Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2005, 14:05
GregoryG
GregoryG is offline
voor ik begin, ik zit in het belgische schoolsysteem, ik ben er maar even vanuit gegaan dat ckv = esthetica (kunstgeschiedenis, of toch ongeveer)

ik moet binnen enkele weken examen afleggen voor dit vak en vroeg me af of iemand toevalligerwijs de volgende termen even kon verklaren:

school van fac simile (hoezo school ? fac simile ken ik uiteraard wel
speculum (niet dat gynaecologische instrument, ik veronderstel een berschouwend werk ofzo ...)

voorts "de fundamentele wetten toepasselijk op een bepaald kunsdomein naar keuze" (schilderkunst, beeldhouwkunst, bouwkunst ...) Ik kan wel heel wat vertellen over eender welk van die domeinen, maar misschien zie ik wat over het hoofd, en heeft "fund. wetten" een specifieke verklaring alsnog.

bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2005, 14:59
Verwijderd
Esthetica heb ik ook gehad, maar daar werd duidelijk omschreven wat de leraar verwachtte. Misschien kun je dat eens vragen? De leraar stelt tenslotte zelf het examen op.

Ons examen in het 5e en 6e bestond er trouwens uit zelf een aantal werken te kiezen (waarvan dan 1 muziek en 1 schilderkunst enz enz), zo uitgebreid mogelijk te bespreken en een link naar de tegenwoordige tijd te trekken.

Is dit trouwens waar het over gaat? http://www.ond.vlaanderen.be/examenc.../esthetica.doc

Dan doe je examen voor de examencommissie... hmmm, daar weet ik eigenlijk niets van. Is er geen informatie te krijgen?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 15:02
GregoryG
GregoryG is offline
Citaat:
Mutant schreef op 25-04-2005 @ 15:59 :
Esthetica heb ik ook gehad, maar daar werd duidelijk omschreven wat de leraar verwachtte. Misschien kun je dat eens vragen? De leraar stelt tenslotte zelf het examen op.

Ons examen in het 5e en 6e bestond er trouwens uit zelf een aantal werken te kiezen (waarvan dan 1 muziek en 1 schilderkunst enz enz), zo uitgebreid mogelijk te bespreken en een link naar de tegenwoordige tijd te trekken.

Is dit trouwens waar het over gaat? http://www.ond.vlaanderen.be/examenc.../esthetica.doc

Dan doe je examen voor de examencommissie... hmmm, daar weet ik eigenlijk niets van. Is er geen informatie te krijgen?
dat heb je mooi gevonden, was idd vergeten te vermelden dat het voor de examencommissie is dat ik me tracht voor te bereiden.

info krijgen is erg moeilijk, tenzij je aan een school verbonden bent als semi-vrije leerling ofzo en dat ben ik dus niet.

toch bedankt
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:36
Verwijderd
Op internet vond ik:

fac simile= nabootsing
speculum (latijn) = spiegel, afspiegeling, beeld

Veel oude manuscripten dragen de naam speculum 'nogwat' (Speculum Naturalis, Speculum Moralis)

Verder snap ik je post niet helemaal..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten