Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2005, 19:27
Cookie
Cookie is offline
heyhey
ik zit nu in mn examenperiode en ben daarvoor heel erg veel aan het samenvatten, typen dus.
nou had ik gisteren (na 5 uur typen) een tinteling in mn linker arm en hij werd ook een beetje koud. toen ik vanmorgen wakker werd was het wel over. vandaag heb ik niets gedaan en ben net weer 5 minuten bezig, maar nou beginnen de tintelingen weer?
wat kan dit zijn. ik ben een beetje bang voor rsi of hoe noem je dat? of gaat dit vanzelf weer over en wat kan ik er aan doen?
Oud 08-05-2005, 19:29
jet
jet is offline
wat je er aan kan doen? als het er mee te maken heeft (wat me wel zo lijkt) iig zorgen dat je een goede houding hebt... hoofd op de hoogte van het scherm, rug recht enzovoort. en je toetsenbord zo ver mogelijk op het bureau, zodat je armen ondersteuning hebbn
Oud 08-05-2005, 19:30
Cookie
Cookie is offline
dat heb ik wel, mn ellebogen liggen nog ruim op het bureau. dat het koud word voel ik vooral in mn linkerhad en de tintelingen overal wel beetje.
Oud 08-05-2005, 19:35
jet
jet is offline
heb je wel een dikke trui aan?
Oud 08-05-2005, 19:36
jet
jet is offline
oh en sommige toetsenborden hebben zo'n 'kussentje' zeg maar...
Oud 08-05-2005, 19:36
Lotte
Lotte is offline
Ik heb dat ook, waarschijnlijk is het bij jou nog onschuldig. Ik heb het al zo lang, valt volgens mij niks meer aan te doen. Wat jij kan doen is dingen op papier schrijven, na 2 uur computeren een kwartier pauze nemen en tussen het typen door handoefeningen doen om ze losser te maken. Dus ze losschudden enzo.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 19:38
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
jet schreef op 08-05-2005 @ 20:35 :
heb je wel een dikke trui aan?
ja maar geen handschoenen
zon kussentje hebben we niet.
Oud 08-05-2005, 19:39
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Lotte schreef op 08-05-2005 @ 20:36 :
Ik heb dat ook, waarschijnlijk is het bij jou NOG onschuldig. Ik heb het al zo lang, valt volgens mij niks meer aan te doen. doen
wat bedoel je met nog....?
Oud 08-05-2005, 20:22
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 08-05-2005 @ 20:39 :
wat bedoel je met nog....?
Nou bij mij is het verergerd omdat ik er haast niks aan deed omdat ik toch graag veel wou computeren. Het kan dus verergeren, ligt eraan hoe je ermee omgaat.

Verschijnselen
RSI-klachten ontstaan geleidelijk. Het begint meestal met tintelingen in de handen, een koud of dood gevoel in handen en onderarmen, of een zere pols. De klachten kunnen verergeren tot chronische pijn en stijfheid. Deze klachten kunnen zich voordoen in de handen, armen, schouders, nek en bovenrug. Nekklachten kunnen op hun beurt weer hoofdpijn veroorzaken. De klachten verschillen per persoon. Ook kunnen de klachten van een lichaamsdeel naar een ander verhuizen.

Het grote gevaar bij RSI ligt in het sluipende verloop. Veel mensen slaan er geen acht op dat ze soms een zere pols hebben en koude vingers. De pijn en vermoeidheid zijn plaatselijk en niet echt hinderlijk en verdwijnen na het werk. Maar na verloop van tijd blijft de pijn aanhouden en begint krachtverlies op te treden. De arbeidsprestaties gaan daardoor omlaag. Andere klachten kunnen beginnen op te treden: irritatie, zwelling, tintelingen, slapheid of verlies van grijpvermogen, doof gevoel, soms zelfs al verbleking van de huidskleur. In de laatste fase is het zover dat de pijn blijft voortduren, ook ’s nachts. Gewrichten kunnen gaan ‘kraken’, de huidstemperatuur verandert en je huid verkleurt en kan zwellen. Alleen dit laatste stadium noemt men echte RSI.

Preventie en behandeling
Behalve het typen en muizen, spelen de werkdruk en de arbeidsomstandigheden ook een rol. Staat je stoel op de goede hoogte? Zit je goed recht voor je computer? Dit zijn belangrijke dingen om naar te kijken. De werkorganisatie moet afwisseling in werkzaamheden en werkhouding goed mogelijk maken. Je moet voldoende pauze kunnen nemen om je spieren te ontspannen. Probeer werkzaamheden zoveel mogelijk af te wisselen.

Heb je al RSI klachten? Eet en leef gezond, zorg dat je lichaam in conditie is (er bestaat bijvoorbeeld ook medische fitness). Licht je bedrijfarts en werkgever in. Denk positief en ga ervan uit dat oplossingen mogelijk zijn. Neem ook niet zomaar ontslag, maar probeer tijdelijk andere arbeid te verrichten. Desnoods meld je je ziek. Maar denk erom dat stoppen met werken de klachten niet vermindert. Het gebeurt ook niet vaak meer dat een arts adviseert om op te houden met beeldschermwerk. Deze zal eerder aanraden om die werkzaamheden voort te zetten, maar dan gedoseerd. Als de RSI-klachten ernstig worden, is een (para)medische behandeling nodig. Een spierinspannende therapie wordt in eerste instantie niet erg geschikt geacht, wel een rustige therapie: mensendieck, revalidatie of fysiotherapie.

Voor meer informatie kan je kijken op http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp...ie=toon&id=197

Je hebt dus volgens mij nog geen RSI maar het is toch slim erop te letten dat je niet te intensief en te verkeerd computert.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 22:02
Cookie
Cookie is offline
hey dankje die klachten (vooral de beginnende herken ik heel erg) ik zal er op letten. gelukkig hoef ik nu niet veelmeer te doen
Oud 08-05-2005, 22:12
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 08-05-2005 @ 23:02 :
hey dankje die klachten (vooral de beginnende herken ik heel erg) ik zal er op letten. gelukkig hoef ik nu niet veelmeer te doen
Graag gedaan
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 11:11
Cookie
Cookie is offline
ik heb nu de site van gezondheidsplein bekeken. volgens mij is het nu idd nog overbelasting maar kan het zich ontwikkelentot rsi..
nou ga ik denk ik wel naar de dokter (als mn ouders niet tegen gaan sputteren, ze vinden het volgens mij onzin dat ik hiervoor naar de dokter ga)
Oud 12-05-2005, 19:58
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 09-05-2005 @ 12:11 :
ik heb nu de site van gezondheidsplein bekeken. volgens mij is het nu idd nog overbelasting maar kan het zich ontwikkelentot rsi..
nou ga ik denk ik wel naar de dokter (als mn ouders niet tegen gaan sputteren, ze vinden het volgens mij onzin dat ik hiervoor naar de dokter ga)
Gezondheid gaat voor dus aarzel niet om naar de dokter te gaan wanneer je denkt dat iets mis met je is, hoe onschuldig het ook mag 'klinken'. Laat je ouder's mening je dus niet weerhouden, 'k bedoel, het neemt maar een paar minuten van je leven in beslag maar kan een keerpunt betekenen.
Zelf werk ik erg veel met de computer(school en werk) en zat op de meest rare manieren achter de computer, waar menig yogaleraar nog wat van kan leren .
Ik kreeg op den duur erg gauw last van koude handen en was er, nadat een vriendinnetje dit opmerkte, mee naar de dokter gegaan en die adviseerde me om de x minuten een kleine pauze te nemen van m'n computerwerkzaamheden. Even weglopen dus van je computer en gewoon even iets anders doen (zoals een rubix puzzle oplossen ). Het was bij mij dus nog niet zo dat ik RSI had, maar eerder overbelasting, maar ja, je weet van het een komt het ander.
Houding is erg belangrijk, je armen moeten goed steun hebben zodat je niet een bepaald deel van je arm overbelast. Monitor afstemmen op de juiste hoogte helpt tegen nekklachten, en hoe triviaal deze dingen ook klinken, ze zijn toch erg belangrijk; je kunt even zoeken naar ARBO regels om je postuur achter de computer/desktop te verbeteren.
RSI is een dermate sluiperige aandoening, die echt zo geleidelijk verloopt, dat je het vaak te laat pas in de gaten hebt en dan is het misschien al te laat! Veel succes ermee iig
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 21:46
Cookie
Cookie is offline
dankje
ma tis al goed..khoef eigelijk nie meer te typen en heb bijna nergens last meer van.
Oud 12-05-2005, 21:54
Verwijderd
je moet sowieso niet te lang achter elkaar computeren, maar ja, wie doet dat nou he?
gebruik anders dit programma zodat je weet wanneer je te lang erachter zit
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 00:17
Verwijderd
BS, ik zit dagelijks tussen de zes en acht uur achter de PC (afstudeerscriptie schrijven) en ik heb echt nergens last van (al twee maanden overigens).

Het is meer een kwestie van houding. Te verkrampt zitten is de boosdoener. Gewoon onderuit hangen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 11:04
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik kan dus écht niet met een rechte rug achter de computer zitten. Ik zit niet onderuit gezakt, maar mijn rug kromt naar voren zeg maar. Soms bedenk ik me 'oh ik moet recht zitten' maar binnen een mum van tijd zit ik weer krom. Ik snap niet hoe iemand het volhoudt om recht te zitten.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 11:14
Verwijderd
Het zijn inderdaad beginverschijnselen van RSI. Ik ben medisch secretaresse en typ dus ongeveer 32 uur per week. Ik heb nu ook vaak tintelende onderarmen en ze worden koud.

Belangrijk is om in ieder geval niet op een koud bureau te steunen, niet op de tocht te zitten en als je handen koud blijven, kun je polsbandjes om doen.

Verder is het heel belangrijk dat je elk uur 5 minuten pauze neemt en liever nog na 5 minuten 20 seconde pauze!

Wij hebben op het werk een beeldschermtachograaf en die blokkeert de computer als je te snel typt of als je geen pauze neemt (je kunt hem ook instellen dat er alleen oefeningen in beeld komen). Oefeningen doen is dus ook erg goed, gewoon met je handen wapperen of even een wandelingetje maken door het huis.

Neem echt pauze want het is niet fijn als je echt RSI krijgt!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 11:17
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 08-05-2005 @ 20:38 :
ja maar geen handschoenen
zon kussentje hebben we niet.
koop er 1, en desnoods polsbandjes. Klinkt raar maar ik zit ook te typen hoor op mijn werk met van die bandjes om!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten