Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2005, 11:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik wil komend studiejaar misschien in Amsterdam gaan studeren en omdat het daar nogal onmogelijk is om op korte termijn een kamer te vinden heb ik al met mijn vriend zitten speculeren of we dan niet zouden gaan samenwonen (samen heb je immers meer te besteden dan alleen). Nou is mijn moeder daar nogal op tegen. Van haar mag ik niet gaan samenwonen voor ik 21 ben omdat ze tot die tijd financieel voor me verantwoordelijk is en bang is dat ik in een uitkering terecht kom die zij dan mag betalen enzo.

Nou is mijn vraag: mag ze het me echt verbieden? Ik ben 19 jaar oud, mijn vriend wordt in september 18. Dan ben ik toch vrij om te gaan en staan waar ik wil? Ze wil me niet meer in huis hebben (kan ze me dat eigenlijk verbieden, vast wel?) maar een kamer zoeken is ook niet even simpel dus ik moet toch wat. Hoe is dat geregeld allemaal?
Oud 29-06-2005, 11:31
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 29-06-2005 @ 12:25 :
Ik wil komend studiejaar misschien in Amsterdam gaan studeren en omdat het daar nogal onmogelijk is om op korte termijn een kamer te vinden heb ik al met mijn vriend zitten speculeren of we dan niet zouden gaan samenwonen (samen heb je immers meer te besteden dan alleen). Nou is mijn moeder daar nogal op tegen. Van haar mag ik niet gaan samenwonen voor ik 21 ben omdat ze tot die tijd financieel voor me verantwoordelijk is en bang is dat ik in een uitkering terecht kom die zij dan mag betalen enzo.
huh? denkt ze dat jullie dan opeens niet meer gaan studeren en te vroeg kinderen gaan krijgen ofzo?
Nee, ze kan je dat volgens mij niet verbieden dat te doen.
Oud 29-06-2005, 11:40
ganralph
ganralph is offline
tuurlijk kan ze dat niet (ze kan je wel korten op financiele steun ed)

overigens klopt dat "verantwoordelijk tot 21"-gedeelte volgens mij niet. zolang jij studeert zijn je ouders (normaal gesproken) gedeeltelijk verantwoordelijk voor je financiele situatie (ouderlijke bijdrage). dit geldt ook als je op je 22e of 25e nog studeert.

[beetje offtopic]met zn 2en een woonruimte vinden in Amsterdam is nog moeilijker dan alleen, tenzij je met zn 2en op 1 een-persoons kamer wilt wonen (en de verhuurder het daar mee eens is). woningen/flatjes/studios zijn nog schaarser dan studentenkamers in Amsterdam (tenzij je geld hebt voor kopen of vrije sector)[/beetje offtopic]
Oud 29-06-2005, 14:56
Morri
Morri is offline
Hoe het wettelijk zit weet ik niet, maar eerlijk gezegd denk ik dat je moeder niet zo moeilijk moet doen. Ze snapt zelf hopelijk toch ook wel dat het moeilijk is om een kamer te vinden? Je zou ook gewoon allebei op zoek kunnen gaan, en dan kijken wat je kunt vinden. Als je anders geen kamer kunt vinden en je kunt ook niet terug naar huis, dan lijkt me dat je moeder niet veel keus heeft. Ik vind het trouwens wel heel wreed van je moeder. Succes!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 17:19
Verwijderd
Volgens mij kan ze je vanaf je 18e niet meer tegenhouden. Ik heb in ieder geval geen toestemming gevraagd aan mijn ouders...

Maar waarom is ze er op tegen?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 17:22
Verwijderd
Ze kan het je natuurlijk nooit echt verbieden, maar ze kan wel gigantisch moeilijk gaan doen als je tegen haar ingaat. Ze zijn wel tot je 21e verplicht in de kosten bij te dragen, maar er zijn maar weinig kinderen die hun ouders dagvaarden. Dat wil je echt niet. Ik zou het toch maar gewoon uitpraten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten