Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2005, 13:34
me=pinda
me=pinda is offline
Hallo iedereen!
ik heb morgen een proefwerk over elektriciteit en ik had een vraagje: hoe kan ik de volgende formules zo onthouden dat ik niet alle afleidingen in mn kop hoef te stampen, maar ze toch kan afleiden (vaaaaaaaaaaaaaaag!):
- R= U : I (weerstand= spanning : stroomsterkte)
- P=U x I (vermogen = spanning x stroomsterkte)
- E=P x t (energieverbruik= vermogen x tijd)
Oud 28-04-2005, 13:37
Verwijderd
Doe gewoon altijd een dimensie-check.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 13:40
SCS
SCS is offline
Je krijgt altijd twee grootheden gegeven om de derde uit te rekenen. Dan moet het toch te doen zijn om te bedenken welke grootheid die derde is.
Oud 28-04-2005, 13:44
me=pinda
me=pinda is offline
Citaat:
SCS schreef op 28-04-2005 @ 14:40 :
Je krijgt altijd twee grootheden gegeven om de derde uit te rekenen. Dan moet het toch te doen zijn om te bedenken welke grootheid die derde is.
ja dat snap ik, maar ik kan die hele formules niet onthouden... dan weet ik ook niet welke dan de derde is als er al twee zijn. Ik kan het wel gaan stampen, maar dan heb ik geen flauw idee waar ik nou eigenlijk mee bezig ben en dan moet ik gokken welke formule ik eens zal gebruiken, omdat ik stomweg niet weet waar ik mee bezig ben... hebben jullie nog andere tips?
Oud 28-04-2005, 13:44
me=pinda
me=pinda is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 14:37 :
Doe gewoon altijd een dimensie-check.
sorry, maar wat is dat?
Oud 28-04-2005, 13:53
Verwijderd
Citaat:
me=pinda schreef op 28-04-2005 @ 14:44 :
sorry, maar wat is dat?
Kijk of de eenheden kloppen. Als je aan één kant van het =-teken iets hebt in Volts en aan de andere kant iets in Ampère klopt er iets niet.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 13:55
Supersuri
Supersuri is offline
Je hebt de 3 belangrijkste formules toch al opgeschreven? Daar kan je alles vandaan halen doormiddel van 1 letter te vervangen door andere.

U=I*R => R=U/I en I=U/R

P=U*I =>
P=I*I*R=I^2*R

E=P*t =>
E=U*I*t=I^2*R*t

Ik weet niet of je ook moet rekenenen met meerdere weerstanden in parralelle en serie schakelingen maar dan heb je wat meer formules nodig voor de vervangingsweerstand ed.'
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 13:58
me=pinda
me=pinda is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 28-04-2005 @ 14:55 :
Je hebt de 3 belangrijkste formules toch al opgeschreven? Daar kan je alles vandaan halen doormiddel van 1 letter te vervangen door andere.

U=I*R => R=U/I en I=U/R

P=U*I =>
P=I*I*R=I^2*R

E=P*t =>
E=U*I*t=I^2*R*t

Ik weet niet of je ook moet rekenenen met meerdere weerstanden in parralelle en serie schakelingen maar dan heb je wat meer formules nodig voor de vervangingsweerstand ed.'
Ja, dat moeten we ook berekenen, maar dat snap ik. (ik heb de formules stiekem gewoon uit mn boek overgeschreven...), maar ik kan ze dus niet afleiden zoals je hierboven voordeed... dat is het hele probleem... en die mn leraar kan t ook egt niet uitleggen: die gast staat daar voor het bord aan een stuk door berekeningen op te ratelen terwijl ik zoiets heb van: "als je me nou eerst eens uitlegde waar je al die getallen vandaan haalt voordat je verder gaat!"...

Laatst gewijzigd op 28-04-2005 om 14:01.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 14:01
Verwijderd
Als je een GR hebt...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 14:05
me=pinda
me=pinda is offline
nee, heb ik niet... wel een gewone Casio fx 82MS (zegt mij niets, ik lees t gewoon van het ding af...). zijn er daar nog handige dingen mee te doen waardoor ik die formules wel kan onthouden?
Oud 28-04-2005, 14:05
SCS
SCS is offline
Formules afleiden is niet nodig. Je kunt het ook in 2 stappen uitrekenen.

Een afleiding die wel veel gebruikt wordt is die formule die supersuri ook al noemde.

In de formule P=U*I kun je voor U schrijven I*R (want U=I*R).
dus P=I*I*R = I2*R.

Laatst gewijzigd op 28-04-2005 om 14:08.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 14:08
me=pinda
me=pinda is offline
Aha! zo had ik het nog nooit bekeken!
Oud 28-04-2005, 14:21
SCS
SCS is offline
Citaat:
me=pinda schreef op 28-04-2005 @ 15:05 :
nee, heb ik niet... wel een gewone Casio fx 82MS (zegt mij niets, ik lees t gewoon van het ding af...). zijn er daar nog handige dingen mee te doen waardoor ik die formules wel kan onthouden?
Ik denk niet dat je op die rekenmachine van jou letters kunt typen. Je kunt de formules natuurlijk wel met potlood op het klepje van de rekenmachine schrijven (als je het echt niet kunt onthouden).

Je kunt ook vlak voor het proefwerk de formules nog ff bekijken en ze direct opschrijven als je je papier krijgt.
Oud 28-04-2005, 14:35
me=pinda
me=pinda is offline
ja, kan ook. Was gelukkig lekker vroeg uit vandaag, dus kheb nog flink wat tijd om het te leren.
Oud 28-04-2005, 14:44
Verwijderd
Wat ook helpt is een goede analyse maken. Wat moet ik uitrekenen, welke gegevens heb ik daarvoor nodig en wat is allemaal gegeven.
Massa of gravitatieversnelling kan je zo bijvoorbeeld vaak wegstrepen in vergelijkingen.

Een groot deel is ook logica. Wat is vermogen nou? Toch de hoeveelheid energie die in een bepaalde hoeveelheid tijd wordt verbruikt? Dat geeft dus P = E / t.

Of die P = U * I. Een twee keer zo hoog voltage geeft een twee keer zo groot vermogen, en een twee keer zo grote stroom heeft toch hetzelfde effect?

R = U / I is nog de moeilijkste. Maar ook die kan je bedenken. Als de weerstand groter wordt, neemt de hoeveelheid stroom af. Maar een hoger voltage op dezelfde weerstand geeft een grotere stroom.

Verder: het systeem van 'tritsen'.

Je bedekt de variabele die je uit moet rekenen en het verband tussen de overige twee is gegeven. v = x / t, t = x / v en x = v * t. Dat kan je voor alle formules van de vorm a = b * c opstellen, dus ook voor de formules hierboven.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:03
me=pinda
me=pinda is offline
I say thank you! Ik geloof dat het nu wel moet lukken! Allemaal bedankt voor jullie hulp!
Oud 28-04-2005, 15:19
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
die driehoeken helpen echt goed ja.
Ik onthoud het altijd zo:
EPT PUI UIR
en ze dan in die driehoeken zetten
De eerste van elk woord moet boven aan, de 2e links beneden en de 3e rechts beneden. Suc6 trouwens
Oud 28-04-2005, 15:26
Supersuri
Supersuri is offline
Ja die driehoek is erg handig vroeger ook veel gebruikt, wat ook werkt is U=I*R ff getalletjes invullen om af te leiden bijvoorbeeld

6=2*3 3=6/2 enzovoorts, moet je wel ff onthouden welke letter je aan welk getal koppelde
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 16:34
me=pinda
me=pinda is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 28-04-2005 @ 16:19 :
die driehoeken helpen echt goed ja.
Ik onthoud het altijd zo:
EPT PUI UIR
en ze dan in die driehoeken zetten
De eerste van elk woord moet boven aan, de 2e links beneden en de 3e rechts beneden. Suc6 trouwens
Heej, das handig , die lettercombinaties, als ik dat ken, en ook leer waar de letters voor staan, dan ben ik waar ik wezen wil!!!
thanx!
Oud 28-04-2005, 19:25
Verwijderd
Ja, óf je kunt gewoon algebra leren.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 19:31
MC Bobie
MC Bobie is offline
GR
Oud 28-04-2005, 20:26
dutch gamer
dutch gamer is offline
Je kan ook altijd je formules met andere formules controleren. Zo heb je de formule P = U · I. Verder weet je: U = E / q en I = q / t. Waarbij q de lading (in Coulomb) is. Als je dit nu invult in de formule krijg je: P = (E / q) · (q / t) = E / t. Als je P = E / t dan weer anders schrijft (neem aan dat je dat nu snapt ) krijg je E = P · t. En dit is dus één van de andere formules die je moest kennen.
Oud 28-04-2005, 20:50
Verwijderd
Nee, I = dQ/dt en niet I = q/t.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 20:55
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 21:50 :
Een hoofdletter Q staat toch voor de warmte?
Oud 28-04-2005, 21:09
Verwijderd
Het hele feest staat toch gewoon fijn in binas en die mocht ik sinds de derde (basisbinas) en vierde (gewone binas) gewoon bij mijn toetsen gebruiken .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2005, 21:27
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 28-04-2005 @ 22:09 :
Het hele feest staat toch gewoon fijn in binas en die mocht ik sinds de derde (basisbinas) en vierde (gewone binas) gewoon bij mijn toetsen gebruiken .
Wij hadden pas vanaf de vierde een Binas. En dit is derdeklasstof.

Wij gebruikten toen ook altijd toverdriehoeken (tritsen?)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 28-04-2005 @ 22:27 :
Wij hadden pas vanaf de vierde een Binas. En dit is derdeklasstof.

Wij gebruikten toen ook altijd toverdriehoeken :) (tritsen?)
Elke leraar geeft daar zijn eigen naam aan, é :)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 21:35
Snukkie
Snukkie is offline
Ik zet gewoon al me formules met uitleg enzo in me GR dan hoef ik ze tog niet te onthoude en kan k ze zo toepasse. Als je nog geen gr heb schrijf je tog alles op de achterkant van je rekenmachine.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 21:40
Verwijderd
Citaat:
dutch gamer schreef op 28-04-2005 @ 21:55 :
Een hoofdletter Q staat toch voor de warmte?
Of voor lading. Ligt eraan. Bij ons wordt bij thermodynamica overigens de kleine letter q gebruikt voor warmte. Kwestie van conventie.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 12:36
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik vul altijd getallen in 8, 4 en 2 ofzo. Werkt prima.
Oud 29-04-2005, 16:59
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 22:40 :
Of voor lading. Ligt eraan. Bij ons wordt bij thermodynamica overigens de kleine letter q gebruikt voor warmte. Kwestie van conventie.
Ok .
Oud 29-04-2005, 17:11
me=pinda
me=pinda is offline
vandaag proefwerk gehad, ging best goed. die formules kende ik iig wel. Dank voor jullie hulp!
Maar steeds als ik een antwoord had opgeschreven begon ik er weer aan te twijfelen... Kheb toen toch maar niets aan mn antwoord veranderd, want het eerste antwoord is vaak het beste (niet altijd... maar toch).
Oud 30-04-2005, 10:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 21:50 :
Formeel gezien heb je gelijk, maar in het middelbaar onderwijs gaan we er gemakshalve van uit dat Q niet verandert in de loop van de tijd, met uitzondering van processen als het opladen en ontladen van een condensator. In die gevallen moet je de stroom inderdaad als de eerste afgeleide van de lading naar de tijd definiéren.
Oud 30-04-2005, 11:03
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 30-04-2005 @ 11:56 :
Formeel gezien heb je gelijk, maar in het middelbaar onderwijs gaan we er gemakshalve van uit dat Q niet verandert in de loop van de tijd, met uitzondering van processen als het opladen en ontladen van een condensator. In die gevallen moet je de stroom inderdaad als de eerste afgeleide van de lading naar de tijd definiéren.
Ik heb al wel wat over condesatorplaten en veldsterkte e.d. gehad, maar in dat hoofdstuk heb ik nergens het woord "afgeleide" zien staan . Maar goed, misschien krijg ik de afgeleide van de lading naar de tijd volgend jaar nog.
Oud 30-04-2005, 11:56
Verwijderd
Citaat:
dutch gamer schreef op 30-04-2005 @ 12:03 :
Ik heb al wel wat over condesatorplaten en veldsterkte e.d. gehad, maar in dat hoofdstuk heb ik nergens het woord "afgeleide" zien staan . Maar goed, misschien krijg ik de afgeleide van de lading naar de tijd volgend jaar nog.
Op het middelbaar onderwijs wordt er slechts zeer beperkt ingegaan op condensatoren.

Voor een condensator geldt: V = Q/C en dus dV/dt = I/C
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 13:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik heb al wel wat over condesatorplaten en veldsterkte e.d. gehad, maar in dat hoofdstuk heb ik nergens het woord "afgeleide" zien staan .
Dat kan kloppen, aangezien de stroomsterkte in het middelbaar natuurkunde-onderwijs als constant wordt beschouwd, omdat men aanneemt dat de hoeveelheid lading recht evenredig is met de tijd, vandaar dus de formule I=Q/t.

Citaat:
Maar goed, misschien krijg ik de afgeleide van de lading naar de tijd volgend jaar nog.
Aangezien dit geen deel uitmaakt van de v.w.o.-stof verwacht ik van niet. Mocht je na het v.w.o. toevallig natuurkunde of elektrotechniek gaan studeren, dan kom je de formule I=dQ/dt waarschijnlijk wel tegen.
Oud 30-04-2005, 13:21
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 30-04-2005 @ 14:17 :
Aangezien dit geen deel uitmaakt van de v.w.o.-stof verwacht ik van niet. Mocht je na het v.w.o. toevallig natuurkunde of elektrotechniek gaan studeren, dan kom je de formule I=dQ/dt waarschijnlijk wel tegen.
Zeer waarschijnlijk Technische Natuurkunde , dus ik zal het onthouden .
Oud 30-04-2005, 14:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 30-04-2005 @ 14:21 :
Zeer waarschijnlijk Technische Natuurkunde , dus ik zal het onthouden .
Toch niet toevallig aan de TU Eindhoven? Ik zag namelijk in je profiel dat je uit Noord-Brabant komt (net als ik overigens), vandaar dus mijn vraag.
Oud 30-04-2005, 14:31
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 30-04-2005 @ 15:21 :
Toch niet toevallig aan de TU Eindhoven? Ik zag namelijk in je profiel dat je uit Noord-Brabant komt (net als ik overigens), vandaar dus mijn vraag.
Ik ben wel van plan aan de TU/e te gaan studeren ja. Maar ik moet eerst nog een jaar vwo hoor.
Oud 30-04-2005, 14:36
Verwijderd
Citaat:
dutch gamer schreef op 30-04-2005 @ 15:31 :
Ik ben wel van plan aan de TU/e te gaan studeren ja. Maar ik moet eerst nog een jaar vwo hoor.
Nou, ik studeer daar TN dus als je vragen hebt over die studie hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 18:04
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-04-2005 @ 15:36 :
Nou, ik studeer daar TN dus als je vragen hebt over die studie hoor ik het wel.
Dat eerste was me al opgevallen.
Reageren

Regels voor berichten