Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2004, 21:51
VirginVampiress
VirginVampiress is offline
Misschien een beetje beperkt als ik alleen chocola neerzet dus ik maak er maar zoetigeheid van...
Ik had pas Soyabella-chocola gekocht omdat ik voor mijn verjaardag een vega0chocoladetaart wilde maken maar heb het toch niet gedaan want aanvankelijk kwam er niemand die vegan was..
Naja anyway heb em nu dus aangebroken en ik vind em vet lekker alleen mijn ouders niet..
Oh en van die sesamzaadkoekjes van de natuurwinkel zijn ook lekker maar je hebt die ook met honing dus daar moet je wel op letten

Welke veganistische zoetigheid vind jij lekker ( + het merk )?

Laatst gewijzigd op 27-11-2004 om 21:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2004, 22:40
Aine
Aine is offline
Dat zou ik echt niet weten. Geen idee wat wel of niet veganistisch is. Daarbij vind ik die mensen echt een ongelovelijk stelletje zeikerts. Ik wil best rekening houden met gewone vegetariërs, maar veganisten gaat mij te ver. Het is zo zwaar overdreven en op deze manier leg je anderen je wil op qua eten. Zeker omdat je zoveel producten niet mag hebben. Bij gewone vegetariërs is het tenminste duidelijk, maar bij veganisten niet. Echt, ik ga daar geen rekening mee houden.
Oud 27-11-2004, 23:11
VirginVampiress
VirginVampiress is offline
Citaat:
Aine schreef op 28-11-2004 @ 01:40 :
op deze manier leg je anderen je wil op qua eten.
bedoel je dat, als je bijvoorbeeld bij iemand gaat eten en die moet apart wat voor jou maken? of in het algemeen?
Want als je gewoon zelf kookt enzo zie ik geen probleem. Anders heb je wel enigszins gelijk, maar ik vind dat mensen je dan ook niet moeten uitnodigen als ze geen zin hebben om iets apart te maken
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 06:40
YPrue
YPrue is offline
Voorzover ik weet heb ik nog nooit veganistische zoetigheden gegeten.
Oud 28-11-2004, 09:23
Jampot
Jampot is offline
*deel van ongelofelijk stelletje zeikerds meldt zich*

van die bakkerspepernoten.. bij mijn supermarkt zijn ze veganistich
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 13:21
Verwijderd
*bestudeert snoepkast*
mijn ene chocola is veganistisch, pure chocola van de fair trade shop
en de suikerpinda's ook
en de kandijknotsen natuurlijk, daar zit alleen suiker in, maar dat hoort je niet als snoep te gebruiken
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 14:43
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Panda drop?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 07-12-2004 @ 14:21 :
*bestudeert snoepkast*
mijn ene chocola is veganistisch, pure chocola van de fair trade shop
en de suikerpinda's ook
en de kandijknotsen natuurlijk, daar zit alleen suiker in, maar dat hoort je niet als snoep te gebruiken
Is zo lekker als snoep, kandijknotsen!

Stroopsoldaatjes mogen vast ook wel.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Aine schreef op 27-11-2004 @ 22:40 :
Dat zou ik echt niet weten. Geen idee wat wel of niet veganistisch is. Daarbij vind ik die mensen echt een ongelovelijk stelletje zeikerts. Ik wil best rekening houden met gewone vegetariërs, maar veganisten gaat mij te ver. Het is zo zwaar overdreven en op deze manier leg je anderen je wil op qua eten. Zeker omdat je zoveel producten niet mag hebben. Bij gewone vegetariërs is het tenminste duidelijk, maar bij veganisten niet. Echt, ik ga daar geen rekening mee houden.
dan ga je hier ook niet posten en je hier druk lopen maken...
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 17:20
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Haaaai!

Hier een bescheiden lijstje

* Aardbeien
* Bananen
* Tamarinde
* Sinaasappelsap
* Chocolade
* Gebrande / gesuikerde noten (niet erg gezond; vers is beter)
* Aardappels

Je kunt van bovenstaande bijvoorbeeld ijs maken. Bijvoorbeeld door macadamianoten met banaan te combineren. Macadamias 4-6 uur in water zetten vervolgens afgieten. Ik denk dat je het ook best kunt gebruiken om een taart te maken. De kaasboer verkoopt die dingen iig maar of dat ook hygienisch is als vegan zijnde is een tweede. Notenwinkels en speciaalzaken zoals natuurwinkels hebben 'm ook, maar mijn biowinkel hier om de hoek verkoopt ze: gezout, gebrand en godverdomme nog duur ook. Zonde dus.

Ik vind persoonlijk gebakken aardappels met een vleugje kaneel en zout (kaneel op 't einde pas er op mikken) erg lekker. Kook aardappels voor 10-12 minuten in schil. Koud water erover en schillen (of niet schillen). Snij ze klein in stukjes. Pleur ze in pan met hete olijfolie. Deksel erop. Roerbakken of netjes 1 voor 1 omdraaien. Zout toevoegen. Op 't einde pas de kaneel. Erg lekker. Ipv kaneel kun je ook rozenmarijn, kerrie of pizzakruiden gebruiken. Gegarandeerd dat je er happy van wordt. In aardappels zit namelijk tryptamine en zowel dat alsmede gebakken voedsel in olie (hoewel niet gezond) verhoogt je serotonine. Geschikt als voorafje (soort van chips). Je kunt ook je eigen curry (even lezen wat er op de verpakking van madam Heinz staat. Bindmiddel gebruiken kan maar dan moet je 't gaan verwarmen en dat zuigt IMO) of mayonaise maken (knofook + citroen/limoen + room-sojasaus of knoflook + citroen/limoen + macadamia noten prepareren zoals hierboven aangegeven. Eventueel mosterd toevoegen).

Chocolade kun je verwarmen en samen met banaan of rijst combineren. Gebruik of puur, of witte; geen melkchocolade (witte is gezonder dan puur). Verder heb je nog een he-le-boel fruit dat zoet smaakt! Combineren van voedsel is eigenlijk niet eens zo gezond en als vegan is 't aan te raden om rauw voedsel te eten, fruit en natuurlijk noten. Hoe minder gebakken zooi, hoe beter, en soja is nutteloos (muv tempeh). Met tempeh kun je ook leuke dingen doen, bijv met een beetje sambal, zout, en zoute (of zoute ketjap). Het is bijvoorbeeld lekker om de tempeh in redelijk kleine stukjes te doen en vervolgens met zoute ketjap, teelepeltje sambal, zout erover te frituren. Met tofu kun je het leuker doen: uit laten lekker, laten drogen (of gedroogd kopen), in kleine blokjes snijden. In de zoete ketjap laten trekken en laten bakken in de zoute ketjap (+ mineraalzout + sambal, hoewel dat niet persee hoeft).

Eigenlijk kun je erg veel met de macadamianoot. Deze noot vult zoals de meeste noten erg goed en smaakt een beetje boter/room-achtig. Veelal een verloren schat voor vegans IMO. Fruit wordt helaas ook nog wel 'ns onderschat en de meeste vegans eten gewoonweg niet gezond en leven in de illusie dat ze B12, gekookt eten, soja en weet ik veel wat voor rotzooi allemaal nodig hebben. Ze geven 't dan ook vrij snel weer op... maar 't probleem zit 'm ook in propaganda, desinformatie en het gebrek aan goede producten (ZELFS natuurwinkels!).

Succes ermee! Late reactie, maar toch.
Oud 31-07-2005, 17:25
Mara
Mara is offline
Ik eet nooit veganistisch, tenminste, niet bewust. Ik kan me wel herinneren dat ik een keer pringles heb gegeten geschikt voor veganisten, maar dat stond zo mooi aangegeven op de bus dat ik me dat heb herinnerd
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 17:35
Verwijderd
De citroenballen van Napoleon
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:33
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Haai,

Ik heb 't volgende vandaag fftjes gemaakt en ik vond het erg lekker. Het is vrij snel gemaakt.

Voor 1 persoon (achterafje of voorafje; ik zou 't zelf niet willen combineren met ander eten).

* 50-75 gram ongezouten, niet-geroosterde, verse macadamia noten
* 3 blokjes pure of witte chocolade (merk maakt niet zoveel uit op de verpakking staat ivm sporen maar dat zegt niet persee veel; witte chocolade is ongebrande cacao; het is GEEN melk!)
* 1 banaan

Macadamias (kan ook met walnoten of amandelen zolang ze maar niet geroosterd, niet gesuikers/gezout en vers zijn) 4-6 uur in water zetten. Dit is om de enzymen in de noten actief te maken. Vervolgens blenderen met een klein scheutje water. Ff een half uurtje in de koelkast. Banaan (kan ook met bijv aardbeien) in plakjes in bakje doen. Pannetje met water opzetten. Laten koken. Hittebestendig (!) bakje/glas met chocolade er in. Macadamias over de banaan heen mikken. Chocolade eroverheen gieten met bijv schepje. Kloar!

Als je met meer personen bent gaat 't makkelijk qua chocolade want die blijft een beetje in 't pannetje plakken. Ik heb hier een speciaal schepje en potje voor speciaal bedoelt om te fonduen.

Je zou er ook ijs van kunnen maken. Je kunt ook andere noten en ander fruit nemen ik heb al een paar voorbeelden genoemd. En tenslotte kun je ook chocolade fondue maken. Dat kun je dan met een groepje doen en het fruit en de noten in de chocolade douwen. Meteen opeten, ff wachten, of laten stollen -- wat je wilt.

Fototje: 1

Laatst gewijzigd op 01-08-2005 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Vanima Estel schreef op 01-08-2005 @ 20:33 :
* 3 blokjes pure of witte chocolade (merk maakt niet zoveel uit op de verpakking staat ivm sporen maar dat zegt niet persee veel; witte chocolade is ongebrande cacao; het is GEEN melk!)
Eehh, nee. Witte chocolade is gemaakt van cacaoboter.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 22:00
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 01-08-2005 @ 21:41 :
Eehh, nee. Witte chocolade is gemaakt van cacaoboter.
Ooooops niet van ongebrande cacao inderdaad. Denkfoutje bedankt voor je feedback.
Ik heb het nagezocht. Je hebt ook witte 'chocolade' die gemaakt wordt van gehydrogeneerde plantaardige vetten. Punt was dat er niet persee melk of melksuiker in zit. Hoewel pure chocolade zonder melk makkelijker te vinden is. Zelfs m'n supermarkt heeft dat.
Oud 02-08-2005, 01:09
TechXP
TechXP is offline
Witte chocolade zonder melk is volgens mij haast nergens te vinden...
Ken het alleen van wat online vega shops.
Oud 05-08-2005, 10:25
PrinsesLotte
PrinsesLotte is offline
Citaat:
Aine schreef op 27-11-2004 @ 23:40 :
Er zijn ook mensen die veganistisch eten omdat ze anders lekker ziek worden. Fijn dat daar ook rekening mee gehouden wordt
Oud 05-08-2005, 15:13
Verwijderd
Ik weet niet of het onder 'snoep' valt maar mierzoet zijn ze wel : Dadels. Tenminste, ik neem aan dat de gewone onbewerkte dadels toch wel vegan zijn
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 17:20
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
PrinsesLotte schreef op 05-08-2005 @ 11:25 :
Er zijn ook mensen die veganistisch eten omdat ze anders lekker ziek worden. Fijn dat daar ook rekening mee gehouden wordt
Yep, of bepaalde allergien hebben. Lactose-intollerantie en eieren niet kunnen verdragen om maar een voorbeeld te noemen.
Oud 05-08-2005, 22:25
PrinsesLotte
PrinsesLotte is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 05-08-2005 @ 18:20 :
Yep, of bepaalde allergien hebben. Lactose-intollerantie en eieren niet kunnen verdragen om maar een voorbeeld te noemen.
Precies. Dat gezeik altijd over hoe zielig veganisten wel niet zijn, ik word er echt gestoord van waar bemoeien ze zich mee
Reageren

Regels voor berichten