Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2005, 10:38
SellaYoung
SellaYoung is offline
Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie meningen over dit gedicht. Het heeft maandenlang geduurd voordat ik het acceptabel vond.

De flageolettist floot mij wakker
Toen ik slapend als een hazelmuis
Ik, die arme stakker
Droomde van een veilig thuis

Verbeten voerde ik een monoloog
tegen de dove, maar hij zei droog:
"Ja, vertoef maar in je fantasie!
Het is een wereld van illusie

Want terwijl jij blind bent
maar vervuld met romantiek
klinkt de ellende in jou oren
als idyllisch bladmuziek''

Echter, wanneer jij de ogen open doet
Zie dan de satijnen kleden verdwijnen
Zie dan wat de wereld doet
Zie dan, wat jij weg liet kwijnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2005, 13:12
Verwijderd
jouW oren
idyllischE bladmuziek

Voor maanden werk zijn dat wel erg rare foutjes
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 18:07
bumblebee
bumblebee is offline
idyllisch bladmuziek klopt volgensmij wel hoor

Verder vind ik het wel een mooi gedicht, niet heel bijzonder, maar fantasie en illusie vind ik niet echt mooi rijmen (komt door het ritme ofzo..)

Misschien hele domme vraag hoor, maar een flageolet is toch een soort noot / toon? Is dat ook een muziekinstrument ofzo?
Oud 03-04-2005, 20:22
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 03-04-2005 @ 19:07 :

Misschien hele domme vraag hoor, maar een flageolet is toch een soort noot / toon? Is dat ook een muziekinstrument ofzo?
Ja, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Ik vind de tweede strofe er niet echt bijpassen. Vooral qua inhoudt valt hij voor mij er een beetje buiten.

Want terwijl jij blind bent
maar vervuld met romantiek
klinkt de ellende in jou oren
als idyllisch bladmuziek''

vind ik het mooist. <3 !
Het is een goed gedicht, zit goed in elkaar, en je kunt duidelijk merken dat er aandacht aan is besteed. Toch vind ik het metrum nog een beetje haperend, al kan ik niet echt aangeven waar het aan ligt.
Oud 04-04-2005, 13:40
Touché
Touché is offline
Gedichten over flageoletten keur ik sowieso goed.
Ik vind het een erg lief gedicht.
Oud 04-04-2005, 16:07
Prog
Prog is offline
Het is weer zo'n gedicht dat heel wijs klinkt met dank aan de brede woordenschat van deze persoon. "Zie dan de staijnen kleden verdwijnen." Doe toch niet zo belachelijk! Ritmisch loopt het ook voor geen flikker. De éne strofe heeft langere zinnen dan de ander. Het is niet bepaald voor maandenlang werk aan te zien.
Helaas.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 16:26
Verwijderd
Citaat:
bumblebee schreef op 03-04-2005 @ 19:07 :
Ten eerste is flageolet terminologie voor een boventoon, vnml. op snaarinstrumenten, ten tweede een soort fluit ('octaaffluit') en ten derde Frans voor de witte boon.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 16:28
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Prog schreef op 04-04-2005 @ 17:07 :
Het is weer zo'n gedicht dat heel wijs klinkt met dank aan de brede woordenschat van deze persoon. "Zie dan de staijnen kleden verdwijnen." Doe toch niet zo belachelijk! Ritmisch loopt het ook voor geen flikker. De éne strofe heeft langere zinnen dan de ander. Het is niet bepaald voor maandenlang werk aan te zien.
Helaas.
En ik vind het dan weer jammer dat jij alles zo ongenuanceerd en grof naar buiten brengt. Wie ben jij dat je zo kan redeneren en oordelen over anderen en hun werk? Je bent net een paar dagen op deze site! Het zou ook wat minder heftig kunnen allemaal. sjeesss
Oud 04-04-2005, 17:04
Reem
Reem is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 03-04-2005 @ 21:22 :
inhoudt
Halogeen toch.

Ik vind 'flageolettist' geen geschikt woord voor in een gedicht. Waarschijnlijk omdat ik er voortdurend over struikel, maar dat ligt aan mij. Ik vind het ook niet echt veel toevoegen aan je gedicht, waarom weet ik niet. Verder vind ik je rijm soms een beetje geforceerd overkomen, bijvoorbeeld hazelmuis- thuis en fantasie - illusie.
Idyllisch bladmuziek zou ik overigens wel zo laten, zonder e. Dat past beter in het ritme.
Oud 04-04-2005, 17:34
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Re3m schreef op 04-04-2005 @ 18:04 :
Halogeen toch.
dat krijg je als je verbetert en neit meer naleest. Sorry .

Ik wist niet dat flageolettist iemand is die de flageolet bespeelt. Weer wat geleerd. Ik ben het wel een beetje eens met de kritiek over de rijm; die is wat geforceerd. Vooral bij illusie - fantasie valt dat op.
Oud 04-04-2005, 18:16
Prog
Prog is offline
Citaat:
Snow White schreef op 04-04-2005 @ 17:28 :
En ik vind het dan weer jammer dat jij alles zo ongenuanceerd en grof naar buiten brengt. Wie ben jij dat je zo kan redeneren en oordelen over anderen en hun werk? Je bent net een paar dagen op deze site! Het zou ook wat minder heftig kunnen allemaal. sjeesss
Mijn excuses.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 15:02
SellaYoung
SellaYoung is offline
Nu pas tijd gehad om te reageren.
Bedankt voor de reactie en kritieken.

Over iemand die hier uiterst subtiel zei dat ik niet belachelijk moest met de 'satijnen kleden': misschien heb je de gedachte die hierachter zit niet meegekregen, maar het zijn dus de satijnen kleden die vroeger bij een voorstelling geopend werden als de voorstelling begon. In dit geval dus: als de hoofdpersoon ziet waar hij blind voor was. Dan is het opeens niet meer zo belachelijk..

Over de 'te expresse' rijm.. dat kan inderdaad wel kloppen. Ik heb het wel expres laten rijmen. Jammer dat dat er dus wel uitgehaald wordt. Dat is geen goed teken.

En het ritme dat niet lekker lijkt te lopen.. tja, daar kan ik voor mijn gevoel niet veel aan verbeteren, omdat ik er ook niet echt uit kan halen waar het eraan mankeert.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 15:05
SellaYoung
SellaYoung is offline
trouwens:

flageolettist: bespeler van de flageolet
flageolet [flaazjoolet]: fijne fluit met hoge toon
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 15:13
Prog
Prog is offline
Citaat:
SellaYoung schreef op 05-04-2005 @ 16:02 :
Nu pas tijd gehad om te reageren.
Bedankt voor de reactie en kritieken.

Over iemand die hier uiterst subtiel zei dat ik niet belachelijk moest met de 'satijnen kleden': misschien heb je de gedachte die hierachter zit niet meegekregen, maar het zijn dus de satijnen kleden die vroeger bij een voorstelling geopend werden als de voorstelling begon. In dit geval dus: als de hoofdpersoon ziet waar hij blind voor was. Dan is het opeens niet meer zo belachelijk..

Over de 'te expresse' rijm.. dat kan inderdaad wel kloppen. Ik heb het wel expres laten rijmen. Jammer dat dat er dus wel uitgehaald wordt. Dat is geen goed teken.

En het ritme dat niet lekker lijkt te lopen.. tja, daar kan ik voor mijn gevoel niet veel aan verbeteren, omdat ik er ook niet echt uit kan halen waar het eraan mankeert.
Hmmm, ik heb het nog eens over gelezen en begin hem toch best mooi te vinden zeker na je uitleg over de satijnen kleden. Jammer dat je niet zo ritmisch bent, want de inhoud is toch beter dan ik aanvankelijk dacht.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 18:24
SellaYoung
SellaYoung is offline
Ik zal maar dankje zeggen omdat je het gedicht mooier vind, maar toch jammer dat je je niet genuanceerd kan uiten.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 18:34
Verwijderd
Citaat:
SellaYoung schreef op 05-04-2005 @ 19:24 :
Ik zal maar dankje zeggen omdat je het gedicht mooier vind, maar toch jammer dat je je niet genuanceerd kan uiten.
Hint: met dit soort posts maak je geen vrienden.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 18:41
SellaYoung
SellaYoung is offline
Met de zijne ook niet.

Maar laten we het daar nu niet over hebben.
Erg offtopic.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:02
Prog
Prog is offline
Citaat:
SellaYoung schreef op 05-04-2005 @ 19:41 :
Met de zijne ook niet.

Maar laten we het daar nu niet over hebben.
Erg offtopic.
Joe
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten