Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2005, 14:42
El Kim
El Kim is offline
Dit is dus bij mij gebeurd, en ineens is mijn lening toen ingehouden als verrekening over twee maanden (300 euro). Nu moet ik een bezwaarschrift schrijven als protest. Want ik wil dat geld wel terug. Op dat oude adres kon ik me niet inschrijven; wel heb ik een huurcontract en kwitanties als bewijs dat ik daar woonde. Dan zou ik in principe mijn geld terug moeten krijgen.

Heeft iemand dit ook gehad?
Oud 07-04-2005, 14:47
Hagel
Hagel is offline
Volgens mij is het verplicht om je in te schrijven bij de gemeente op dat adres waarvoor je uitwonende beurs ontvangt, doe je dat niet dan houden ze het idd in. Ik geloof niet dat er uitzonderingen zijn en dat je jezelf echt moet inschrijven bij de gemeente op dat uitwonende adres.
Oud 07-04-2005, 14:50
El Kim
El Kim is offline
Ik heb altijd bij de gemeente ingeschreven gestaan. Bovendien staat er op de site van de IBG dat je of jezelf moet inschrijven of een huurcontract oid moet hebben. Dan zou dit goed genoeg moeten zijn.
Oud 07-04-2005, 14:51
Hagel
Hagel is offline
inderdaad, dan snap ik niet waar de fout zit
Oud 07-04-2005, 14:53
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik heb het zelf ook bijna gehad. Ik kon me aanvankelijk niet inschrijven op dit adres, want ze deden moelijk op het stadsdeelkantoor. Toen kwam de IBG erachter dat ik ergens anders stond ingeschreven dan wat in hun bestand stond, namelijk bij mijn ouders. De IBG begon toen ook te dreigen om mijn uitwonende beurs in een thuiswonende om te zetten. Toen ben ik naar het stadhuis aan het Waterlooplein geaan, waar die inschrijving binnen 5 minuten geregeld was (let's hear it for ambtelijke willekeur ).

Maar wat ik me van de correspondentie met de IBG kan herinneren is dat je huurcontract en die kwitanties genoeg zouden moeten zijn.

Laatst gewijzigd op 07-04-2005 om 15:14.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 14:53
Samaris
Samaris is offline
Voor inschrijving op een adres heb je altijd een huurcontract nodig, dus ik neem aan dat de IBG daar niet genoegen mee neemt, en de echte inschrijving wil.

En eerst zeg je dat je je daar niet kon inschrijven,(Je kunt je altijd ergens inschrijven, tenzij de betreffende gemeente gegronde redenen heeft om te vermoeden dat je daar niet echt woont) Maar nu zeg je dat je daar altijd ingeschreven hebt gestaan.

Wat is het nou?

En heb je ook een opgaaf van redenen van de IBG gekregen?
Oud 07-04-2005, 16:36
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Samaris schreef op 07-04-2005 @ 15:53 :
Voor inschrijving op een adres heb je altijd een huurcontract nodig, dus ik neem aan dat de IBG daar niet genoegen mee neemt, en de echte inschrijving wil.
Onzin. Je kunt je ook inschrijven zonder contract (hoeft niet mee naar het gemeentehuis). IBG neemt trouwens genoegen met een contract. Tis alleen dat ze nogal traag zijn met reageren en verwerken.
Oud 07-04-2005, 18:12
El Kim
El Kim is offline
Even voor de duidelijkheid: eerst woonde ik op een andere kamer in Amsterdam (voor het gemak kamer A), waar ik me wel kon inschrijven, maar geen huurcontract had. Omdat ik na een half jaar daar weg moest omdat de stroom werd afgesloten, ben ik verhuisd naar kamer B, maar daar kon ik me niet inschrijven. Dus bleef ik ingeschreven op het andere adres. Toen wel gewijzigd op de IBG als woonadres, had postadres moeten zijn. Toen de IBG brieven begon te sturen heb ik dat woonadres weer veranderd in dat van kamer A, en een postadres (kamer B) opgegeven. Inmiddels ben ik weer verhuisd, maar hier heb ik een huurcontract en inschrijving

Dus vandaar.
Oud 08-04-2005, 21:20
Hagel
Hagel is offline
als je je niet kunt inschrijven is het volgens ib volgens mij niet legaal uitwonend wonen, dus krijg je ook geen uitwonende beurs
Oud 11-04-2005, 13:31
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Neiu schreef op 07-04-2005 @ 17:36 :
Onzin. Je kunt je ook inschrijven zonder contract (hoeft niet mee naar het gemeentehuis). IBG neemt trouwens genoegen met een contract. Tis alleen dat ze nogal traag zijn met reageren en verwerken.
Idd, ik hoefde voor mijn uitwonende beurs enkel in te schrijven in de andere gemeente + een wijzigingsformulier in vullen! Ze hebben me nooit naar een huurcontract gevraagd.
Oud 11-04-2005, 17:32
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 11-04-2005 @ 14:31 :
Idd, ik hoefde voor mijn uitwonende beurs enkel in te schrijven in de andere gemeente + een wijzigingsformulier in vullen! Ze hebben me nooit naar een huurcontract gevraagd.
Bij inschrijving bij een andere gemeente heb je wel een huurcontract nodig.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:57
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 11-04-2005 @ 18:32 :
Verschilt per gemeente, geloof ik. Ik had in ieder geval geen huurcontract nodig. Alleen een papiertje waar m'n naam op stond en een handtekening.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 11-04-2005 @ 18:57 :
Verschilt per gemeente, geloof ik. Ik had in ieder geval geen huurcontract nodig. Alleen een papiertje waar m'n naam op stond en een handtekening.
Ik zei gewoon 'ik kom hier wonen op dat en dat adres', ze vroeg wie daar nog meer ingeschreven waren, wilde een kopie van mn paspoort en telefoonnummer en dat was het.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 22:55
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 11-04-2005 @ 18:32 :
Nee, ze hebben het recht niet dat te vragen. Stel je voor dat je gaat samenwonen in een andere gemeente bij je partner in? Dan heb je ook geen contract nodig, net zomin als weer bij je ouders gaan wonen. Ze proberen het wel vaak bij de gemeente om je huurcontract te zien, zeker in studentensteden om misbruik te voorkomen. In sommige gemeenten kun je je zelfs via internet inschrijven (Groningen dus o.a.). Daar heb je ook niets bij nodig verder.

@Krummeltje: zelfs daar hoef je niet op te antwoorden als je niet wilt
Oud 05-06-2005, 12:42
El Kim
El Kim is offline
Goed. Nog steeds niet opgelost. Bezwaarschrift geschreven, krijg ik na een maand bericht dat ie te laat is en dat ze er dus niets mee doen

Wat raar is omdat ik reageerde op een brief waarvoor een bezwaarschrift op 28 mei binnen moest zijn, en mijn brief op 10 mei binnen is gekomen. Dat is namelijk de eerste brief die ik binnenkreeg waarin stond dat mijn beurs was omgezet in een thuiswonende beurs en dat ze geld gingen inhouden.

Morgen dus maar naar de rechtswinkel.
Reageren

Regels voor berichten