Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2005, 19:48
Verwijderd
Hier zitten een aantal VWO'ers-af die al een PWS gemaakt hebben. Ik moet de komende weken een onderwerp uitkiezen. Jullie hebben ongetwijfeld hetzelfde meegemaakt, of misschien nu een interessant vakgebied op het oog.
Ik dacht zelf vooral aan wiskunde en/of de meer theoretische kant van de natuurkunde (niet: een raket of kogel afschieten en kijken wat er gebeurt). Ik ben ook geen fervente bouwer, dus zonnepanelen in elkaar klussen wordt niks. Verder ben ik slim genoeg en heb ik genoeg tijd om handen om ook iets moeilijker onderwerpen uit te werken.

Ergo: hebben jullie een leuk idee dat je hier wilt delen?

Alvast bedankt.

[Ik ken genoeg links op internet, dat is het punt niet.]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2005, 20:10
MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
Snees schreef op 18-05-2005 @ 20:48 :
[Ik ken genoeg links op internet, dat is het punt niet.]
Kan je misschien die links plaatsen, dan kunnen anderen daar ook beetje kijken.
Oud 19-05-2005, 01:34
Verwijderd
Mijn oorspronkelijke idee (nouja, 'mijn', we deden het samen) was om een life support-systeem te maken, wat CO2 omzet in O2.

Helaas; omdat we te laat begonnen waren konden we niet komen aan de juiste materialen (zoals nauwkeurige zuurstof- en kooldioxidemeters) komen en een stof die we nodig hadden vond de school te duur om te bekostigen.

Toen zijn we ons maar gaan richten op pijnstillers.
We hebben aspirine getitreerd en zelf acetylsalicylzuur (de werkende stof in aspirine) gemaakt.
We wilden ook paracetamol titreren, maar de titreerstof die wij nodig hadden was wederom te duur (cesiumverbinding).
Tevens hebben we er een literatuuronderzoek bij gedaan.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 10:40
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Mijn PWS-partner en ik wilden eerst proberen een EMP (op kleine schaal) te bouwen, maar de docent vond dat niet goed (te onveilig). Toen hebben we ons gericht op sonoluminiscentie. Gekeken of we dat met huis-tuin-en-keuken-dingen voor elkaar konden krijgen. Niet dus. Was verder wel erg interessant om te doen, maar het is ons niet gelukt om iets te maken waarmee je gas kan laten oplichten.

Een paar vrienden van me hebben het voor wiskunde gedaan over de wiskunde in de muziek van Bach (getallensymboliek en dergelijke). Ik zou wel zorgen dat je een flinke muzikale kennis hebt als je zoiets gaat doen, want het is nogal ingewikkeld.

Bij ons was het bij Natuurkunde trouwens verplicht om een praktisch deel te hebben (iets bouwen dus).
Oud 19-05-2005, 11:15
Sketch
Sketch is offline
Wij hebben een spaghettibrug gemaakt voor de wedstrijden in Delft. Maar als je niet zo'n bouwer bent, is dat niet aan te raden.

Andere onderwerpen die we eventueel hadden willen doen:

- testen of je natter wordt als je door de regen loopt of rent (of fietst), met hypothese en eventueel een verklaring bedenken.

- steentje keilen, dat je een plat steentje over het water laat stuiteren, en dan de beste vorm, profiel etc onderzoeken, maar dat is ook veel testen.

- een wereldrecordpoging doen met papieren vliegtuigjes
(dat gaan we overigens alsnog een keer doen, als we studeren)

Mja, dat is allemaal veel praktijk en minder theorie

Laatst gewijzigd op 19-05-2005 om 11:17.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 11:46
Verwijderd
Quantumfysica.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:38
Supersuri
Supersuri is offline
Ik heb het over complexe getallen gedaan. Daar komen ook fractels in voor. Msg is dat wel leuk om te doen, fractels. Ze ook zelf proberen te maken enzo.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 14:26
Fatality
Fatality is offline
ik heb het over supergeleiding gedaan, een lading leuke termen er tegen aan gegooid.. een stel proefjes gedaan (nooit het aantal SLU gehaald, zeker niet voor het praktische gedeelte) 3 weken geleden ingeleverd en een V gekregen. PWS, dom werkje.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 15:44
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Citaat:
Fatality schreef op 19-05-2005 @ 15:26 :
ik heb het over supergeleiding gedaan, een lading leuke termen er tegen aan gegooid.. een stel proefjes gedaan (nooit het aantal SLU gehaald, zeker niet voor het praktische gedeelte) 3 weken geleden ingeleverd en een V gekregen. PWS, dom werkje.
Iemand bij ons op school ook, voor scheikunde. Die kon de docent scheikunde en de docente natuurkunde daarna uitleggen hoe het zat, want ze snapten haar PWS niet (hoewel ik het eigenlijk wel duidelijk vond ).

Wij hadden trouwens een G
Oud 19-05-2005, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Guinevere03 schreef op 19-05-2005 @ 16:44 :
Iemand bij ons op school ook, voor scheikunde. Die kon de docent scheikunde en de docente natuurkunde daarna uitleggen hoe het zat, want ze snapten haar PWS niet (hoewel ik het eigenlijk wel duidelijk vond ).

Wij hadden trouwens een G
Hahaha, wat slecht. Ik had tenminste nog een ir. als natuurkundeleraar.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 17:52
sdekivit
sdekivit is offline
waarom verloedert het onderwijs in nederland toch --> tja met zulke leraren .....
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 19:37
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-05-2005 @ 18:45 :
De scheikundeleraar is biochemicus,de natuurkundelerares heeft wel 'n natuurkunde studie afgerond, maar de hele 6e klas (bèta) vraagt zich af hoe ze dat ooit voor elkaar heeft gekregen...
Oud 24-05-2005, 18:58
blablalou
blablalou is offline
hallo s...t,

Citaat:
waarom verloedert het onderwijs in nederland
Wat wil je als onze Maria met Intelligent Design-kretologie bezig is...
Het opstapje voor het behoud van het geldverslindende bijzonder onderwijs????
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 19:02
Integer
Integer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-05-2005 @ 18:45 :
Ik lekker een dr.

Maar goed, een leuk wiskundeonderwerp is cryptografie in de zin van het versleutelen van data. Het is een onderwerp dat best op zichzelf staand te behandelen is, en uiteraard een hele nuttige toepassing van de wiskunde. Dat zul je met complexe getallen minder hebben (begrijp me niet verkeerd, maar complexe getallen op zichzelf staand geven niet of nauwelijks toevoeging aan je middelbare school-kennis).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten