Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2005, 21:33
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Kan iemand mij de verschillen in het geloof van de Christelijke stromingen uitleggen? (katholicisme, protestantisme, gereformeerd, hervormd etc.) En valt bijv. gereformeerd onder het protestantisme of katholicisme?

Ik ben zelf niet gelovig maar vrienden van mij wel en ik zou er graag wel iets meer van willen weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2005, 21:50
Verwijderd
De verschillen zitten in de details, allen geloven ze in de heilige drie-eenheid.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 22:25
Verwijderd
Het verschil zit hem in kleine dingen. Wel doop, geen doop, wel paus, geen paus, de rol die Jezus toebedeeld krijgt.

Gereformeerd hoort onder het protestantisme. Hervormd ook.

Er zijn echter zoveel stromingen dat je door de bomen het bos niet ziet.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 09:11
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Het gaat inderdaad om details. Al zullen de christenen dat zelf nooooit zeggen. Ik meen me zelfs te herinneren dat er kerkscheuringen zijn geweest om het wel of niet zingen van bepaalde gezangen.

Hervormd is iig een afscheiding van het katholicisme. Bij de katholieken kun je van je zonden afkomen door te biechten en boete te doen en dat soort dingen, soms door aflaten, bij de protestanten moeten je zonden worden vergeven. Katholieken hebben ook nog allerlei heiligen die voor je bij God kunnen pleiten als je tot hen bidt, protestanten hebben dat niet. Bij het katholicisme heeft Maria ook een veel belangrijkere rol.

Binnen het protestantisme zijn er ook weer verschillende stromingen. Hervormd is zeg maar de originele protestantse kerk, die zijn calvinistisch. Je hebt ook nog Luthers, daar weet ik niet zoveel van, komt in Nederland ook niet zoveel voor. De hervormde kerk in Nederland bestaat alleen niet meer want die zijn gefuseerd met de Lutherse en de gereformeerde kerk tot PKN. Je hebt ook nog allerlei evangelische gemeenten en wat orthodoxere stromingen, maar dat komt grofweg op hetzelfde neer, het ligt er maar aan hoe zwaar het accent ligt op hel en verdoemenis.

Maar als je er nou echt meer over wilt weten raad ik je aan een boek erover te lezen, want het is ondoenlijk om dat zomaar allemaal uit te leggen.

Heb je dat trouwens nooit op school gehad? Bij mij is die hele kerkgeschiedenis er grondig ingestampt.
Oud 28-04-2005, 11:58
cartman666
cartman666 is offline
http://members.chello.nl/wkoolstr/So...stantisme.html
Redelijk overzicht van het ontstaan van de verschillende protestantse kerken.
Dan heb je nog katholieken. (herkenbaar door veel pracht en praal in de kerk, en maria verering)
Verder heb je nog de evangelisen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 12:00
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 28-04-2005 @ 12:58 :
Verder heb je nog de evangelisen.
Wat doen die dan precies? De hele tijd mensen proberen te bekeren, ofzo?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 12:06
Verwijderd
Katholieken zijn over het algemeen gezelliger, wat losser en zijn niet zo superdogmatisch ingesteld als veel protestanten. Een docent van mij op de middelbare school, zelf toch een echte katholiek, beweerde altijd dat er geen vloekers waren zo erg als katholieken. Het wordt naar het mij voorkomt wat simpeler beleden, minder het opgeheven vingertje, wat blijer en naïever.

En inderdaad, zoals Cartman zegt, het katholicisme neigt meer naar pracht en praal, hetgeen ze vroeger natuurlijk ernstig is kwalijk genomen omdat het volk buiten de kerken verpauperde terwijl van het goud waarmee de kerken bekleed waren een hele stad in leven kon worden gehouden. Maar dat is juist mooi zeg ik, hou jij ze dom, dan hou ik ze arm.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 12:09
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 13:00 :
Wat doen die dan precies? De hele tijd mensen proberen te bekeren, ofzo?
Ik ben geneigd direct 'ja' te zeggen. Evangelisatie(bekering) is bij hen wel belangrijker dan bij anderen. Als je mensen op straat bijbels ziet uitdelen zijn het meestal evangelischen inderdaad. Ze hebben ook vrijere diensten. Waar bij de protestanten er een liturgie is (een vaste volgorde in de dienst van ontferming vragen, danken, lezen, uitleg, bidden, zegen.) Is bij de evangelischen veel meer vrijheid. Ze hebben vaak ook geen predikant maar een spreker die uitleg geeft en verder niets met de dienst te maken heeft. Dat wordt georganiseerd door de zang-leider. Verder ben ik er niet zo in thuis, vooral omdat ik de liederen niet zo inspirerend vind.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 12:12
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-04-2005 @ 13:06 :
Katholieken zijn over het algemeen gezelliger, wat losser en zijn niet zo superdogmatisch ingesteld als veel protestanten. Een docent van mij op de middelbare school, zelf toch een echte katholiek, beweerde altijd dat er geen vloekers waren zo erg als katholieken. Het wordt naar het mij voorkomt wat simpeler beleden, minder het opgeheven vingertje, wat blijer en naïever.

En inderdaad, zoals Cartman zegt, het katholicisme neigt meer naar pracht en praal, hetgeen ze vroeger natuurlijk ernstig is kwalijk genomen omdat het volk buiten de kerken verpauperde terwijl van het goud waarmee de kerken bekleed waren een hele stad in leven kon worden gehouden. Maar dat is juist mooi zeg ik, hou jij ze dom, dan hou ik ze arm.
Katholieken gezelliger en losser? Dat ligt heel erg aan de kerk waar je in zit. Er zijn ook katholieke kerken die zeer streng naar de leer zijn. (opus dei bijv. ) maar het is bij de katholieken zo dat geen kerk breekt met het vaticaan. Zo zijn er heel veel verschillen die niet naar de oppervlakte komen omdat ze allemaal samen blijven. (opzich goed natuurlijk, maar het vergemakkelijkt het zoeken naar een aansprekende kerk niet echt )
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 13:50
Verwijderd
Mijn wijlen opa en oma aan mijn vader's kant waren ook katholiek. Die waren echt enórm gezellig...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 13:55
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 14:50 :
Mijn wijlen opa en oma aan mijn vader's kant waren ook katholiek. Die waren echt enórm gezellig...
tsja, ik heb aan twee kanten gezellige protestantse grootouders
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 16:30
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
kiss_the_sky schreef op 28-04-2005 @ 10:11 :

De hervormde kerk in Nederland bestaat alleen niet meer want die zijn gefuseerd met de Lutherse en de gereformeerde kerk tot PKN.
Ho ho, mag ik ff informeren dat er meerdere kerkgenootschappen met de naam "Gereformeerde kerken" zijn, die niet bij de PKN zitten.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 16:32
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 28-04-2005 @ 13:12 :
Katholieken gezelliger en losser? Dat ligt heel erg aan de kerk waar je in zit. Er zijn ook katholieke kerken die zeer streng naar de leer zijn. (opus dei bijv. ) maar het is bij de katholieken zo dat geen kerk breekt met het vaticaan. Zo zijn er heel veel verschillen die niet naar de oppervlakte komen omdat ze allemaal samen blijven. (opzich goed natuurlijk, maar het vergemakkelijkt het zoeken naar een aansprekende kerk niet echt )
Mijn waarneming is waarschijnlijk beïnvloed door de vergelijking tussen de - gezellige - KUB en KUN en de VU.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 16:37
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 28-04-2005 @ 17:30 :
Ho ho, mag ik ff informeren dat er meerdere kerkgenootschappen met de naam "Gereformeerde kerken" zijn, die niet bij de PKN zitten.
En mag ik daaraan toevoegen dat er ook nog "Gereformeerde Gemeentes" zijn die ook niet bij de PKN zitten? (zeg maar gewoon dat er geen een gergem bij de pkn zit)
Oud 28-04-2005, 17:28
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 28-04-2005 @ 17:30 :
Ja ik weet het. Maar de meeste zijn toch wel meegegaan. En idd, de gergem is niet PKN.
Oud 28-04-2005, 18:22
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
kiss_the_sky schreef op 28-04-2005 @ 18:28 :
Ja ik weet het. Maar de meeste zijn toch wel meegegaan. En idd, de gergem is niet PKN.
De meeste????????? slechts één, zover ik weet
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 18:40
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 28-04-2005 @ 19:22 :
De meeste????????? slechts één, zover ik weet
er gingen toch aardig wat gereformeerden op in de SoW toen ter tijd. Neemt niet weg dat er nog veel CGK, NGK, vrijgemaakt, ggem over is.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 10:11
Belgarath
Belgarath is offline
Zie ook:

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1084791
Oud 02-05-2005, 10:10
Aelin
Aelin is offline
Ik ben Anglicaans. Dit is ontstaan omdat Henry de weet-ik-hoeveelste wilde scheiden van zijn vrouw en dat mocht niet van de Paus, hebben de Britten zich afgescheiden. Met Het staatshoofd (Koning of Koningin dus) als hoofd van de kerk (in GB Defender Of The Faith genoemd).

Aelin x x x
Oud 08-05-2005, 13:38
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 28-04-2005 @ 19:40 :
er gingen toch aardig wat gereformeerden op in de SoW toen ter tijd. Neemt niet weg dat er nog veel CGK, NGK, vrijgemaakt, ggem over is.
Precies ja, de gereformeerde kerken (synodaal) gingen mee, uitgezonderd 6 gemeentes, maar die sluiten zich waarschijnlijk wel aan bij de CGK of NGK. En dan heb je ook nog de hersteld hervormde kerk.
Oud 08-05-2005, 14:04
para siempre
para siempre is offline
- gaven v/d geest

- rol oude testament

- rol v/d kerk

- apocalypse
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 21:46
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 28-04-2005 @ 17:37 :
En mag ik daaraan toevoegen dat er ook nog "Gereformeerde Gemeentes" zijn die ook niet bij de PKN zitten? (zeg maar gewoon dat er geen een gergem bij de pkn zit)
en daarbij heb je ook nog de "hersteld hervormden" (heb ik in, volgens mij, de visie zien staan)
Oud 09-05-2005, 14:41
Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Citaat:
hanneke~15 schreef op 08-05-2005 @ 22:46 :
en daarbij heb je ook nog de "hersteld hervormden" (heb ik in, volgens mij, de visie zien staan)
Klopt, die gingen niet mee in de PKN.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 08:09
hasseltboy
hasseltboy is offline
Cgk<3
Oud 10-05-2005, 14:14
Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 10-05-2005 @ 09:09 :
Cgk<3
Word.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2005, 10:14
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ohoh, en Christelijk-gereformeerd "Het Gekrookte Riet" die heb je ook nog.
Oud 11-05-2005, 14:32
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 11-05-2005 @ 11:14 :
Ohoh, en Christelijk-gereformeerd "Het Gekrookte Riet" die heb je ook nog.
Neejoh, 'Het Gekrookte Riet' waren de hersteld hervormden toen ze nog in de NHK zaten. (naar een 2-wekelijks krantje dacht ik, dat is nu om de week en heet 'om de hervormde kerk' ofzow...). De rechtse stroming van de CGK wordt, dacht ik, 'Bewaar het Pand' genoemd.
Oud 11-05-2005, 14:37
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
~Third Day~ schreef op 11-05-2005 @ 15:32 :
Neejoh, 'Het Gekrookte Riet' waren de hersteld hervormden toen ze nog in de NHK zaten. (naar een 2-wekelijks krantje dacht ik, dat is nu om de week en heet 'om de hervormde kerk' ofzow...). De rechtse stroming van de CGK wordt, dacht ik, 'Bewaar het Pand' genoemd.
Oh ja, ik dacht ik juist dat Bewaar het Pand NHK was. Bedankt voor de correctie.
Oud 11-05-2005, 14:47
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-04-2005 @ 17:32 :
Mijn waarneming is waarschijnlijk beïnvloed door de vergelijking tussen de - gezellige - KUB en KUN en de VU.
De Vrije Universiteit is opgericht door de Gereformeerde Abraham Kuyper. Die staat niet echt als gezellig te boek. Het gebouw is ook niet echt gezellig te noemen. Zware, donkere bakstenen overal...Ik word er niet vrolijker op iig.
Edit: Ik lees niet goed, laat maar

Anyway, ook mijn ervaring is dat Katholieken wat losbandiger zijn en het geloof met een korrel zout nemen. Ik denk dat dat mede komt omdat ze een perfect instument kennen wat zeker helpt als het gaat om vrijer en blijer leven: De biecht. Maak je een fout? Kijk je naar de vrouw van een ander? Geen probleem, even biechten en daar ga je weer. No problemo (in het ergste geval koop je je gewoon een weg de Hemel in).

Bij Protestanten heb ik het idee dat als je een fout maakt, dat je dan gedoemd bent. Ze zijn strenger en stellen eisen waar een normaal mens niet naar kan handelen. "One strike, you're out"-gedachte.
Ik ken ook niet zoveel Protestanten. Amsterdam is een Katholieke stad

Laatst gewijzigd op 11-05-2005 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 14:48
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2005 @ 15:47 :

Bij Protestanten heb ik het idee dat als je een fout maakt, dat je dan gedoemd bent. Ze zijn strenger en stellen eisen waar een normaal mens niet naar kan handelen. "One strike, you're out"-gedachte.
Niet echt dus.
Oud 11-05-2005, 14:51
Levitating Nun
Citaat:
hasseltboy schreef op 11-05-2005 @ 15:48 :
Niet echt dus.
Dat kan, mijn beeld is dus foutief.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 18:53
Missy1234567890
Citaat:
Heb je dat trouwens nooit op school gehad? Bij mij is die hele kerkgeschiedenis er grondig ingestampt.
Nee, ik ben van oorsprong wel katholiek, maar ik ben zo totaal niet opgevoed. Kerkgeschiedenis heb ik nooit gehad op school dus vandaar dat ik er bijna niks vanaf weet.

In elk geval bedankt voor alle reacties tot dusver, ik begin het onderscheid tussen de stromingen een beetje in te zien. Ik weet dat het 'm vooral in de details zit, maar daar ben ik ook juist in geïnteresseerd. Als jullie boeken oid. weten waar het duidelijk in staat uitgelegd, ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 18:55
Missy1234567890
Dankjewel. (ik had de zoekfunctie niet gebruikt )
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 10:38
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:

Ah, ook op een vrijgemaakte school gezeten?Die lusten er wel pap van, kerkgeschiedenis.
Oud 12-05-2005, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2005 @ 15:51 :
Dat kan, mijn beeld is dus foutief.
In het NT staat dat de enige voorwaarde voor het komen in de hemel geloven in Jezus is. Hitler zit dus volgens de christenen in de hemel.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 11:36
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-05-2005 @ 11:43 :
In het NT staat dat de enige voorwaarde voor het komen in de hemel geloven in Jezus is. Hitler zit dus volgens de christenen in de hemel.
Als hij echt geloofde dat Jezus voor zijn zonden was gestorven, dan wel ja.
Oud 12-05-2005, 19:38
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 12-05-2005 @ 11:38 :
Ah, ook op een vrijgemaakte school gezeten?Die lusten er wel pap van, kerkgeschiedenis.
Wat dacht je van een christelijke scholengemeenschap op reformatorische grondslag? Heb ik ook in de 1e tot 3e klas een kerkgeschiedenisboek gehad .
Oud 12-05-2005, 20:45
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Het verschil tussen katholieken en protestanten is best wel groot, katholieken geloven dat je door werken (dingen dóen) en boete doen en sacrementen (soort rituelen) in de hemel komt, en protestanten geloven dat je alleen en ook zeker weten in de hemel komt door genade. katholieken hebben nog weleens twijfels of ze in de hemel zullen komen, protestanten (bijna) niet. Ook vereren katholieken dingen en mensen, en protestanten vereren alleen de drieënig God. (dus niet maria en al de andere "heiligen")

verschil tussen verschillende stromingen in het protestantisme, is vaak idd gebaseerd op kleine dingetjes, de essentie is natuurlijk hetzelfde.
Gereformeerde gemeente -> ongeveer het zwaarste, sommige wetjes die Paulus aan bepaalde gemeentes gaf, die in die tijd van toepassing waren maar nu niet meer volgen ze nog steeds strikt op. (bijv. hoedjes op in de kerk) Ook vinden zij dat je heel eerbiedig met God moet omgaan (dat is ook zo natuurlijk) en vinden daarom bijv, dat je als je tot God zingt niet heel uitbundig mag klappen en zingen en ook geen drumstellen of elektrische gitaren mag gebruiken. Vaak is het ook zo dat in Gereformeerde gemeentes heel weinig plaats is voor mensen die net iets anders denken over het geloof dan zij, en in sommige kerken is het zelfs zo dat je een hoed op móet en een rok aan moet als je bij hun een dienst wil bijwonen (nietchristenen die toevallig geen hoed of rok aanhebben mogen dus niet de kerk in)maar dat komt weinig voor.

hervormd is wel een klein beetje hetzelfde, het is wat lichter, wetjes worden minder letterlijk genomen, er is meestal wel behoorlijk veel ruimte voor mensen met andere ideeën, dat wil niet zeggen dat de kerkdienst daardoor veranderd maar je mag iig altijd in de kerk komen en wordt niet gauw met de nek aangekeken als je ergens iets anders over denkt. vaak zitten in een hervormde kerk, mensen die tot de zwaar gereformeerde kant neigen en mensen die eerder naar de evangelische kant neigen. Toch is er geen ruzie over wat nu goed is of niet (bij ons niet iig, ik ga zelf naar de hervormde kerk al voel ik me ook prima thuis in een evangelische)

dan heb je nog gewoon gereformeerd , das weer iets lichter, vaak wordt daar de nieuwe psalmberijming gezongen.

dan heb je evangelisch (je hebt heel veel verschillende namen van bep. kerkgenootschappen die ik allemaal maar evangelisch noem)
In dat soort kerken wordt wat uitbundiger gezongen en gespeeld, er is veel aandacht voor de Heilige Geest, men heeft vaak niet een bepaalde liturgie waar men zich strak aan houdt. Men doet niet meer aan evangeliseren dan een hervormde gemeente ofzo, dat is per gemeente verschillend, sommige evangelische gemeentes evangelisereen minder en sommige meer. Als je dominee in een evangelische gemeente wil worden heof je geloof ik geen theologie gestudeerd te hebben, in hervormd/gereformeerd wel.
ik zal nog een paar kerken die ik evangelisch noem eruit lichten:
baptisten : ze doen hier niet aan kinderdoop maar je moet zelf kiezen wanneer je je laat dopen. Als je wel als kind gedoopt bent, en je maakt later in je leven nog echt een keuze voor Jezus laat je je nog een keer dopen.
pinkstergemeente : hier ligt de nadruk heel erg op de Heilige Geest en vooral de gaven van de Heilige Geest, bijna iedereen die in zon kerk zit heeft/wil zon gave, zoals tongetaal, profetieën, gebedsgenezing etc.
de vergadering der gelovigen:
dit is een gemeente die vasthoud aan hoe de gemeente vlak na de hemelvaart van Jezus was, dus hoe de gemeentes in de bijbel waren. Alle mannen mogen spreken als ze wat op hun hart hebben (niet een speciale dominee ofzo), en er zijn nog wel meer dingen maar die weet ik niet zo goed allemaal.
Oud 12-05-2005, 20:54
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
shit hé, als je al die namen leest zou je er tureluurs van worden. Het leuke is, die namen zeggen niet veel, als je hervormd of gereformeerd ziet staan weet je dat het iets met zwaar te maken heeft en als je evangelisch ziet staan heeft het iets met licht te maken, je moet gewoon een kerk bezoeken om te weten wat voor kerk het is.
Oud 13-05-2005, 10:33
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 12-05-2005 @ 21:54 :
shit hé, als je al die namen leest zou je er tureluurs van worden. Het leuke is, die namen zeggen niet veel, als je hervormd of gereformeerd ziet staan weet je dat het iets met zwaar te maken heeft en als je evangelisch ziet staan heeft het iets met licht te maken, je moet gewoon een kerk bezoeken om te weten wat voor kerk het is.
Plus dat het per plaats verschillend is hoe zwaar de gemeente is.
Oud 13-05-2005, 10:35
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
~Third Day~ schreef op 12-05-2005 @ 20:38 :
Wat dacht je van een christelijke scholengemeenschap op reformatorische grondslag? Heb ik ook in de 1e tot 3e klas een kerkgeschiedenisboek gehad .
Oh, wij kregen het eerst op de basisschool, een paar uur per week. En daarna in de klas 1,2 en 3.
Je woont in Leiden, zat je op GSR?
Oud 13-05-2005, 15:19
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
kerkgeschiedenis heb ik ooit op de basisschool wel gehad, trouwens, in de 1e, 2e en 3e volgens mij ook wel, maar dat leerde ik nooit, dat vond ik nutteloos en afgrijselijk saai dus leerde ik het niet. Er wordt op mijn school zeker wel van mij verwacht wie Luther, Calvijn, en al die andere kerkvaders waren en hoe hun leven was, maar dat weet ik dus echt niet. Trouwens, onze kerkgeschiedenis ging niet over verschillende kerken, alleen over de hervormde/gerfermeerde, dus dat zijn lang niet allemaal. Maar vroeger bestond de evangelische kerk natuurlijk nog niet.
Oud 13-05-2005, 15:26
Verwijderd
Wow, veel argumenten om het bijzonder onderwijs te verbieden hier.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 15:33
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
hoezo?
Oud 13-05-2005, 15:45
Levitating Nun
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-05-2005 @ 16:26 :
Wow, veel argumenten om het bijzonder onderwijs te verbieden hier.
Hahaha, wat kun je toch lekker overdrijven.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 15:58
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 13-05-2005 @ 16:33 :
hoezo?
Laat hem maar.
Oud 13-05-2005, 15:59
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 13-05-2005 @ 16:19 :
kerkgeschiedenis heb ik ooit op de basisschool wel gehad, trouwens, in de 1e, 2e en 3e volgens mij ook wel, maar dat leerde ik nooit, dat vond ik nutteloos en afgrijselijk saai dus leerde ik het niet. Er wordt op mijn school zeker wel van mij verwacht wie Luther, Calvijn, en al die andere kerkvaders waren en hoe hun leven was, maar dat weet ik dus echt niet. Trouwens, onze kerkgeschiedenis ging niet over verschillende kerken, alleen over de hervormde/gerfermeerde, dus dat zijn lang niet allemaal. Maar vroeger bestond de evangelische kerk natuurlijk nog niet.
Kom op, Luther en Calvijn zijn nog wel te doen. Dan Zwingli, Bucer en Beza.
Oud 13-05-2005, 16:16
Dione
Dione is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 12-05-2005 @ 12:36 :
Als hij echt geloofde dat Jezus voor zijn zonden was gestorven, dan wel ja.
Dat is dus het verschil tussen evangelisch en protestants. Bij evangelie moet je Jezus aannemen. Bij de protestantsen (ben ik zelf ook) is het geloof veel serieuzer. Alle dingen die gedaan worden zijn vol zonden. Deze moeten vergeven worden, en dat heeft Jezus gedaan voor zijn kinderen, aan het kruis. Dat zijn niet alle mensen, het is maar een heel klein gedeelte. Hoeveel weten we niet. Wel moeten we proberen de zonden te vermijden. Doen wij zonden, dan worden die na de dood verrekent. Hitler heeft veel Joden vermoordt. Joden zijn het volk van God. Doe je hen moedwillig pijn, dan doe je God ook moedwillig pijn. Je kunt dan nog wel zeggen dat je Jezus liefhebt, maar als je zijn volk vermoordt, kan dat niet zo zijn. Wie hem lief heeft, heeft zijn naasten lief.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 16:59
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 12-05-2005 @ 21:54 :
Verkeerd gesteld. Verschil tussen gereformeerd en evangelisch is eerder een verschil in (te) nuchter vs. (te) grote aandacht voor beleving.

Tussen zwaar en licht, denk ik aan tussen zwarte kousen en atheistisch. Alhoewel ik zulke vrijzinnigen niet eens meer christenen kan noemen.
Oud 13-05-2005, 17:36
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 12-05-2005 @ 21:45 :

Gereformeerde gemeente -> ongeveer het zwaarste, sommige wetjes die Paulus aan bepaalde gemeentes gaf, die in die tijd van toepassing waren maar nu niet meer volgen ze nog steeds strikt op. (bijv. hoedjes op in de kerk) Ook vinden zij dat je heel eerbiedig met God moet omgaan (dat is ook zo natuurlijk) en vinden daarom bijv, dat je als je tot God zingt niet heel uitbundig mag klappen en zingen en ook geen drumstellen of elektrische gitaren mag gebruiken. Vaak is het ook zo dat in Gereformeerde gemeentes heel weinig plaats is voor mensen die net iets anders denken over het geloof dan zij, en in sommige kerken is het zelfs zo dat je een hoed op móet en een rok aan moet als je bij hun een dienst wil bijwonen (nietchristenen die toevallig geen hoed of rok aanhebben mogen dus niet de kerk in)maar dat komt weinig voor.
Ik zit zelf in de Gereformeerde gemeente, dus ik nuanceer je even.

De gergem is niet de zwaarste, je hebt ook nog de oud gereformeerde gemeente, de gereformeerde gemeente in nederland, en de oud gereformeerde gemeente in nederland.

Over die wetjes dat heb je goed, alleen ben ik dus van mening dat die wet over hoedjes nog steeds geld, maar dat terzijde. Ook dat over de eerbied heb je goed.

Ik snap even niet goed hoe je dat bedoel over dat anders denken. Maar je hebt wel gelijk als je bedoeld dat gergemmers over het algemeen erg rechtlijnig denken. In de zin van dat ze over 'grote' zaken in de Schrift hetzelfde denken.

En bij ons hoef je als niet christen geen hoedje op en rok aan, maar als je blijft komen, dus lid wordt van onze kerk, word er wel verwacht dat je een hoedje op doet en en rok aan trekt. Maar zoveel niet-christenen komen er niet in onze kerk (de Veluwe, he )

@ Hugo Chrétien: bedoel je de Gergem met 'zwarte kousen'?
Reageren

Regels voor berichten