Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2005, 19:10
Anathema
Anathema is offline
Laat ons de ogen sluiten. Onder de lakens verdwijnen zoals ook de dorpen, steden, wouden en alle andere aardse rotzooi het doen onder de zwarte wade van de nacht. Ook onze kleine slaapkamer is al bedolven onder haar macht. Het enige licht is dat van de wekkerradio die op het nachtkastje, dat je van je moeder hebt geërfd – nu een waardeloos gedrocht maar over enkele jaren antiek –, staat. Buiten regent het. Ik houd van regen, het geeft me een gevoel van veiligheid. Wanneer ik binnen zit tenminste. Net zoals je van de zon houdt als ze maar niet in je ogen schijnt, of zoals ik van jou hou als je maar niet aan mijn oren zaagt. Blijkbaar hebben de Hesperiden jou al meegevoerd om de rivieren in de tuin van jouw onderbewustzijn aan het stromen te brengen. Was ik maar zoals jou, in mijn oceaan woedt er altijd een storm, bewust of onbewust. Helaas, er valt niets aan te doen. Door het raam zie ik de sterren al schitteren door afwezigheid. Even sluit ik mijn ogen. Mijn mond smeekt om een slok melk. Omdat ik moeilijk nee kan zeggen – één van mijn zevenhonderd achtendertig gebreken – ga ik naar beneden en open de koelkast. Deze blijkt, op enkele vervallen stukken vlees, een fles witte wijn en twee hoofden (een varkens- en een mensenhoofd) die in harmonie Beethovens “An die Freude” zingen na, leeg te zijn. Ik besluit dan maar naar de plaatselijke kruidenierszaak te gaan in de hoop toch mijn glaasje melk te vinden. De straten zijn verlaten, gelukkig maar. Het regent nog steeds, maar mijn pyjama is bestand tegen water en koude. Ik spring blootsvoets van de ene witte lijn in het midden van de weg naar de andere, linkervoet eerst, dan rechts. Wie gooit de dobbelsteen in het spelbord dat wij de maatschappij noemen? Een hand komt tevoorschijn uit de wolken, een dobbelsteen raast aan mij voorbij. Een twintigkoppig zangkoor zingt in harmonie het getal zes en ik huppel over de lijnen die steeds verder uit elkaar liggen. Plotseling staat de supermarkt rondom mij. Achter de toonbank waar de kassa en een glas melk op staat, zit een drieëntwintigjarige vrouw met haar benen wijd open haarzelf te bevredigen. Ik vraag ongegeneerd of ik haar één of zelfs twee handjes mag helpen. Ze kijkt rustig op en knikt ja. Ik spring over de toonbank springen maar wordt plots gegrepen door vier onbestaande handen. Mijn voet stoot het glas melk op de grond. Terwijl ik uit het paradijs gesleept wordt zie ik het glas door de lucht zweven. Wanneer het de grond raakt, vliegen melk en glasscherven in het rond. Enkele kleine deeltjes komen in mijn ogen terecht. Ik schreeuw het uit van de pijn en frustratie en wrijf in mijn ogen tot ze zich weer openen.
Oud 13-04-2005, 19:13
I C U
I C U is offline
Wow! Chaotisch! Maar het heeft wel wat. Ik vind het toch best goed, ondanks het bizarre. En er zitten hele mooie zinnen tussen!
Citaat:
Onder de lakens verdwijnen zoals ook de dorpen, steden, wouden en alle andere aardse rotzooi het doen onder de zwarte wade van de nacht.
Die 'rotzooi' past niet bij de tekst... Ik zou er iets anders voor in de plaats zetten.
Je tekst is nu een brij van letters. Druk hier en daar op enter, dat leest al makkelijker.
Oud 13-04-2005, 22:04
Carolynn
Carolynn is offline
Citaat:
(...)Was ik maar zoals jou(...)
zoals jij

Citaat:
(...)zevenhonderd achtendertig(...)
moet dat niet aan elkaar vast?

Citaat:
(...)met haar benen wijd open(...)
Ik zou zeggen: "Met haar benen gespreid..."

Citaat:
(...)Ik spring over de toonbank springen maar wordt plots gegrepen door vier onbestaande handen.(...)
een komma na springen, word zonder t

Citaat:
(...)Terwijl ik uit het paradijs gesleept wordt(...)
dito

Voor de rest is het een (mooi) chaotisch verhaal qua woordkeuzes, maar het 'voelt' niet helemaal af..

Laatst gewijzigd op 13-04-2005 om 22:13.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 12:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind hem stiekem best geweldig Inderdaad, chaotisch en bizar, maar misschien juist daardoor.

Citaat:
Het enige licht is dat van de wekkerradio die op het nachtkastje, dat je van je moeder hebt geërfd – nu een waardeloos gedrocht maar over enkele jaren antiek –, staat.
Ik dacht dat de wekkerradio nu geërfd was, wat me nogal onwaarschijnlijk lijkt, maar het is een beetje onduidelijk nu.

Verder zou je inderdaad meer witregels kunnen gebruiken.
Oud 15-04-2005, 16:05
Anathema
Anathema is offline
Bedankt voor de reacties!
Oud 15-04-2005, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 14-04-2005 @ 13:44 :
Ik vind hem stiekem best geweldig Inderdaad, chaotisch en bizar, maar misschien juist daardoor.

Ik dacht dat de wekkerradio nu geërfd was, wat me nogal onwaarschijnlijk lijkt, maar het is een beetje onduidelijk nu.

Verder zou je inderdaad meer witregels kunnen gebruiken.
Nee dat kan helemaal niet dat die wekkerradio geërfd is, want er staat : 'Dat je van je moeder geërfd hebt', en het is niet dat wekkerradio
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 09:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
mala schreef op 15-04-2005 @ 17:12 :
Nee dat kan helemaal niet dat die wekkerradio geërfd is, want er staat : 'Dat je van je moeder geërfd hebt', en het is niet dat wekkerradio
Ja, dat weet ik wel, maar toen ik de zin las, begreep ik hem eerst niet en dacht ik dat het wel op de wekkerradio terugsloeg, ondanks dat er "dat" stond
Reageren

Regels voor berichten