Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik kan natuurlijk nooit weten of er helemaal geen god, opperwezen, intelligente ontwerper o.i.d. is. Maar voor mijzelf staat vast dat de god zoals die in de monotheïstische wereldgodsdiensten wordt voorgesteld niet bestaat, omdat ik met al mijn waarnemingsvermogen en zintuigen alleen maar dingen waarneem die flagrant in strijd zijn met de manier waarop hij voorgesteld wordt.
Dus totdat ik tegenbewijs krijg bestaat hij voor mij niet, of in elk geval is het erg onaannemelijk dat hij bestaat. Voorts is het voor mij überhaupt niet nodig om mezelf die vraag te stellen, omdat ik het vermogen bezit gelukkig te worden en mezelf compleet te voelen zonder dat ik mezelf daarbij aan goddelijke regels of goddelijk toezicht hoef te onderwerpen. |
![]() |
|
De enige verlichting die ooit in mijn leven is geweest kwam als ik op het lichtknopje duwde. Ik bekijk religie met een andere bril dan de gelovige, ik zie een manier erin om een samenleving te ordenen en een machtsstructuur te creëeren, niet een weg naar het volgende leven. Daarom geloof ik niet.
|
Ik geloof persoonlijk niet in een God. Ik kan wel begrijpen waarom andere mensen in een God geloven of in iets hogers of almachtigs, omdat dit bijvoorbeeld mensen kan helpen dingen te verklaren of te begrijpen.
Ikzelf heb het geloof in een God of het nadenken over het bestaan hiervan al een tijd geleden losgelaten. Ik heb voor mezelf ooit m'n hand uitgereikt naar God, maar eigenlijk weinig reactie gekregen of weinig bevrediging hierin gevonden. M'n gevoel zegt daarom dat er geen God bestaat en ik heb niet het gevoel een God nodig te hebben (niet alleen om mezelf zonder te kunnen handhaven, maar ook omdat ik zonder het geloof in een hogere onafhankelijke macht boven mij de wereld voor mijzelf kan begrijpen en accepteren). En daarnaast heb ik voor mezelf ook geen overtuiging voor het bestaan van een God kunnen vinden in de logica of wetenschap. Er is echter ook nooit echt concreet bewijs geleverd dat een "God" niet zou kunnen bestaan. Dus ik kan begrijpen waarom veel mensen, in welke vorm dan ook, hier wel in geloven en dit accepteer ik ook. Het is sowieso interessant om te ontdekken wat mensen verstaan onder hun begrip van 'God', omdat dit zo enorm verschilt per mens, godsdienst en cultuur. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Er zijn mensen die geloven in het "Niets". Maar Niets op zichzelf kan niet bestaan. In het boeddhisme geld de regel.. leegte is vorm, vorm is leegte.
Als jij denkt aan het "Niets" [leegte] , dan geef je er meteen een vorm aan. Als jij denkt aan "iets" dan weet je geen vorm te vinden, omdat 'iets' alles is, wat om je heen bevind. Maar als niks uit het niets kan ontstaan, hoe kan God dan bestaan? Dat is lastig, of alles is een ketting van gevolg en reactie, en gaat elke keer overnieuw [soort wedergeboorte], maar dan nog vragen we ons af, wat zet deze ketting nou in reactie? Of de wetten/regels en dingen die ons onmoglijk lijken gelden niet voor God. KMBA |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Precies. Alles in het heelal beweegt. Zoals planeten in ons systeem om de zon draaien, zo draaien de radertjes in een grote machine.
Maar iemand (of iets ![]() Ik geloof niet in toeval. |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Alles om ons heen draaien op natuur wetten en regels.. een kettingreactie van oorzaak en gevolg.. enz enz. Maar hoe kan in den beginne van alles.. een gevolg zijn, als er geen oorzaak is.. in het "Niets"
![]() Als je geen planeten, sterren, ruimte helemaal niks, hoe moet dit alles ontstaan als er nergens anders ook melkwegstelsel zijn... Dat is onmogelijk. KMBA |
![]() |
||
Citaat:
*snapt daar niet zoveel van ![]() Ontopic verder: Ik weet nog niet zo goed of ik wel of niet geloof, en waar ik dan precies in geloof. In het geloof zitten denken die ik gewoon níet logisch vind klinken, die ik niet begrijp of waar ik gewoon niks mee heb. Dus daarom ben ik gaan twijfelen, maar denk wel dat ik in 'iets' geloof. Anders ist helemaal zo weinig ![]() Maar wat t dan inhoud ofzo.. dat weet ik ook niet.. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Moeilijk uit te leggen. Greetz, KMBA |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor alles is een begin. Maar dat slaat alleen op wat God gemaakt heeft, dat zijn de wetten van de natuur. Dat zijn de wetten die God ontworpen heeft voor het universum. (Zo zie ik het dan he. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
MTpower: Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik heb tenminste een verklaring voor waarom ik het niet weet. (Namelijk dat god onze hersenen als ware gelimiteerd heeft, waardoor we bepaalde dingen, waaronder zijn tot stand koming niet kunnen bevatten). Heb jij ook een verklaring voor waarom je het niet weet? ( en kom alsjeblieft niet met, dat weten we nog niet, want de wetenschap is nog niet zover) |
![]() |
|
tsja, dat alles ineens uit een knal is ontstaan vind ik net zo maffe gedachte als dat alles in 7 dagen door een onzichtbare macht is gedaan....
en ik vrag me af: als er geen god bestaat, waarom zijn er dan zo ontiegelijk veel gelovigen ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar nog steeds snap ik hier dus geen bal van, ALLES is ooit begonnen.. ![]()
||
Citaat:
Het boeddhisme zegt dus eigenlijk juist niet dat 'iets' uit het niets kan ontstaan. Wat is, kan niet verloren gaan, maar verandert wel continu van vorm. Er is geen eind en geen begin, alleen verandering, om het maar zo te zeggen. En jij hebt het gevoel dat er iets of iemand moet zijn die de wetten van oorzaak en gevolg in reactie zet, en dat is begrijpelijk. Maar ik vind het logisch om te denken dat oorzaak en gevolg de reactie op zich is en dat dit veder een logische aaneenschakeling is. Een oneindig verband tussen actie en reactie (wat dus verder geen sturing of schepping vereist in mijn ogen). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nou ja weet ik veel.. *zucht*
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En ik weet veel dingen ook niet uiteraard. Maar het is altijd goed om erover na te denken. |
![]() |
|
De grote berg bullshit die er vaak omheen zit.
Zijner bekrompen fanclubs (zie dat gezeik in amerika nu rond het homohuwelijk alleen al) Gebrek aan overtuigend bewijs. (tenminste, niet overtuigend als je er niet naief genoeg voor bent) Verder sluit ik mij aan bij het "om een verklaring te hebben". Vroeger zag men bliksem en begreep men niet hoe dat kon. Dus moest het wel het werk zijn van (een/de) god zijn. Tegenwoordig weten we wel beter. En riepen alle religieuzen niet dat de wereld plat was? Ik zie het gewoon als een zoethoudertje om maar de voorkomen dat je zegt "ik weet het niet" want stel je eens voor, een leider die iets niet weet. Het is lastig om mensen te onderdrukken als je niet overal een antwoord op hebt. Dus alles wat je niet weet gooi je maar op god ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar dan moeten ze niet met die crap aankomen dat homo's in kerken moeten kunnen trouwen. Het is duidelijk dat het niet met elkaar strookt. En nee, ik wil niet zeggen dat homo's niet in de kerk welkom zijn. Iedereen hoort welkom te zijn in een kerk. Maar je moet geen dingen vragen wat niet strookt met de levensbeschouwing in een kerk. Als een priester/dominee weigert een homopaar het huwelijk in te laten treden, is dat zijn goed recht. En zou hij daar mee weg moeten komen zonder berisping. Maar misschien bedoel jij wel die felle leipo's die alle homo's haten en dergelijke. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik leef volgens: ''Waar gelooft God in?'' Waar komt hij vandaan? Het hele process van de Big-Bang heeft geen God nodig, en haal helemaal geen God met de titel Intelligent Desinger... |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Allah en God MaxiDirk | 3 | 23-01-2011 21:10 | |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 22:20 | |
Het bewijs (over het bestaan van god) Lord Dolphin | 144 | 09-12-2007 18:22 | |
Wat vinden jullie van vloeken? Verwijderd | 295 | 01-08-2006 18:13 | |
Waar Stammen wij van af? :deel2: Energie | 179 | 14-07-2004 23:56 | |
Lichaam & Gezondheid |
Abortus; ja of nee? Verwijderd | 196 | 30-01-2004 18:42 |