Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2005, 20:19
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Ik zag pas een stuk van koefnoen, en dat ging over het ietsisme, die vond ik echt sterk, die uitzending. Jammer genoeg kun je het niet kijken op omroep.nl Volgens mij hangt echt wel ong 90 procent van de mensen het ietsisme aan. Ze kunnen er eigenlijk best een religie van maken klinkt zo lekker dom, ja ik geloof wel dat er iets is maar weet niet wat dat is (heb geen zin om na te denken over wat dat is)
Oud 05-05-2005, 20:24
Donny must die
Donny must die is offline
agnosme, heet dat geloof ik

verder is 90 % ontzettend overdreven, te bedenken dat iets van 8 % mensen in nederland islamitisch is
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:29
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Agnosticisme is heel iets anders dan het ietsisme. Een agnost zegt niet te (kunnen) weten of god bestaat, een ietsist vermoed dat er wel iets is, maar ze benoemen het niet als god omdat ze niet weten wat ze nou eigenlijk geloven.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:40
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
een ietsist is ook maar een verzinsel van koefnoen hoor, het staat niet in het woordenboek
ja, foutje van mij, je hebt gelijk, ik bedoel dat 90 procent van de mensen die geen religie aanhangen wel in iets geloven.
Oud 05-05-2005, 20:42
Donny must die
Citaat:
Bloedpropje schreef op 05-05-2005 @ 21:29 :
Agnosticisme is heel iets anders dan het ietsisme. Een agnost zegt niet te (kunnen) weten of god bestaat, een ietsist vermoed dat er wel iets is, maar ze benoemen het niet als god omdat ze niet weten wat ze nou eigenlijk geloven.
ehm, dat is niet 'heel iets anders'
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:44
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 05-05-2005 @ 21:42 :
ehm, dat is niet 'heel iets anders'
Jawel, het is het verschil tussen een gelovige en een niet gelovige.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:47
Donny must die
Citaat:
Bloedpropje schreef op 05-05-2005 @ 21:44 :
Jawel, het is het verschil tussen een gelovige en een niet gelovige.
een agnost weet niet of ie gelooft of niet. een ietsist eigenlijk ook niet, want hij weet wel dat er iets is, maar wat weet ie niet. hoe kun je in 'iets' geloven
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:56
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 05-05-2005 @ 21:47 :
een agnost weet niet of ie gelooft of niet. een ietsist eigenlijk ook niet, want hij weet wel dat er iets is, maar wat weet ie niet. hoe kun je in 'iets' geloven
Een agnost gelooft niet, hij beseft alleen dat je het bestaan van een god nooit met zekerheid uit kan sluiten. Een ietsist gelooft wel dat er iets is om de simpele reden dat ze het leuk vinden om zichzelf voor te houden dat het leven vast wel een doel heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:59
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 05-05-2005 @ 21:47 :
Een agnost weet doorgaans wel wát en óf hij gelooft of niet. Hij kan voor zichzelf alleen niet met zekerheid zeggen dat zijn overtuiging de juiste is. De meeste zelfbenoemde agnosten zijn trouwens helemaal niet agnostisch maar zwak-atheistisch.
Oud 06-05-2005, 00:11
Verwijderd
Een agnost gelooft niets, een agnost accepteert alleen dat het niet in zijn macht ligt om uitsluitsel te geven over de vraag of er een god bestaat of niet. Hij waagt zich gewoon niet aan de vraag.

Een ietsist daarentegen is iemand voor wie de vraag of er iets is, al bevestigend beantwoord is, maar die er nog niet uit is of dat bijvoorbeeld een god als in de monotheďstische godsdiensten is, of misschien een ander opperwezen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:40
Verwijderd
Het is slecht een sarcastische naampje dat gelovigen zelf verzonnen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 14:20
Verwijderd
Ach ja, je hebt gelovigen die zó graag per se willen 'aantonen' dat agnosticisme, atheďsme, wetenschap en dergelijke ook 'vormen van geloof' zijn. Laat ze
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 15:41
Verwijderd
Nee ik bedoel het serieus. Bij mijn weten minachten sommige 'echte' gelovigen (mensen die dus vol katholiek, protestant, moslim, joods, etc. zijn) mensen die wel dachten dat er 'iets' was, maar niet wisten wat. Nu moet ik zeggen dat ik mensen die in 'iets' geloven ook niet al te serieus omdat dat in mijn ogen een beetje simpel is.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 17:01
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
bestond het woord ietsisme al voor koefnoen dan
Oud 06-05-2005, 17:08
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 06-05-2005 @ 18:01 :
bestond het woord ietsisme al voor koefnoen dan
Ja.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 19:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2005 @ 15:20 :
Ach ja, je hebt gelovigen die zó graag per se willen 'aantonen' dat agnosticisme, atheďsme, wetenschap en dergelijke ook 'vormen van geloof' zijn. Laat ze
nee, leuk afkraken toch?
Reageren

Regels voor berichten