Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2005, 08:45
lady of the dark
lady of the dark is offline
Hallo allemaal, normaal post ik hier echt noooit meer. (heel vroeger wel) en ineens bedacht ik me dat ik best eens twee foto's van schilderijtjes die ik gemaakt heb hier neer kon zetten.

wat vinden jullie er van?
Oud 06-11-2005, 09:16
Zaph
Zaph is offline
w00t, ik vind ze uitermate vet.

De bovenste vooral, omdat dat bewegender is en ik de kleuren leuker vind.

In de tweede is de achtergrond wel veel kinderlijker getekend dan het meisje, maar aan de andere kant is dat meisje vet kinderlijk bezig met 'r luchtband, dus dat past wel mooi.
Oud 06-11-2005, 10:24
Anoniem
Nice!
Ik vind de eerste wat minder, hij spreekt me niet zo aan, maar de tweede is echt cool. Hoe ze daar staat, een beetje mollig, en die achtergrond is heel leuk. Ik vind alleen haar voeten niet mooi.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 10:36
Verwijderd
Tja.....

Ik vind ze op zich wel mooi, maar ik vind vooral het schilderij met het strand wat simpel. Ik weet overigens niet of dat met opzet is gedaan. Maar het zand met daarbovenop water, met daarbovenop een boot en daarbovenop de lucht maakt het geheel wat kinderlijk. Nu lijkt er alsof de boot op de horizon vaart ipv op het water. De verhoudingen zijn daarom niet helemaal juist

Maar verder vind ik je stijl erg bijzonder het schilderen van de gezette vrouw met in dit geval het strand op de achtergrond doet me er denken aan de foto's van Rineke Dijkstra:

Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 11:27
Rooster
Rooster is offline
Heel leuk!
Er hangt een soort van poppen-sfeertje rond die schilderijtjes.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 12:36
lady of the dark
Woow bedankt allemaal Ja die achtergrond is expres een beetje kinderachtig bij het strand schilderijtje. Ik wou een beetje de naieve kant op met dat schilderijtje, en het doet me denken aan die foto's uit de jaren vijftig, waar mensen poseerden voor decoortjes, die sfeer wilde ik ook een beetje scheppen.
Oud 07-11-2005, 21:20
Verwijderd
Ik vind 't niet echt wat, maar dat ligt blijkbaar aan mij.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 21:55
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 07-11-2005 @ 22:20 :
nee hoor
Oud 07-11-2005, 22:52
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 07-11-2005 @ 22:20 :
Daar moet je dan de volgende keer wat onderbouwende kritiek of argumenten aan toevoegen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 06:57
lady of the dark
Citaat:
Jive. schreef op 07-11-2005 @ 23:52 :
Daar moet je dan de volgende keer wat onderbouwende kritiek of argumenten aan toevoegen.
Ja dat denk ik ook. Leuk dat jullie eerlijk zijn, maar hier kan ik dus geen zak mee.
Oud 08-11-2005, 08:19
snarl
snarl is offline
'niets' is ook gewoon een gevoel hooooorrr

ik vind je schilderijtjes wel ok, niet geweldig of zo. de eerste nogal rommelig (niet dat ie strakker moet want t past wel - het spreekt mij alleen niet aan) en de 2e indeed rineke dijkstra achtig. wel ok. dat grijs tussen die benen is stom

Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 08:21.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:03
botulismf
botulismf is offline
Ik vind het een beetje een slecht uitgevoerde botero-ripoff. Slecht uitgevoerd omdat het niet strak is en omdat er veel niet klopt (ik noem de boot aan de horizon en de zwemband die een erg vreemde vorm heeft).
Oud 08-11-2005, 16:55
lady of the dark
Citaat:
botulism schreef op 08-11-2005 @ 16:03 :
Ik vind het een beetje een slecht uitgevoerde botero-ripoff. Slecht uitgevoerd omdat het niet strak is en omdat er veel niet klopt (ik noem de boot aan de horizon en de zwemband die een erg vreemde vorm heeft).
Ten eerste: Het lijkt totaal niet op Botero. Hij schildert dikke mensen, ik ook. dat is zo'n beetje de hele overeenkomst.

Ten tweede: Het is je waarschijnlijk niet opgevallen, maar wat ik doe is naieve kunst en dat hóórt ook niet helemaal te kloppen.

Naieve kunst gaat een beetje uit van kindertekeningen. (geen flauwe opmerkingen aub) Je hebt ook naieve schilderijen waarin helemaal geen perspectief of verhouding te bekennen is. Het gaat vooral om wát je afbeeldt en welke kleuren je gebruikt. Ik heb vroeger ook wel schilderijen en tekeningen gemaakt die ik precies op een foto wilde laten lijken. (dat lukte met de tekeningen beter dan met de schilderijen) Daar ben ik de laatste tijd vanaf gestapt. Als je dat wilt hebben kun je net zo goed een foto maken...

Maar goed, je hoéft het ook niet mooi te vinden. Ik waardeer het in ieder geval wel dat je nog even je mening kwam geven.
Oud 08-11-2005, 22:37
botulismf
botulismf is offline
Naive kunst schmaive kunst.

Er is een verschil tussen bewust dat soort kunst gaan maken of uit noodzaak die benaming eraan geven. Ik vind het bij jou erg eruitzien alsof het kinderlijk overkomt omdat je niet goed hebt gekeken hoe de voorwerpen eruitzien. Er is een verschil tussen een kinderlijk element in je stijl hebben en een stijl die er letterlijk uitziet alsof hij van een kind afkomstig is. En bij jou vind ik dat laatste, sorry. Die vorm van die band ziet er onhandig uit, alsof hij 'per ongeluk' zo is geworden, niet alsof je bewust voor die vorm hebt gekozen. Een subtiel, maar belangrijk verschil.

Botero noem ik omdat dat de bekendste is van je drie voorbeelden die je in het invloeden-topic noemde. Alledrie schilderen ze gezette mensen. Een beetje flauw om het dan een ripoff te noemen, maar je snapt mijn punt.

Kijk, ik noem het nergens verschrikkelijk, maar ik mis een persoonlijke stijl. Ik heb legio kinderschilderijen en schilderijen van PABO-studenten (God sta me bij) gezien die een vrijwel identieke stijl hadden.

Om met een tip te eindigen: als het tekenen aardig lukt, dan oefen oefen oefen! Als je merkt dat je echt nauwkeurig na kunt tekenen, kun je van daaruit een eigen, persoonlijke draai eraan geven.
Oud 08-11-2005, 23:29
Verwijderd
het heeft wel wat maar ook weer niet.
Je ziet wel vaker van dit soort schilderijen, oogt redelijk simpel, maar het heeft wat vrolijks ofzo. Ik kan het altijd wel waarderen. Maar ik vindt het wel wat slordig. Alsof een kind het gedaan heeft. Ik denk dat het wel potentie heeft.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 13:49
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
die eerste:
Ik hou niet van dat donkerzwarte bij haar roze velletje. Dat is gewoon te hard. Een donkerbruin had beter geweest denk ik. Haar pose vind ik wel ok, er zit sjwung in. Haar handen zijn slecht afgewerkt, alsof je niet goed wist hoe je handen tekent en het dan probeert op te lossen door ze te laten oplossen met de achtergrond. Tip: maak een foto van zulke handen en schilder het na. Het is altijd beter om voor dat soort dingen een model te hebben. Die achtergrond vind ik maar niets eigenlijk, iets contrasterend had beter geweest om haar lijf beter te laten uitkomen, nu is het eerder een soort van soep waarin ze danst.

de tweede:
Deze vind ik helemaal niets omdat het gewoon te kinderlijk oogt. Ik vraag me af wat de functie is van dat bootje op de achtergrond. Het zand, de golfjes, de kronkelende horizon... zijn voor mij afknappers. Sommige dingen moeten nu eenmaal recht of goed zijn. Haar blik is wel goed, lekker dromerig.
Oud 12-11-2005, 19:01
lady of the dark
Citaat:
Flower_4_u schreef op 09-11-2005 @ 14:49 :
die eerste:
Ik hou niet van dat donkerzwarte bij haar roze velletje. Dat is gewoon te hard. Een donkerbruin had beter geweest denk ik. Haar pose vind ik wel ok, er zit sjwung in. Haar handen zijn slecht afgewerkt, alsof je niet goed wist hoe je handen tekent en het dan probeert op te lossen door ze te laten oplossen met de achtergrond. Tip: maak een foto van zulke handen en schilder het na. Het is altijd beter om voor dat soort dingen een model te hebben. Die achtergrond vind ik maar niets eigenlijk, iets contrasterend had beter geweest om haar lijf beter te laten uitkomen, nu is het eerder een soort van soep waarin ze danst.

de tweede:
Deze vind ik helemaal niets omdat het gewoon te kinderlijk oogt. Ik vraag me af wat de functie is van dat bootje op de achtergrond. Het zand, de golfjes, de kronkelende horizon... zijn voor mij afknappers. Sommige dingen moeten nu eenmaal recht of goed zijn. Haar blik is wel goed, lekker dromerig.

Okay, okay, niet wat ik wilde horen, maar ik kan er wel iets mee. Je hebt gelijk wat betreft die handen. Ik kan niet echt goed handen schilderen. Ik kan alleen maar handen schilderen die plat liggen. Nu je het hebt gezegd valt me eigenlijk pas op hoe slecht ik die handen gedaan heb. Je hebt ook gelijk wat betreft die achtergrond, ik had die best wel knalgeel of zo kunnen maken.

En wat die horizon van die tweede heb je ook gelijk, die had ik heel strak moeten maken in plaats van kronkelig. Ik ben het niet overál mee eens, sommige dingen horen ook bij mijn eigen stijl.

Ik krijg ook veel commentaar dat ze niet goed uitgewerkt zijn. Of ik die eerste ook uit had moéten werken weet ik niet, maar ik ga in elk geval bij mijn volgende schilderij proberen het allemaal wat gladder te schilderen en alles meer uit te werken. Heb morgen de hele zondag....

Verder wil ik iedereen nog even bedanken, ook voor de negatieve kritiek. Ik ben het niet overal mee eens, maar met sommige posts (zoals deze dus) kan ik echt wel iets. (trouwens, ook bedankt voor de positieve kritiek, die is toch het leukst om te horen)
Oud 13-11-2005, 16:36
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Ik vind op de eerste tekening dat het meisje te dikke benen heeft. En op de tweede tekening de grijse streep tussen de benen, maar at werd al gezegd.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 18:58
lady of the dark
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 13-11-2005 @ 17:36 :
Ik vind op de eerste tekening dat het meisje te dikke benen heeft. En op de tweede tekening de grijse streep tussen de benen, maar at werd al gezegd.
ze ís ook dik! En je hebt gelijk wat betreft die grijze streep, die is stom.
Oud 14-11-2005, 17:25
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik vind ze soms wat te bol.
Reageren

Regels voor berichten