Citaat:
oepsie schreef:
ja, het ging als volgt, ik moes pi benaderen door reeksontwikkelingen... dus ik stel de bgcos x op, die reeksontwikkeling, en dan vul ik -1 in... zodat ik dus pi benader omdat de bgcos van -1 pi is... maar dan leidt ik die bogcos af... maar ik moet nen algemene term hebben van de reeksontwikkeling van de arcos... ik vin die nie.. en daar zit die rij in... vandaar, geen algemene term voor bgcos, en dus geen benadering voor pi... doeme é
|
Het idee is goed, maar je aanpak is verkeerd. Om een benadering voor pi te kunnen vinden kun je het beste uitgaan van de reeksontwikkeling voor arcsin(x) of die van arctan(x). De reeksontwikkeling voor arccos(x) is gelijk aan pi/2 min de reeksontwikkeling voor arcsin(x) omdat voor 0 < x < pi/2 geldt: arcsin(x)+arccos(x)=pi/2. Aangezien je in de reeksontwikkeling voor arccos(x) al begint met een getal waarvoor je juist een benadering zoekt is dat geen goede aanpak.
De reeks voor arcsin(x) luidt:
arcsin(x)=x+1/(2*3)*x^3+1*3/(2*4*5)*x^5+1*3*5/(2*4*6*7)*x^7+... en de reeks voor arctan(x) luidt: arctan(x)=x-x^3/3+x^5/5-x^7/7+...