Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Deze is zelfs erg makkelijk: trek de tweede vergelijking 2 keer van de eerste af: 3x + 2y - 2 . (4x + y) = 240 - 2 . 240 Dit geeft als uitkomst: -5x = -240 Dus x = 48 Invullen in een van de twee vergelijkingen geeft y = 48 Dat x en y gelijk zijn is ook meteen te zien, omdat de sommen allebei op 240 uitkomen als er een verwisseld wordt... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
was geweest en de tweede vergelijking gewoon 4x + y = 240 was gebleven? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Enerzijds moet je de basis manueel kunnen oplossen, daar ben ik het helemaal met je eens. Een stelsel is een heel simpel dingetje en dat moet je wel manueel kunnen oplossen; maar als je begint met grotere stelsels (say: 4 onbekenden, 4 vergelijkingen of meer) dan heb je daar toch heel wat rekenwerk mee. Met zo'n oefeningen ben ik blij dat ik een GR heb (maar ik kan best manueel zo'n ding oplossen, het probleem is dat je vaak de tijd niet hebt). Wat ik ook met je eens ben is dat een TI-83-achtig toestel niet gebruikt moet worden om bepaalde punten in een grafiek te zoeken; voor mij is het eerder een schets van de grafiek of een controlemiddel. Zeker als men gaat beginnen met het aflopen van de functie (trace) om een benadering van een waarde te krijgen. Laat ik duidelijk stellen: ik gebruik mijn GR heel vaak (als hij de berekening aankan en ik anders tien minuten zit te tellen), maar ik heb genoeg inzicht in de wiskunde om te weten wat ik aan het doen ben. Laat ik ook maar direct zeggen dat ik een Belg ben. Van mij mag je gerust zeggen dat het uit luiheid is, maar het belangrijkste aan mijn 7 uur wiskunde is dat ik zowel een oefening manueel kan maken, als een oefening met een computer/RM en weet waarmee ik bezig ben. Ook is het onmogelijk om veel oefeningen helemaal manueel te maken omdat je daar gewoon te veel tijd in steekt. Matrices vermenigvuldigen, determinanten van matrices berkenen. Bij kleine matrices is alles nog goed te doen, maar begin je daar ook met 4x4 of hoger dan zit je toch ook wel enige tijd bezig (3x3-determinanten doe ik steeds manueel, de schuld ligt bij Sarrus met zijn verdomd handige regel). Volgens mij zullen mensen die echt interesse in wiskunde hebben gewoon manueel proberen als ze de tijd hebben, anderen zullen maar al te graag een hulpmiddel gebruiken (want volgens mij is een rekenmachine ook niet meer dan een hulpmiddel om sneller tot een resultaat te komen).
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Toevallig heb ik de 'Mollweide'-formules nog gebruikt bij een vak (inleiding numerieke methoden) vandaag. |
![]() |
||
Citaat:
de top "brute forcen" is wat anders dan krijg je allen een benadering maar waarom zou ik als ik weet dat ik algebrarisch vergelijkingen met meerdere onbekenden kan uitrekenen mijn kostbare tijd eraan verspillen als mijn GR dat ook kan ?
||||||
[QUOTE]TD schreef op 01-06-2005 @ 23:17 :
Waar zeg ik dat de GR een matrix numeriek benadert? Het zou trouwens best kunnen, maar toen doelde ik dus op het 'aflezen' van snijpunten.[quote] De TI-83 en gelijkaardige modellen werken allemaal numeriek (TI-86/-92 rekenen dan weer symbolisch), dus heb je na enige tijd nog amper nut aan dat ding. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|