Advertentie | |
|
![]() |
|
Tuurlijk kan dat.
Maar het is wel verstandig om het te installeren op een linux-partitie. Heb ooit ergens gelezen dat er distro's bestaan die zicht op een FATXX laat installeren. Maar het is niet aan te raden, omdat het traag werkt en kan snel beschadigd worden. Zipslack is een distro die dit ondersteunt.
Laatst gewijzigd op 05-07-2005 om 09:20. |
![]() |
|
Het probleem met FAT (en NTFS, geloof ik, maar weet niet zeker) is dat ze geen acces control lists ondersteunen in het filesysteem. Dus is alles standaard uitvoerbaar voor iedereen.
Onnodig te zeggen, dat is kut. Sterker nog, veel linux programma's zullen op die manier niet eens draaien. Ubuntu is het meest aan te raden, maar je hebt _zeker_ voorgemaakte partities nodig omdat t geen 'on-the-fly' partitie vergrootten ondersteund. Gezien je XP gaat installeren, kun je het beste een partitie manager als fdisk of ranish partition manager gebruiken van te voren. Dan maak je eerst een partitie voor XP en dan een of meer partities voor linux. Vooral het maken van een swap-partite is _zeer_ aan te raden. Ik ben persoonlijk geen fan van tools als parted (waar SuSE van gebruik maakt) of partition magic - een partitie-met-data resizen kan in t algemeen je filesystem-tabel behoorlijk opfucken, en anders wel alle data wissen. Veel beter is het om een backup te maken van alles en je schijf op een leuke manier opnieuw in te delen. Als je niet bang bent om wat van linux te leren (en dat is dus ook de linux-commandline) dan kan ik slackware heel erg aanraden. Als je eenmaal je partities hebt gemaakt is de installatie bijzonder makkelijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet niet of jouw distro's dat ook ondersteunen, maar ik liet gewoon een aantal gig vrij op de harddisk, tijdens de installatie werd dat 'automatisch' geformatteerd naar een aantal Linux-partities. |
![]() |
|
1 gieg is heel, heel veel.
27 gieg ook. Een echt grote linuxdistributie is 5 gieg. Ikzelf doe programmeerwerk op een 486 met een partitie van 300 meg. Dat lukt prima. Dus 27 gieg is echt heel veel. Ik zou voor ubuntu gaan of Kubuntu als je liever KDE hebt. O.a. vanwege synaptic. En vanwege het gegeven dat je geen root account hebt, dus die kun je ook niet gebruiken (je hebt wel sudo). Maar als je eenmaal partities hebt gemaakt en je bent niet bang iets te leren, kan ik ook slackware aanraden. Nog een waarschuwing, echter: GNU/Linux is niet zoals Windows. Probeer niet windows-applicaties onder linux te draaien. Probeer niet op een windows-manier te werken. Leer wat over de werking van t systeem, anders raak je de weg kwijt. En verwacht niet dat je kennis zomaar overdraagbaar is. Dat gezegd hebbend, veel succes - als je in de problemen komt help ik graag ![]() |
![]() |
||||||
Citaat:
en je sudo moet je (zoals gewoonlijk) ff configureren via visudo. En als je via de live-cd werkt, kan je met het root-account te werken door de root-shell te openen en via passwd een wachtwoord te geven. Citaat:
En als je al een beetje met msdos kan werken, kan je ook een beetje met ash,bash, enz werken. (in iedergeval de commando "cd" werkt bijna hetzelfde als in dos) Citaat:
![]() Citaat:
En een paar man-pages door te lezen. Voor iedere commando in je /bin en /sbin heeft knoppix wel een manpage. Door een manpage te open, open je een shell en typ je bijvoorbeeld "man ls" om de manpage van ls te openen. Man afsluiten, doe je door op de letter "q" te drukken. Citaat:
En het ligt aan de persoon aan wie je het wil overdragen. ![]()
Laatst gewijzigd op 06-07-2005 om 14:08. |
![]() |
|
euhmzz... ik heb nogal een groot probleem... ik heb ubuntu geproeert te installeren, via deze tutorial http://www.tweakzone.nl/tutorials/200/1 , alleen ik moest het op ander partities maken (want 40 gig aan linux zal dan wel veeeel te groot zijn)... daar heb ik waarschijnlijk een grote fout gemaakt... ik moest dus de bootloader instaleren, maar als ik nu opstart krijg ik "error 21" en het komt dus ook niet verder dan dat... ik kan nu geen windows opstarten, maar ook ubuntu niet
![]() iemand een idee wat ik kan doen...?
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Misschien moet je de volgende handleiding even doornemen als je met SlackWare zou willen beginnen (echt de basis met doorlopen van de installatie): http://www.slackbasics.org/ @freyk: het is ReiserFS en niet feiserfs
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Linux] Winrar installeren in Ubuntu Laudate Dominum | 12 | 27-10-2008 19:38 | |
Software & Hardware |
[Linux] Vragen en onduidelijkheden Krekker | 20 | 19-05-2005 21:04 | |
Software & Hardware |
Linux (Red Hat) installeren) Rugbuksnuffer | 18 | 04-11-2003 18:02 | |
Software & Hardware |
Linux installeren Pasboy | 3 | 11-08-2003 21:46 | |
Software & Hardware |
"ik wil met Linux beginnen!" dystopia | 17 | 18-01-2003 23:45 | |
Software & Hardware |
[LINUX] MySQL en Apache Druk ALT+F4 | 7 | 03-12-2002 23:16 |