Advertentie | |
|
![]() |
|
Leuk verhaal. Meer een anekdote-achtig iets, maar leuk.
Alleen vind ik het soms niet helemaal kloppen. Het komt op mij namelijk niet genoeg over dat het vooral die vader zelf is die zijn zoontje minder goed gelovig vind dan anders. Het lijkt te veel een feit, terwijl alle peuters helemaal niet alles zomaar aannemen. Maar het was een leuk verhaaltje
|
![]() |
Uhm, het lijkt een stijloefening en voor een stijloefening vind ik het wel aardig, maar niet veel meer. Je gebruikt teveel woorden om iets duidelijk te maken. 'Dan ga je vallen.'
'IK vind kinderen echt geweldig.' Wat anders: nep geweldig? Het was 'daadwerkelijk' grappig. Woorden zonder betekenis. Want natuurlijk is een kind grappig. en 'wel' komt ook een paar keer voor in je verhaal, dat is een woord dat je sowieso in 80% van de gevallen kunt wegstrepen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
wat bedoel je nu precies?
ik zeg dat woorden teveel een tekst vertragen, hoewel het in een dialoog in principe nog wel kan. en ik geef als voorbeeld: 'dan ga je vallen' misschien spreekt zut alors een beetje met zijn streektong (kan best ![]() 'dan val je' is korter. dat is alles, dus wat mis ik? |
![]() |
|
Verwijderd
|
De persoon heeft het tegen een kleuter, dioe in hun belevingswereld 'dan ga je vallen' beter begrijpen dan 'dan val je', omdat ze het vervoegen van werkwoorden nog niet zo goed beheersen. 'Vallen' roept dan eerder een herinnering met 'pijn' op, omdat ook vooral de ouders 'ben je gevallen?' tegen het kind zeggen. Daardoor hetkennen ze vallen dus beter en zou je die zin verder zo moeten laten, eigenlijk.
Ik betrap mijzelf er ook op dat ik zulke taal uitsla tegen mijn broertje, simpelweg omdat hij mij dan sneller begrijpt. Je weet niet half hoe storend het is om constant 'huh? wat zeg je?' te horen. Verder ben ik het wel met je eens dat er zeker een aantal woorden weg kan worden gestreept, maar de betreffende zin vind ik geen goed voorbeeld. |
![]() |
|
mensen, tis een verhaaltje. t leest lekker. het gaat in eerste instantie om het verhaal; taal is een gereedschap dat je gebruikt om je doel te bereiken, de taal op zich is geen doel. lees het verhaaltje eens alsof je het echt wat kan schelen waar het over gaat, en niet alsof het een donder uitmaakt hoe vaak je 'wel' zegt.
||
Citaat:
Overigens was het me nog niet echt opgevallen, dat er vaak "wel" in voorkomt, maar misschien als je erop gaat letten...
|
Leuk geschreven hoor, ik vind alleen de zin: '(wat wil je, hij is mijn zoon!)' een beetje jammer, weet niet precies waarom. Maar voor de rest leuk gedaan, weer eens wat anders
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast, Raakvlak zat al goed met dat het een stijloefening was, zie mijn uitleg bovenaan, dus dan is het goed dat hij juist naar de opbouw kijkt. Daar heb ik meer aan dan 'leuk... ![]() ![]() Maar 'leuk' is ook altijd leuk om te horen hoor ![]() En er staat inderdaad best wel vaak 'wel' in...
||
Citaat:
![]() ![]() Alles is hier eigenlijk al gezegd, perfectioneer de tekst dan maar door de herhaalde en onnodige woorden nog eens kritisch na te kijken. Als het tot doel had spreektaal te zijn, vind ik het niet altijd nodig ze te verwijderen, hoe onnodig ze ook lijken. ![]() Een goede stijloefening!
||
Citaat:
![]() en als je kijkt naar dat tijdstip had ze allang moeten slapen... nouja, al 3 minuten ongeveer.
||
Citaat:
![]()
||
aangezien zeiken kennelijk common practice is op letteren (en mij daarvan het nut ontgaat, tenslotte houdt het ons alleen maar van het schrijven af), even mijn 'constructieve kritiek'.
Citaat:
die laatste zin, mijn god, wat bedoel je hier eigenlijk ? ([/zeikmode] best leuk stukje, daar niet van.) mijn punt eigenlijk : aan het doen en laten van je personages, de woordkeuze, hun reacties, enzovoort zou de lezer moeten weten hoe de vader zich voelt. Als je verteld dat 'de moordenaar zijn mes door het hart van de vrouw stak terwijl hij zich ongelukkig voelde', lees ik niet verder , tenzij ik zin heb in slechte vertellingen. 'de moordenaar klemde het mes beet, alsof het mes zijn kind was. Het wapen vloog door de lucht. De vrouw keek hem met grote ogen aan. Dode ogen, van een dode vrouw, die bloedend op de grond lag met een mes door haar hart. De moordenaar keek nog even. Godzijdank, ze was nu echt dood. Hij draaide zich om en liep weg.' (zie je het verschil ?)
||||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() Uiteraard bedankt voor je commentaar, al ben ik het er niet geheel mee eens. Ik ga alleen niet in discussie, omdat niet al je moeite voor niets is geweest.
Laatst gewijzigd op 19-04-2005 om 16:46. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ja, al moet ik zeggen dat ik dit nog waardelozer vind om te lezen. ![]() Uiteraard bedankt voor je commentaar, al ben ik het er niet geheel mee eens. Ik ga alleen niet in discussie, omdat niet al je moeite voor niets is geweest. [/B][/QUOTE] over dat waardeloos : het tijdstip speelt hier een rol, vrees ik. tis inderdaad niet echt goed.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Kleuter JoV | 2 | 31-01-2006 15:00 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kleuter bekent opzettelijk brand te hebben gesticht Verwijderd | 70 | 07-02-2004 10:28 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kleuter misbruikt klasgenootjes Sky Jewel | 62 | 21-11-2003 22:48 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
spelletjes bedenken voor kleuters somebody17 | 6 | 18-08-2003 15:13 | |
Verhalen & Gedichten |
klein, klein kleutertje... dandybutthole | 2 | 26-03-2003 18:11 | |
Verhalen & Gedichten |
Kleuter (ik ken Sinterklaas persoonlijk) Jan-Diederik | 9 | 08-12-2002 23:38 |