Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2005, 17:47
Verwijderd
hoihoi!

ik vroeg me af of hier mensen waren die twee (universitaire) studies tegelijkertijd doen of dit van plan zijn.
Als je dit al doet;
welke studies doe je dan? (welk jaar zit je?)
ben je aan beide tegelijk begonnen?
is dit goed te combineren?
heb je veel overlap van colleges?
hoe zit het met het dubbele collegegeld?
op welke universiteit studeer je?

als je dit wil gaan doen:
welke studies wil je gaan doen?
wat weet je er al over?
bij welke universiteit?

thanxxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2005, 18:10
I love stars
I love stars is offline
Wil je dat dan gaan doen?

Of was je enkel nieuwsgierig
Oud 18-04-2005, 18:14
Verwijderd
Eigenlijk zou ik wel een tweede studie erbij willen doen, maar ik ben er te lui voor.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:18
Verwijderd
Geneeskunde en GLTC (Griekse en Latijnse Taal en Cultuur)
Ja ik weet dat het een rare combi is , maar ik vind het allebei leuk
Ikzelf wil het het liefst aan de UvA doen, maar dat ligt er ook aan waar ik voor Geneeskunde wordt ingeloot...

Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:20
Verwijderd
Begin maar met één propedeuse, daarna kan je verder plannen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:24
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik plan een andere studie te doen nadat ik mijn huidige heb afgerond. Ik doe liever geen twee dingen tegelijk.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:50
Sithan
Sithan is offline
-Criminologie en psychologie
-allebei 3e jaars
-1ste jaar crim. staat gelijk aan 1ste jaar psych.
-goed te combineren
-weinig overlap
-geen dubbel collegegeld
-VU
Oud 18-04-2005, 19:02
Go
Go is offline
Als je de twee studies aan dezelfde universiteit volgt hoef je iig niet dubbel collegegeld te betalen. Ik overweeg zelf om zowel economie als rechten te gaan studeren in Groningen. Ik weet dat er in Rotterdam een drs.mr.-programma is, waarin je in 6 jaar zowel economie als rechten studeert, maar ik wil absoluut niet naar Rotterdam. Ten eerste is dat voor mij te ver weg en ten tweede trekt de stad mij ook totaal niet.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:46
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 18-04-2005 @ 20:02 :
[B]Als je de twee studies aan dezelfde universiteit volgt hoef je iig niet dubbel collegegeld te betalen.[=/b]
Anders ook niet. Voor zo ver ik weet iig.

Ik heb dit jaar geprobeerd tegelijk hbo pedagogiek (derde jaar HRO) en universiteit pedagogische wetenschappen (eerste jaar Universiteit Leiden) te doen, maar door een blindedarmontsteking en extra stage, colleges op dagen dat ik al les had en/of stage moest lopen enz. is dat niet helemaal gegaan zoals ik had gehoopt. Nu ga ik eerst het hbo afmaken en dan misschien in twee jaar onderwijskunde in Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 20:06
pyres
pyres is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-04-2005 @ 20:46 :

Ik heb dit jaar geprobeerd tegelijk hbo pedagogiek (derde jaar HRO) en universiteit pedagogische wetenschappen (eerste jaar Universiteit Leiden) te doen, maar door een blindedarmontsteking en extra stage, colleges op dagen dat ik al les had en/of stage moest lopen enz. is dat niet helemaal gegaan zoals ik had gehoopt. Nu ga ik eerst het hbo afmaken en dan misschien in twee jaar onderwijskunde in Utrecht.
als ik word uitgeloot voor psychologie dan ga ik ook pedagogische wetenschappen doen
Oud 18-04-2005, 20:08
Verwijderd
geen dubbel collegegeld??? jippie
nog meer mensen?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 20:30
Verwijderd
Ik studeer nu IB&L en ik ben van plan om volgend jaar Spaans erbij te gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 07:50
Verwijderd
Ik studeer nu onderwijskunde en mocht ik toegelaten worden op de HkU dan wil ik daar een aantal vakken van erbij blijven doen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 08:18
Neiu
Neiu is offline
Momenteel studeer ik geschiedenis en vanaf volgend jaar ga ik daar Russisch en een paar vakken Finoegristiek bij doen.

Ik raad je aan om eerst 1 propedeuse te halen, zeker bij de twee zo ver uit elkaar liggende studies als jij wilt en pas later verder te gaan met een andere studie erbij. Geneeskunde zou ik niet te hard onderschatten, je hebt veel college. Bij RTC is dat wat minder, maar het begin is erg pittig, zoals bij alle talen.
Ik zou wel meteen beginnen als het een gecombineerde bachelor/master is, zoals bijvoorbeeld geschiedenis en filosofie in Groningen en het drs./mr. programma in R'dam waar Gerwin het over heeft.
Oud 19-04-2005, 08:33
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ik weet dat er in Rotterdam een drs.mr.-programma is, waarin je in 6 jaar zowel economie als rechten studeert, maar ik wil absoluut niet naar Rotterdam. Ten eerste is dat voor mij te ver weg en ten tweede trekt de stad mij ook totaal niet.
Rotterdam is me enorm meegevallen. Ik wilde er eigenlijk ook niet heen, maar ben er wel terecht gekomen en nu vind ik het helemaal niet erg meer. (Voor mij is het ook ver, stad trok me ook niet etc, maar nu ben ik toch wel blij dat ik hier zit)
Ik ken wel wat mensen die dat hier gecombineerd doen en scheint best goed te gaan.

Citaat:
Neiu schreef op 19-04-2005 @ 09:18 :
Geneeskunde zou ik niet te hard onderschatten, je hebt veel college.
Zou ik niet te hard roepen, ik kan de 7 tot 12 uur college in de week die ik nu krijg niet bepaald veel noemen en dat dan nog in combinatie met een uur of 4 aan practicum. (en dan best wel een boel zelfstudieopdrachten, maar toch)
Verder ben ik het er wel mee eens: als het geen vastgestelt programma is (zoals economie en rechten hier) dan is het denk ik beter om eerst een P te halen.
Oud 19-04-2005, 12:26
Experiment
Experiment is offline
Ik ben wel van plan het te gaan doen: heb het altijd ontzettend makkelijk op school gehad en bovendien kan ik niet goed kiezen. Beetje risico's spreiden dus.

Ik weet nog niet wat, maar sowieso de maatschappelijke kant op...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 12:32
Verwijderd
Citaat:
lise_smiles schreef op 18-04-2005 @ 19:18 :
Ikzelf wil het het liefst aan de UvA doen, maar dat ligt er ook aan waar ik voor Geneeskunde wordt ingeloot...

Dat lijkt me een hele leuke combinatie. Ik krijg ook zin om GLTC er bij te gaan doen
Maar besef je wel dat dat echt behoorlijk zwaar is? Waarschijnlijk qua stof al, en bij geneeskunde heb je ook behoorlijk veel (verplicht) les, dus dan kom je denk ik wel behoorlijk in de knoop met je klassieke talen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 13:22
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Experiment schreef op 19-04-2005 @ 13:26 :
Ik ben wel van plan het te gaan doen: heb het altijd ontzettend makkelijk op school gehad en bovendien kan ik niet goed kiezen. Beetje risico's spreiden dus.
Ik zou het eerder zien als risicoverdubbeling dan als risicospreiding en bovendien werkt het universitair onderwijs echt heel anders dan het middelbaar onderwijs (thank god)...
Oud 19-04-2005, 15:20
roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-04-2005 @ 20:46 :

Zijn hbo pedagogiek en universitair pedagogiek zo verschillen dan dat je ze allebij kunt doen? Wat was jou overweging om ze allebij te gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 15:31
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
pyres schreef op 18-04-2005 @ 21:06 :
als ik word uitgeloot voor psychologie dan ga ik ook pedagogische wetenschappen doen
Precies mijn plan

@roosjemarijn: Natuurlijk zijn die zo verschillend. HBO is veel meer praktijk en universiteit is veel meer theorie. Toch wel een erg groot verschil en daardoor inderdaad geen verkeerde keuze om beide opleidingen te volgen.

Maar je hoeft dan inderdaad geen dubbel collegegeld te betalen, maar de studie duurt dan toch ook 2 keer zo lang? Een vriendin van mij doet economie en rechten in Rotterdam en is daar 6 jaar lang mee bezig (bachelor). Uiteindelijk betaal je dus wel "dubbel" collegegeld of in ieder geval net zoveel als wanneer je ze achter elkaar zou doen. Die vriendin heeft ook helemaal niet zo'n asociaal druk rooster (ze moet wel 4 tot 5 dagen naar school, maar het zijn korte dagen).
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:06
JH
JH is offline
Ik begin volgend jaar aan nederlands recht, als dat goed gaat wil ik nog een tweede studie er achteraan doen. Dat zou dan al met al nog maar 2 jaar extra kosten, ben alleen nog niet eruit of ik dan fiscaal of europees recht erbij wil doen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:09
-moi-1988
-moi-1988 is offline
Ik ga Rechten Management doen in Nijmegen, dat zijn de studies Nederlands recht en Bedrijfswetenschappen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:12
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 19-04-2005 @ 16:31 :

Maar je hoeft dan inderdaad geen dubbel collegegeld te betalen, maar de studie duurt dan toch ook 2 keer zo lang?
Lijkt me niet het plan als je twee studies tegelijkertijd gaat doen.
Anders ligt dat soms bij een stnadaardcombinatieprogramma, zoals jouw vriendin doet.

Zelf zou ik ook eerst maar een jaar 1 studie gaan doen. Ik doe een vrij gemakkelijke studie, maar er gaat best veel tijd zitten in cases etc. Als je dan daarnaast nog met aan andere studie zit, lijkt me toch wel erg zwaar hoor. Soms zul je tegelijkertijd drukke momenten hebben. Tegelijkertijd colleges. Tegelijkertijd toetsen..
Oud 19-04-2005, 16:15
Verwijderd
Citaat:
roosjemarijn schreef op 19-04-2005 @ 16:20 :
Zijn hbo pedagogiek en universitair pedagogiek zo verschillen dan dat je ze allebij kunt doen? Wat was jou overweging om ze allebij te gaan doen?
Ik zat al in het derde jaar van hbo pedagogiek, vond het dus zonde om over te stappen en hbo is erg praktisch en dat is opzich wel leuk, maar het theoretische mis ik heel erg. Vandaar dat ik er pw bij wilde gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:16
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 18-04-2005 @ 19:18 :

Als ik jou was zou ik eerst beginnen met je Propeseuse jaar geneeskunde en daarna kijken hoe veel tijd je daar al mee kwijt bent. Zowel geneeskunde als Griekse taal en cultuur is erg intensief qua (verplichte) colleges en zelfstudie. Als je tegelijk aan allebei begint is de kans groot dat je ze allebei minimaal doet omdat er 80 uur per week in gaat zitten.
Oud 19-04-2005, 16:23
brittje
brittje is offline
Leuke combi, geneeskunde en GLTC!!

Zelf ga ik naar de universiteit Antwerpen en daar ga ik Spaanse en Duitse taal en cultuur studeren. Twee letteren studies dus en je hebt daarbij ook nog vrije ruimte voor iets anders....
Als je in Antwerpen een taal wil studeren, moet je er wel gelijk twee doen.

Het collegegeld is gewoon voor één studie en is in België ongeveer 1/3 van het Nederlandse collegegeld.

Succes met je keuze!!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 17:37
Goede Fee
Goede Fee is offline
Ik zou het liefst Criminologie en Rechten combineren.
Oud 19-04-2005, 17:58
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Neiu schreef op 19-04-2005 @ 14:22 :
Ik zou het eerder zien als risicoverdubbeling dan als risicospreiding en bovendien werkt het universitair onderwijs echt heel anders dan het middelbaar onderwijs (thank god)...
Mm, ik vind gewoon veel verschillende dingen leuk. Bovendien lijkt het me dat als ik twee studies ga doen, ik er vast in ieder geval één leuk vind.

Tuurlijk is studeren anders dan school, dat doet er niks aan af dat de studies die ik wil doen niet als zwaar / tijdrovend bekend staan. Ik ken gneoeg mensen die studeren, kan goed plannen, dus ik denk dat ik wel realistisch ben
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 18:21
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Experiment schreef op 19-04-2005 @ 18:58 :
Mm, ik vind gewoon veel verschillende dingen leuk. Bovendien lijkt het me dat als ik twee studies ga doen, ik er vast in ieder geval één leuk vind.
ik zorg er liever voor dat ik er iig in een goed ben
Oud 20-04-2005, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Als je de twee studies aan dezelfde universiteit volgt hoef je iig niet dubbel collegegeld te betalen. Ik overweeg zelf om zowel economie als rechten te gaan studeren in Groningen. Ik weet dat er in Rotterdam een drs.mr.-programma is, waarin je in 6 jaar zowel economie als rechten studeert, maar ik wil absoluut niet naar Rotterdam. Ten eerste is dat voor mij te ver weg en ten tweede trekt de stad mij ook totaal niet.
Ik overweeg zelf om zowel economie als rechten te gaan studeren in Rotterdam mr.drs.-programma (anders alleen rechten). Ik weet dat er Groningen is, maar ik wil absoluut niet naar Groningen. Ten eerste is dat voor mij te ver weg en ten tweede trekt de stad mij ook totaal niet.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 16:34
muts8848
muts8848 is offline
ik ga politicologie in Leiden doen.. als ik mijn p daar gehaald heb wil ik dit eventueel gaan combineren met economie, journalistiek of misschien zelfs engels. Eerst die P maar eens halen.. dan zien we wel verder
Oud 20-04-2005, 17:11
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 20-04-2005 @ 15:25 :
Ik overweeg zelf om zowel economie als rechten te gaan studeren in Rotterdam mr.drs.-programma (anders alleen rechten). Ik weet dat er Groningen is, maar ik wil absoluut niet naar Groningen. Ten eerste is dat voor mij te ver weg en ten tweede trekt de stad mij ook totaal niet.
Dat programma bestaat helemaal niet in Groningen
Oud 20-04-2005, 17:33
Sovereign
Sovereign is offline
Ik kan mezelf voor mijn kop slaan dat ik er psychologie niet naast heb gedaan. Dat had in mijn geval makkelijk gekund met zo'n prutstudie als rechten, studiebelasting van bijna nul uur.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 18:38
zoemzoem
zoemzoem is offline
Ik doe nu geneeskunde (1e jaars) en volgend jaar wil ik er wiskunde bij gaan doen. Allebei op de VU.
Als ik jou was zou ik eerst een jaar één studie doen en het tweede jaar de tweede erbij. Of je kunt alvast beginnen met GLTC mocht je uitgeloot worden.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 08:36
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 20-04-2005 @ 18:11 :
Dat programma bestaat helemaal niet in Groningen
Heb ik ook niet gezegd.

Citaat:
Sovereign schreef op 20-04-2005 @ 18:33 :
Ik kan mezelf voor mijn kop slaan dat ik er psychologie niet naast heb gedaan. Dat had in mijn geval makkelijk gekund met zo'n prutstudie als rechten, studiebelasting van bijna nul uur.
Echt waar, welke uni zit/zat je?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 14:57
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 22-04-2005 @ 09:36 :
Echt waar, welke uni zit/zat je?
Tilburg.

De enige studiebelasting die ik had, was de piekbelasting net voor de tentamens. De rest van de weken deed ik niets, behalve dan wat extensieve werkcolleges volgen om aantekeningen te maken.

Psychologie had er dus best naast gekund. Jammer..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten