Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2008, 20:59
RoanB
RoanB is offline
Ik heb nu al ruim 3 weken last van een ontstoken teen. Ben vorige week maandag naar de huisarts geweest. Die gelijk zei dat ik hiervoor naar de chirurg moet. Heb thuis een afspraak gemaakt en moet nu 18 juni een operatie laten doen aan me teen. Ik had gelezen dat ze je 2 prikken geven in je teenbasis? Waar is die precies? Ik heb namelijk veel pijn rondom mijn teen en ik wil daar liever geen prik in

Alvast Bedankt
Met citaat reageren
Oud 01-06-2008, 21:07
luchtballon
luchtballon is offline
Ik weet het niet, maar ik vind het wel apart. mijn vriend had meer dan 2 weken een ontstoken vinger, en de huisarts zei dat hij hem maar 3 keer per dag in de soda moest laten weken. Ik vind het vreemd dat je met iets vergelijkbaars ook geopereerd kunt worden..
Maarja, daar heb je niks aan natuurlijk.
Oud 01-06-2008, 21:57
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik weet het niet, maar ik vind het wel apart. mijn vriend had meer dan 2 weken een ontstoken vinger, en de huisarts zei dat hij hem maar 3 keer per dag in de soda moest laten weken. Ik vind het vreemd dat je met iets vergelijkbaars ook geopereerd kunt worden..
Maarja, daar heb je niks aan natuurlijk.
Ik denk dat dat meer ligt aan de grootte van de ontsteking, die van de TS zal wel ernstiger zijn dan die van je vriend...

voor TS: Ik vrees dat teenbasis gewoon echt teenbasis is, ofwel de plek waar je teen overgaat in de rest van je voet. Doet even pijn, maar daarna voel je logischer wijs niks meer. Kwestie van doorbijten dus...
Oud 02-06-2008, 06:43
RoanB
RoanB is offline
Oke dus jij denkt het stukje waar je nagel ofzo begint?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 06:53
marrel
marrel is offline
Denk ik ook ^ Weet je eigenlijk iets over de oorzaak van je ontsteking? Nagel ingegroeit, te ver ingeknipt of gestoten? Ik heb ook wel eens een ontstoken teen gehad maar het woord operatie is nog nooit in me op gekomen.
Oud 02-06-2008, 11:36
Martiño
Martiño is offline
Het klinkt alsof het hier om een ingegroeide of te ver ingeknipte nagel gaat (ervaringsdeskundige, helaas).

Zelf ben ik ook een paar keer geholpen aan mn teennagels. Nadat de huisarts het twee keer zelf heeft gedaan, was ik de verdovingsspuiten zat (in mijn geval 6), en heeft de chirurg het gedaan door me een lichte narcose te geven.
Oud 02-06-2008, 14:33
RoanB
RoanB is offline
Het gaat om een ingegroeide teennagel, die te ver is ingegroeid daarom kunnen ze hem er niet normaal uithalen. Dus moeten ze hem opereren, maar die prikken gaan door het punt waar je teenagel zeg maar begint? Daar doet het niet zo pijn.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 17:54
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Het gaat om een ingegroeide teennagel, die te ver is ingegroeid daarom kunnen ze hem er niet normaal uithalen. Dus moeten ze hem opereren, maar die prikken gaan door het punt waar je teenagel zeg maar begint? Daar doet het niet zo pijn.
Nee, ze gaan door het punt waar je teen ophoudt en overgaat in je voet, nog verder naar beneden dus...
Oud 02-06-2008, 18:17
RoanB
RoanB is offline
Citaat:
Nee, ze gaan door het punt waar je teen ophoudt en overgaat in je voet, nog verder naar beneden dus...

Ow, maar dat doet toch niet zo pijn?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 18:55
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hm, is je nagel dan echt ver ingegroeid? Soms doet 1 nagel bij mij ook raar en als ik er dan op druk doet het pijn, maar dan is het toch niet echt ontstoken? Ik heb het namelijk echt al jaren. Jij hebt dan vast contant pijn?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 20:43
RoanB
RoanB is offline
Ik heb soms met lopen beetje druk erop en al ga ik voetballen doet het helemaal zeer bij het schieten. En als ik boven op me teen druk heb ik echt een stekende pijn
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 21:44
DDM
DDM is offline
Citaat:
Daar kom je nog wel van terug!
Oud 02-06-2008, 23:25
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Wat DDM zegt. Het kan enorm pijn doen. Twee spuiten is niet altijd voldoende, bij mij heeft de huisarts er wel eens vijf gezet, omdat ik maar gevoel bleef houden. Zodra de verdoving uitgewerkt is, kun je jezelf nog een of twee dagen verbijten van de pijn in je teen. Het is geen prettige ervaring.
Oud 03-06-2008, 05:55
RoanB
RoanB is offline
Citaat:
Wat DDM zegt. Het kan enorm pijn doen. Twee spuiten is niet altijd voldoende, bij mij heeft de huisarts er wel eens vijf gezet, omdat ik maar gevoel bleef houden. Zodra de verdoving uitgewerkt is, kun je jezelf nog een of twee dagen verbijten van de pijn in je teen. Het is geen prettige ervaring.
Achjah het moet uiteindelijk toch gedaan worden en ik laat het trouwens bij de chirurg doen daar schijnen die verdovingen wel beter te werken. Ik kan moeilijk me hele leven met deze teen blijven lopen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 18:37
Martiño
Martiño is offline
Het is goed dat je er aan geholpen wordt, dat staat voorop. Of de chirurg betere verdoving heeft weet ik niet (DDM?), maar het lijkt me waarschijnlijk dat hij vergelijkbare verdoving zal gebruiken. Als de verdoving is uitgewerkt zal het nog steeds pijn doen, vermoed ik.

Zelf ben ik twee keer door de huisarts aan een ingegroeide teennagel geholpen, beide keren zeer onprettige ervaringen. Toen de nagels toch weer ingroeiden (aan beide grote tenen), is het uiteraard weer gaan ontsteken, en heb ik het chirurgisch laten verwijderen. Ik had geen zin meer in verdovingsspuiten, dus ik heb het onder een lichte narcose laten doen. Enkele jaren later is het weer teruggekomen aan een teen, en heb ik het weer laten verwijderen onder lichte narcose. Helaas speelt de ontsteking nog steeds af en toe op, dus ik ben er nog niet vanaf.
Oud 03-06-2008, 19:36
RoanB
RoanB is offline
Citaat:
Het is goed dat je er aan geholpen wordt, dat staat voorop. Of de chirurg betere verdoving heeft weet ik niet (DDM?), maar het lijkt me waarschijnlijk dat hij vergelijkbare verdoving zal gebruiken. Als de verdoving is uitgewerkt zal het nog steeds pijn doen, vermoed ik.

Zelf ben ik twee keer door de huisarts aan een ingegroeide teennagel geholpen, beide keren zeer onprettige ervaringen. Toen de nagels toch weer ingroeiden (aan beide grote tenen), is het uiteraard weer gaan ontsteken, en heb ik het chirurgisch laten verwijderen. Ik had geen zin meer in verdovingsspuiten, dus ik heb het onder een lichte narcose laten doen. Enkele jaren later is het weer teruggekomen aan een teen, en heb ik het weer laten verwijderen onder lichte narcose. Helaas speelt de ontsteking nog steeds af en toe op, dus ik ben er nog niet vanaf.
Is het voor jou dan niet beter om een nagelbeugel te nemen?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 19:48
Vinniebar
Vinniebar is offline
Ik had ook een ingegroeide nagel, en ben daarvoor ook naar het ziekenhuis doorverwezen.
Verdoving (eerste 2 prikken) werkte niet meteen, tweede keer gelukkig wel, want het doet echt fokking zeer...
(grote teen)
Sfeer daar was heel relaxt, met radio'tje aan enz, dus ik heb rustig zitten kijken hoe ze in m'n teen zaten te snijden, en verticaal een stukje wegknipten waardoor die nagel nu nog steeds erg smal is (en dus ook niet meer kan ingroeien).

Nog een paar dagen met m'n been omhoog in bed gelegen. Been omlaag betekende een kloppend gevoel zoals je dat nog nooit hebt gevoeld: 't voelde alsof m'n teen uit elkaar zou spatten,,,

edit:
Die verdoving bij mij deden ze naast vlak naast de nagel, erg dicht bij (of misschien wel in) de ontsteking...
(dus iig gelukkig niet bij de 'oorsprong' van de nagel, anders was ik het ziekenhuis uitgerend )

Laatst gewijzigd op 03-06-2008 om 19:54.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 19:53
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Is het voor jou dan niet beter om een nagelbeugel te nemen?
Ik weet het niet. De chirurg heeft toen gezegd dat als het ooit nog zou ingroeien, hij aanraadt om wat drastischere maatregelen te nemen dan het wegsnijden van het ingegroeide stuk nagel.

Ik heb toen gezegd dat ze wat mij betreft mn teen eraf mogen hakken, omdat ik het helemaal zat was.
Oud 03-06-2008, 21:05
Bertje B.
Bertje B. is offline
Hehe ooit ook die prikjes gehad bij een ontstoken teennagel. Zijn aardig vervelend, maar ff doorbijten jwz.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 21:42
DDM
DDM is offline
Citaat:
Het is goed dat je er aan geholpen wordt, dat staat voorop. Of de chirurg betere verdoving heeft weet ik niet (DDM?),
Nee, het verdovingsmiddel is het zelfde

Wat betreft het teruggroeien en dus recidiveren van de klachten: tijdens de behandeling wordt het gedeelte waaruit de nagel groeit beschadigd door er overheen te krassen. Men hoopt dan dat er op die plek geen nagelgroei meer optreedt. Ook kan je er fenol op doen. Maar hier bestaat niet echt een consensus over. Het blijkt misschien zelfs schadelijk te zijn. Derhalve wordt dit laatste niet veel (meer) toegepast.
Oud 03-06-2008, 22:26
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Mijn nagels zijn nog nooit helemaal ingegroeit maar er is aan iedere grote teen altijd één hoekje wat erg dicht in m'n vel prikt.

Best wel pijnlijk als ik mijn teen ook maar een heel klein beetje stoot. Ik kan gelukkig met wat moeite altijd zelf de nagel wel lospulken uit het hoekje zodat ie nooit helemaal ingroeit.
Oud 03-06-2008, 22:48
Martiño
Martiño is offline
Dan zou ik toch maar even naar een huisarts of pedicure gaan. Voor dat je het weet is het wél ingegroeid, en dat is echt niet leuk.
Oud 04-06-2008, 15:07
RoanB
RoanB is offline
Maar in iedergeval de prikken gaan in het begin van je teen? Je teenbasis. Dan werkt het binnen 10 seconden en dan beginnen ze, dan kun je dus paar dagen niet goed lopen etc. Dat is het ?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 15:45
RoanB
RoanB is offline
Waar gaat die prik nou in? In het begin van je teen? Maar hoe komt het dan dat het zo zeer doet die prik als hij door een plekje gaat waar niet de ontsteking zit? Weet iemand dit ....
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 21:53
DDM
DDM is offline
Citaat:
Waar gaat die prik nou in? In het begin van je teen? Maar hoe komt het dan dat het zo zeer doet die prik als hij door een plekje gaat waar niet de ontsteking zit? Weet iemand dit ....
Handen/voeten bevatten meer gevoelszenuwen dan de rest van het lichaam. Denk alleen maar aan 'kietelen onder de voeten'. Daarnaast is het geen prettige plek: het zit dicht bij het bot etc. Als laatste geeft het verdovingsmiddel zelf ook pijn. Beetje een branderig gevoel.
Oud 05-06-2008, 22:18
RoanB
RoanB is offline
Citaat:
Handen/voeten bevatten meer gevoelszenuwen dan de rest van het lichaam. Denk alleen maar aan 'kietelen onder de voeten'. Daarnaast is het geen prettige plek: het zit dicht bij het bot etc. Als laatste geeft het verdovingsmiddel zelf ook pijn. Beetje een branderig gevoel.

Oké nouja daar moet ik dan maar ff doorheen bijten, ben allang blij dat ze hem niet door de bovenkant van me teen steken want dat doet echt zeer
Maar in iedergeval bedankt voor het helpen
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 20:50
goeltje
goeltje is offline
Ik had ook een ontstoken teen en heb dat bij de dokter zelf kunnen laten doen. Maar dat was ook met plaatselijke verdoving. Je krijgt dan 2 spuiten, waarvan 1 sowieso in je teen t.h.v. waar hij aan je voet vastzit. Dan wachten ze een tijdje tot het wat begint te werken en spuiten ze er de andere bij.
Ik moet toegeven dat die spuit ontzettend veel pijn doet, aangezien ze echt zo goed als op het bot zitten daarmee. Maar het is het wel waard, want uiteindelijk ben je van je ontstoken teen vanaf en kan je weer deftig lopen zonder pijn.

Ik heb die "operatie" 3 keer moeten ondergaan, dus ik weet wat het is!
En soms zijn 2 spuiten niet voldoende. Nuja, ik heb toch 2 van de 3 keer meer dan de 2 standaardspuiten gekregen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 21:40
RoanB
RoanB is offline
Oké, maar die prik heeft dus een brandend gevoel ? Tenminste zo las is ...
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 22:42
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Oké, maar die prik heeft dus een brandend gevoel ? Tenminste zo las is ...
mja de een noemt het brandend, de ander noemt het alsof ineens heel veel mieren door je zenuwen lopen... bottom line is dat je het iig daarna niet meer voelt
Oud 10-06-2008, 08:23
RoanB
RoanB is offline
Citaat:
mja de een noemt het brandend, de ander noemt het alsof ineens heel veel mieren door je zenuwen lopen... bottom line is dat je het iig daarna niet meer voelt

Haha, ja gelukkig maar
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 09:45
jongen1986
jongen1986 is offline
Ik ben blij voor jou dat je zo snel geholpen wordt .

Ikzelf had al ruim 3 jaar last van een ontstoken teen met ingegroeide nagel. In de tussentijd meerdere keren langs de huisarts gegaan en meerdere keren kratten bier enzo er op laten vallen. Is niet fijn. De huisarts zei altijd het standaard verhaal van sodabadje wat helemaal niet werkte (en ik ook 3 jaar lang heb gedaan...).

Daarna ben ik een jaar niet gegaan en kwam ik een keer bij een stagiair huisarts, die er van schrok. Gelijk afspraak gemaakt bij de chirurg, die het ook maar al te interresant vond, en een stuk van mijn teennagel afgesneden heeft en de wond had dichtgebrand met zuur. Mijn teen was ongeveer een factor 2 dikker.

De ingreep zelf had ik niet veel last van. Ik kan niet tegen verdovingen, dus dat was wel vervelend. Pijn vond ik het niet echt doen. Ik weet niet hoeveel hij prikte, maar de dag erna zag ik minstens 6 gaatjes zitten. Ik heb ze eigenlijk nauwelijks gevoeld, maar ik vind verdovingen niet pijn doen. Misschien spoor ik niet.

Het enige jammere was dat hij begon met snijden voordat de verdoving enigzins werkte. Dat is niet zo heel fijn. Verder ging alles redelijk goed. Weekje wel kloppende pijn gehad enzo, maar na ongeveer anderhalf jaar zag mijn teen er weer enigzins normaal uit ;p.

Aangezien jij een stuk minder lang mee loopt, neem ik aan dat het bij jou een stuk sneller en beter gaat . Believe me, als ik die operatie drie jaar eerder kon krijgen, had ik er zo voor getekend. Sterkte iig.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 08:07
RoanB
RoanB is offline
Ja bedankt, en wat een verhaal Helaas heb ik nu sinds gisternochtend ook al aan me linkerteen (grote teen) pijn en die begint nu ook te ontsteken.
De dokter zei als dat gebeurde ik eerder dan me afspraak kon gaan naar de eerste hulp. Ik ga vanmiddag dan ook kijken wat de mogelijkheden zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2008, 22:58
RoanB
RoanB is offline
Nou, woensdag eindelijk de operatie, kijk er wel tegen op maar ik zou ook wel weer blij zijn als ik weer normaal kan sporten etc. Maarja word niet leuk ....
Met citaat reageren
Oud 16-06-2008, 12:10
Martiño
Martiño is offline
Veel succes, kan je uit eigen ervaring vertellen dat lopen en rennen weer een stuk prettiger worden.
Oud 18-06-2008, 14:34
RoanB
RoanB is offline
Ik ben vandaag dus geholpen aan me teen. De prik deed geen pijn alleen werkte de verdoving niet dus werd nog één prik gezet in me teen. Daarna ging het wel, en zit nu dus met me been omhoog. Hij zit dikverpakt
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 09:17
Riazor
Riazor is offline
Ik heb dit ook 2x gehad, echt helemaal donkerrode/paarse teen, en met een paar keer per dag in de Soda ging het beide keren vanzelf weg (binnen een week).
Het was in het begin zo erg, dat ik er niet mee kon lopen, ter vergelijking
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 14:50
RoanB
RoanB is offline
Citaat:
Ik heb dit ook 2x gehad, echt helemaal donkerrode/paarse teen, en met een paar keer per dag in de Soda ging het beide keren vanzelf weg (binnen een week).
Het was in het begin zo erg, dat ik er niet mee kon lopen, ter vergelijking
Ja, dan heb je nog geluk Niet dat die operatie een hel is ofzo, maar het is wel klote om een maand met een ontstoken teen rond te lopen. Die je ook nog eens een paar keer stoot. Maarja ik ben er nu vanaf Alleen me linker teen gaan ze nog doen, maar ik ben er totaal niet bang voor ofzo. Weet wat ze gaan doen en het viel allemaal wel mee
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten