Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2005, 21:34
~iertje_coolie~
~iertje_coolie~ is offline
hoi

weet er iemand hoeveel een schrijver per jaar ongeveer verdiend, ligt natuurlijk ook aan het aantal boeken.
Maar hoeveel euro's verdienen ze per jaar, ongeveer.

Weet iemand dit?

doeeeei
Oud 28-03-2005, 22:04
Verwijderd
Ik denk dat je blij mag zijn met 3€ per boek.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 22:07
Sketch
Sketch is offline
Dat ligt er inderdaad heel erg aan hoe goed je verkoopt. Sommige schrijvers, zoals J K rowling, lopen helemaal binnen met een paar boekjes, terwijl anderen (de meesten) niet kunnen leven van alleen het schrijverschap.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 22:23
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Volgens mij moet je als beginnend schrijver tevreden zijn met een commissie van circa 10%. Volgens mij is dat zelfs van de winst van een boek.

Je hebt dan dus bv. een boek, wat voor 19,95 op de markt komt, dat voor een eurootje of 3/4 per stuk is gedrukt. Dan is de winst dus ongeveer 12 euro per boek, en krijg jij dus E 1,20 per boek.

Als een uitgever het boek wil uitbrengen dan is de eerste druk waarschijnlijk hooguit iets van 500 stuks. Dus dan is het maar hopen dat het behoorlijk verkoopt.

Maarja, als het echt een kaskraker wordt, kan je de 50.000 wel halen. Als je internationaal weet door te breken, dan ben je voor de komende paar jaar wel binnen.
Kijk maar naar Rowling inderdaad, die zit op een verkoop van 100 miljoen ofzo?
Oud 29-03-2005, 08:40
lukas15
lukas15 is offline
Giphart heeft een boek geschreven waarin hij zijn inkomsten verklapt...en als je een beetje succesvol bent...verdien je best veel geld.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 08:53
Green Day
Green Day is offline
Los van dit alles moet je je natuurlijk afvragen of geld de reden voor schrijven is Sommigen zullen zeggen van wel, anderen koesteren het schrijven om het schrijven, om de puurheid en de honger die je ermee voedt (dat is hier althans, maar nog niet serieus aan publiceren gedacht. Dat komt nog ooit). Veel schrijvers hebben een baan naast hun schrijven, dat zegt wel het een en ander. (tis ook deels genre-gerelateerd, vermoed ik)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 14:00
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ben je een goede schrijver, dan verdien je veel. Ben je zo'n bouquette ( )-flut-romannetjes-schrijver, dan zal het niet zoveel zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 14:33
Roosje
Roosje is offline
Geen idee. Mijn tante schrijft vage verhaaltjes, die komen soms in een blad, maar daar verdient ze heus niet genoeg mee. Een vriendin van diezelfde tante is "echt" schrijfster (heb ik ook een keer een manuscript voor gelezen), maar ik heb geen idee hoeveel ze verdient. Niet zo veel, geloof ik.
Oud 29-03-2005, 14:38
Green Day
Green Day is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-03-2005 @ 15:00 :
Ben je een goede schrijver, dan verdien je veel. Ben je zo'n bouquette ( )-flut-romannetjes-schrijver, dan zal het niet zoveel zijn.

volgens mij werkt het eerder andersom
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Green Day schreef op 29-03-2005 @ 15:38 :
Inderdaad. Al was het alleen maar om de omvang van het oeuvre (voor zover je daarover kunt spreken bij een bouquetreeksje) en de oplage.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 15:04
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Green Day schreef op 29-03-2005 @ 15:38 :
Oh..
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 15:07
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-03-2005 @ 16:04 :
Oh..
Duh.
Meer simpele geesten dan denkers op deze wereld
Herkenbaarheid, duh?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 15:47
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Daar staat natuurlijk wel weer tegenover dat je als flutromannetjesschrijver bijna nooit een uitgeverij zult kunnen vinden...

Oud 29-03-2005, 16:47
Verwijderd
Ik denk eerder dat het verschil tussen de lezers van 'simpele' boeken en van 'nadenk'-boeken tot elkaar gelijk gemaakt zijn door de scepter die de economie die nu eenmaal over de literatuur heen zwaait. Mensen lezen niet boeken die ze mooi vinden, mensen lezen boeken die hen aangeboden worden en aan de hand daarvan vinden ze iets mooi. In hoeverre ze zelf bepalen wat ze mooi vinden valt ook nog te bezien.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 17:13
muts8848
muts8848 is offline
als je echt schrijver wil worden moet je daarnaast zeker in het begin er naast blijven werken. Tenzij je al een ontzettend goeie naam hebt gemaakt of de dochter bent van Carry Slee of sow (en zelfs dan geef ik je een kleine kans).

Mulisch zei ooit eens een schrijver word je niet, dat blijk je te zijn. Maar goed, das Mulisch...
Oud 29-03-2005, 17:38
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
een kennis van mij die is schrijver, maar alleen daar mee verdient hij niet genoeg, terwijl zijn boeken best goed verkoopt.
Oud 29-03-2005, 19:02
Verwijderd
ik vroeg het laatst aan stephen king en hij zei dat je er best rijk mee kunt worden
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 19:13
duivelaartje
duivelaartje is offline
JIJ vroeg het laatst?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 19:16
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
hppa schreef op 29-03-2005 @ 20:02 :
ik vroeg het laatst aan stephen king en hij zei dat je er best rijk mee kunt worden
De boeken van Stephen King verkopen ook wel 'iets' beter dan die van een gemiddelde schrijver/schrijfster
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 20:01
Verwijderd
ligt eraan of je goed bent
lijkt me logisch
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 10:31
niam
niam is offline
Ik kan er goed van leven
Oud 30-03-2005, 10:51
Verwijderd
Hoe goed je bent is ondergeschikt aan de media-aandacht die je krijgt, denk ik. Een boek dat geniaal is maar totaal niet gepromoot wordt, wordt niet bekend en niet gekocht. Het aloude verhaal van de niet-begrepen, lijdende aanstel-artiest.

Het werkt hetzelfde in de film en muziekwereld. Iemand die kan acteren kan een cd uitbrengen. Het maakt niet uit hoe kut de muziek is, het verkoopt toch wel (Will Smith). Andersom ook. Britney Spears zou zonder muzikale carrière nooit op het witte doek verschenen zijn.

Het gaat er niet om of je goed bent, het gaat erom dat er een camera op je gericht is.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 11:10
Green Day
Green Day is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 30-03-2005 @ 11:51 :
Hoe goed je bent is ondergeschikt aan de media-aandacht die je krijgt, denk ik. Een boek dat geniaal is maar totaal niet gepromoot wordt, wordt niet bekend en niet gekocht. Het aloude verhaal van de niet-begrepen, lijdende aanstel-artiest.

Het werkt hetzelfde in de film en muziekwereld. Iemand die kan acteren kan een cd uitbrengen. Het maakt niet uit hoe kut de muziek is, het verkoopt toch wel (Will Smith). Andersom ook. Britney Spears zou zonder muzikale carrière nooit op het witte doek verschenen zijn.

Het gaat er niet om of je goed bent, het gaat erom dat er een camera op je gericht is.

LUH-3417

juist Daarom ook dat literaire agenten in opkomst zijn. Maar ik zou er persoonlijk niets voor voelen in zee te gaan met zo iemand.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 13:05
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-03-2005 @ 15:00 :
Nah, Danielle Steels ofzo, die heeft toch aardig verdiend geloof ik aan haar b-boekjes. Er zijn zelfs bijbehorende b-films. Het kan niet op!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 14:47
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Simoen schreef op 30-03-2005 @ 14:05 :
Nah, Danielle Steels ofzo, die heeft toch aardig verdiend geloof ik aan haar b-boekjes. Er zijn zelfs bijbehorende b-films. Het kan niet op!
Ja, maar Danielle Steels is geen bouqeut-schrijfster toch? Ze is best bekend, tenminste, wij hebben hier wel een paar pockets van haar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2005, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Simoen schreef op 30-03-2005 @ 14:05 :
Danielle Steel schrijft dan ook bestsellers in een andere prijscategorie dan de supermarktjuweeltjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten