Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2005, 13:59
Megirl
Megirl is offline
Wat vinden jullie van een multiculturele samenleving? kan dat nou eigelijk wel of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2005, 14:02
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:02
PGWR
PGWR is offline
Nee. Een multiculturele samenleving valt niet te combineren met de democratische rechtsstaat. Een multi-etnische samenleving moet geen probleem zijn. Hierin worden belangrijke kernwaarden en -normen geaccepteerd en uitgedragen.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:07
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik ben het eens met PGWR.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:08
Joostje
Joostje is offline
ja
Oud 28-03-2005, 14:21
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 28-03-2005 @ 15:02 :
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:45
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:02 :
Nee. Een multiculturele samenleving valt niet te combineren met de democratische rechtsstaat. Een multi-etnische samenleving moet geen probleem zijn. Hierin worden belangrijke kernwaarden en -normen geaccepteerd en uitgedragen.
Waarom zou alleen de Nederlandse cultuur (voor zover die bestaat) te combineren vallen met de democratische rechtsstaat?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:46
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Joostje schreef op 28-03-2005 @ 15:08 :
ja
idd, lahmacun is lekker
Oud 28-03-2005, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Megirl schreef op 28-03-2005 @ 14:59 :
Wat vinden jullie van een multiculturele samenleving? kan dat nou eigelijk wel of niet?
Ja, natuurlijk kan het! Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:49
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Waarom zou het niet kunnen? Volgens mij wonen in een soort multiculturele samenleving.
Oud 28-03-2005, 14:51
Verwijderd
Op je 16e behoor je intelligenter te zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:53
Metallinos
Metallinos is offline
Wat bedoel je met 'kunnen'? Als in, de wereld vergaat als er een multiculturele samenleving is ofzo?

Ja, een multiculturele samenleving kan. Het leidt wel tot conflicten en botsende waarden, maar dat heb je bij een monoculturele (als zo iets al kan) samenleving ook.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:55
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 28-03-2005 @ 15:45 :
Waarom zou alleen de Nederlandse cultuur (voor zover die bestaat) te combineren vallen met de democratische rechtsstaat?
In Nederland is de rechtsstaat algemeen aanvaard en ergens waar eeuwen voor is gevochten.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:59
Verwijderd
Met de komst van verschillende categorien allochtonen zijn er meerdere cultueren naar NL gekomen. En daardoor IS de sameleving al multicultureel geworden.
Soms gaat het om meer dan het gegeven dat er met migranten ook meerdere culturen kwamen. Dan gaat het namelijk om multiculturalisme : de verschillende culturen dienen in gelijkwaardigheid vreedzaam naast elkaar te bestaan.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:59
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:55 :
In Nederland is de rechtsstaat algemeen aanvaard en ergens waar eeuwen voor is gevochten.
En doordat de samenleving multicultureel is geworden, gaat dat niet samen? Of wat is jouw punt?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:03
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
Er zijn meer culturen die deze rechtstaat algemeen aanvaarden.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:12
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Volgens mij heb jij niet helemaal door wat een rechtsstaat is.

Kenmerken van de rechtsstaat:
1. Alle burgers hebben gelijke rechten
2. Wat wel en niet mag, staat in de wetten
3. Er bestaat een machtenscheiding tussen:
- de wetgevende macht
- de uitvoerende macht
- de rechterlijke macht
4. In de grondwet en internationale verdragen zijn de belangrijkste grondrechten
opgenomen.

Er zijn echt maar heel weinig culturen die een rechtsstaat onmogelijk maken.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Weet jij eigenlijk wel wat 'rechtsstaat' betekent?

Laatst gewijzigd op 28-03-2005 om 15:16.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:24
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:59 :
Met de komst van verschillende categorien allochtonen zijn er meerdere cultueren naar NL gekomen. En daardoor IS de sameleving al multicultureel geworden.
Soms gaat het om meer dan het gegeven dat er met migranten ook meerdere culturen kwamen. Dan gaat het namelijk om multiculturalisme : de verschillende culturen dienen in gelijkwaardigheid vreedzaam naast elkaar te bestaan.
Het is maar wat je onder een multiculturele samenleving verstaat. De multiculturele samenleving kan een samenleving zijn waarin meerdere culturen naast elkaar bestaan, maar ook waarin meerdere culturen met elkaar vermengd zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:25
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:59 :
En doordat de samenleving multicultureel is geworden, gaat dat niet samen? Of wat is jouw punt?
Een multiculturalisme en cultuurrelativisme gaan niet samen met de rechtsstaat. Of denk je werkelijk dat de rechtsstaat geen invloed ondervind, wanneer een cultuur waarin de rechtsstaat wordt afgewezen haar intrede doet in de samenleving?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:26
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2005 @ 16:13 :
Weet jij eigenlijk wel wat 'rechtsstaat' betekent?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:29
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 16:26 :
Ja, als je een uitspraak doet als 'multiculturalisme is onverenigbaar met de rechtsstaat' dan geef je toch wel blijk van een behoorlijk rare opvatting van het begrip rechtsstaat.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:29
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 16:24 :
Het is maar wat je onder een multiculturele samenleving verstaat. De multiculturele samenleving kan een samenleving zijn waarin meerdere culturen naast elkaar bestaan, maar ook waarin meerdere culturen met elkaar vermengd zijn.
Je kunt er niet omheen. We leven al in een multiculturele samenleving.

mul·ti·cul·tu·reel (bn.)
1 uit elementen van verschillende culturen bestaand

sa·men·le·ving (de ~ (v.), ~en)
1 maatschappij
2 [biol.] symbiose
3 het met elkaar samenleven
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:32
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ja joh, doe maar actueel!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:34
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 28-03-2005 @ 16:32 :
ja joh, doe maar actueel!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2005, 15:38
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 16:25 :
Een multiculturalisme en cultuurrelativisme gaan niet samen met de rechtsstaat. Of denk je werkelijk dat de rechtsstaat geen invloed ondervind, wanneer een cultuur waarin de rechtsstaat wordt afgewezen haar intrede doet in de samenleving?
Het cultuur relativisme is een wijze van kijken naar culturen zonder deze naar waarden en normen van een ander cultuur te beoordelen.
In het cultuur relativisme worden de waarden betrekkelijk en het handelen gerelateerd aan de cultuur.
De ene beschaving kan dan ook niet goed beoordelen , laat staan veroordelen , wat er in de andere samenleving geschiedt.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:39
Verwijderd
Ongebreideld cultuurrelativisme is heilloos. Dat is een doodlopende weg die altijd uitkomt op de conclusie: 'norm A of waarde B uit cultuur X is fundamenteel in strijd met een norm of waarde uit onze cultuur, maar omdat die mensen er ongetwijfeld een goede reden voor hebben mogen wij ze niet be/veroordelen'.

Cultuurrelativisme dient plaats te krijgen in een wetenschappelijke discussie in die zin, dat je erkent dat een dergelijke norm of waarde voor de andere (vreemde) cultuur een even fundamenteel karakter heeft als bepaalde normen en waarden voor ons hebben. Dan pas kun je beleid maken. Anders blijf je hangen op één van de twee extremen, namelijk 'we mogen nooit over een andere cultuur oordelen' versus 'alles wat anders is moet verboden worden'.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 15:56
McCaine
McCaine is offline
Ik zou een multiculturele samenleving best tof vinden, maar het hangt er wel een beetje vanaf uit welke culturen die dan bestaat.
Oud 28-03-2005, 16:03
Pikey
Pikey is offline
*zucht*
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 16:04
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2005 @ 16:29 :
Ja, als je een uitspraak doet als 'multiculturalisme is onverenigbaar met de rechtsstaat' dan geef je toch wel blijk van een behoorlijk rare opvatting van het begrip rechtsstaat.
En waarom dan wel?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 16:05
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 16:38 :
Het cultuur relativisme is een wijze van kijken naar culturen zonder deze naar waarden en normen van een ander cultuur te beoordelen.
In het cultuur relativisme worden de waarden betrekkelijk en het handelen gerelateerd aan de cultuur.
De ene beschaving kan dan ook niet goed beoordelen , laat staan veroordelen , wat er in de andere samenleving geschiedt.
Een beschaving waarin gelijkwaardigheid en vrijheid hoog in het fandel staat is wat mij betreft superieur t.o.v. een beschaving waarin dat niet het geval is.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 16:34
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 17:04 :
En waarom dan wel?
Omdat de idee van de rechtsstaat niets anders betekent dan dat de overheid wat betreft haar machtsuitoefening gebonden is aan de regels die zij zichzelf oplegt. Dat is een abstract begrip zonder feitelijk-inhoudelijke normeringen en dat heeft niets te maken met eventuele aanwezigheid van meerdere culturen onder de bevolking.

Het idee van de rechtstaat staat bijvoorbeeld, in tegenstelling tot wat velen denken, dan ook volledig los van de idee van grondrechten of machtenscheiding.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 16:52
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2005 @ 17:34 :
Omdat de idee van de rechtsstaat niets anders betekent dan dat de overheid wat betreft haar machtsuitoefening gebonden is aan de regels die zij zichzelf oplegt. Dat is een abstract begrip zonder feitelijk-inhoudelijke normeringen en dat heeft niets te maken met eventuele aanwezigheid van meerdere culturen onder de bevolking.

Het idee van de rechtstaat staat bijvoorbeeld, in tegenstelling tot wat velen denken, dan ook volledig los van de idee van grondrechten of machtenscheiding.
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:02 :
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 16:55
Verwijderd
Dat verandert niets. Nu introduceer je het element van democratische legitimatie van de volksvertegenwoordigers bij het concept van de rechtsstaat. En dan?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 16:58
meisje
meisje is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 28-03-2005 @ 15:45 :
Dat zegt ie toch niet? Een multiculturele samenleving bestaat uit meerdere culturen.

Ontopic: ja.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 17:00
Verwijderd
Tenzij je 'cultuur' gaat beschrijven in juridische termen, is het überhaupt niet mogelijk te onderzoeken of er mogelijk botsing ontstaat met de rechtsstaat. Je kunt een feitelijk begrip niet toetsen aan een abstract juridisch dogma.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 17:51
T_ID
T_ID is offline
Waarom ruzie maken over voldongen feiten?

We hebben al een multi-etnische samenleving (multi-cultureel is per definitie onmogelijk aangezien een cultuur geen gegeven maar een dynamisch iets is), en wie die niet onderschrijft komt daar over het algemeen ook buiten te staan.
Oud 28-03-2005, 18:17
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2005 @ 17:55 :
Dat verandert niets. Nu introduceer je het element van democratische legitimatie van de volksvertegenwoordigers bij het concept van de rechtsstaat. En dan?
Wat als anti-democratische krachten aansterken? Dan wordt de democratische rechtsstaat wel degelijk bedreigd.

Overigens betekent het bestaan van de democratische rechtsstaat wel degelijk dat de rechten van burgers worden beschermd.

Laatst gewijzigd op 28-03-2005 om 18:35.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 18:23
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Speciaal voor PGWR:

Uitleg en/of onderbouwing lijkt me overbodig. Hij of T_ID (want zijn hete adem voel ik nu al in m'n nek) hoeven daar dan ook niet om te komen vragen. Dit is bloody obvious.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 18:35
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 28-03-2005 @ 19:23 :
Speciaal voor PGWR:

Uitleg en/of onderbouwing lijkt me overbodig. Hij of T_ID (want zijn hete adem voel ik nu al in m'n nek) hoeven daar dan ook niet om te komen vragen. Dit is bloody obvious.
Jij maakt je steeds meer belachelijker met je onzinnige posts.:lol:
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 18:38
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 19:35 :
Jij maakt je steeds meer belachelijker met je onzinnige posts.:lol:
Ben je bekend met dat spreekwoord over die pot en die ketel?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 18:44
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 19:17 :
Wat als anti-democratische krachten aansterken? Dan wordt de democratische rechtsstaat wel degelijk bedreigd.
Och. De enige manier waarop de democratische rechtsstaat afgebroken kan worden is door de wetgever zelf. En op het moment dat er een democratische meerderheid is om de democratische rechtsstaat blijvend te veranderen, kun jij daar geen enkel bezwaar tegen inbrengen. Dat is gewoon koudwatervrees, je wilt niet inzien dat wij ook met onze eigen middelen bestreden kunnen worden.

Citaat:
Overigens betekent het bestaan van de democratische rechtsstaat wel degelijk dat de rechten van burgers worden beschermd.
Zucht. Doe nou niet zo eigenwijs man, dat betekent het helemaal niet. Dat je buiten je eigen vakgebied wilt discussiëren vind ik prima, maar hou je dan wel aan de regels van zo'n discussie en ga niet vaststaande begrippen verdraaien als het jou uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 21:57
Verwijderd
Nou, dat element zit er wel degelijk in.

zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtsstaat
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 22:00
Verwijderd
Volgens mij is Nederland sinds de Grote Volksverhuizing multicultureel.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 00:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 28-03-2005 @ 19:23 :
Hij of T_ID (want zijn hete adem voel ik nu al in m'n nek)
Ik voel me vereerd, maar als jullie twee op N&A niets anders doen dan elkaar afzeiken ga ik daar verder niet tussen zitten.
Oud 29-03-2005, 06:38
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Ik noem het persoonlijk Multikul
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 11:16
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 29-03-2005 @ 07:38 :
Ik noem het persoonlijk Multikul
Je bent ook echt de eerste die daar mee komt
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 11:31
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 28-03-2005 @ 16:12 :
Volgens mij heb jij niet helemaal door wat een rechtsstaat is.

Kenmerken van de rechtsstaat:
1. Alle burgers hebben gelijke rechten
2. Wat wel en niet mag, staat in de wetten
3. Er bestaat een machtenscheiding tussen:
- de wetgevende macht
- de uitvoerende macht
- de rechterlijke macht
4. In de grondwet en internationale verdragen zijn de belangrijkste grondrechten
opgenomen.

Er zijn echt maar heel weinig culturen die een rechtsstaat onmogelijk maken.
Nu struikel ik al over punt een. Waarom werd 'Submission' ook alweer gemaakt? Gelijke rechten anyone?
Oud 29-03-2005, 14:09
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2005 @ 19:44 :
Och. De enige manier waarop de democratische rechtsstaat afgebroken kan worden is door de wetgever zelf. En op het moment dat er een democratische meerderheid is om de democratische rechtsstaat blijvend te veranderen, kun jij daar geen enkel bezwaar tegen inbrengen. Dat is gewoon koudwatervrees, je wilt niet inzien dat wij ook met onze eigen middelen bestreden kunnen worden.
Het afbreken van de democratische rechtsstaat kan ook via niet-juridische wegen. Juist daarom kan de democratische rechtsstaat onder druk komen te staan, wanneer anti-democratische krachten snel groeien.

Citaat:
Zucht. Doe nou niet zo eigenwijs man, dat betekent het helemaal niet. Dat je buiten je eigen vakgebied wilt discussiëren vind ik prima, maar hou je dan wel aan de regels van zo'n discussie en ga niet vaststaande begrippen verdraaien als het jou uitkomt.
Dus je wilt beweren dat de gehele Nederlandse bevolking verkeerd wordt opgeleid?

Overigens heb ik ook rechten in mijn opleiding. Zover van mijn "vakgebied" staat dit dus niet.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 21:23
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
PGWR schreef op 29-03-2005 @ 15:09 :
Dus je wilt beweren dat de gehele Nederlandse bevolking verkeerd wordt opgeleid?

Overigens heb ik ook rechten in mijn opleiding. Zover van mijn "vakgebied" staat dit dus niet.
Dan weet je ongetwijfeld dat een rechtstaat in beginsel niet meer betekend dat de overheid zich aan zijn eigen wetten dient te houden, maar dat het haar vrij staat in deze wetten de burger niet of nauwelijks te beschermen? Dat dit niet heel voor de hand liggend is, is natuurlijk een tweede
Reageren

Regels voor berichten