Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben geen 'deskundige' maar ik vraag me af of je deze tekeningen kunt bekijken als uitingen van je onbewuste. Net zoals kindertekeningen en sommige soorten fantasieen. De psycholoog/psychiater Carl G. Jung liet mensen vrij fantaseren om achter de uitingen van hun onbewuste te komen. Die zitten namelijk in sommige delen van fantasieen, zegt hij.
Kindertekeningen kunnen ook een uiting van je onbewuste zijn, de kleuren en symbolen kunnen soms uitgelegd worden en zeggen dan veel over ze. Er zijn boeken over verschenen in de alternatieve (paranormale) boekhandel, ik heb vroeger eens zo'n boekje gehad en kon sommige kindertekeningen zo ook wel begrijpen toen. Weet niet of ik het nu nog zou kunnen. Zie voor een voorbeeld http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=3359 Als in zo'n kindertekening iemand bijv. boven de grond zweeft, schijnt dat op "zweverigheid" en vluchten voor problemen te wijzen. Voor wie daar gevoel voor heeft, natuurlijk. Maar het zijn psychologen die die boeken geschreven hebben, geen fantasten of zweverige mensen. Natuurlijk gaat het niet over alle kindertekeningen, maar over tekeningen die kinderen getekend hebben zonder bewust te kiezen voor kleuren en hoe ze tekenen. Dus het gaat om heel jonge kinderen. Ik leg dromen uit (bijv. op http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/viewforum.php?f=6 en http://www.innerned.net/cgi-bin/ikon...t=SF;f=26;st=0 ). Dromen komen van datzelfde onbewuste!) en daarom heb ik veel met de taal van het onbewuste te maken en met symbolen te maken. Na een droom krijgen mensen vaak een gevoel dat een hele dag blijft hangen, of iemand kon na een droom typisch haar evenwicht niet bewaren. En in die droom ging het om geestelijke onevenwichtigheid. Die reacties na de droom horen in zulke gevallen bij de droom, het onbewuste geeft op deze manier ook signalen af. Andere mensen worden sterk aangesproken door getallen, een bepaald getal zegt ze heel veel in hun leven. Dat is dan vaak ook een boodschap van het onbewuste. zie bijv. http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=2640 en http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...?p=37559#37559 Ik heb het idee dat jouw tekeningen misschien met dit bovenstaande te maken hebben, dat het een uiting van je onbewuste is. Omdat er 1: symbolen inzitten; en 2: je niet bewust kiest om een bepaald iets te tekenen, en je hoofd ook nog eerst leegmaakt. Als je die tekeningen scant en op een website zet dan kan ik wel eens kijken of mij iets erin opvalt en of ik er iets van kan begrijpen. Maar ik heb zoiets nog nooit gedaan, dus ik kan niet zeggen dat ik het kan. Wel dromen en (vroeger) wat van kindertekeningen dus. Maar het lijkt me leuk om te kijken OF ik het kan. --- Als je vindt dat jouw tekeningen niet zo te begrijpen zullen zijn, dan kun je het nog anders bekijken. Als je de muziek van mensen als Beethoven en Mozart hoort en hun levensgeschiedenis weet, dan kun je aan de muziek horen als het ware wat ze meemaakten op dat moment. Zeker als je eerst de geschiedenis leest. Dat geldt natuurlijk ook voor popmuziek, je kunt hele levensperiodes herkennen in de muziek. Dan geldt dit natuurlijk ook voor jouw tekeningen, zeker als je niet je best doet, in een bepaalde stijl te leven. Je zou zelf eens kunnen kijken met een paar oude agenda's of dagboeken erbij, en dan opzoeken hoe je op die dag tekende, als je datums op je tekeningen erbij gezet hebt. Je tekeningen zullen in ieder geval een deel van jou laten zien, het is alleen de vraag, hoe ze dat doen en hoe dat uit te leggen. (zo, weer een lang bericht geworden). Laatst gewijzigd op 07-06-2002 om 19:22. |
![]() |
|
Ik heb heel toevallig net over iets dergelijks gelezen in het boek "parallax" door Sent Wierda. Ik typ het even voor je over:
"Luiz Gasparetto schildert. Oude en nieuw meesters. Een Rembrandt komt even gemakkelijk als een Toulouse-Lautrec of een Van Gogh. Zijn schilderijen zijn in trance tot stand gekomen. In een zeer snel tempo. Als een razende gaat hij tekeer op het doek. Met snel drogende acrylverf of met krijt. Hij signeert met de naam van de meester. Op de achterkant vermeldt hij zijn eigen naam. Luiz Gasparetto zegt dat hij tijdens zijn trance in contact staat met de geesten van de schilders. Die vervaardigen het werk in feite zelf; Hij is slechts de tussenpersoon. Volgens hem wordt hiermee aangetoond dat na de dood het leven doorgaat in een geestelijk leven. Wie is deze Luiz Gasparetto? Hij woont in São Paulo, Brazilië. Een aantal jaren bracht hij door in Engeland en de Verenigde Staten. Hij heeft een studie psychologie achter de rug. Jaren geleden begon hij te schilderen. Grote bekendheid verwierf hij vooral door het t.v. programma "Tercera Vição" (Het derde gezicht) Tegenwoordig gaat hij één keer per maand in trance voor een zaal vol toeschouwers. Acht à tien schilderijen komen er dan uit zijn handen. Stuk voor stuk meesterwerkjes die te koop zijn. Gasparetto kan meer dan schilderen! De laatste jaaren maakt hij ook beeldhouwwerken uit brons. De geest van Auguste Rodin staat hem daarin bij." Misschien herken je hier iets uit? Wat Gasparetto doet wordt automatische kunst genoemd. Hier heb ik nog een link voor je daarover. Wat jij doet valt misschien ook onder automatische kunst. Kun je normaal ook goed tekenen? Word je gefascineerd door "duistere" of occulte dingen?
||
Citaat:
|
"Postume Kunstwerken"
Het komt vaak voor dat er mensen zijn die tekeningen maken zonder er bij na te denken. Zoals Lady of the Dark al beschreef, zo denk ik het ook. Bezeten worden door geesten is niet iets zeldzaams. Zo zijn er ook mensen die hele muziekteksten schrijven zonder erbij na te denken. Zo had een bezeten vrouw liederen geschreven van Mozart, Beethoven en nog veel meer beroemde componisten. Ze had als klein kind al vaak dromen van een man (Mozart), die altijd in haar dromen verscheen, en soms zag ze hem zelfs in het echt staan. Ze vraagt om de componisten een lied te maken, zij zelf is volkomen ontspannen en luistert alleen naar de stem en haar handen gingen vanzelf. Zo heb je nog veel meer Postume kunstwerken. Dit schijnt niet zeldzaam te zijn, dus mischien kan je het zelf ook proberen. Hoofd leegmaken en je handen het werk laten doen.
||
Allemaal bedankt voor de info.
Vooral dat verhaal van Gasperetto vind ik interessant, maar ik denk niet dat ik het heb. M'n tekeningen blijven altijd in m'n eigen handschrift. Alleen zijn de tekeningen op K&L mooi en netjes uitgewerkt en snelle vage tekeningen chaotisch en afgeraffeld. en het genre is ook anders. De gewone tekeningen zijn fantasy-comic, terwijl de andere chaotische tekeningen nergens kan plaatsen maar ik vind kwantiteit belangrijker dan kwaliteit ![]() Citaat:
Maar ik zal een paar tekeningen plaatsen, dan hebben jullie er ook een beter beeld van. deze heeft echter niets met de middeleeuwen enzo te maken, maar het is wel weer zo'n snelle krabbel (ongeveer een half uurtje over gedaan) ![]() deze is wel middeleeuws, naar mijn idee zijn het mensen die ziek zijn en buiten de stad worden gehouden. ![]() deze vind ik heel pakkend voor mij, weer dat zwarte figuur met z'n vogel die vanuit het niets zomaar op papier komt. Wat ik overigens wel vreemd vind, dat het mannetje wel duidelijk gelukt is, terwijl ik hem vrij snel in elkaar heb gekrabbelt ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Dat zijn wel sprekende tekeningen. Hier wil ik eens wat beter naar proberen te kijken.
De tekeningen maken op mij de indruk dat ze uit de geestenwereld komen. In de eerste tekening zit ongelooflijk veel dieptewerking, op veel verschillende manieren. Het perspectief “klopt niet”, zoals ze dat zeggen, of beter gezegd: er zitten veel verschillende perspectieven in. Heel kunstig, dat wijst op een inspiratie die kwaliteit heeft. Hij is echt ‘drie-dimensionaal’ op verschillende manieren en elk gezicht kijkt je nog eens vanuit een andere hoek aan. De stijl van de tekeningen, zeker de tekening met de maskers en de onderste tekening, vind ik typisch een stijl uit de geestenwereld. Maar zoveel ervaring heb ik nu ook niet weer met tekeningen uit de geestenwereld om daar zeker van te zijn. Wat ik in de eerste tekening zie, zijn uitdrukkingen die een gevoel weergeven. Zoveel soorten gevoel kunnen er in je geest zijn. Ons woord ‘persoon’ is afgeleid van het Latijnse woord ‘persona’, en de originele betekenis van het woord is “masker”. Maskers werden in die tijd gebruikt door toneelspelers om emoties uit te beelden. Vanuit de betekenis ‘masker’ is de betekenis ‘persoon’ afgeleid, omdat een masker in overdrachtelijke zin een persoon voorstelt. Vandaar dat ik me afvraag of die maskers delen van iemands persoonlijkheid kunnen symboliseren. De boedhhistische godenwereld wordt ook ongeveer zo afgebeeld, de mensen daar noemen het ‘deva’s’ of ‘demonen’ of ‘goden’ dacht ik, maar voor mij zijn het projecties van gevoelens van je eigen geest. De twee onderste tekeningen hebben veel met elkaar te maken, ook al staat er als datum 1 mei en 14 mei 2002 op. De muur met torentjes zie je in beide tekeningen terug, en de het figuurtje linksonder is letterlijk hetzelfde als in de andere tekening. De rechter bovenhoek is in beide tekeningen dezelfde donkere massa, die in de onderste tekening wat naar links geschoven is. De hoofdfiguur in beide tekeningen doet hetzelfde, houdt zijn rechterhand op het hoofd van de figuur linksonder. In beide tekeningen is hij ook veel groter als de andere figuren. De horizon is ongeveer even hoog in beide tekeningen. Op de bovenste tekening is een kerkhof zichtbaar met een stad met torens op de achtergrond. De menselijke figuren lijken mij ook ziek te zijn. De hoofdpersoon heeft een edelsteen aan een hanger om zijn nek (het zou ook een vrouw kunnen zijn) en lijkt een ‘healer’, die de zieke wil genezen door handoplegging. De handoplegging komt weer terug in de onderste tekening maar hier is geen steen te zien, maar een vogel . Een vogel is het symbool van de ‘hemelse boodschapper’ (zie in deze droomuitleg bijvoorbeeld: http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...?p=37331#37331 ). De vleugels laten zien dat de vogel hoog kan komen. Dit moet je vertalen naar het geestelijke vlak: de boodschapper kan dus op grote geestelijke hoogte komen. En hij geeft de boodschappen van ‘boven’ (het bovenaardse) door aan de persoon beneden, die de vogel op zijn schouder heeft. Dit is de algemene betekenis van dit symbool. Het is dus de verbinding met het hogere van de genezer, zou ik zeggen. In de bovenste tekening zou de verbinding met het hogere door de edelsteen in de hanger om de nek van de genezer gesymboliseerd of gemaakt kunnen worden. Een edelsteen heeft ‘uitstraling’, die van hogere oorsprong is dan het materiaal van de steen. Edelstenen kunnen ook genezend werken door hun uitstraling. In de onderste tekening kan de vogel een symbool zijn van de verbinding met het hogere. De ‘uitstraling’ die uit de hand van de genezer komt, is ook van het bovenaardse afkomstig. Uit de geestelijke wereld dus. En het is die uitstraling, die geneest; genezende energie wordt het genoemd. De genezer is laat de energie alleen maar door zich heenkomen en brengt zijn hand naar het lichaam van de persoon. De steen in de bovenste tekening kan dus de vogel in de onderste tekening zijn. Als je naar de hoofdpersoon in de onderste tekening kijkt, zou je zeggen dat hij eerder op een geest lijkt. Dat zou je ook zeggen van de achtergrondfiguren rechts op de onderste tekening, als je naar hun voeten kijkt. Ze lijken te ‘zweven’ als geesten, spoken. Het zou kunnen dat de onderste tekening hetzelfde weergeeft als de bovenste, maar dan laat de bovenste de verschijningsvorm op aarde zien, en de onderste de verschijningsvorm in een meer geestelijke wereld. De pijl in de borst van de hoofdfiguur onder kan ik niet plaatsen. De ster erbij zal de inslag van de pijl uitbeelden. Heel vreemd, in een droom die ik op een droomforum kreeg http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=3409 is er ook een genezer, die door iemand in zijn hoofd geschoten werd (tweede droom, laatste gedeelte). Daar valt hij ook niet neer, maar gaat verder. De oude man symboliseert een geest in die droom (ook!), leeft niet als mens in een lichaam, daarom gaat hij niet dood. Misschien is de genezer op de onderste tekening ook een geest en wordt hij daarom als het ware niet ‘geraakt’ door de pijl. Het kan dat het genezen/lijden verlichten een gevaarlijk werk is voor geesten, dat dat erachter zit. Ik weet het niet. Bovenaan en links in de onderste tekening zijn 4 figuren te zien: 1 groot en 3 kleinere. Dat doet mij denken aan dat er een en dezelfde persoon wordt uitgebeeld, maar op 4 manieren. De 4 manieren doet me aan de 4 elementen denken. Misschien heb je daar wel van gehoord, het is het idee dat al het geschapene uit 4 basis-elementen is opgebouwd: vuur, water, lucht en aarde. Pas na die 4-deling komt de 12-deling in de astrologische cirkel. Zo is het sterrenbeeld ‘stier’ bijvoorbeeld een aarde-teken. Dit idee gaat er dus vanuit, dat de mens (als iets wat geschapen is) ook uit 4 delen bestaat: er zijn 3 geestelijke delen en 1 aards deel (element aarde). Het aardse deel wordt vaak als apart van de 3 geestelijke delen afgebeeld, en het wordt groter afgebeeld. Omdat ‘groot zijn’ een eigenschap van het element aarde is. Groot, sterk en geestelijk minder ontwikkeld dan de 3 geestelijke delen. Het element aarde van de mens, dat is zijn lichaam; het element lucht is zijn gedachtewereld, het element water zijn gevoelswereld en het element vuur zijn bewustzijn zelf. Het linkerfiguur van de 4 in de lucht op de onderste tekening is ook ‘lichamelijker’ afgebeeld als de 3 rechterfiguren. Op haar borst is een hart getekend. Dat zal gevoel symbolisen. Verder kan ik geen betekenis vinden in deze 4 afbeeldingen in de lucht. Wat me wel opvalt, is dat het idee "3 + 1" op de onderste tekening niet alleen in de gezichten voorkomt maar ook in de ruiters met paarden . Weer 1 groot paard en 3 kleintjes. De figuurtjes achter de 3 paarden zie ik als 2 bomen, misschien zijn er nog meer, maar die gaan als ze er zijn schuil achter het hoofd van de geest. De 4 ruiters met paarden zijn net als de 4 gezichten geen deel van 'de aarde' in deze tekening, maar ze zijn 'in de lucht', 'in de hemel', los van de aarde. Dat zal betekenen dat ze niet aards, maar geestelijk zijn. Eigenlijk bevinden de ruiters zich op een schuin vlak tussen hemel en aarde. Dus meer een tussenstadium tussen hemel en aarde. Een paard is in dromen etc. vaak het symbool van 'een makkelijk vervoermiddel' (zeker in middeleeuwse dromen toen er geen fietsen en auto's waren). In dromen en andere uitingen van het onbewuste van tegenwoordig kan een paard ook voor het menselijk lichaam staan. Misschien wordt hier het (geestelijke) idee uitgebeeld, dat de mens een lichaam aanneemt. Dat idee is een idee vanuit het geestelijke, maar het gebeurt wel dicht bij de aarde, alleen daar is het waar, op grotere hoogte heeft een mens geen lichaamsvorm nodig. Daarom zal het op zo'n tussenvlak uitgebeeld zijn, wat van de ene kant met de wereld van de geest (= boven) en de andere kant met de wereld van de aarde (= onder) verbonden is. De betekenis van deze paarden in de tekening is dan, dat de mens een lichaam krijgt op aarde, maar dat hij dat lichaam niet is. (want de ruiter is niet het paard). Het lichaam is maar het voertuig van de mens op aarde, zoals het paard het voertuig is van de ruiter. En dat er niet 1 (ruiter en paard) is, maar (3+1), dat zegt dat de eenheid (mens+lichaam op aarde) ook uit 4 elementen bestaat: Er is een aards deel en 3 geestelijke delen: gedachtes, gevoel en bewustzijn (= aarde en lucht, water, vuur). --- --- --- --- Deze 2 tekeningen zeggen dus als je van dit idee uitgaat: Je ziet de mens op aarde die ziek is; vanuit de geestelijke wereld wordt geprobeerd dit lijden te verlichten. Maar het lichaam van de mens is niet de mens zelf - het is maar 1 van de 4 delen. Het is als het paard waar de ruiter op rijdt, het is niet de ruiter zelf. Dit kan een troost zijn voor zieken, als je als zieke naar deze tekening kijkt. In de tijd van de middeleeuwen werden ze wegens besmettingsgevaar buiten de maatschappij en buiten de steden gesloten. Maar de tekening laat zien, dat het wezen van de mens in zijn geest zit, dat het lijden van het lichaam dus tijdelijk is. Uit de tekening spreekt wel veel gevoel voor mensen: aan hun gezichten te zien worden ze begrepen als wezens die het moeilijk hebben, lijden. De hele cultuur is middeleeuws, ook de kleding van de geest. In die tijd was dat de normale kleding volgens mij. Je zou toch bijna denken dat deze tekening geinspireerd is door geesten van mensen die in de Middeleeuwen geleefd hebben...Onze voorouders, om het maar eens anders te zeggen. Mij persoonlijk spreekt die gedachte wel aan, eerlijk gezegd. Het idee dat mensen die op aarde geleefd hebben de achterblijvers helpen, wordt in meer culturen gevonden (voorouderverering heet het dan). En de hele wereld is niet gek, volgens mij. Helaas kan ik niet zien of het waar is, die gave heb ik niet. --- --- --- --- De twee onderste tekeningen hebben dus veel met elkaar te maken, ook al staat er als datum 1 mei en 14 mei 2002 op. Misschien is het hetzelfde idee, dat zich in 13 dagen tijd van de eerste naar de tweede tekening ontwikkeld heeft. Dan moet je eigen gevoel zich in die tijd op overeenkomstige manier veranderd hebben. Kan het zijn dat je in die tijd bezig was met het idee ‘ziektes’ en ‘genezen’? En dat je rond 14 mei meer hierover nadacht op de manier van dat genezing uit de geestelijke wereld komt in plaats van uit de handen van de genezer? En dat het met de 4 elementen te maken heeft op een of andere manier? Of met het idee dat als één deel van de mens ziek is of geneest, een krom idee in zijn gedachtewereld of een krom gevoel bijvoorbeeld, dat de ziekte of genezing dan doorwerkt in de andere 3 werelden? Dit thema lijkt in je tekeningen te zitten in ieder geval. Misschien is het onnodig om het te zeggen, maar neem deze betekenis niet als ‘de betekenis' van je tekening aan, geloof alleen je eigen gevoel over je tekening en over iemands uitleg van je tekening. Iedereen heeft zijn of haar eigen idee van en gevoel bij een tekening, dat moet ook zo zijn. Dit is alleen maar mijn persoonlijke idee en gevoel. Dit zijn maar 2 tekeningen, misschien zitten er nog meer tekeningen tussen, die ook hetzelfde voorstellen, in andere fases dan deze twee, tussenfases tussen die van 1 en 14 mei. Of is het een toevalstreffer dat dit thema 2 keer te zien is in 3 tekeningen? Groetjes, pe. Laatst gewijzigd op 08-06-2002 om 13:42. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als kind van 6 7 heb ik veel meegemaakt en zette ik ook altijd rare krabbels ook gewoon uit het onbewuste ik heb ze nog en nu zie ik wat ik er mee bedoelde ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik teken al heel mijn leven en kan het dus best goed al zeg ik het zelf. Ik heb ook nog twee grote drakekoppen op het forum staan, dus ga daar maar kijken of ik mooi kan tekenen of niet. Maar wat ik nu wil zeggen is, bijvoorbeeld de tekening met de maskers, hoe lang heb je daar over gedaan om die helemaal af te krijgen met schaduw en al? Je hebt neem ik aan het hele blad gebruikt om te tekenen? Ik neem aan dat het A4-tjes zijn? Ik krijg echt niet zo'n tekening zoals die met de maskers binnen een kwartier af, en jij zegt dat je eerst een paar uur je hoofd leeg maakt en dan binnen een kwartier een tekening maakt? Ik vin dah echt vreemd hoor.
P.S. Probeer es een tekening te maken met je ogen dicht. Als je handen echt worden bestuurd door geesten dan zal je denk ik geen fouten maken. Probeer dat maar es.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, het volgende was getekend binnen een kwartier, zonder dat ik van te voren wist wat ik ging tekenen. http://www.side7.com/cgi-bin/S7SDB/D....pl?INO=152455 |
![]() |
||
Citaat:
Nu maar even ontopic: Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de tekeningen een weerspiegeling zijn van je diepste gevoelens. Misschien voel je jezelf als een melaatse (oid) die buiten de stad wordt gehouden. Die maskers zouden, net zoals Pe zegt, kunnen slaan op verschillende (of misschien tegenstrijdige?) gevoelens. Wat ik van de derde tekening zeggen moet weet ik niet goed. Het lijkt wel of de man in de cape het jongetje troost, hoewel hij er boosaardig uit ziet. Rechts onder zie je lijdende geesten en iets hoger een brandende stad. Boven de man met de cape zie je drie gehoornde gezichtjes. (duiveltjes?) Iets meer naar links zie je mensen die paard rijden met fakkels in hun handen. Boven hen zie je een angstig kijkend meisje met een hart in haar hals. Geheel links een viking schip. Okay, nu heb ik het voor mezelf op een rijtje. Het is duidelijk een scene uit de tijd van de noormannen, plusminus 800 NC kwamen ze in ons land. Zij zouden die stad in de fik hebben kunnen gestoken, de geesten zouden vermoord kunnen zijn door hen. Dat jongetje is misschien een wees geworden. Maar wat heeft die man met die cape er dan mee te maken en wat moet ik zeggen van die pijl en dat vogeltje? Ik kom er niet uit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet mooi vind, maar toch grijpen ze me naar de strot. Ik kan er niet lang naar kijken zonder er akelig van te worden. Het is trouwens een goed idee van ki fighter om met je ogen dicht (of geblindoekt, kan je ook niet smokkelen) wat te tekenen. Trouwens, mocht je toch geleid worden door een bekende kunstenaar dan is dat waarschijnlijk Goya. Hij schilderde ook wel dergelijke tafrelen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Meestal doe ik er tussen 15 minuten tot 35 minuten over zo'n krabbeltekening |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
ik ga er dan ook vanuit dat het iets symbolisch is. net zoals Pe zei over die vogel dat het een boodschapper zou kunnen wezen. Naar mijn idee lijkt het zwarte kereltje dat jochie dingen aan te praten ofzo ![]() Citaat:
Maar dat blind-tekenen lijkt me niet eens zo'n slecht idee. Als ze blind lukken dan weet ik in ieder geval dat die tekeningen geen onzin en zogenaamde verzinsels zijn ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
[helemaal lekker offtopic] Ik hou juist niet zo van details, ja, wel om ze te zien op andermans tekeningen, maar niet zo om zelf te tekenen ![]() |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Misschien ben je erg ongelukkig? Het kan natuurlijk nog steeds zijn dat je handen geleid worden door een geest. (heb je dat gevoel) Of dat het met een vorig leven te maken heeft. Heb je iets met de vroege middeleeuwen? Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
????
|||
Citaat:
Ik heb me zelf weinig geinteresseerd in de vroege middeleeuwen, nu nog steeds niet. Al vind ik het wel leuk om middeleeuwse films te kijken. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar ik kan mezelf niet echt depressief meer noemen. |
![]() |
||
Citaat:
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
De verhalenwedstrijd: de uitslag Vogelvrij | 31 | 21-06-2010 20:10 | |
Verhalen & Gedichten |
Daar is hij dan: De winnaar van de verhalenwedstrijd is... Ieke | 28 | 16-11-2009 20:45 | |
ARTistiek |
Schilderijtjes van mij... lady of the dark | 19 | 14-11-2005 17:25 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Tanja. Vlooienband | 47 | 12-10-2002 13:15 | |
ARTistiek |
[verhaal] Tijd TyZZel | 11 | 15-07-2002 18:44 | |
Psychologie |
Mijn zomervakantie tot nu Eend | 22 | 25-02-2002 16:22 |