Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2002, 08:27
Verwijderd
Wat is een polaire atoombinding?
Wat is een dipoolmolecuul?
Wanneer is een stof polair en wanneer apolair?
Waarom is bij polaire stoffen de vanderwaalsverbinding groter?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2002, 08:37
Verwijderd
Waarom mengen vloeistoffen met waterstofbruggen onderling?
Hoe kan je weten wanneer bij een hydratie welke atomen naar elkaar toe zullen liggen?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 08:39
Verwijderd
Citaat:
darkshooter schreef:
Hoe kan je weten wanneer bij een hydratie welke atomen naar elkaar toe zullen liggen?
Ik bedoel: Als Je NaCl en H2O mengt
Dan liggen de Lijkt mij: Na en O tegen elkaar en CL en H.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 08:53
Ignorantia
Ignorantia is offline
Bij een atoombinding hebben twee atomen een aantal elektronen gemeenschappelijk. Dit gemeenschappelijke elektronenpaar ligt niet altijd precies in het midden van de beide atomen, maar soms een beetje meer naar een bepaalde kant toe.

Dat zorgt ervoor dat een van beide atomen (waar de elektronen dichterbij zitten) een beetje een negatieve lading krijgt en het andere atoom een beetje een positieve lading.

Een dipoolmolecuul is een molecuul waarbij er polaire bindingen (dus dit verhaal hierboven) tussen de atomen aanwezig zijn.

Stoffen die uit dipoolmoleculen bestaan noemen we polaire stoffen en stoffen die niet uit dipoolmoleculen bestaan noemen we apolaire stoffen.

De vanderwaalsverbinding is groter, omdat de verschillende (kleine) positieve en negatieve ladingen elkaar onderling aantrekken. Bij apolaire stoffen is dit niet het geval.

Zo en later doe ik de rest van je vragen nog wel es...
Oud 07-06-2002, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Ignorantia schreef:
uitleg
thnx
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 09:26
Verwijderd
Nog een vraaje hoe weet je of een stof dipolair is?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 09:31
Verwijderd
O ja, die aantrekking van dat gemeenschappelijke elektronenpaar heeft toch te maken met de elektronegativiteit. Hoe kan je het daar precies aan zien. Je kan ze opzoeken in Binas 39.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 09:34
Verwijderd
Laat maar over die elekrtonegativiteit ik heb het al gevonden.
Maar klopt mij onderstaande rijtje:

Sterkte van de bindingen:

Waterstofbinding
Polaire binding
Atoombinding
Hydraat
Ionbinding
Apolaire binding (vanderwaalsbinding)

Laatst gewijzigd op 07-06-2002 om 09:52.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 09:50
ekki
ekki is offline
wat moet je nou nog precies weten?
Oud 07-06-2002, 09:52
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef:
wat moet je nou nog precies weten?
Of mijn rijtje klopt?
Dat was het
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 10:44
Verwijderd
Citaat:
darkshooter schreef:

Of mijn rijtje klopt?
Dat was het
Pleazze help ff, ik moet over 45 min m'n SE maken
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 10:48
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Of mijn rijtje klopt?
Dat was het
Je zegt het zelf eigenlijk al: doordat die stoffen waterstofbruggen kunnen vormen met elkaar.

Verder is een binding polair, wanneer de elektronegativiteit tussen de 2 stoffen meer dan 0,2 verschilt. In tabel 39 is de elektronegativiteit te vinden. Let wel: een polaire binding is alleen mogelijk tussen niet-metalen. Anders heb je te maken met een ionbinding.

Ik weet niet of je het verder al gehad hebt, maar je moet ook weten dat een stof pas polair is, wanneer de dipoolmomenten niet samen vallen. Hiervoor heb je dus de ruimtelijke structuur nodig van het molecuul. Neem bijvoorbeeld water. Bij deze stof heb je te maken met 2 polaire bindingen (H-O en O-H). De elektronegativiteiten (?) van H en O verschilt met 3,5-2,1 = 1,4. Er is dus sprake van 2 polaire bindingen. Als je er echter vanuit zou gaan dat het molecuul lineair is (dus dat alle 3 de atomen op 1 lijn zouden liggen), dan vallen de dipoolmomenten samen.

Het molecuul van H2O is echter niet lineair maar maakt een bindingshoek van ongeveer 150 graden (ofzo). Hierdoor vallen de dipoolmomenten niet samen. En dus is er sprake van een polaire stof.
Oud 07-06-2002, 10:56
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef:

Je zegt het zelf eigenlijk al: doordat die stoffen waterstofbruggen kunnen vormen met elkaar.

Verder is een binding polair, wanneer de elektronegativiteit tussen de 2 stoffen meer dan 0,2 verschilt. In tabel 39 is de elektronegativiteit te vinden. Let wel: een polaire binding is alleen mogelijk tussen niet-metalen. Anders heb je te maken met een ionbinding.

Ik weet niet of je het verder al gehad hebt, maar je moet ook weten dat een stof pas polair is, wanneer de dipoolmomenten niet samen vallen. Hiervoor heb je dus de ruimtelijke structuur nodig van het molecuul. Neem bijvoorbeeld water. Bij deze stof heb je te maken met 2 polaire bindingen (H-O en O-H). De elektronegativiteiten (?) van H en O verschilt met 3,5-2,1 = 1,4. Er is dus sprake van 2 polaire bindingen. Als je er echter vanuit zou gaan dat het molecuul lineair is (dus dat alle 3 de atomen op 1 lijn zouden liggen), dan vallen de dipoolmomenten samen.

Het molecuul van H2O is echter niet lineair maar maakt een bindingshoek van ongeveer 150 graden (ofzo). Hierdoor vallen de dipoolmomenten niet samen. En dus is er sprake van een polaire stof.
Ja dat moeten we ook weten. Maar het werd erbij zegezd als de stof linear was.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 12:10
damaetas
damaetas is offline
heb je alles?

vloeistof en waterstofbruggen die mengen ; warrige vraag?
Oud 07-06-2002, 14:58
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef:
heb je alles?

vloeistof en waterstofbruggen die mengen ; warrige vraag?
Nee ik heb niet alles, maar laat maar ik heb m'n SE al gehad.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 16:34
damaetas
damaetas is offline
hoe was ie?
Oud 07-06-2002, 16:50
Verwijderd
jah ging wel. Kwam er alleen 5 min voor het einde achter dat ik nog een blaadje had, maarja die laatste vraag snapte ik toch niet.
Zat een echt heel moeilijke vraag bij, over het gewicht van fosforzuur. Was echt super vaag.

3Mg+ 2 P4H3--->Mg(PO4)2+ 3H2
Ik weet niet meer hoe die precies was maar het leek hierop.
Vervolgens de vraag: Bij de reactie is 863 cm³ waterstof gas vrij gekomen. Bereken het gewicht van het fosforzuur.
Zeer fijne vraag
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 16:59
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
jah ging wel. Kwam er alleen 5 min voor het einde achter dat ik nog een blaadje had, maarja die laatste vraag snapte ik toch niet.
Zat een echt heel moeilijke vraag bij, over het gewicht van fosforzuur. Was echt super vaag.

3Mg+ 2 P4H3--->Mg(PO4)2+ 3H2
Ik weet niet meer hoe die precies was maar het leek hierop.
Vervolgens de vraag: Bij de reactie is 863 cm³ waterstof gas vrij gekomen. Bereken het gewicht van het fosforzuur.
Zeer fijne vraag
Door middel van het molair volume kan je het aantal mol H2 berekenen.

Doordat de verhouding fosforzuur : waterstof gelijk is aan 2:3, kan je nu het aantal mol fosforzuur berekenen.

En vervolgens kan je met behulp van het molair gewicht van fosforzuur berekenen hoeveel gram fosforzuur er aanwezig was.

Oud 07-06-2002, 17:01
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef:

Door middel van het molair volume kan je het aantal mol H2 berekenen.

Doordat de verhouding fosforzuur : waterstof gelijk is aan 2:3, kan je nu het aantal mol fosforzuur berekenen.

En vervolgens kan je met behulp van het molair gewicht van fosforzuur berekenen hoeveel gram fosforzuur er aanwezig was.

Ja zoiets in die richting heb ik ook gedaan. Kwam nog op een mooi getalletje uit ook 1,92 g.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 17:16
Ignorantia
Ignorantia is offline
Nog even wat 'nuttige' informatie: de bindingshoek tussen de twee H atomen en het O atoom van een watermolecuul is gelijk aan 105 graden.

Wat betreft je sommetje: dat valt toch nog wel mee? Vandaag had ik een gezellige toets scheikunde, daar zat 1 serie van 3 vragen bij, die lukte me steeds maar niet...maar ik had 2 uur en na 45 minuten puzzelen op 1 vraag kwam ik eruit en had ik die andere 2 ook zo!

Grote joepie!!

Helaas weet ik niet precies meer wat de vraag was, anders zou ik 'em kunnen posten...maar doe ik wel als we de toets terugkrijgen.

Grote Groetjes, Martijn *die vast wel een 8+ heeft gehaald*
Oud 07-06-2002, 17:43
damaetas
damaetas is offline
algemaan applaus!!!
Oud 07-06-2002, 18:07
Ignorantia
Ignorantia is offline
Geweldig, zulke waarderende mensen!

Grote Groetjes Martijn *die geen flauw idee heeft wat 'algemaan' nu weer mag betekenen, maar het wel leuk vind klinken (dat compenseert he )*
Reageren

Regels voor berichten