Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ik heb het al eens vaker gezegd, maar ik probeer zo te leven:
Als ik opsta denk ik en ben ik ervan overtuigd dat alles wat die dag gebeurt van mij afhankelijk is, en van mij alleen. Maar als ik 's avonds terugkijk en bedenk hoe succesvol ik was geweest en wat ik heb bereikt en wat voor goeds er is gebeurd dan dank ik mijn Schepper en loof Hem en zeg Hem dat het anders (dus zonder mijn inzet) ook wel zo was gebeurd.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik bedenk eerst of ik het niet beter had kunnen doen, en anders dan moet het zo zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind het altijd zo krom als mensen god bedanken voor alles waar ze blij mee zijn maar zodra er iets fout gaat heeft god opeens geen enkele invloed meer en is het allemaal de schuld van mensen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Och, hier is al zo vaak dicussie over geweest. Als een hypothetische god alwetend is en uit eigen wil de aarde heeft geschapen, dan kan er geen zonde bestaan omdat de levens van alle mensen al vast lagen voordat er ook maar één mens was. De hypothetische god heeft in dat geval alle levens al vastgelegd voor ze er waren en kunnen zij niet iets doen wat god niet wil.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het leidt ons dus slechts tot twee mogelijke conclusies: of God bepaalt alles behalve de eigen wil, waarmee er dus wel degelijk zoiets bestaat als intrinsiek slechte mensen (als een wil vrij is, is de bezitter van die wil ook vrij om hem aan de duivel te onderwerpen). Of God bepaalt letterlijk alles, in welk geval er geen vrije wil is, het leven dus van A tot Z georkestreerd is en God ook alle oorlogen op zijn geweten heeft, in welk geval hij een zak hooi is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er zijn dus twee mogelijke conclusies: óf god bepaalt alles en is alwetend, óf er is vrije wil. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ga eigenlijk voor beide..
God heeft natuurlijk invloed op je daden. Maar ik denk je voor veel dingen ook zelf verantwoordelijk bent. Bijvoorbeeld bij de verkeerde dingen, dat doet God niet dat doe je zelf. Tja.. niet echt een duidelijke uitleg. Maar ik ga nog steeds voor beide.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je als een verteller, die alles aanschouwd zonder zelf deel te nemen aan het verhaal, kan je concluderen dat je niet kan kiezen. Want wat de mens ook zal doen, het was voorbestemd. Maar als je vanuit de mens zijn positie kijkt, kan je wel kiezen. Want de mens akan kiezen wat hij op dat moment wil doen. (binnen de grenzen die door god zijn gesteld). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hij zegt dat als god al weet hoe wij gaan handelen, wij niet iets anders kunnen gaan doen. Daarom moet je een onderscheid maken tussen vrije wil, bekeken vanuit de mens zelf, of vrije wil bekeken vanuit een hogere situatie, boven de relatie god-mens. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ga terug naar de situatie vóór het scheppen van de aarde. Neem aan: god is alwetend. Dan geldt dat god al weet dat hij de aarde gaat scheppen. Hij is immers alwetend. Op een bepaald moment schept god de aarde. God wil de aarde scheppen, anders zou hij dat niet doen. God schept ook de mens. Dat wil god, anders zou god dat niet doen. God weet al welke mensen er geboren gaan worden en wat ze gaan doen. Echter, het feit dat die mensen komen is de wil van god. God heeft dus tijdens de creatie van de mensheid vastgelegd wat de mensen gaan doen. Conclusie: als god alwetend is, is alles wat wij doen gods wil en kan er geen vrije wil bestaan. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Volgens mij is het een soort van spanningsveld.
Vanuit God gezien is alles wat wij doen al vastgelegd. De haren die van mijn hoofd vallen weet Hij al. Alle keuzes en beslissingen zijn al vastgelegd. Vanuit de mens gezien kunnen wij keuzes maken. Immers, als jij kiest tussen kaas of ham op je brood, dan kies je dat zelf. Maar je moet ook rekenschap afleggen van je daden. Hoewel die daden dus al bij God bekend waren. hmm.. moeilijk!! Dit vind ik weer 1 van die moeilijke dingen, 2 sporen die nooit bij elkaar komen. Sinds de zondeval is ons verstand verduisterd, dus wij kunnen dit gewoon niet begrijpen.
||
![]() |
Citaat:
leuk is dat ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Het is gewoon alletwee een beetje...
Je uiterlijk is al vastgelegd, dat heeft Allah (c.c) bepaald, je familie, waar je terecht zou komen etc... Maar na een bepaalde leeftijd, is alles wat je verricht voor je voordeel als nadeel.. (goeie daden en slechte) Ik bedoel, jij bent de persoon die kan kiezen tussen geloven en niet? Niemand gaat je dwingen, Allah heeft ons hersenen gegeven, als wij maar weten hoe we het gaan gebruiken... |
![]() |
||
Citaat:
Bijvoorbeeld: Als ik nu besluit om die-hard moslim te worden, dan trouw ik waarschijnlijk met een moslima en krijg ik een aantal kinderen. Dan is dat mijn familie, ik heb dan bepaald hoe de familie van mijn kinderen eruitziet en wat voor mensen het zijn. Had ik ook kinderen met die vrouw gekregen als ik atheist was gebleven? Nee. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar voor een alwetend wezen staan in principe alle gebeurtenissen vast enkel om het gegeven dat hij al op de hoogte is van wat er gaat gebeuren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Homoseksualiteit en de bijbel (vrij) letterlijk nemen Verwijderd | 129 | 11-04-2007 14:20 | |
Vraag voor de gelovigen onder ons Joyfulness | 51 | 19-11-2005 21:40 | |
dit moet je lezen, gelovigen Prophecy | 69 | 27-08-2005 22:45 | |
Met iemand mee naar de kerk gaan. Fantôme | 51 | 14-11-2004 14:33 | |
vanuit een geloofsovertuigen tegen/voor een basisinkomen?!! Fantôme | 1 | 27-02-2003 12:52 | |
Psychologie |
ik kan beter dood zijn dolores_temp | 9 | 16-04-2002 20:17 |