Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2005, 21:35
Belgarath
Belgarath is offline
Heb je de film Troy gezien? Zo ja wat vond je ervan?
Oud 02-03-2005, 21:39
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik heb um gezien en ik vond hem niet zo. K weet niet waarom. The gladiator is beter
Oud 02-03-2005, 22:11
Verwijderd
Ik heb hem gezien en ik was er nou niet echt ondersteboven van. Het hele verhaal was overhoop gegooid. Orlando Bloom acteerde slecht en het verhaal van het houten paard werd er even in een kwartiertje doorheen gegooid omdat dat nou eenmaal moest. Het accent lag mij te veel op Achilles en Briseïs en te weinig op het hele gebeuren er om heen. Ik vond het een tegenvaller, maar aan de andere kant had ik wel kunnen verwachten dat de hele historie in zo'n film een beetje ondergesneeuwd zou raken. Helaas.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 09:55
Belgarath
Belgarath is offline
Vond hem zelf ook niet erg fantastisch. Jammer dat er geen goden in voorkwamen, die rivaliteit en rotstreken van de goden onderling maken de ilias grappig om te lezen. Het ging volgens mij ook meer om Brad Pitt en Orlando Bloom dan om het verhaal.
Oud 03-03-2005, 14:51
Sketch
Sketch is offline
Ik vond het wel een goede film, zolang je hem niet vergelijkt met het echte verhaal. Als ik 'm wel vergelijk vind ik 'm slecht.

Dat paard-idee van Odysseus:
Mooi hoor (duidend op het minipaardje dat iemand maakt)
- Ja, voor m'n zoontje
En dan krijgt Odysseus een geniale ingeving, die meteen wordt geaccepteerd en uitgevoerd.

Dat stukje van Paris en Aeneas in die tunnel:
Hier, neem dit zwaard, sticht een nieuwe stad, blabla. Heel subtiel

De oorlog die ipv, wat was het, 10 jaar, ongeveer 2 weken duurde

Ajax die in het begin al dood ging

Etc, etc
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 15:09
shibby almighty
shibby almighty is offline
heb hem in de bioscoop gezien,
vond hem niet echt goed ofzo
laatste half uur heb ik ook niet gezien want toen was ik in slaap gevallen
Oud 03-03-2005, 15:29
Verwijderd
Wel leuk, niet meer.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 12:52
Verwijderd
Mooie film
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 16:31
Releric
Releric is offline
Leuke actiefilm, enige minpunt was dat ik de hele film zat te zeiken tegen een vriendin van me over alles wat wel niet klopte als je de film met de Ilias vergeleek.... Toen zei ze dat ik m'n bek moest houden
Oud 12-03-2005, 20:39
ecrivaine
ecrivaine is offline
Jah, ik zat ook de hele tijd opmerkingen te maken over wat er wel niet klopte. Maar degene met wie ik keek had amper gehoord van de Ilias...
Oud 18-03-2005, 12:36
Sketch
Sketch is offline

Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 10:47
DJ JB
Deze film is alleen bedoeld om de Orlando Bloom en Brat Pitt fans weer wat voor te schotelen, waardoor er weer flink verdiend kan worden.

Allemaal lekker spectaculair, met het verhaal klopt van geen kant met de geschiedenis. Zoals bijv. het moment dat Aeneas Troje verlaat: toen Homerus de Ilias schreef, was er niet eens sprake van dat Aeneas een belangrijke persoon was. Pas halverwege de Romeinse tijd kwam de schrijver Vergilius op het idee om een nietsbetekenend persoon uit de Griekse geschiedenis te nemen, er een verhaal erom heen te verzinnen en zo geschiedenis te creeëren voor zijn rijk. Dus het hele verhaal van Aeneas is gewoon een sprookje.

Wat ik ook jammer vond is dat ze niet eens de moeite hebben genomen om de strijd tussen Hektor en Achilles verder uit te werken. Dat vond ik nou juist één van de leukste stukken bij het vertalen (Pallas III)! Achilles zou Hektor 3 maal om de stad hebben gejaagd. Zag ik weinig van terug...

Zo kan ik nog uren doorgaan over diverse fouten en ontevredenheden.

Lekker spectaculaire film, waardoor men hoopt te verbergen dat het eigenlijk een rukfilm is.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 22:19
ModePopje
ModePopje is offline
Ik ben erbij in slaap gevallen...maar dat heb ik vaker bij brad pitt
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 22:26
Silverchoice
Silverchoice is offline
Is ook topic over geweest op Films&TV. Voor degene die de Ilias waardeert, is deze film qua verhaal een aanfluiting. De fight-scenes zijn echter wel leuk soms
Oud 31-03-2005, 23:05
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb hem, ondanks mijn studie, niet gezien. Uit de voorstukjes was me al duidelijk geworden dat het een compleet veramerikaniseerde versie was en totaal niet naar de Ilias. Ook dat de goden geen rol zouden spelen in de film, vond ik erg jammer, aangezien dat met de huidige technische mogelijkheden toch echt wel mogelijk was geweest imo.

Ik heb er voor gekozen me de gebeurtenissen voor te blijven stellen zoals ik ze deed toen ik de Ilias las, zonder voortaan steeds te refereren aan de film.

Denk dat ik hem ooit nog wel ga kijken trouwens
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 17:35
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Sketch schreef op 18-03-2005 @ 13:36 :
[afbeelding]
Die ga ik in mijn grieks-klasje laten zien
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 20:26
Jannekie
Jannekie is offline
ik vond em errug leuk, alleen is idd het hele verhaal door elkaar gegooid.....
Oud 13-04-2005, 20:58
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sketch schreef op 03-03-2005 @ 15:51 :
Ik vond het wel een goede film, zolang je hem niet vergelijkt met het echte verhaal. Als ik 'm wel vergelijk vind ik 'm slecht.

Precies.. zolang je 'm niet vergelijkt met het echte verhaal is-ie best aardig. Ook geen superfilm, maar wel best aardig. Maar anders niet.
Oud 15-04-2005, 02:48
Verwijderd
Citaat:
DJ JB schreef op 20-03-2005 @ 11:47 :

Allemaal lekker spectaculair, met het verhaal klopt van geen kant met de geschiedenis. Zoals bijv. het moment dat Aeneas Troje verlaat: toen Homerus de Ilias schreef, was er niet eens sprake van dat Aeneas een belangrijke persoon was. Pas halverwege de Romeinse tijd kwam de schrijver Vergilius op het idee om een nietsbetekenend persoon uit de Griekse geschiedenis te nemen, er een verhaal erom heen te verzinnen en zo geschiedenis te creeëren voor zijn rijk. Dus het hele verhaal van Aeneas is gewoon een sprookje.

Wat ik ook jammer vond is dat ze niet eens de moeite hebben genomen om de strijd tussen Hektor en Achilles verder uit te werken. Dat vond ik nou juist één van de leukste stukken bij het vertalen (Pallas III)! Achilles zou Hektor 3 maal om de stad hebben gejaagd. Zag ik weinig van terug...
Nou, het klopt niet wat jij zegt. In de Ilias wordt wel degelijk verteld over Aeneas, die tijdens de Trojaanse oorlog het bevel zou hebben gevoerd tot aan de stad Dardanos. Hij zou zelfs na Hektor de belangrijkste strijder aan Trojaanse zijde zijn. Tijdens de oorlog wordt Aeneas gevangen genomen een aan Neoptolemos als slaaf kado gedaan.

Ik weet het niet meer zeker maar ik dacht toch echt dat het stuk van Achilleus die Hektor rond de stad sleept, wel te zien was in de film.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 03:52
Jamie Oliver
Jamie Oliver is offline
Nogal logisch dat het verhaal niet klopt, dat kan gewoon niet. Een boek kan je niet perfect verfilmen, punt uit, klaar, basta. Verder was het wel een leuke hollywood film, prima voor als je in een hollywood-bui bent
Oud 20-04-2005, 20:20
Frederike
Frederike is offline
Die foto is leuk! ik vond de film ook niet zo heel geweldig, en natuurlijk is het zo dat je een boek niet precies kunt verfilmen, maar ik denk dat het wel beter ken! ik vond dat er ook wel heel veel nadruk lag op de 'bekende maar vermoeiende' toneelspelers.
Oud 24-04-2005, 17:41
Pluis
Pluis is offline
mijn lerares kcv wees me ook nog op een leuk detail:
in de film legden ze muntjes op de ogen van de doden... muntgeld werd pas zo'n 300 jaar later gebruikt!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 17:41
Jolt
Jolt is offline
Ik vond de film saai, niet boeiend genoeg, heb ook maar steeds verder geskiped.
Oud 24-04-2005, 21:53
lucifer-sam
lucifer-sam is offline
want een ongeloofelijke hollywood verfilming van zo'n groots boek. Maarja, had niet veel anders verwacht, het mag natuurlijk niet te afwijkend van de hollywoodformule zijn, anders raakt het publiek in de war.
Oud 25-04-2005, 14:08
Optima
Optima is offline
ik had altijd sympathie voor de grieken, maar toen ik de film zag wilde ik niet dat hector dood ging

ik stelde me bij hector altijd zo'n arrogante eikel voor en achilles als de grote held. Dus in zeker zin heeft de film mijn perceptie veranderd.
Oud 25-04-2005, 14:14
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Optima schreef op 25-04-2005 @ 15:08 :
ik had altijd sympathie voor de grieken, maar toen ik de film zag wilde ik niet dat hector dood ging

ik stelde me bij hector altijd zo'n arrogante eikel voor en achilles als de grote held. Dus in zeker zin heeft de film mijn perceptie veranderd.
Hektor was ook arrogant. Achilles net zo goed. Alleen die Amerikanen willen dat niet zien in films, die willen sympathieke personages.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 12:35
DJ JB
DJ JB is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 15-04-2005 @ 03:48 :
Ik weet het niet meer zeker maar ik dacht toch echt dat het stuk van Achilleus die Hektor rond de stad sleept, wel te zien was in de film.
Het rondslepen wel (even kort), maar ik had het over het gevecht zelf.
Oud 19-05-2005, 19:07
Arjon
Arjon is offline
Mwahh, ja, wel leuk, maar niet echt geweldig, zeg maar...

Beetje langdradig af en toe... Alleen maar vechten, vechten, vechten... (wat er wel goed uit zag, trouwens...)

dan is er nog een beetje liefde doorheen gevlochten, maar dat werd ook weer afgebroken door een gevecht.

maar toch, leuk tijdverdrijf, films kijken!
Oud 19-05-2005, 23:57
Keith
Keith is offline
Ik de topic niet gelezen en hoop dat dit al eerder is gezegd:

de film klopt van geen kanten met het verhaal zoals dat mij bekend stond. Het is gewoon een goedkoop filmoinderwerpje geweest voor Hollywood waarin ze gelukkig nog niet de kijker hebben proberen te overtuigen dat Amerika de oorlog had gewonnen. Best forgotten.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 08:22
Evil creature
Evil creature is offline
--> films, tv en radio
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 08:40
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Evil creature schreef op 27-05-2005 @ 09:22 :
--> films, tv en radio
Ik denk dat de TS zich vooral interesseert voor de mening van de mensen die enig verstand hebben van het originele verhaal.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 23:21
Blues
Blues is offline
Citaat:
Keith schreef op 20-05-2005 @ 00:57 :
Ik de topic niet gelezen en hoop dat dit al eerder is gezegd:

de film klopt van geen kanten met het verhaal zoals dat mij bekend stond. Het is gewoon een goedkoop filmoinderwerpje geweest voor Hollywood waarin ze gelukkig nog niet de kijker hebben proberen te overtuigen dat Amerika de oorlog had gewonnen. Best forgotten.
Helemaal mee eens kameraad!

Klopt geen zak van met de bestaande mythe en het boek van Homerus maar goed wat wil je met Brad Pitt en Orlando Bloom, dan krijg je vanzelf wel 'n actie film...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten