Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2002, 21:01
Tox
Tox is offline
Het is wel niet echt actueel meer maar ik wou het ff hebben over het feit dat er Afro-Amerikanen zijn in de VS die een schadevergoeding willen van de Nederlandse staat omdat deze veel geld heeft verdient aan de slavenhandel ( circa 300/400 jaar geleden).

Dit vind ik echt onzin, kunnen wij ook tegen de Spanjaarden beginnen toch, wegens de bezetting en het vermoorden van protestanten. Die Afro-Amerikanen mogen allang blij zijn dat ze nu in de VS zitten en nie in centraal Afrika. Ze hebben erzelf direct niks meer mee van te doen. Dit is te lang geleden om nog recht op een schadevergoeding te krijgen.
Oud 28-05-2002, 21:09
G-sus girl
G-sus girl is offline
zoals je al zei; Onzin
Oud 28-05-2002, 21:14
Verwijderd
Mee eens.

Absolute onzin.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 21:19
Joostje
Joostje is offline
had ik al een artikeltje over geschreven tijdje geleden. indd onzin
Oud 28-05-2002, 23:34
Tox
Tox is offline
hehe hier kan dus wel een slotje op
Oud 29-05-2002, 09:20
twiety
twiety is offline
Yep. Onzin.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 09:52
bam
bam is offline
FB slapen?
Oud 29-05-2002, 10:41
Verwijderd
Laten de slaven en zij die er aan verdiend hebben dat maar in het hiernamaals uitvechten...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 11:04
Tox
Tox is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Laten de slaven en zij die er aan verdiend hebben dat maar in het hiernamaals uitvechten...
Yeah
Oud 29-05-2002, 12:42
GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
Tox schreef:
Het is wel niet echt actueel meer maar ik wou het ff hebben over het feit dat er Afro-Amerikanen zijn in de VS die een schadevergoeding willen van de Nederlandse staat omdat deze veel geld heeft verdient aan de slavenhandel ( circa 300/400 jaar geleden).

Dit vind ik echt onzin, kunnen wij ook tegen de Spanjaarden beginnen toch, wegens de bezetting en het vermoorden van protestanten. Die Afro-Amerikanen mogen allang blij zijn dat ze nu in de VS zitten en nie in centraal Afrika. Ze hebben erzelf direct niks meer mee van te doen. Dit is te lang geleden om nog recht op een schadevergoeding te krijgen.

Je maakt hier wel twee niet-met-elkaar-vergelijkbare-vergelijkingen he?!

Er is een groot verschil tussen slavenhandel en bezetting/moord. In het eerste geval beschouw je mensen als je eigendom.
In het tweede geval bezet je een land, de mensen worden niet je eigendom, ze hebben nog steeds het recht om te protesteren, in tegenstelling tot het eerste geval.

Ik raad je aan je wat meer te laten informeren over wat er in de slavenhandel gebeurde met mensen (zoals jij en ik) En niet alleen in de VS ook hier in Nederland kwam het voor.

Mensen die die schadevergoeding aanvragen hebben er misschien niet direct meer mee te maken. Het gaat hier niet om de geldsom, maar om de erkenning dat er ooit een onmenselijke situatie is geweest, waarin de ene soort zich hoger of beter achtte dan een ander soort en deze als hun eigendom beschouwen.
Oud 29-05-2002, 13:03
twiety
twiety is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:
.... Het gaat hier niet om de geldsom, maar om de erkenning dat er ooit een onmenselijke situatie is geweest, waarin de ene soort zich hoger of beter achtte dan een ander soort en deze als hun eigendom beschouwen.
Erkenning, prima, maar niet financieel.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 17:25
Tox
Tox is offline
Citaat:
twiety schreef:

Erkenning, prima, maar niet financieel.
Precies, en erkenning hebben ze al gehad, ze willen nu alleen nog financieel.
Oud 29-05-2002, 17:59
disaster
disaster is offline
Slavery

If my salary was late 500 years, I would sue as well

Loesje

Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 13:44
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
onzin idd
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 14:02
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
bambix schreef:
FB slapen?
nee fb's vinden het niet nodig om dicht te gooien en wachten op iemand die vind dat er wel betaald moeten worden (heel lang geleden is deze ook geweest en toen waren er ook een heleboel voor betalen, was leuke discussie toen)
Oud 30-05-2002, 14:06
colavrachtautotje
colavrachtautotje is offline
Citaat:
autodropje schreef:

nee fb's vinden het niet nodig om dicht te gooien en wachten op iemand die vind dat er wel betaald moeten worden (heel lang geleden is deze ook geweest en toen waren er ook een heleboel voor betalen, was leuke discussie toen)
ik vind het trouwens zelf ook onzin, ik vind niet dat ik verantwoordelijk ben voor de daden van mijn voorouders en ik vind ook niet dat hun geld moeten krijgen voor het leed van hun voorouders. Ik bedoel het is erg wat er gebeurd is, maar het is mijn schuld niet, ik was er toen niet en had er niets aan kunnen doen al zou ik het willen.
Oud 10-06-2002, 12:02
Verwijderd
helemaal mee eenzz wat kunnen wij er nouw weer aan doen dat onzze voorouders iets vaags deden met slaven....komt het dan ook in mij op de een of andere manier ofzo. en die mensen die de nakomelingen (100 generaties d'r na) zijn van die slaven die willen alleen maar geld wat kan geld nou weer voor die dooie voorouders beteken niks toch??
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 13:38
respecTina
respecTina is offline
ik vind het goed, maar op de voorwaarde dat ze ook afrikaanse landen zoals Ghana (het vroegere Slavenkust), vanwaar de Nederlanders de slaven opkochten, aanklagen

ik denk dat de mensen die aanklacht niet uit verlangen naar gerechtigheid hebben ingediend, maar uit verlangen naar geld.
Oud 10-06-2002, 14:25
TefnachT
TefnachT is offline
Ik vind slavernij nog zo gek niet. Als het ene ras nou superieur was?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 15:01
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Ik vind slavernij nog zo gek niet. Als het ene ras nou superieur was?
Maar dat is niet zo...
Oud 10-06-2002, 16:01
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:

Maar dat is niet zo...
oh nee? het gaat nu over die tijd. Toen stond het blanke ras wel hoger dan het afrikaanse ras. Kwa technologie
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 16:18
disaster
disaster is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

oh nee? het gaat nu over die tijd. Toen stond het blanke ras wel hoger dan het afrikaanse ras. Kwa technologie
en dat geeft je het recht om mensen te mishandelen?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 16:39
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

Dus een ras met een hogere technologie is een superiur ras?

Gauw allemaal de Amerikanen aanbidden jongens
Oud 10-06-2002, 17:02
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Dus een ras met een hogere technologie is een superiur ras?

Gauw allemaal de Amerikanen aanbidden jongens
tja of je het wilt of niet het is wel zo...
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 17:02
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
disaster schreef:

en dat geeft je het recht om mensen te mishandelen?
ja recht van de sterkste
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2002, 17:52
disaster
disaster is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

ja recht van de sterkste

alsof je recht van de sterkste altijd letterlijk moet nemen ofzow... je bent pas egt sterk als je anderen durft toe laten tot wat ze zijn zeg maar (kromme zin maar kan em ff niet anders formuleren)

van opmerkingen zoals jij die maakt wordt ik een beetje ziek en pisnijdig eigenlijk

kvben overigens wel benieud dat als je in een situatie zou komen waarin jij 'de zwakke bent' en jou onrecht wordt aan gedaan of je je daar dan bij neerlegt want hey, het recht van de sterkste!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 17:55
TefnachT
TefnachT is offline
ja dat zou ik doen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 17:55
Verwijderd
Citaat:
TefnachT schreef:

ja recht van de sterkste
Dat mag je pas zeggen, i.m.o., wanneer ieder "ras" of "soort" gelijke kansen heeft gehad.

En dat is niet het geval lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 17:56
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Dat mag je pas zeggen, i.m.o., wanneer ieder "ras" of "soort" gelijke kansen heeft gehad.

En dat is niet het geval lijkt me.
oh nee? Zijn we niet allemaal begonnen alsaap soort in afrika?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 18:22
UnknoWn EntiTy
Citaat:
TefnachT schreef:

oh nee? Zijn we niet allemaal begonnen alsaap soort in afrika?
goh, een nieuwtje: JIJ BENT DOM

een van de reden dat Europa zo lang de wereld heeft overheerst, is het paard. Het Europese paard is namelijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Afrikaanse zebra, zeer goed te domesticeren en als trekdier te gebruiken. Dit heeft onze productie zeer ver opgeschroefd.

Andere redenen: het zeer geschikte klimaat, de goed te bebouwen grond en het aanwezig zijn van grondstoffen zoals hout, steen, en later, kolen en ijzererts.
Oud 10-06-2002, 18:47
TefnachT
TefnachT is offline
het paard? dat komt uit azie.
Dus dan is er toch een groep apen geweest die de goede kant heeft gekozen ten opzichte van de andere apen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 19:20
Psychopath
Psychopath is offline
SLAVES ARE CHEAP!!
Oud 10-06-2002, 19:28
bam
bam is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
een van de reden dat Europa zo lang de wereld heeft overheerst, is het paard. Het Europese paard is namelijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Afrikaanse zebra, zeer goed te domesticeren en als trekdier te gebruiken. Dit heeft onze productie zeer ver opgeschroefd.

Andere redenen: het zeer geschikte klimaat, de goed te bebouwen grond en het aanwezig zijn van grondstoffen zoals hout, steen, en later, kolen en ijzererts.

mwah ik denk niet dat wij mensen veel aan paarden hadden gehad. ik dach meer aan ezel's en ossen.

kolen en ijzererts? heeft afrika niet diamanten goud en meer waardevolle mineralen/edelstenen?
Oud 10-06-2002, 19:36
Joostje
Joostje is offline
Europa: Ijzer, steenkool, koeien, paarden schapen, geiten, bossen, geschikte landbouwgrond, veel rivieren, "horizontaal continent".
Oud 10-06-2002, 20:27
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Europa: Ijzer, steenkool, koeien, paarden schapen, geiten, bossen, geschikte landbouwgrond, veel rivieren, "horizontaal continent".
dat is grote onzin. neem bijvoorbeeld Egypte en Babolonie etc. In de oudheden waren dat de rijkste gebieden.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 20:50
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

dat is grote onzin. neem bijvoorbeeld Egypte en Babolonie etc. In de oudheden waren dat de rijkste gebieden.
klopt. het is trouwens babylonie en dat is geen gebied. je bedoelt zeker mesopotamie.
de macht van deze gebieden kwam vooral voort uit de technologische voorsprong, gecombineerd goede verbindingen. daarnaast is mesopotamie het grootse gedeelte van de tijd verdeeld geweest, en pas van ongeveer 700 tot 330 vc een machtig rijk geweest.
later werd de techniek verspreid en met de komst van de zeevaart konden andere gebieden opkomen. de macht van een gebied is dus afhankelijk van de geografische gesteldheden en de technologische ontwikkelingen.
Oud 10-06-2002, 20:54
REIE
REIE is offline
-- Ja, triest, enne, ik stam af van de Hugenoten, en die werden ook veel opgejut door de katholieke Fransen, dat ze maar naar Nederland gingen, en de Gouden Eeuw was niet daar te danken aan alle Nederlanders, maar aan het goede politieke en vrije klimaat, voor protestanten, maar die werken nu eenmaal harder (Max Weber). Dat geheel terzijde, ik ga nu niet als 15de generatie geld eisen van de Franse staat. En Frankrijk is nu eveneens een moderne deomocratie, wat toen, eeuwen terug, niet het geval was.

PUNT,

REIE
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 21:44
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Joostje schreef:

klopt. het is trouwens babylonie en dat is geen gebied. je bedoelt zeker mesopotamie.
de macht van deze gebieden kwam vooral voort uit de technologische voorsprong, gecombineerd goede verbindingen. daarnaast is mesopotamie het grootse gedeelte van de tijd verdeeld geweest, en pas van ongeveer 700 tot 330 vc een machtig rijk geweest.
later werd de techniek verspreid en met de komst van de zeevaart konden andere gebieden opkomen. de macht van een gebied is dus afhankelijk van de geografische gesteldheden en de technologische ontwikkelingen.
ja dat bedoel ik daar was de eerste landbouw ontstaan
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 21:48
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

ja dat bedoel ik daar was de eerste landbouw ontstaan
eh ja dus?
Oud 10-06-2002, 21:51
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Joostje schreef:

eh ja dus?
jij beweert net dat europa de beste omgeving had voor een welvarende samenleving. dit bewijst het tegendeel
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 21:55
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

jij beweert net dat europa de beste omgeving had voor een welvarende samenleving. dit bewijst het tegendeel
ik beweer dat europa met de huidige technologische ontwikkelingen de beste omgeving is voor een welvarende samenleving. net als mesopotamie en egypte dat waren met de toenmalige technologische ontwikkelingen.
Oud 10-06-2002, 22:15
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Dark-Sugar schreef:
SLAVES ARE CHEAP!!
Eigenlijk niet.
Oud 10-06-2002, 22:17
UnknoWn EntiTy
Citaat:
bambix schreef:

kolen en ijzererts? heeft afrika niet diamanten goud en meer waardevolle mineralen/edelstenen?
Daar heb je niet bijster veel aan als je geen ijzer hebt om werktuigen mee te maken, en ook die kennis helemaal niet bezit aangezien je moet leven van de extensieve veeteelt (nomaden dus) omdat landbouw in het klimaat onmogelijk is.
Reageren

Regels voor berichten