Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2005, 09:45
Spoonie
Spoonie is offline
Yo mensen,

Ik ben met een verslag bezig over de tijd. En ik moet weten wat voor invloed Einstein en Newton hebben gehad op onze manier van hoe we kijken op de tijd.

Ik heb wel al een paar dingen via internet gevonden en ga vandaag naar de bieb maar, als iemand van jullie er meer van weet of me ff een beetje wil helpen zou dat wel handig zijn

alvast bedankt,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2005, 13:14
Verwijderd
Zoek op Google naar 'speciale relativiteitstheorie'. De speciale relativiteitstheorie bevat formules die voor een middelbare scholier begrijpelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 21:06
Spoonie
Spoonie is offline
thx, weet je toevallig ook nog iets over Newton want ik hem alleen maar als de man van de zwaartekracht en geen idee wat hij me tijd te maken heeft.
Oud 23-03-2005, 21:08
gede
gede is offline
Citaat:
Was Newton niet ook van de Quantummechanica?
Nee, ik denk niet dat die iets met quantummechanica te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 21:11
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
gede schreef op 23-03-2005 @ 22:08 :
Nee, ik denk niet dat die iets met quantummechanica te maken heeft.
Hehe, daar kwam ik ook vrijwel meteen achter, net niet op tijd verwijderd.

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.nentjes.info/Tijd/tijd-c.htm
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 07:30
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Sketch schreef op 23-03-2005 @ 22:11 :
Hehe, daar kwam ik ook vrijwel meteen achter, net niet op tijd verwijderd.

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.nentjes.info/Tijd/tijd-c.htm
die had ik al, maar bedankt voor de moeite

Dat verdomde ANW ook altijd ik heb op een of andere manier een 6.7 maar ik snap er echt niks van. Laat mensen op het WO maar uitvinden wat die mensen allemaal gedaan hebben
Oud 24-03-2005, 07:43
Sketch
Sketch is offline
Tja, verder heb ik dit nog:
Citaat:
Newton thought of time as an ever flowing stream that was constant and immutable. In his theory time was always the same for any observer in any reference frame. This was the belief held by physicists in general for several hundred years.
bron

je zou kunnen proberen te googlen op 'universal newton time' oid
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 13:34
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
ik weet niet of je encarta hebt, maar daar heb je voor zowel de algemene als de speciale relativiteitstheorie heeeele boeiende en begrijpelijke filmpjes over waarom bv de tijd langzamer gaat als je met lichtsnelheid gaat, of waarom dat linialen korter worden als ze met lichtsnelheid gaan.

Bijzonder interessant
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 14:02
pino123
pino123 is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 24-03-2005 @ 14:34 :
ik weet niet of je encarta hebt, maar daar heb je voor zowel de algemene als de speciale relativiteitstheorie heeeele boeiende en begrijpelijke filmpjes over waarom bv de tijd langzamer gaat als je met lichtsnelheid gaat, of waarom dat linialen korter worden als ze met lichtsnelheid gaan.

Bijzonder interessant
ja precies, er staan filmpjes op die veel moeilijke onderwerpen vermakkelijken
Oud 24-03-2005, 14:25
wiskunde
wiskunde is offline
Newton ging er vanuit dat tijd en ruimte absoluut zijn. Dus dat je zegt dat iemand beweegt als hij beweegt ten opzichte van de ruimte en dat voor twee mensen dingen even lang duren, ook al bewegen ze ten opzichte van elkaar. Einstein daarentegen zei dat zowel tijd als ruimte relatief zijn, die samen een absolute ruimtetijd vormen.
Dit lijkt in eerste instantie precies tegenovergesteld aan elkaar te zijn. Maar eigenlijk was de theorie van Einstein gewoon een veralgemenisering van de theorie van Newton. Oftewel de theorie van Newton is een limietproces van de theorie van Einstein. Voor lage snelheden zijn beide theorieën daarom goed bruikbaar en zijn de antwoorden nagenoeg gelijk, ga je echter naar snelheden kijken die dichter bij de lichtsnelheid liggen dan kan je alleen de theorie van Einstein gebruiken.
Kortom: De theorie van Eistein was eerder een vervolmaking van de theorie van Newton dan een verwerping ervan.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 09:02
Spoonie
Spoonie is offline
joo mensen bedankt, maar wat is dat enartica of zo iets ??

kun je daar via internet op komen of is dat een programma wat je moet kopen ?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 09:37
Verwijderd
Citaat:
Spoonie schreef op 30-03-2005 @ 10:02 :
joo mensen bedankt, maar wat is dat enartica of zo iets ??

kun je daar via internet op komen of is dat een programma wat je moet kopen ?
Encarta is een elektronische encyclopedie. Gelukkig is er ook een gratis encyclopedie, namelijk Wikipedia.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 20:17
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
wiskunde schreef op 24-03-2005 @ 15:25 :
Newton ging er vanuit dat tijd en ruimte absoluut zijn. [*KNIP*]
Kortom: De theorie van Eistein was eerder een vervolmaking van de theorie van Newton dan een verwerping ervan.
Mooi gesproken

Toen ik de titel van het topic zag, dacht ik al: oohneej, daar gaan we weer
Oud 02-04-2005, 10:22
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
weet je wat ik vreemd vind, waarom gaat de tijd wel langzamer als je met lichtsnelheid gaat, maar niet als je met "normale" snelheden reist (of is dat wel zo).

Ik bedoel, het proefje met de lichtflits die voor een stilstaande meer afstand aflegt hoef toch niet per se bij lichtsnelheid, als je nou op t dak van een trein staat en je gooit een tennisbal omhoog. Dan gaat die bal voor jou omhoog en omlaag maar voor iemand die op t perron gaat de bal schuin omhoog en schuin omlaag.......
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Dr HenDre schreef op 02-04-2005 @ 11:22 :
weet je wat ik vreemd vind, waarom gaat de tijd wel langzamer als je met lichtsnelheid gaat, maar niet als je met "normale" snelheden reist (of is dat wel zo).
Nee, als je met de lichtsnelheid reist staat de tijd stil. Met 'normale' snelheden gaat de tijd gewoon langzamer.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 13:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 02-04-2005 @ 11:22 :
Zoals Mephostophilis al opmerkte treedt er alleen een langzamer tijdverloop op als de snelheid beneden de lichtsnelheid ligt. Stel dat een normaal tijdsverloop bij een snelheid v=0 t seconden bedraagt, dan is het tijdsverloop bij een snelheid v gelijk aan t/sqrt(1-v²/c²) seconden, waarbij c de lichtsnelheid voorstelt. Voor v=c gaat deze waarde naar oneindig. Het effect is overigens alleen merkbaar voor snelheden die dicht in de buurt van c liggen. Bij "normale" snelheden is de verhouding v²/c² zo klein dat het effect niet of nauwelijks merkbaar is
Oud 03-04-2005, 10:11
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
ahh, dank je voor t uitleg
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 08:10
Spoonie
Spoonie is offline
okee dankjewel,

begin het allemaal een beetje te begrijpen

maar wat is die invloed van Newton en Einstein zijn relativiteitstheorie nu op de manier hoe mensen op de tijd keken.
Gingen mensen er anders over denken over de tijd en snelheid of werd er niet zo veel verder over nagedacht.

ja ik weet het natuurkunde is niet mijn pakkie aan maar ik heb dit ANW niet uitgevonden
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 18:32
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 04-04-2005 @ 09:10 :
okee dankjewel,

begin het allemaal een beetje te begrijpen

maar wat is die invloed van Newton en Einstein zijn relativiteitstheorie nu op de manier hoe mensen op de tijd keken.
Gingen mensen er anders over denken over de tijd en snelheid of werd er niet zo veel verder over nagedacht.

ja ik weet het natuurkunde is niet mijn pakkie aan maar ik heb dit ANW niet uitgevonden
Newton veronderstelde dat ruimte en tijd absolute begrippen zijn die los van elkaar staan. Einstein liet in zijn speciale relativiteitstheorie zien dat de afstand en de tijd die een waarnemer meet afhangt van de snelheid van die waarnemer, dus dat betekent dat ruimte en tijd dus niet absoluut zijn zoals Newton had verondersteld, maar afhankelijk zijn van de snelheid waarmee je als waarnemer beweegt. Bovendien bleek uit de speciale relativiteitstheorie ook dat ruimte en tijd niet los blijken te staan van elkaar, maar dat ze samen deel uitmaken van wat we sindsdien de 4-dimensionale ruimtetijd noemen.
Oud 05-04-2005, 19:22
Spoonie
Spoonie is offline
okee heel erg bedankt voor je antwoord, maar welkje invloed heeft dan nu gehad op hoe wij op de tijd kijken. "t is niet absoluut en we spreken nu ook van een 4e dimensie, verder nog iets ? , ja sorry maar dit is niet mijn pakkie aan
Oud 06-04-2005, 18:40
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 05-04-2005 @ 20:22 :
okee heel erg bedankt voor je antwoord, maar welkje invloed heeft dan nu gehad op hoe wij op de tijd kijken. "t is niet absoluut en we spreken nu ook van een 4e dimensie, verder nog iets ? , ja sorry maar dit is niet mijn pakkie aan
Kijk maar eens in het eerste gedeelte van http://www.mathpages.com/rr/rrtoc.htm
Reageren

Regels voor berichten