Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2005, 16:22
Poeperd
Poeperd is offline
Op mijn.. 'ringteen' laten we maar zeggen zat al een tijdje een rood puntje, het leek wel een muggenbeet. Maar het werd steeds groter. Nouja, het puntje niet, maar het werd eromheen roder en dikker. Nu jeukt het nogal, maar het doet ook een beetje pijn als ik probeer te krabbelen --> zeer irritant.

Dus nu heb ik een dikke, rode teen met in het midden een rood puntje en het is zeker weten géén muggenbeet. Ik heb er denk ik nu een week last van.

Vandaag wilde ik naar de dokter, maar dat kon niet doorgaan vanwege schooltijden. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Schimmel ofzo (*kots*)?
Oud 05-12-2005, 16:26
maxwell
maxwell is offline
is het misschien een likdoorn...

tip: op google plaatje zoeken en dan vergelijken
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 16:41
Cait
Cait is offline
Klinkt als een voetschimmeltje inderdaad. Het jeukt zeker vooral als je zweet? Niet zo'n dramatisch groot probleem, kun je zo weer verhelpen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 16:56
Verwijderd
Als het echt in je huid zit, is het denk ik voetschimmel (maar dat moet je 'zwemmerseczeem' noemen tegenover andere mensen, dat klinkt minder vies en het is hetzelfde ); als het voelt alsof het ónder je huid zit is het denk ik een winterteen.
Maar 't kan natuurlijk ook iets anders zijn
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 20:24
Silent Moon
Silent Moon is offline
Hee, zoiets heb ik nou ook. Alleen zonder rood puntje. Het is een bobbel, rood en het jeukt en doet soms pijn. Ik heb het op mijn grote teen trouwens. Ik ben vandaag naar de huisarts geweest en die zei dat het kwam omdat mijn teennagel best wel ver was ingescheurd . En dat het allemaal wat bezig was ofzo, maar dat hij zich er verder niet druk om maakte en dat het, als het goed is, binnekort wel weer over zou zijn. Als je toch twijfelt kun je altijd even naar de huisarts
Oud 05-12-2005, 22:30
Poeperd
Poeperd is offline
Ik heb aan al die dingen al gedacht. Dus ik ga inderdaad maar eens googlen en vergelijken. *Trekt bij voorbaat al een vies hoofd*.

Ik vind het vooral een heel vies idee allemaal omdat ik een tijdje terug samen met mn vriend op vakantie ben geweest. We moesten het zelf betalen en zaten dus in een iet wat armoedig hotel. En ik heb daar (heel dom) op mn blote voeten onder de douche gestaan. Hij ook en ook hij heeft nu rode tenen, glimmende huid en ook jeuk en pijn tegelijk. Het enige verschil is dat hij geen rood puntje heeft en het op al zn tenen heeft.

Dus ik ben heel bang dat het van een of andere vieze Aziaat komt ofzo Die zaten daar genoeg..
Oud 06-12-2005, 10:55
aapje
aapje is offline
Ik heb zelf al jaren wintertenen, en dit lijkt me ook gewoon een winterteen.
Heel wat mensen krijgen hier in de winter last van. Door inwerking van de kou op de huid begint deze op sommige plaatsen rode zwellingen te vertonen. Deze zijn normaal onschuldig, maar kunnen erg jeuken en pijnlijk zijn. Vrouwen zijn gevoeliger dan mannen voor deze aandoening. Het wat, hoe en waarom van wintertenen en winterhanden...en hoe je ze
kan voorkomen.

De aandoening treedt op tijdens koude en vochtige periodes, dus vooral tijdens de winter. De vochtigheid zou een belangrijke factor zijn, maar dan wel in combinatie met de koude lucht. De kou wordt beter geleid in een vochtige omgeving. Dit verklaart waarom de aandoening in het bitter koude doch droge hoge noorden omzeggens niet voorkomt.

De winterkou maakt dat de bloedvaten vernauwen en de uiterste ledematen een minder goede doorbloeding kennen. De aandoening komt dan ook vooral voor aan de vingers en de tenen, maar ook voeten, benen, neus, ogen, kin en andere plekken kunnen door de aandoening getroffen worden. Door de mindere doorbloeding wordt het lichaamsdeel koud. Het extra bloed dat wordt aangevoerd om de lichaamsdelen te verwarmen raakt niet door de vernauwde bloedvaten en kan zich ophopen. Hierdoor kunnen de bloedvaten en het omliggende weefsel beschadigd raken, met de rode zwellingen en bijbehorende klachten als gevolg. Niet alleen de kou en de vochtigheid kunnen trouwens wintertenen veroorzaken. Ook sommige geneesmiddelen als bètablokkers (tegen hoge bloeddruk) kunnen een impuls geven aan het ontstaan ervan.

De aandoening betreft dus eigenlijk het ontstaan van (blauw)rode zwellingen, die erg kunnen jeuken en ook zeer pijnlijk kunnen zijn. Normaal zijn deze onschuldig en verdwijnen na een aantal weken, maar soms krijgt men last van blaren, die wanneer ze barsten kunnen overgaan in zweren (indien men deze niet behandelt). Wie er éénmaal last van heeft gehad, wordt vaak elk jaar met wintertenen geconfronteerd, behalve wanneer men steeds de nodige voorzorgen neemt.

Omdat de meeste huizen en werkplaatsen momenteel goed verwarmd worden tijdens de winter komt de aandoening steeds minder voor. De aandoening treft trouwens meer jongere mensen dan oudere, maar als ouderen er mee geconfronteerd worden zijn de verschijnselen (jeuk en pijn) vaak erger.

Preventie en behandeling
Je kan wintertenen en winterhanden tegengaan door je voldoende te beschermen tegen de koude (warme kleding, schoeisel en handschoenen). Je mag evenwel geen te nauwe handschoenen of schoenen dragen, want deze kunnen mee de oorzaak zijn van de aandoening (slechte doorbloeding). Als je er al last van hebt, kunnen sommige zalfjes enige verlichting brengen, maar er bestaat nog steeds geen afdoende remedie die in alle gevallen helpt. Indien je geneesmiddelen als bètablokkers gebruikt kan je best je huisarts raadplegen om andere medicatie voorgeschreven te krijgen. Massage kan ook de pijn en de jeuk verlichten, maar je moet dan voorzichtig te werk gaan omdat de huid reeds heel gevoelig is. Krabben is natuurlijk uit den boze en kan wondjes veroorzaken. Ook wisselbaden (afwisselend warm en koud) kunnen heilzaam zijn omdat ze de bloedsomloop stimuleren.

Indien de verschijnselen te pijnlijk zijn, de aandoening zich uitbreidt naar andere ledematen dan de handen en de voeten of als je er last van krijgt zonder aan de kou te zijn blootgesteld, kan je best een arts raadplegen, die je pijnstillers of andere medicatie kan voorschrijven.

Ik zou het wel even in de gaten blijven houden, want het is niet alleen erg pijnlijk en vervelend, ik ben vorig jaar ook nog eens bijna mn tenen kwijtgeraakt.Ik was al 100 x bij de dokter geweest maar die herkende het niet als wintertenen en gaf steeds antibiotica of bloedverdunners, daar werd het niet beter van. Tot ik mn mond open getrokken heb en hij me doorstuurde naar de reumatoloog dat bleek net op tijd te zijn, want mijn haarvaten enzo waren al afgestorven, de reumatoloog vertelde mij dat de volgende fase zwart worden was .
Het beste medicijn hiervoor is je voeten en handen goed warm houden, niet te warm douchen (dan is de overgang van warm naar koud erg groot) en af en toe naar een pedicure gaan die kan door een massage je bloedvaten weer stimuleren.

Laatst gewijzigd op 06-12-2005 om 11:07.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 14:14
Poeperd
Poeperd is offline
Wow, allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het stukje over wintertenen ook naar mijn vriend gemaild en ik hoop dat hij niet meer zo eigenwijs is en gewoon naar de huisarts gaat Ik heb het gister met wat vaseline ingesmeerd en eerder al met een voetencrème. Dus ik ga zo even mn schoenen uittekken om te kijken of ze niet al zwart zijn

Regels voor berichten