Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat het hier op het forum erger lijkt dan het is. Maar de mensen die te snel zichzelf als geestlijk niet in orde, zijn die niet tot last van de mensen die datzelfde probleem in veel ergere mate hebben? Maar de analogie die je trekt met fysieke pijn zou best wel eens kunnen opgaan, en dat ik dus zou moeten inzien dat sommige mensen slechter met hun problemen kunnen omgaan dan ik.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je laat externe invloeden in je post geheel buiten beschouwing, terwijl die juist vaak oorzaak zijn van psychische klachten. Wat denk je alleen al van de enorme druk die de maatschappij op mensen legt tegenwoordig? We moeten allemaal een hoge opleiding volgen, veel geld verdienen, ons uiterlijk moet perfect zijn, we moeten de nieuwste hightech snufjes bezitten, enz. Anders tellen we niet meer mee. Gevolgen? Denk maar aan bv. anorexia, koopziektes, enorme stress omdat men niet aan de verwachtingen van de maatschappij kan voldoen. Verder nog iets, ik las van user Venster: "Deze mensen zijn mentaal gewoon niet sterk". ![]() Niet om je persoonlijk aan te vallen, maar Venster, als jij die mensen strontvervelend vindt, zeg dat dan tegen ze! Nu stel je je zelf mentaal zwak op door niet te zeggen wat jij er zelf van vindt. Zo lijk je zelf een vent zonder kloten. Lastig he, (zelf)reflectie? Gezellig als mensen zo ingedeeld worden. Zullen we ze gelijk maar euthanaseren zodat we 1 soort supermens overhouden? De variatie in de maatschappij vind ik belangrijk, hoe je het ook went of keert, we hebben elkaar allemaal nodig. We moeten leren van elkaar, ipv. mekaar steeds te veroordelen. Amen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
En draagkracht is weer een begrip dat persoonsgebonden is, welke vorm van draagkracht dan ook. En of die draagkracht steeds lager lijkt te gaan liggen, vindt ik wat moeilijk te bepalen. Vroeger hoorde je inderdaad niemand over het feit dat hij professionele hulp nodig had, maarja toen was het ook nog een schande om erover te praten. Dat is tegenwoordig wel anders. Mensen zijn opener in hun vraag naar hulp aan anderen en die hulp is ook een stuk toegankelijker geworden. Maar die toegankelijkheid van hulp is denk ik ook een van de oorzaken dat mensen er meer gebruik van zijn maken, en in sommige gevallen misschien wel te snel gebruik van willen maken. Je hoort er immers steeds meer mensen over en je hoort goede berichten, dus waaromn zou je het dan niet eens zelf uitproberen? Vooral jongeren zijn erg beïnvloedbaar voor positieve berichten over bepaalde dingen, en tevens krijgen jongeren met veel nieuwe en verschillende emoties te maken tijdens de puberteit. Emoties waar ze nog mee om moeten leren gaan en wat zeker niet altijd even makkelijk is. Terwijl de stap naar het vragen om hulp, wel steeds makkelijker lijkt te worden. En in veel gevallen effectief is, wat alleen maar stimulerender werkt. Het is een samenloop van omstandigheden die zich steeds verder zal blijven ontwikkelen. Om zomaar een oordeel te vellen over de algemene vraag naar professionele hulp, vind ik niet een van mijn rechten. Ik heb net zelf een half jaar stage gelopen in een psychiatrische instelling, en daar heb ik heel veel voorbij zien komen. Mensen die een verschrikkelijke geschiedenis achter de rug hebben en al jaren in de psychiatrie zaten, wat ik uiterst begrijpelijk vond. Maar ik heb ook genoeg mensen gezien die het inschakelen van professionele hulp wel als iets heel makkelijks zagen en waarvan ik de noodzaak niet zo zag. Dus ik denk dat beide standpunten wel opgaan.
|
ga SPH studeren, dan is iedereen om je heen geestelijk zwak ziek en misselijk...
ik ben geloof ik een van de weinige die daar normaal functioneer met mij ups en downs...alhoewel ik soms ook denk dat ik gek ben...zal vast aan de opleiding liggen, het lijkt soms of ik in therapie zit daar ![]() ![]() ben t dus met je eens! ![]()
||
Citaat:
Maar ik ben er nog steeds zo verbaasd over... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zie iedereen het hulp zoeken zo van de negatieve kant bekijken. Maar misschien heeft het ook wel wat positiefs. Er wordt minder slecht tegen hulp voor de geestelijke gezondheidszorg aangekeken, dus miss. dat je het daarom wel meer om je heen hoort. Ik vind het beter dat er misschien 'te veel' mensen hulp zoeken dan te weinig... Hoewel er altijd mensen zullen blijven zijn die geen hulp zoeken en dit wellicht goed kunnen gebruiken (en soms ook wel willen, maar niet durven) ik vind het niet per definitie een slecht verschijnsel.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Heel veel angsten, depressies etc. blijken terug te brengen tot een bepaalde gebeurtenis in het verleden, soms al járen daarvoor. En daar kies je niet voor, het overkomt je. En dan kan je zeggen: 'maar mij is het toch ook niet overkomen, dus ik ben een sterke persoonlijkheid' maar misschien moet je, voor je daarover kan oordelen, ook naar de situaties van anderen kijken, het grotere geheel. (Waarmee ik niet zeg dat jij kennelijk zo'n vlekkeloos leventje hebt gehad want ik ken je niet eens, maar het valt me op dat mensen anderen zo snel bestempelen als 'zwak' terwijl je níet zwak bent op het moment dat jou zoiets overkomt. In tegendeel. Als er iets is wat moeilijk is om tegen te vechten maar wat onderschat wordt is het wel een depressie of psychische ziekte.) Overigens: Ik vind het opzich een goede ontwikkeling dat mensen sneller professionele hulp zoeken, in die zin dat er iig meer openheid over is en je niet meer als een gek wordt bestempeld zodra je hulp zoekt. Zolang we maar niet doorslaan richting het uiterste zoals in Amerika: voor álles hulp zoeken. Dat is gewoon meer een trend dan een noodzaak daar.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Opleiding voor geestelijk hulpverlener (Psychologie of toch iets anders?) Diary of Dreams | 10 | 28-04-2009 23:36 | |
Algemene schoolzaken |
enquete geestelijk gehandicapten Verwijderd | 55 | 07-07-2005 13:20 | |
Seksualiteit |
geestelijk of lichamelijk? snarl | 18 | 11-08-2003 14:26 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geestelijk/lichamelijk? rooijackers | 2 | 26-12-2002 20:19 | |
Psychologie |
Is bewust nadenken over of je ‘gek bent’, al een teken van geestelijke gezondheid? Juliah | 6 | 25-08-2002 07:56 | |
ARTistiek |
Geestelijke Chemotherapie drama | 8 | 12-12-2001 16:10 |