgerekend wat je gaat krijgen...

Maar goed, zoals ik al zei, als het in één maand wordt ingehouden, zal het dus niet akelig veel zijn geweest.
Nou sorry hoor, maar dat wist ik dus niet. Ook omdat mijn vader niet wist hoe ze het deden omdat een deel van zijn salaris zijn eetkosten zijn. Die krijgt hij er dus bovenop, maar is hij wel steeds kwijt (hij is vrachtwagenchauffeur). En dat scheelt nogal. Kortom: ik krijg het minimum maar wat mijn vader over houdt is veel minder. In dat geval hoor ik eigenlijk meer te krijgen, maar daar houden ze geen rekening mee.

Ik wist niet eens of ik recht zou hebben op een aanvullende beurs. Ik had dat ingevuld en zou wel zien of ik meer zou krijgen. Maar dit heb ik dus niet gehad. Als ik het wel zou hebben had ik het niet nog eens naberekend. Ik weet zeker dat de meeste mensen ook zo denken.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 18:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 26-02-2005 @ 23:56 :
hoezo zou 20 euro opvallen ?
Oud 27-02-2005, 20:00
Sasz
Sasz is offline
omdat bijna iedereen wel weet dat het standaardbedrag tegen de 75 euro is, als jij dan als enige 95 euro in de maand krijgt, valt dat toch wel op?
Oud 27-02-2005, 20:15
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Sasz schreef op 27-02-2005 @ 21:00 :
omdat bijna iedereen wel weet dat het standaardbedrag tegen de 75 euro is, als jij dan als enige 95 euro in de maand krijgt, valt dat toch wel op?
Dat bedoel ik....kijk als je met extra bijdragen zit enzo..owke dan wordt t lastiger, maar als je gewoon standaard bedrag krijgt lijkt me dat t toch zou moeten opvallen....
Oud 28-02-2005, 10:39
chris9 tje
chris9 tje is offline
de aanvullende beurs is niet voor iedereen hetzelfde bedrag (hangt af van hoe je verzekerd bent maar ook van het inkomen van je ouders) Ik heb geen flauw idee wat dat inkomen is, mijn pa is zelfstandig ondernemer en heeft dus geen standaard inkomen. Ik kan dus ook niet goed narekenen of ik al dan niet teveel krijg.

Op dit moment heb ik een ander probleempje. De belastingdienst heeft een achterstand met het verwerken van die inkomensdingen waaruit IBG bepaalt of je recht heb op een aanvullende beurs en hoe groot die zou moeten zijn. Ik krijg nu dus vanaf januari al de basisbeurs en nog steeds is niet berekend wat mijn aanvullende beurs zou moeten zijn. Nu wordt dat straks wel met terugwerkende kracht geregeld allemaal en ik redt me in de tussentijd wel omdat ik toch niet zoveel geld uitgeef. Maar als je niet zoveel geld op je rekening hebt dan zit je mooi.....
Oud 28-02-2005, 13:55
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sasz schreef op 27-02-2005 @ 21:00 :
Als enige?? Er zijn er zat die meer krijgen dan dat hoor En ik wist dus echt niet waar ik recht op had, zoals al eerder vermeld. Wat een gezeur om het 'je zou moeten weten wat je krijgt'.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:03
Sasz
Sasz is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 28-02-2005 @ 14:55 :
Als enige?? Er zijn er zat die meer krijgen dan dat hoor En ik wist dus echt niet waar ik recht op had, zoals al eerder vermeld. Wat een gezeur om het 'je zou moeten weten wat je krijgt'.
nou ja niet als enige, maar ik bedoel mssn als enige in je vriendengroepje
Oud 28-02-2005, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 28-02-2005 @ 14:55 :
Mja, goed, ik vind dat je best zou kunnen - en ook moeten - weten waar je daadwerkelijk recht op hebt. Als jij dat niet vindt, dan vind je dat niet. Ik wil alleen niet ineens een brief van de IBG - of elke andere organisatie - krijgen waarin staat dat ik teveel heb gekregen en terug moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:24
Jules
Jules is offline
Ik heb dat ook gehad ja, kreeg een half jaar lang elke maand 15 of 20 euro teveel. Ik wist niet dat ik teveel kreeg en dat komt door de IBG zelf, elke paar maanden kreeg ik een brief dat de gegevens van mijn moeder nog niet binnen waren en dat wij dat moesten regelen, elke keer als we het geregeld hadden wilden ze de gegevens weer van een ander jaar.. in ieder geval verandere het bedrag dat ik kreeg regelmatig, maar nu moest er ineens 100-nogwat euro terugbetaald worden

Ja, dat kan zomaar. De belastingdienst kan ook te weinig geld ingehouden hebben zodat je ineens 750 euro bij moet betalen.
Oud 08-03-2005, 15:47
Neiu
Neiu is offline
Ik weet niet hoeveel mijn ouders exact verdienen, ongeveer wel en kan ook ongeveer uitrekenen wat ik krijg. So far so good.
Maar op het moment dat ik 20 euro per maand teveel of te weinig krijg heb ik dat ECHT niet door. Als we het over honderd(en) euro's hebben wel ja, maar dit soort verschillen niet.

@Sasz, wat je zegt is onzinnig. Aanvullende beurzen zijn gedifferentieerd en afhankelijk van het inkomen van je ouders en je eigen inkomen. Dan maakt het niets uit hoe dat in je vriendengroepje of whatsoever zit.
Reageren

Regels voor berichten